350 cid moottorista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja j_paakkonen, 21.4.2012.

  1. j_paakkonen

    j_paakkonen 1st gear

    Chervolet tietäjille olis kysymyksiä. Itellä on tuossa camarossa 350 cid moottori vapaasti hengittävänä ja tiedustelisin että millä muutoksilla sen sais ahdettua? Tehoa moottorista irtoaa tällä hetkellä n400-450hp puristukset on 10 paremmalla puolen pattipää männillä. Porattu se on 355 kokoon Eli miten tuosta sais helpoiten pudotettua puristuksia, saako esim paksua "rauta" tiivistettä/ pystyykö noista männistä sorvaamaan? Rautakansilla tuo on. Mekaaninen ahdin siihen tulis esim tuo pro chargerin c-1 tuotto riittäs 675hp, ahtoja ei tulis kuin max 0,5 bar tai vähemmän riippuu ihan noista puristuksista et miten se sitte kestää. Vinkkejä olisin vailla on näitä varmaan muutkin paineistanu :lol:
     
  2. mirage

    mirage 3rd gear

    Vaihda männät. Ja nokka. Oikotietä ei ole.
     
  3. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    Turhaa noilla paineilla laskea puristuksia..
     
  4. j_paakkonen

    j_paakkonen 1st gear

    Puristuksista ei sata varmaa tietoa edes ole yks tämän moottorin rakentaja "velho" sanoi että tod.näköisesti 10 paremmalla puolella on. Onko kenelläkään fakta tietoa että tuo motti vois kestää sen 0.5bar noilla puristuksilla? Mittaan tietysti ensin ennen kuin tämän pidemmälle edes suunittelen. Mikäs kaasutin on hyvä ahtamiseen?
     
  5. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    Kuten aina kaikki riippuu kaikesta. Noi puristukset ei oo ongelma. Jos sulla on joku "järkevä" nokka, käytä sitä. Unoha se kaasari jos tää on katuauto. Kaasariturboista oon aikanikuluks lukenu jenkkien foorumeilta aikapaljon. Tykkäävät niistä, eikä edes vaadi suuria muutoksia.. Jollain sun kuitenkin täytyy ohjata syttyä.. Käytä puristuksien laskemiseen menevät rahat kunnon moottorinohjauseen.
     
  6. j_paakkonen

    j_paakkonen 1st gear

    Ruiskuksi muuttaminen ei ollu kyllä mielessä, onhan noita painetta "ymmärtäviä" kaasuttimia olemassa varsinkin pikku paineilla. Tutulla oli isolohkossa bloweri ja 1bar ahdot kaasutin käytössä ja aika hyvin sen sai toimimaan. Eikös sytytys ennakkoa voi ohjata paineen mukaan? Itelle nuo sytkäpuolen hommat on melko hepreaa kun ei ole ikinä tarvinnut niihin puuttua mutta eiköhän tässä joudu vielä "vähän" opiskelemaan :D
     
  7. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    Tuntuu ruisku olevan monille liianiso kynnys. Mitä oon kattellu esim. CSU:n modaama "turbo"kaasari on tonnin paikkeilla ja ajaahan jengi kiinteälläkin ennakolla.. Sun pitää tietää mitä autoltas haluat. Mut tosta koneesta vielä, millaset männänrenkaiden päittäisvälykset tossa on. Jos on tehty n/a koneeks voi olla turhan tiukat etenkin jos ei oo vielä paljoa ajettu. Tuskin toikaan tulee ongelmaks noilla paineilla..
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Msd tekee ainakin boxia missä on mahdollista myöhästää sytkää ahtojen mukaan.

    Tais olla vaan aika pirun kallis loota.

    Tai sit voi hommata 2 toimisen alipaine kellon ja modata sen jakajaan.

    Olikohan noita jossain volvoissa ja penareissa? :odroll:
     
  9. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    jos tarkotat MSD BTM niin jotain n.510 €......
     
  10. j_paakkonen

    j_paakkonen 1st gear

    Alunperin oli tarkoitus ajella kiinteellä ennakolla kun nuo paineet ei tulis olemaan isot, tietysti nälkä kasvaa syödessä mutta sittehän siinä menee montakin asiaa uusiksi. Koneella on ajettu reilu 10Tkm. Msd sytkä boxi oli tarkoitus laittaa muutenkin tosin se perus malli "kipinän vahvistava" mihin sais myös rajoittimen tais maksaa jotain 250e kun tuossa on muutenkin vähä sitä ongelmaa että pikku kieroksilla meinaa herkkään tukehtua niin tuo boxi vois ehkä auttaa asiaa.
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Just tuota.

    Vois tulla halvemmak perus msd6 boxi ja 2toiminen ap kello
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mä taas sanon että jos on yli kympin rutut niin puolikin baaria on aika rajoilla. Varsinkin kun sitä ruttua ei tiedetä mitä se todellisuuudessa on. Noi sbc koneet kun ei oikeen loista tolla palotilan muodolla jota pattipäämäntä ei ainakaan paranna.

    eekasivitosella menee mutta bensalla ei ehkä
     
  13. j_paakkonen

    j_paakkonen 1st gear

    Tuo 2-toiminen kello kuulostas ihan järkevältä (ainakin rahapussista :D ). Onko kellään tietoa / kokemusta paljonko tuolla pro chargerin c-1 ahtimella vois 0.5bar saada lisä tehoa,? Lupailevat 0.6bar jopa 60% lisä tehoo mutta eihän se ihan noin taida olla :soosoo: Ja sit olis vielä semmonen kysymys että miten etäältä laajakaista lambda pystyy seoksen haistelemaan? Yhdys putki olis noin. 1.4m (= putken mitta) lähimmästä sylinteristä, lämmitettävä lambdahan tuo on. Muutoin kait tuohon pitäis laittaa molemmille puolille oma lambda / mittari.
     
  14. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    How much horsepower will a supercharger add to my engine?

    Although some manufacturers claim a specific horsepower increase, superchargers actually add horsepower as a percentage gain (percentage of an atmosphere). Assuming an engine with a compression ratio of around 9:1 running pump gas,if a supercharger gives your engine 14.7 psi of boost (another atmosphere) that will essentially double the output of your engine, everything else being equal. After adjusting for thermal and mechanical energy transfer, if an efficient centrifugal supercharger is generating 7.5 psi (approx. 1/2 an atmosphere), you will see around a 35-40% gain in horsepower and torque at your non-supercharged maximum horsepower rpm. If detonation forces you to use an ignition/timing retard system, you will of course see less of a gain because backing off several degrees of timing will greatly reduce an engine's power output. At higher boost levels, the heat generated by compressing air will produce diminishing returns as the boost is increased, although the use of intercooling or racing fuel can avoid this scenario of diminishing returns. Assuming the use of intercooling to run higher boost levels while maintaining reliability, a 100% increase can generally be achieved at around 17 psi on an engine with 9:1 compression running pump gas. The gains in horsepower and torque delivered by each ProCharger system can be found on the price list as well as on the "ProCharger Systems" page within this site


    What type of fuel do I need with a supercharged automotive or truck engine?

    The primary issues that determine the type of fuel needed are whether the engine is fuel-injected or carbureted, the compression ratio of the engine, and whether or not the supercharger system is intercooled.

    For Intercooled ProCharger EFI/TPI applications with compression ratios less than 9.5:1, boost levels of 14-17 psi can be safely run with full timing on pump gas, and will produce horsepower gains of 75-100% (depending upon the boost level and the motor specifications). For 9.5:1 EFI/TPI applications running without an intercooler, boost levels above 5 psi will require the use of ignition/timing retard on pump gas, and will produce horsepower gains of 35-45%. Boost levels above 12 psi should generally be avoided even with racing fuel on a 9.5:1 motor. Of course, lower compression motors will be able to run more boost, and higher compression motors should run less boost, everything else being equal. All Intercooled ProCharger systems for street applications are designed to allow the use of pump gas with full timing and will not affect daily drivability.

    For carbureted motors, the rules are slightly different. Carburetors deliver the vast majority of fuel in a liquid state, and as this raw fuel atomizes from liquid to gas, a chemical state change actually occurs. Due to this endothermic reaction, which draws heat and cools the incoming air, a carbureted motor can safely handle more boost than a comparable EFI/TPI motor. For carbureted engines with compression ratios of 9:1 or less and boost levels in the 8-14 psi range, pump gasoline works very well. Compression ratios of 10:1 and higher require lower boost levels, higher octane fuel, intercooling, or some combination of the above. Compression ratios in the 7or 8:1 range can usually handle 12-20 psi on pump gasoline.

    siinä kopioitu suoraan valmistajan sivuilta faktaa [/u][/b]
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Edellisen kirjoittajan signature kertoo kaikien oleellisen.

    "Kantapään kautta oppii"

    Ekat kaasariturbokoneet on tehty ennen sitä isompaa sotaa. En nää MITÄÄN muuta syytä kun lompakon laihuus rakentaa 2012 kaasarikonetta. Kaupasta saa rahalla täysin bolt-on-kittejä polttoaineensuihkutukselle, ja hieman mekaanikontaitoja taitavalle myydään DIY-kittejä ns. kaljarahalla.

    Itse maksoin aikanaan oppirahat 6 haljenneen männän muodossa yhden turbokoneen kanssa. (kyllä se kestää, laita vaan xx ja yy ja kovaa ajoa...) tosin kyseessä oli talonlämmitysliemellä ajettava malli.

    Sanoisin että halvemmalla pääset kun SELVITÄT ensin mitä koneessasi on ja sitten ahdat sen, jos kone siihen mielestäsi soveltuu. (Nokka, todelliset puristukset, osien laatu, fyysinen kunto... jne)
     

Kerro tästä muillekin!