Grande oil topic: Mitä öljyjä käytät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tseitsei, 23.4.2012.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    veikkaan että ei kesäautossa oleellista, tärkeintä on että vaihtaa öljyt riittävänä usein.

    90-lukua uudemmissa olen käyttänyt synteettisiä aina, vanhemmissakin jos on rullanokka ( esim. 87 uudempi caprice yms. olds307). Muutoin siis perusmineraaliöljyä.

    olen antanut itselleni kertoa että KingXL on ainoita halpaöljyjä joka olis varmuudella oikeasti tehtyä mineraalia, eikä vain pesemällä vanhasta öljystä tehtyä?
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    King öljyistä sen verran kokemusta että en osta enää... Aspeniin erehdyin ostamaan ja het kohta vaihdon jälkeen ajoin Espoosta Joensuuhun ja oli huvennut ylärajasta alarajaan ko matkalla. Vaihdoin reisun jälkeen Gold S öljyyn ja kesti rajojen välissä koko loppukesän. Kingin piti olla myyjän puheiden mukaan "huippu spekseillä" ku kyselin ennen ostopäätöstä. Kuraa oli sanoisin :rotfl:
    Ja 225 ei ollut mikään loppuun ajettu öljypoltin :rotfl:
     
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    1978 Chevrolet Caprice Classic

    Ennen laitoin koneeseen Teboil 10W-40 ja nyt Valvolinen 10W-40 Max Lifeä.

    Muita öljyjä en ole koskaan vaihtanut.

    Niin kauankos tuo öljy säilyy? Bensa menee "piloille" 2-3 kuukauden sisällä.
     
  4. onre

    onre 3rd gear

    Buickin tankissa oli viimesyksyiset tavarat ja laakista lähti tulille kun talvisäilöstä hain. Ehkei se tiennyt että se on pilalla.
     
  5. slantti

    slantti 1st gear

    Tuo Valvoline 10w-40 on kyllä ihan ihmeaine omien kokemuksieni perusteella. Naapurilta ostin Opel Vectran 1.6 -98, 2011 kesällä. Siihen on vaihdettu öljyt aina huollon yhteydessä. Huoltojen välillä ei tää 70+ patu ees kattonut öljyjä. Oston jälkeen lisäsin n.1,5 litraa öljyy! No Opelclubin sivuilla kuitataan opelin normikulutukseksi n. 1litra / 1000km, ihan normi juttu??? No ei vttu voi muut kuin saksalainen voi viiä noin paljon. Lokakuussa menin öljynvaihtoon ( olin siihen mennessä lisännyt koneeseen varmaan 3 litraa Teboilin Diamondia) sanoin vaihdetaan vaan öljynsuodatin. Kaveri tuumas että aika moni opelin omistaja vaihdattaa vaan suodattimen kun koneessa vaihtuu öljyt muutenkin. Kysyin et mitä öljyy vois kokeilla kulutuksen vähentämiseksi. Tuumas kaveri että toi Valvoline on aika hyvä. Lisättiin 3 desilitraa 10w-40. Sen jälkeen ehkä viikon päästä lisäsin 1 desin. Nyt on ajettu n. 5000km, eikä ole ollut tarvetta lisätä yhtään. Ostin siis itelleni 4 litraa tota kyseistä öljyä. Lisäsin samalla International 434 traktoriin 2.5 l dieseliin ja sen öljyn kulutus loppui samantien. Olen nykyään Valvoline uskovainen :D
     
  6. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    "Niin kauankos tuo öljy säilyy? Bensa menee "piloille" 2-3 kuukauden sisällä."


    eipä ole mun kohdalle osunu tollasta bensaa,on toiminu vuosiakin vanhat
    bensat...
     
  7. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    90caprice ja valvolinen max life5-40 ja samat oli 84 parisiennassakin kone 305
     
  8. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Venttiilikoneiston hyvinvoinnin vuoksi, johon on jo edellä viitattu, sinkkipitoinen moottoriöljy on vanhempiin jenkkeihin suositeltavaa. Minä olen -73 MoParissa käyttänyt Mobilin Delvac Super 1400 15W-40 tai
    Delvac MX 15W-40 öljyjä. Ovat tarkoitetut pääasiassa dieseleille, mutta lisäaineistuksensa vuoksi ovat hyvin sopivia.
     
  9. speedy

    speedy Double Gearhead

    Itse käytän oliiviöljyä (rypsiöljy on traktorin polttoaineeksi sopivampi)

    Autossa käytän moottoriöljyä. Olen testaillut tossa vanhassa mesessä eri öljyjä siinä kun on tuo painemittari, niin on ollut hyvä seurata eri merkeillä miten ja millä kilometreillä alkaa ominaisuudet loppua. Halpamerkit on täyttä pashkaa! Mobilin 1 toimii kymppitonniin asti, sitten alkaa pikkuhiljaa menettämään tehoaan, mutta tuossa kohdinhan onkin vaihtoaika.

    On muuten hyvä öljy tuo delvakki mx, motoristit kehuvat myös.
     
  10. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Komppaan!
     
  11. Make.S

    Make.S Gearhead

    Onko toi delvakki oikeasti hyvää? Kaveri kehui sen ominaisuuksia, mutten uskonut. Ilmeisesti vielä halpaa kuin saippua...
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulle myös yks "specialisti" kehui näitä diisseli öljyjä varsinkin vanhoihin bensa moottoreihin, mutta jotenkin muistan, että asiassa oli kuitenkin se "mutta"? Jotain pitää kuitenkin ottaa huomioon vai mitä hä? :eek:
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kaverilla oli joskus perverssio käyttää delvaccia kaikessa, ja kaikki sen ooppelien koneet aina hajos. Tämä joskus 15 vuotta sitten, mutta veikkaisin osasyyksi että liotti kaiken paskan öljykanavista?
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kellään tietoa Teboilin classic-sarjan mineraali öljyistä, että onko sinkkiä tai korvikkeita? Ja tarkoittaako laahainnokka kaikkia jotka ei ole rullanokkia, vaikka nostimet olisikin koloissaan pyörivää mallia?

    Eli kaikki työntötanko euromoottorit vaatisi jotain ei-kat-kelpoista öljyä, kuten delvac tai kisaöljyt? Oliko noita lisäaineita edes max-lifessa, taitaa tuokin olla katalysaattoreille sopivaa. Ja kuinka todennäköistä edes on 70-luvun jenkkikasin nostajien kuluminen kesäajossa?

    Muutamaan puhtaasti kesäharrasteautoon, joilla ei paljoa ajeta, laitoin viimekesänä Teboil classic 15w-40 öljyt kokeeksi. Halpa vaihtaa joka vuosi ja saa "naapurista".
     
  15. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Soita Teboilin voiteluaineneuvontaan ja kysy sieltä puh. 020 470 0916.
    Saat oikean vastuksen, eikä mitään kolmannen käden mutu-tietoa.

    Siellä on töissä muutama autoharrastaja, jotka myös vastailevat kysymyksiin.

    Ja jos oikein ujostuttaa soittaa, niin voi käyttää myös palautelomaketta ja kysyä sitä kautta
    http://palaute.teboil.fi/
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Väitinpä minäkin, ettei bensa vanhene... kunnes yhden liki päivän starttailin ja työntelin nollakelillä XJ900 Yamahaa käyntiin. Lupasi ja lupasi, muttei lähtenyt. Ainoa ja tasan ainoa muutos lopulta oli bensan vaihto. Lähti heti käyntiin.
    Tämä tarina on tosi. Oli siis vajaa vuoden vanha bensa ja tietenkin väljä pyörä ja kylmä keli, eli kaikki oli aika tarkalla. Mutta silti. Olen laittanut bensan stabilointiainetta syksyisin Mercuryn tankkiin, mp (nyt XT) ei enää seiso talvellakaan, joten bensakin vaihtuu.

    Öljyt synteettisiä, jos auto ei öljyä kuluta. Nesteen City Standardia (sitä halvempaa synteettistä, pärjäsi TM:n vertailussa paremmin kuin se kalliimpi), sitten Pennzoilin synteettisiä. Vaihdan 10tkm välein.

    Mineraaliöljyt sitten Nesteen 10W 30:tä. Vaihdan 5 tkm välein.

    Kendalin purkkikin tuli ostettua, mutta minä en löytänyt mustasta purkista mitään kirkasta viivaa, josta olisin nähnyt, mitä sitä on jäljellä!! En osta ikinä enää.

    Laatikoissa Pennzoilia näyttää olevan. Vaihdan parin vuoden välein, joskus menee liki 3 vuotta, siis automaatit, manuaalit nyt sitten eri juttu.
     
  17. Caideman

    Caideman 1st gear

    Itse huljuttelen harrasteautoon Kendallin DX-A Titanium 15w-40:stä, laatikossa Kendall Classic ATF ja perässä saman valmistajan LSD:öljy. Käyttöhondan moottorin voitelee saman valmistajan Elite 5W-40.

    Valvoline Maxlifen salaisuus on tätä vastaava aine, joka elvyttää kaikki kumiset tiivisteet.

    http://www.midwayautosupply.com/p-11078 ... at205.aspx
     
  18. Karck

    Karck 3rd gear

    Ponuun laitettiin Mobilin Super 3000 5w-40 tais olla.

    Jaa ei bensa vanhene? Nykypensa kyllä vanhenee valitettavasti. Seisovasta autosta kannattaa ottaa bensat pois ja kaasarin kohokammiot tyhjentää esim talvi säilytyksessä.

    Tällästä oli talven jälkeen mun kaasarissa: [​IMG]

    Sanokaa vaan että ei vanhene itte en ainakaan jätä koskaa enää bensaa seisoo autoo. Kivan jumpan saa muuten tehdä taas kun ottaa kaasarin pois, puhistaa sen ja sitten vielä tankin.
     
  19. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Myydäänhän niitä aineitakin, joita voi laittaa tankkiin, että bensa säilyy pidempään ja on sanottu, että bensa menisi piloille 2-3 kuukauden sisällä. On mulla Aspeni lähtenyt käyntiin melkein vuoden vanhoilla bensoilla. Se olikin kirjoitettu muodossa "piloille". Näin olen vain kuullut.

    /edit Tänään tuli naapuri ja haukku Valvolinen öljyt ihan paskoiksi, että on jotain uudelleen käytettyä paskaa litkua. Huom. itse en siis tiedä miten on asian laita ja just itse laitoin Valvolinen Max Lifet sisään ja uuden öljynsuodattimen. Toistaiseksi toiminu ihan jees. :eek:
     
  20. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ehdottomasti Kendallia ja siitäkin sitä vihreätä Brad&Penn nimikkeellä olevaa tavaraa 20w50 vahvuisena, niin pysyy moottori kunnossa.
    Nuo Valvolinet on tarkoitettu väljiin loppuunkuluneisiin louskuttimiin mitkä jo muutenkin tarvitsisivat täysremontin.
     

Kerro tästä muillekin!