Autotraileri kiemurtelee lastattuna.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja frankie, 17.8.2011.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    juu mutta eikös jyrkässä alamäessä saa ajaa lujempaakin :poff:
     
  2. tha022

    tha022 Gearhead

    Kaverin trailerissa samaa vikaa 65km/h ja voplaus alkaa.
    On katottu rengas paineet,vaihdettu veto-auto ja vaikka mitä mutta ei vain halua suoraan mennä ja kärry on melko uusi.
     
  3. Make2

    Make2 3rd gear

    Jos tiessä on pahat urat ja traileri sattuu leveydeltään juuri niihin saattaa mennä kulku levottomaksi jo alhaisillakin nopeuksilla.

    Muutenhan kulkuun vaikuttaa aika moni asia ja niiden yhteinen kombinaatio tietyissä olosuhteissa.
     
  4. frankie

    frankie 1st gear

    No niin, huomenna taas vedetään. Tällä kertaa ei kärryllä, katsotaan miten käy. Ajattelin laittaa auton perse edellä lavalla.
     
  5. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  6. teddy99

    teddy99 Gearhead

    On tullut joskus vastaan sama ongelma ja syynä on ollut peräkärryn perseellään olevat pyöränkulmat. Ei tarvitse olla edes silmällä havaittavasti vinksallaan, jotta tulee lastattuna vikuroiva kärry. Mites pyöränkulmat voi olla jäykissä akseleissa vinksallaan? Helposti, kun joku on mennyt kuskaamaan 1000 kg trailerilla 1800 kg betonisäkkejä.
     
  7. vip68

    vip68 1st gear

    pikkasen aurausta kärin renkaisiin ja rauhottuu pirusti, omasta trailerista kääntelin työharjottelupaikassa kun pääs laaserilla tarkistamaan. pillillä kuumentelin teliraudat ja prässissä taivutin kunnes sain kohalleen. joissain muulin kärreissä taitaa aurauskulmia pystyä jo säätämäänkin.
     
  8. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Tuo yhdistelmä säikäytti pahemman kerran kun käännettiin nokka moottoritielle - vauhti pääsi vähä yli 80 kun kärri alkoi nuolemaan kaistaviivoja molemmilta puolilta. Perillä todettiin, ettei aisapainoa ollut nimeksikään, renkaiden ilmanpaineita muistaakseni nostettiin matkan varrella muttei sillä ollut mitään vaikutusta. Pyörät oli jotkut kiinalaiset kitkarenkaat, sekin teki ehkä oman osansa... Ainakin se kärry oli lähmitty vaikka mihin työmaakäytössä, etten ihmettele jos pyöränkulmat olisikin ihan mitä sattuu.

    Jonkun kerran vetäny samalla kärryllä kolmea suursäkkiä puupellettiä (1500kg), aina se on yhtä kauhea vetää enkä tajua miksei omistajat viitsi korjata siitä edes jarruja..
     
  9. ittnA

    ittnA 1st gear

    me on kavereiden kanssa aika paljon nyhdetty korkeita ja painavia ( 2500-3000 kg kuormaa )maastokinnereitä. peruslähtökohta on se että on hyviä ja huonoja trailereita, ja hyviä ja huonoja vetureita! ja jos on mahdollista käyttää nelivetoista niin se rauhoittaa jo aika monessa tapauksessa.

    ekana veturista rengaspaineet 3-4bar ja traikusta 5-6bar, sitten kuorma kiinni riittävän monella kunnollisella kuormaliinalla. me on sidottu koko auto "tönköksi" kiinni traileriin vaikka jotkut on sitä mieltä että sidonta pitäisi tehdä vain jousittamattomasta osasta autoa, mutta käytänö on osoittanut että jos suurilla ja pehmeillä joustoilla varustettuja ei sido kuriin niin meno on levotonta. tämä ei tietenkään ole mahdollista kaikilla automalleilla, mutta matalampi painopiste jo sinänsä helpottaa jos sidontaa ei voi tehdä em. tavalla.

    veturin pitää sietää hiukan reilumpi aisapaino, jos perä lähtee painumaan kasaan ilman että aisalla on kunnolla painoa niin sellaisella veturilla ei pitäisi lähteä ollenkaan nyhtämään traileria!! mielestäni kaikki alle 2000kg massan omaavat vetoautot pitäisi olla laissa kiellettyjä, jos veturissa ei ole massaa niin kyllä sitä kuorma vie helpommin kuin painavaa veturia.

    itse en suostu tienpäälle millään epävarmalla yhdistelmällä oman ja muiden turvallisuuden takia, ja ei lastina olevia autojakaan viitsi suotta riskeerata.... jos pitää trailerin kanssa pelata niin hommaa siihen kunnon vermeet, jos ei omaksi niin sitten vuokraa/lainaan. ajan ja rahan kanssa turatun ja joskus jopa harvinaisen harrastepelin kun turmelee huonolla kuljetuskalustolla niin vaikea on itsellen antaa anteeksi.

    joskus joissakin jokkis ja pikkuralleissa ollut katselemassa niin huhhuh sitä kuljetuskalustoa ja kuorman sidontaa!!! on siellä tietenkin asiallisia vehkeitä mutta paljon on sellaisia pommeja että alta pois.
     
  10. kuutio

    kuutio Gearhead

    /\ noista perusteista oon ihan samaa mieltä

    ite kans muutaman oikeesti painavan trailerikuorman kuskannu

    mutta kohtuus silti aisapainoissa, paljonko vetopään valmistaja sallii aisapainoa, että vetopää vielä liukuu helposti holkissaan ja jarrut toimii

    ei sentään rakvaattorityyliin, et mitä enempi sen parempi

    nimim" vääntyneen vetopään nähnyt"
     
  11. NineBall

    NineBall 1st gear

    Lähtökohtana on : kevyt kärry + kevyt vetoauto tai raskas kärry+raskas veturi..

    Jos mahdollista, ota maasturi vetoautoksi. Nopeusrajoitushan on 80. Ja HUOM. kiinnitä lasti kärryyn kunnolla, ei Biltema liinoilla !!

    Toyota landgruiser HJ61 jäykkäperä vetää hyvin yli 3 tonnin kärryä jopa satasen vauhtia. Tylsä mutta varma peli. 3,5 tonnin koukku.
    Toyota landgruiser 4.2 HDJ80 antaa luksuskyytiä yli 3 tonnin kärrylle ja jopa satasen vauhti on kevyttä menoa yläs alas. 3,0 ja 3,5tonnin koukkuja.
    Toyota landgriser LJ70 liian kevyt ja hutero.

    hauska, mutta vakava tilanne sattui kun kaverini ajoi rampilta motarille (HDJ80) ja kiihdytti reippaasti 120. Koukussa tuleva kärry+iso mitsun maasturi alkoi hoiperrella kuin käärme. Peileistä katsoessa, kärry näkyi vuoroin oikeasta, vuoroin vasemmasta peilistä. Kärry uhkasi kaatua. Huh, olipa tilanne, mutta onneksi veturin paino rauhoitti menon. Sit matka jatkui vajaa satasta. Maasturi oli kiinni neljällä kuorma-autoissa käyttävällä (3ton) liinalla. Kiinnityksen arvo tuli heti arvoon !
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead

    vaikuttaa tosiaan että tuolanen bemu veturina ei ole riittävä vaunun kiskomiseen, varsinkaan jos selässä on vielä e36...

    paljonkohan se vaunu itsessään painaa?

    taitaa mennä poka yli, e36+ traileri= painavavampi kuin veturi?

    vuokrakärrit on yleensä täysiä romuja, ei joku huoltoasema joka vuokrailee ruuhea, tarkistele vaunua koskaan. pakkotilanteessa sitten korjaavat jos ei ole enää siinä kunnossa että pihasta voi pois hinata.

    :rotfl:
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    ''Maastonrasvaaja''? :rotfl:
     
  14. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Jos siinä kärrys on kumivääntöjouset, eikä akselit ole tekemisissä toistensa kanssa (varmaan yleisin jousitus), niin hyvä rauhoittamis konsti on ollu laittaa taaempaan akseliin rengaspaineet puolet suuremmaksi kuin etummaises akselis. Joku kirjoitti, että kärry pitää pystyä nostamaan koukusta reippaalla nostolla, pitää paikkaansa keinutelin kanssa. Tönkön kumijousi kärryn jos pystyy nostamaan kuormattuna koukusta ei todellakaan pidä lähteä tienpäälle. Kun tiessä on kohouma ja tönkkö jousinen kärry ylittää sen, niin ensin etummainen akseli nostaa aisaa ja sekunnin murto-osan jälkeen taaempi painaa aisaa. Sitten kun tiessä on ura ja kärry alkaa lievästi kiemurtaa, niin se kiipeää kokoajan uran pohjalta reunalle ja takaisin, samalla kun akselit menee hieman eri tahdissa uraan ja ylös urasta niin aisa menee lievästi ylös ja alas. Tätä kun jatkuu muutama satametriä, niin mennään selkä menosuuntaan.
    Toistakymmentä vuotta sitten, kun vuokrailin paljon muitten kärryjä huomasin, että kaikissa kumijousimalleissa jotka oli hyviä vetää, täytyi tyhjääkin kärryä nostaa tosissaan koukkuun viimeiset sentit. Eli ne kulkee enemmän taaemman akselin varassa. Sitten kaverilla oli aivan hirveä kärry, se pysyi vaakatasossa pyöriensä varassa eikä aisa ottanut maahan, eikä sitä myöskään tarvinnut koukkuun nostaa korkeus oli valmiiksi oikea. Muutamien sydämmentykytysten ja yhden revenneen vetokoukun jälkeen aloin laittaa taka-akseliin puolet enemmän ilmaa kuin etummaiseen, niin jo rauhoittui. Rajusti etupainoiseksi lastattu kuorma ei aja samaa asiaa, siinä paino menee vetoautoon ja etummaiseen akseliin. Se juju on siinä, että sen taaemman akselin täytyy kantaa enemmän kuormaa.
    Nyt on 10-vuotta kiskottu omaa keinuteli kärryä, enkä pois vaihtaisi. Ei kiemurtele, vaikka joskus on ollu vähän epäsuhta kuorma tai liian pieni veturi. Mitään ei veturissa tunne, kun kärry ylittää routaheiton. Yks pyörä sai muutama vuosi sitten osuman ja kulkee hiukan vinossa, mutta ei se mitään vedettävyyteen vaikuttanu, rengas vaan kuluu nopeammin kuin muut.
     
  15. mafo

    mafo 3rd gear

    muutaman kymmenen tuhatta kilometrin kokemuksella,
    lisää aisapainoa tai niinku aarnold sanoi jos akseli ja renkaat kestää voi vähentää etupyörissä painetta, siis trailerin etupyörissä :rotfl:
     
  16. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Ikävä kyllä Euroopassa hinataan pääasiassa liian pienellä kalustolla (usein järjettömien lakipykälien takia) ja liian pienillä aisapainoilla. Vaikka nopeus on rajattu tuohon naurettavan hiljaiseen 80 km/h on sekin monasti liikaa. Alla olevalla yhdistelmällä 120-130km/h oli mukavan joutuisa nopeus ja eteni kuitenkin kuin juna vaikka auto jo väsynyt olikin, 400tkm ajettu ja siitä suurin osa 10.000kg:n umpikärry perässä...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Miksei Euroopssa voisi käyttää tällaisia yhdistelmiä? Miksi kaikesta pitää tehdä ehdoin tahdoin kallista ja hankalaa...
     
  17. WSE

    WSE 1st gear

    No jaa miten sen ottaa. Itse olen pahimmillaan E34 535 vetänyt trailerilla E34 520 ja täytyy sanoa että vauhtia ei haluttanut nostaa yli 80 vaikka ei tuo sentään kiemurrellut tai muutakaan. Kiinnitys oli renkaista/vanteista, niinkuin aina on ollut eikä tämä ole mitään ongelmia aiheutanut, kyydissä olevissa autoissa kun kuitenkin on useimmiten iskunvaimennus...
    E36 vedin kerran E32 735 langilla ja oli loistavan vakaata menoa. Kärry oli yksiakselinen johon E36 kuitenkin mahtuu ja ilman muuta pienemmille/keveimmille autoille kannattaa ehdottomasti ottaa yksiakselinen aina jos koko ja kantavuus vain riittää. Telistä/tupla-akseleista ei ole menoon yleensä mitään muuta kuin haittaa. Toki tuommoinen seiskalangi lukkoperällä ja perän tasonsäädöllä & automaatilla on aivan loistavan mukava ja vakaa vaunun veturi jos vain massa riittää.
     
  18. frankie

    frankie 1st gear

    No nyt viikonloppuna tuli vedettyä taas E36:sta samalla vetoautolla ja lastilla. Kärry oli samanlainen, vuokrattu vaan eri Shellin toimipisteestä. Eroja oli se, että nostin takarenkaiden paineet 2.7bar (2.3) ja auto oli lastina keula taaksepäin siten, että aisapainoa oli riittävösti. Moottorin kohta asettui juuri trailerin taaimmaisen akselin takapuolelle.

    Meno oli kuin toiselta planeetalta eli 80kmh meni kuin traileria ei edes olisi perässä. En tiedä oliko lastaustavalla eroa vai oliko se aiempi traileri paskana.

    Espoon Shellien trailerien kunto on täyttä paskaa, kaikista oli sähköt paskana ja muuta rikki.
     
  19. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    en keksi miksi tuollasta yhdistelmää ei voisi (pienin) muutoksin käyttää euroopassa?

    jos veturissa riittää tehtaan mukaan vetopainoja ton kokoselle kärrille, ni sit eiku koukku helvettiin, vetokita tilalle ja CE-kortin kanssa baanalle..

    korjatkaa jos oon hakoteillä, mut noin mie nuita yhdistelmäsäännöksiä tulkitsen.. voi tosin olla, et työntöjarrut eivät käy tällä mantereella..
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minä olen myös sitä mieltä, että kunnollinen aisapaino vakavoittaa menoa. Joku "valmistajan suosittelema" 80 kg ei riitä mihinkään. Kitkavetopää auttaa aika lailla asiaa, etenkin jos pikkuautolla hinailee.
    Minun iso 1-akselinen umpikärryni painaa n. 1600 kg. Econolinen (omapaino n. 3200 kg) perässä se tulee nätisti luikertelematta, mutta kerran, kun vedin sitä 1983-mallisella Jeep Cherokeella, se alkoi luikerrella kuin käärme.
    Tuo sivusuuntainen vispaaminen on vaarallista paitsi siksi, että se voi viedä yhdistelmän ojaan tai kaataa kärryn, myös siksi, että se saattaa vääntää vetoaisan käyräksi.
     

Kerro tästä muillekin!