Uusituonnin ruostesuojaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kole, 1.4.2004.

  1. kole

    kole 3rd gear

    Minulle on tulossa ruosteeton auto californiasta usa:sta. tarkoituksena tehdä siitä ympärivuorinen käyttöauto.miten helevetissä minä saan sen säilymään sellaisena? en oikein luota ns.suojaamoihin joiden hinta/laatusuhde on kauhea. on pahoja kokemuksia. mobilisteilla on omat tervankeitto-ohjeet vaan jos löytyy täältä kunnon kommentteja otan ne kunnioituksella vastaan
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Engelsmannien Practical Classics on pariin kertaan testannut ruostesuoja-aineet ja Dinitrolin litkut voittivat molemmilla kerroilla.
     
  3. jviirret

    jviirret 1st gear

    Suomen olosuhteissa ruostesuojaus on kuin määräaikais huolto, eli pitää aika ajoin tarkistaa ja uusia.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinka usein ruostesuojaus täytyisi purkaa ja laittaa uusiksi..? monenko vuoden välein?
     
  5. Safari

    Safari 1st gear

    Itte tekemällä saa parhaan tuloksen, sekottamalla esim vaihteistoöljyä ja jotain jäykkää massaa keskenään sellaseksi ettei ikinä kuivu, vaan pysyy sellasena että joka kerta kun kosket, on sormet mustassa tatinassa. Uusia kannattaa massauksen kunnosta riippuen, eli sillon kun on kuiva tai lähteny pois... Yleensä pysyy aika kauan, ja sitähän voi vaikka vaan lisätä aina tarpeen mukaan...
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ympärivuotisessa käytössä olevan autoni olen joka toinen kesä käsitellyt. Painepesurilla kaikki pois mitä lähtee, ruostekohtiin kevyt hiekkapuhallus ja pohjamaali. Lopuksi massaa joka paikkaan mistä on irronnut. Tietenkin tuohon pohjamaalin päälle ois hyvä vetää vielä pintamaalikin, mutta ovat niin hitaita kuivuun. Ja illalla saunaan...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Älkää nyt taas alottako tätä samaa...
    Ihan oikeat ruostesuojaamot tekevät työn kunnolla ja oikeilla aineilla.
    Maksaa rahaa mutta on sen arvoista.
     
  8. Cole

    Cole 1st gear

    Ite kun tekee oikeilla aineilla,säästää pitkän pennin ja varmasti tulee yhtä hyvä kuin "ammattilaisilta".Otetaan Kole kesällä koppa kaljaa mieheen ja ruiskutetaan massat pohjaan.Ja sitten saunaan!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihan samat aineet saa kaupastakin . Ja kun omalla kompuralla lämpimässä tallissa viikon kuivaneeseen kunnolla pestyyn pintaan sen saman tectyl massan kompuralla suihkuttaa, ei lopputulos eroa yhtään kiireellä liikkeessä roiskitusta. Itsellä sama käyttöauto 14 vuotta, eikä reiän reikää.. Ja itse olen suojannut kaksikertaa täyden session kotelosuojaaineineen.

    Mutta joka vuosi olen pikku paikkailun tehnyt , eli ottanut kiinni alkaneet pohjakukat ja lisännyt tavaraa sinne mistä on suoja kulunut..
     
  10. kole

    kole 3rd gear

    kylläpä se vaikuttaa kommenteista siltä että massakauppaan ja kompura pyörimään. on se itsetehtynä sen verran (epävarmempi)että tulee suojaus useemmin tarkastettua ja tarvittaessa korjattua/lisättyä. katsotaan asiaa uudestaan kun saadaan auto tänne ruostumaan.
     
  11. liamm

    liamm 1st gear

    Eli itsellänikin sama kysymys, mutta en viitsisi millään itse sitä tehdä kun auto ei mahdu edes talliin. Eli onko PK -seudulla hyvää ja luotettavaa firmaa joka tekisi tämän fiksuun hintaan?
     
  12. slantti

    slantti 1st gear

    Ennen vanhaan ( ehkä -70 luvulla) oli finikor suojaus firmalla sellanen vahapohjainen kotelosuoja-aine ( kävi myös alustaan) joka olis hyvä vielä tänäkin päivänä. Itte laittaisin alustaan vain kotelosuoja-ainetta. Sen kalvon alle "näkee" helpommin kuin ns. alustamassan ja on myös joustavampaa. Alustamassaus voi olla hyvin siistin näköinen mutta korroosio onkin lähtenyt etenemään siellä massan alla. Joskus se massa saattaa irrota pohjasta ja jäädä "pussille" jonka jälkeen ilmatila tekee tehtävänsä.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hyvä ettei aina aloiteta uutta ketjua kun löytyy kerran tuoretta keskustelua aiheesta :wink:

    Itsekin olen pariin vähän vanhempaan autoon ('86 Camino ja '93 Typhoon) teettänyt ruostesuojauksen. Kumpaankin laitettiin pelkää kotelosuojaa (tai ainakin siltä vaikuttavaa, notkeaa ja läpikuultavaa töhnää) pohjaan. Syystä että pientä pintaruostetta oli jo olemassa eikä sen päälle kannata vetää kunnon kiveniskumassaa ja molemmat oli kevyessä harrastekäytössä, niin ei se massa niin kovalle rasitukselle edes joudu. Vaikutti hyvälle ratkaisulle niin kauan kuin ko. autot minulla oli. Ainoastaan remontin teko oli sen jälkeen aika tympeää kun sitä töhnää oli joka paikassa.

    Tuon pystyy kohtuu helposti tekemään varmaan itsekin. Varmistaa vaan että paikat on puhtaat ja kuivat ennenkuin vetää. Enkä sitä edes omassa tallissa tekisikään vaan taivasalla, on sen verran sottasta ja haisevaa touhua.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Itse olen tehnyt seuraavasti;

    -Kuiva ja puhdas alusta. Tuli käytettyä auto maalausuunissa ennen suojausta, kun kerran oli sellainen käytettävissä.

    -Laitoin ekaksi Kingin ML-spary kotelosuojaa kaikkiin mahdollisiin rakosiin. En tiedä onko parasta mahdollista, mutta aine on tosi ohutta ja purkissa on kova paine, jolloin leviäminenkin on tehokasta.

    -Seuraavana päivänä kunnon paineruiskulla 1 litran purkeissa saatava koteloaine jokaiseen koteloon ja palkkiin. Jos tuntuu tarvitsevan, niin uusinta kierros.

    -Kun yliroiskuneet koteloaineet ovat kuivahtaneet, niin pohjan ja pyöränkoteloiden massaus alustamassalla. Käyttöautoon enempi, harrasteautoon vähempi. Massa eristää myös ääntä, eli voihan sitä massausta perustella myös äänieristyksellä?

    Tervat ja öljyt voi jättää käyttämättä... Koteloainetta voinee tarvittaessa ohentaa jollain ohentimella.
     
  15. juko7

    juko7 Double Gearhead

    tein itselleni painesäiliö-sumuttimen halpis-hiekkapuhalluspöntöstä (toinen letku), sillä saa hyvin paineella sumuteltua hankaliinkin paikkoihin. Ja pitkällä jatkopillillä koteloiden syövereihin.

    Itsellä melkein pelkkää kotelosuojaa alla, yleensä olen vielä lämmittänyt ainetta vesihauteessa tai auringonpaisteessa kun pihalla suojaillaan, ohenee tälleen mukavasti vielä entisestään
     
  16. liamm

    liamm 1st gear

    No pitääpä vaikka tuota kokeilla sitten! Kiitoksia vastauksista.
     
  17. fisu

    fisu Gearhead

    Kotelosuoja-aine on erinomainen "pohjamaali" sille alustamassalle, antaa sen enste kuivahtaa ja sit massa päälle, nikehtyy pohjaan ku paska junttilan tuvan seinään eikä lohkeile/halkeile pitkälläkään juoksulla, nuo öljyt ja tervat kannattaa unohtaa iha suosiolla...
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Käytännön kokemuksella olen itsekin päätynyt käyttämään Dinitrolin tuotteita. Hyväkuntoiselle pellille ML ja massa on oikein hyvä suoja, itse olen käyttänyt sitä vahapohjaista massaa koemielessä 3 vuotta että siitä ei vielä pidempää kokemusta. Eli jos ekaksi laittaa ML:ää, voi seuraavaan massakerrokseenkin laittaa purkkiin vaiikka 20-30% ML:ää niin pysyy mielstäni paremmin kiinni ja notkeana. Pyöräkoteloihin yms sitten pelkkää massaa vaikka kolmas kerros. Tämä siis vahapohjaisella massalla, en ole kokeillut sekoontuuko bitumipohjainen ja ML keskenään vaan laittanut ne erikseen.

    Pyöräkoteloissa, jos on puhdas peltipinta, voisi helmapeltimassa olla jopa hyvä pohjuste ennen massauksia? Mahtaisiko kestää ja pysyä paremmin? Tämä menee ihan arvailuksi kun omissa rakkineissa ei yleensä ole niin puhdasta peltiä että voisi ajatella, mutta jos joku on kokeillut..

    Ja painepesuri rotosuuttimella on tosiaan hyvä putsausvärkki ennen suojauksia, kunhan saa nurkat kuivaksi. Toissapäivänä poistin sillä Ivecon rungosta kaiken irtoovan, kohta pääsee suojaamaan. Paineilmalla näkee onko koloihin pesiytynyt vettä.

    Mutta ruosteeseen päässeille pohjan pinnoille olen käyttänyt ylläoleviin sotkettuna 5-15% öljyä. Kunnes aika toisin todistaa, olen sitä mieltä että ruosteen päällä ei muut toimi. Mutta öljyä ei saa laittaa koteloihin tai vaakapintojen päälle, ainakaan paljoa. Jos(kun) sinne pääsee vettä, se laskee öljyn alle.

    10 vuoden päästä voin taas täsmentää tätäkin mielipidettä. Ehkä suunnitelmissa ollut kenttäkoekin toteutuu niin ei tarvitse puhua mielipiteistä. Mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä, että kaupasta ei myydä mitään joka sellaisenaan toimisi kunnolla ruosteeseen päässeellä pinnalla. Sileillä pinnoilla taas öljy haittaa pysymistä joten sitä ei saa olla ainakaan paljoa, luultavasti parempi ilman.

    Tervasta ei ole mitään erikoisia kokemuksia, kai sekin toimii mutta dinitrol on helpompaa ja haisee vähemmän. Ainakaan kertatervaus ei kauaa kestänyt. Olisi tuolla muutama pullo kunnon hautatervaa, pitää sekin testata jos kenttäkokeen saisi aikaiseksi.

    Pahin virhe aikoinaan on ollut laittaa suojauksen alle huonosti kiinni pysyvää maalia, kuten sinkkiprayt tms.. Kiiltävän maalin päällä ei taas suoja-aineet pysy. Olen käyttänyt epoxyprimereita tms mutta jos on parempi maali tiedossa olen valmis kokeilemaan.

    Uskoisin että 20 vuotta ympärivuotista ajoa käsiin mätänevien italianhäksättimien kanssa on opettanut jotain tekemään oikein.

    nimim. suomen ainoan (?) pohjasta ruosteettoman talvi-Lancian omistaja.
     
  19. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Juuri näin, eli ne "vanhan kansan" ohjeet on syytä heivata hevon _ttuun. Nyt ollaan pitkällä 2000-luvulla ja uskokaa tai älkää niin on saatu kehitettyä ihan omat pätevät ja puolueettomasti testatut aineet automobiilin alustan suojaukseen. Oon lukenut näitä jäte- ja teräketjuöljyjuttuja ihan riittävästi, ja no ei siinä mitään, itse kukakin tekee omalle omaisuudelle mitä lystää mutta kokemattomia on turha höynäyttää tuollaisilla ajatuksilla että muka käyttötarkoitukseen suunnittelematon tuote ois se paras. Ja tuskin kenenkään talous kaatuu siihen jos joutuu ostamaan parit purkit kotelosuojaa ja kiveniskumassaa.
     
  20. -TH-

    -TH- Gearhead

    .....vanhoista aineista löytyypi hyvääkin, nimittäin pellavaöljy /Vernissa on hyvä suoja-aine.
    vernissa suojaa jopa pintaruosteessa olevan raudan, ainakin noissa vanhoissa traktorikoneissa/työkaluissa ruostuminen hidastuu tai jopa pysähtyy, kun siihen vernissaa sivelee pintaan.
    tuntuisi siis loogiselta että se olisi hyvä liemi peltien väliin suihkutettavaksi.
    tokihan se pohjaankin tarttuu.

    ite ainakin sumuttaisin vernissalla ennemmin kuin nyky "massoilla", ne ovat liian peittäviä ja olematta kuitenkaan hyvin kiinnittyviä. yleensä massan alla muhii ylläri.
    mieluummin ohuempi kerros kotteron pohjaan kuin tajuton mälli.
     

Kerro tästä muillekin!