Grande oil topic: Mitä öljyjä käytät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tseitsei, 23.4.2012.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mihis tuo väittämä perustuu?
    Olen varmaan tehnyt paljon pahaa jenkkimoottoreille kun olen käyttänyt vuosikymmenien saatossaa eri valmistajien öljyjä aina moottorin ominaisuuksien ja käyttöolosuhteiden mukaan viskositeettia soveltaen. Mineraaliöljyjä, puolisybteettisiä, täyssynteettisiä ja hyvin peseviä dieselöljyjäkin. Ja noilla autoilla on myös ajettu paljon, oikeastaan koskaan ei ole tullut sellaista pohdintaa että onkohan koneessa ollut väärät öljyt.
    Kendallit ja Gulffit ole jättänyt tähän saakka ostamatta kun niitä ei yleensä niistä liikkeistä järkihintaan löydy josta öljyt ostelen.
    Vimeaikoina olen Teboilin valmisteita suosinut jos niitä on ollut tarjolla, samoin Valvolinen ralliöljyjä omassa ja pojan turbomoottoriautoissa.
     
  2. hanekki

    hanekki 3rd gear

    Tommosta tuli laitettua -95 L99 (4,3 V8 ) koneeseen.Ei ole kallistakaan paikallisessa puuilossa 5L/19.90e
    Saa nähdä sitten minkälaista kuraa tuo on.

    [​IMG]
     
  3. pas2

    pas2 Gearhead

    Ääni tälle. Joskus sipasen myös vaseliinia.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ne on näitä aloittelijoiden jorinoita... Itekkin sillon 20v sitten ostin oikein Pennzoilia ekaan jenkin öljynvaihtoon, en ostanu toiste. Ja siitä lähtien on käytetty eri öljymerkkejä tunnettuja sellaisia ja nykyään on tuo Teboil kova sana, hinta/laatu passeli.
    Ja yhdestäkään vehkeestä ei ole nokka pyöristyny vaikka ei ole ollutkaan "sinkkiöljyä" joten Esson baarin juttuja lienee aika pitkälti tuo. Kyllä siellä jotain muuta häiriöö on jos nokka pyöristyy... Se vaan on niin helppo syyttää öljyä. Vai oisko ihan Jenkkien propagandaa???

    Ja on tuo halpaladon Monza GT öljykin tuossa Rotiskossa pelittäny ihan ok talven :rotfl: . Ei viitsi paljoa sijoittaa 600e:n kulkineeseen 8)
     
  5. chauffer

    chauffer 1st gear

    5 vuotta sitten ostettiin Volvo 850, pölläytteli vähän ja tiputti öljyä jonkin verran, nyt ajettu 4 vuotta Valvoline MaxLifella eikä vuoda yhtään eikä pöllytä. Caddyssä nyt samat öljyt ja vähäinen öljynkulutus loppui siitäkin :D Mielestäni hinta/laatusuhde kohdallaan ja plussaa tuo 5-litran pakkauskoko, jää se vajaa litra varalle jos tarvitsee lisätä... :rotfl:
     
  6. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Jes, taas yksi öljytopic. Mä en tiedä mitä ihmettä tällä haetaan, kaikki käyttää kuitenkin eri vehkeissä eri öljyjä ja sitten onnessaan selostaa niitä tänne.

    "oon käyttänyt bilteman 20w60 öljyjä mun ruohonleikkurissa, onhan se vähän paksua mutta hyvin on toiminut mutta en ajatellut vaihtaakaan. Sitten taas käyttö datsunissa motonetistä 10w30 öljyä. Naapuri sanoi että olis liian ohutta, tiedä sitten. Atf:ääkin olisi purkissa mutta tehostimeen en ole vielä vaihtanut öljyjä."

    Blaablaablaa, ei näistä edes voi vetää mitään johtopäätöksiä mistään.
     
  7. DD6

    DD6 Gearhead

    Harrastepeleissä Valvoline VR1 20W50. Näyttää olevan öljyn kaltaista ainetta, voitelee. Löytyy viereisestä varaosaliikkeestä kohtuuhinnalla, niin mikä jottei tuota käyttäisi.

    Käyttiksissä Valvolinen Max-Life 10W40 (ko se oli?). Näyttää pysyvän Buickin 307:ssa ihan hyvin, jopa tippuminen kampiakselin päästä tuntui rauhoittuvan jonkin verran.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Hei, ei näitä oo pakko lukea. Osta seiska! :wink:

    Musta ihan mielenkiintoista lukea muitten kokemuksia. Ja monasti hyödykkäämpää kuin soittaa valmistajalle jos ei tiedä tarkkaan mitä pitäisi kysyä. Kyllähän ne taatusti jotain ööliä suosittelee joo, varmaan mobililta rally formulaa..

    Triumffin omistajakin jota laittelin oli soittanu tectylille ja kehotti sen jälkeen vain ruiskuttamaan vahaa ja massaa suoraan ruosteiseen pohjaan ettei kannata putsailla. Ja vielä tectyliä...

    Toki kannattais tepsalta kysyä noista sinkkiasioista, ja sen teenkin vielä.
     
  9. pas2

    pas2 Gearhead

    Mitä öljyä käytit?
     
  10. chauffer

    chauffer 1st gear

    Näitähän ei oikeasti ole pakko lukea! Eiköhän keskustelupalstan idea juurikin ole keskustella eri asioista ja jakaa kokemuksia/mielipiteitä?
     
  11. jupe---

    jupe--- 1st gear

    Monesti tulee käytettyä rypsiöljyä paistamiseen. Kalanmaksaöljykapseleita tulee joskus napsittua.
     
  12. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead


    Juujuu, tottakai voi puhua ja jauhaa öljyistä niin paljon kuin kukin tykkää, mutta pakkoko sitä on tehdä kymmenessä eri topicissa? Eikö yksi Grand-Öljy-Topic riittäisi :D Vaikka oma sektori tuonne tekniikka ja rakentelu osioon, "Öljyjauhanta" vaikkapa nimeltään :lol:
    Ja ihan aiheeseen vastaten: 5W40 kings oilia ostan aina 25L pöntön ja käytän sitä sitten joka autossa, noin niinkuin moottoriöljynä...
     
  13. tseitsei

    tseitsei Gearhead

    Joo, arvasin kyllä että vähintään joku vetää herneet palkoineen aiheesta, nin sori nyt vaan. Idea oli kerätä harrastajilta omia käyttökokemuksia eri ölpistä ja niiden soveltuvuuksista erityyppisiin ja eri aikakauden autoihin. Aihe tuli ajankohtaiseksi itelle, kun hommasin 50 luvun jenkin, ja tokihan tuohon myöskin öljyt täytyy (lukemattomien muitten remppojen lisäksi) vaihtaa ja vielä joka paikkaan. Noh, asiaa selvitellessä aiheesta on löytynyt niin paljon (väliin ristiriitaistakin) tietoa ja tuskaa ei yhtään helpota, että moni öljyn myyjä jättää viimekäden vastuun soveltuvuudesta ostajalle itselleen. Saattaahan tää keskustelu joskus auttaa jotain muutakin harrastajaa, jonka auton ohjekirjassa lukee ettei mitään muuta muljua saa pellin alle laittaa kun mitä manuaali käskee ja ainoan ohjekirjassa hyväksytyn tuotteen valmistus on lopetettu 40-50 vuotta sitten. Ei munkaan oo koskaan tarttenu rassata päätä sen kummemmin, mitä euroshopper teräketjuöljyä mun vanhoissa Datsuneissa tai lootaöljyä tuoreemmissa vakio jenkeissä oon käyttäny mut joku muu saattaa löytää ketjusta sen oman autonsa ja vielä harrastajan vilpittömän kommentin tai varoituksen sanan asiasta.

    Topicin nimi muutettu.. :lol:
     
  14. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Oikea ja asiallinen tarkoitus oli sinulla, tseitsei! Kiitos siitä!

    Sen verran on tullut kuunneltua kokeneempien juttuja ja luettua, että noinkin vanhassa jenkissä, kuin sinulla on, kannattaa todellakin käyttää sinkkilisäaineistettua moottoriöljyä. Ja vaikka ei jonkun mielestä tarvitsisi, niin mitä siinä häviää, kun pelaa ns. varman päälle? Kait se muutama euro per öljypönttö lisää laskussa on parempi, kuin koneesta on jotakin paskana turhan nuukuuden tähden?
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olen ymmärrtänyt että tuo lisäsinkin mahdollinen tarve liittyy nimenomaan laahurinokka-asiaan. Siihen taas vaikuttaa ventiilijousien jäykkyys, vipusuhde ja nokan nosto sekä nokan rampin jyrkkyys. Samoin joissain moottoreissa on kapemmat nokat (mm. sbc) ja joissain leveämmät (esim. Olds). Kapeammassa nokassa nostajan/nokan välinen paine on kovempi kuin leveämmässä vastaavilla jousipaineilla.

    Sitten noita nostajia on "kovempimetallipalalla" varustettuja ja "pehmometallisia" perinteisiä. Nuo kovemmalla metallilla varustetut orkkisnostajat tulivat samoihin aikoihin kuin rullanokkamoottorit tulivat tuotantoon koska oli tarve vähentää moottorin sisäistä kitkaa ja tehohukkaa matalampiviskositeettisillä synteettisillä öljyillä.

    Tää oli mutua perustuen eri keskusteluihin ja omiin havaintoihin joidenkin eri moottoreiden rakenteista.
     
  16. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Asiameininki :D jospa se Yksi ja Ainoa Oikea topicci olisikin sitten tämä
     
  17. tseitsei

    tseitsei Gearhead

    Aikast mahtipontinen nimi aiheelle ainakin saatiin kehiteltyä :lol:
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Asiallista, oikein GRANDE-öljytopikki!
    Analle tiedoksi että piikkilangankiristäjä pelaa hydrauliikkaöljylläkin, siitäkään ei mene nokka pyöreeks vaikka koneeseen kaatais mitä liukasta vaan. Taas jos nokka-akselilla on tönärikoneessa otettu oikein asiaksi tuottaa edes kohtuullinen suorituskyky, alkaa öljynkin lisäaineet korostua. Kukin toki millä vaan öljyllä mutta halusin tuoda esille tuon esimerkin mitä raikkaimasta nokka-akselista, ja muutoinkin viimesiin asti hierotusta kokoonpanosta, Valmet 20:en koneesta :poff:
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Arvasin/tiesin että joku viisas kirjoittaa tämän vastineen. Meinasin nääs laittaa omaani että kisamotit erikseen 8). Eiköhän kumminkin suurimalla osalla tänne kirjoittelevista ole lähes vakio keppi joka toimii ilman noita sinkkejäkin. Joka tapauksessa kaikissa nykyöljyissä on paremmat speksit kuin esim. 60-70 luvun öljyissä eli lähes sama mitä sinne vakiohkoon mottiin kaataa vrt piikkilangankiristäjä. Viskositeetti on se joka ratkaisee.

    Kohtuullinen suorituskykykin on laaja käsite, omasta mielestä jopa tuo Rotisko omaa kohtuullisen suorituskyvyn :rotfl: .

    Mutta kivahan tästä oljyhommasta on taas vääntää, joka keväinen aihe. 8)
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu samaa mieltä, kivä näitä on lukea, toinen hauska topic on tee se itse ruostesuojaus teräketjuöljyineen.
     

Kerro tästä muillekin!