E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin, mä tarkoitin ja toivoin että olisit heti kokeillut molempia lastuja vertailun vuoksi ennen kuin muutat mitään muuta. Mä en halua spekuloida suuntaan tai toiseen siitä miltä BLM-taulut saattaisivat näyttää vaan haluaisin nähdä ensin tulokset. Kokeilisin asiaa itse mutta kun ei ole enää 4.3 Capricea enkä viitsisi semmoista vartavasten hankkia.
    Riittää kun laitat vuorotellen lastut kiinni ja otat molempien BLM taulusta printscreenin.
    Molemmissa lastuissa siis BPC joko 135 tai 128 ja ainoa keskinäinen ero VE taulu. Pliis...

    t. Jani
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    mulla on tossa 305 päällä vortec kannet ja toimii hyvin 16.5 afr kun kierroksia on yli 1500. Alemmilla kierroksilla en oo kokeillut

    Johtuen turbiinista ja seoksista toi chevelle kuluttaa kuudessakympissä enemmän kuin 70-80 nopeudessa. vois koittaa vielä laihentaa hieman alakierroksia, tosin tossa rupee jo turbiinin luistokin kasvamaan.
     
  3. sportside

    sportside 1st gear

    Malttia mä teen sen kyllä kun olen kerran niin luvannut. En vaan alkanut aamulla riskeeraamaan mitään kun on aamuisin muutenkin aina kiire.

    Mutta mietin tuota ve-taulu hommaakin :D Onko toi tehty mistä pickupin lastusta? Miten paljon oot muokannut noita soluja yksitellen blm:än mukaan, ajattelin vaan että jos olet yksitellen paljon muokkaillut ja siinä pickupissa oli egr jonka toiminnasta ei ole tarkkaa tietoa ja kun tästä capricesta toi egr puuttuu eli ei sekoita mitään niin se olis aika selkee selitys sille miks neon noin epätasaisesti erilaiset.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eikäs tuo BPC:n ero ole tuossa 5 prossan luokkaa? (135/128 = 1.054).

    Ajattelin vain, että noin pienet erot blm-taulussa saattaisi tulla jo ihan vaan siitä, että autolla ei ajeta riittävän pitkää testimatkaa. Ainakin uudemmissa bokseissa kun tekee dynossa säätöä, niin 5 prossan eroja ja joskus selvästi suurempiakin tulee jo pelkästään sillä viipyykö jossain "blm-solussa" joko satunnaisesti, parikyt sekkaa vaiko minuutin tai kaksi. Tämä siis vaikka koko ajan on samat parametrit tietsikassa.

    Eli mittaustapa vaikuttaa tuloksiin.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Sori että änkeän tänne vielä vouhkaamaan näistä uudemmista bokseista, mutta vertailin mielenkiinnosta miten -97 Veten LS1:n VE-taulu eroaa -98 LS1 Pontiac Trans Amin VE-taulusta, ja eroaahan se, vaikka itse moottoreissa ei käsittääkseni mitään eroa olekaan. EGR on kuitenkin vain toisessa käytössä, pakoputkistot on erilaiset ja niin edelleen.

    Tässä alla VE-taulujen eroprosentti, vaihtelee +7%:sta -12%:iin (ja onhan tuossa toi yksi sinänsä merkityksetön alue, jossa eroa on +20 prossaa):

    [​IMG]
     
  6. sportside

    sportside 1st gear

    ^ Eikun mun mielestä se on hyvä että osallistut keskusteluun. Sulla taitaa olla kuitenkin kovin kokemus moottorien säätämisestä näistä ketkä ovat mun ja Janin kaksinpuheiluta kommentoineet. Ja se että joku kokeneempi ottaa kantaa voi johtaa siihen että keltanokka miettii asioita uudelleen.

    Edit: Mua ei haittaisi sekään että ottaisit kantaa tohon mun edellisen sivun loppupuolen AE-teoriaan

    PS. Mulla on nykyisin melkovarma tieto siitä että nää vanhemmat käyttää tota BLM:ään samoin kuin uudemmatkin PE-modessa :D
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Noi 135 ja 128 perustuu siihen mun aikaisempaan BPC laskutaulukkoon jossa toisessa oli laskettu erotus GM:n omasta 4.3:sen BPC-arvosta ja toinen BPC:n virallisen laskukaavaan mukaan eli sama kuin 5,7:ssa.

    Mutta kuten sanottu en halua spekuloida ennen kuin näen faktat ja jaksan kyllä odottaa, ei kiirettä. Voin sitten kirjoittaa yhteenvedon kaikista mitä on testattu ja mitä niistä yritän päätellä niin jatketaan sitten tästä lisää.

    - Jani -
    PS. sun kommentit on kyllä ihan tervetulleita...
     
  8. sportside

    sportside 1st gear

    ^ Kokeiltu! Pickupin VE näytti asialliselta :D Lähetin sulle sähköpostia jotta näet samplejen määrät.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo kiitos postista mutta mun mielestä noi Capricen vakio BLM:t näytti paljon paremmilta kun kaikki olivat 119-128 välillä eli aika optimit.
    Noi Pickupin VE:n arvot men reippaasti yli 128:n jonne en itse niitä haluaisi.
    Kumpi niistä tuntui pirteämmältä ajossa?

    Tuo Pickupin VE-taulu oli mun ajamalla ja korjauksilla tekemä ja se toimii hyvin 4,3:ssa pickupin vakio suuttimilla ja vakio BPC:llä niin bensiinillä kuin etanolillakin. En tiedä johtuiko se tuosta 128 BPC:stä joka sulla oli eli olisiko se pitänyt testata vielä 135 BPC:llä mutta ei ollut ihan sellainen lopputulos jota olisin toivonut...

    - Jani -
     
  10. sportside

    sportside 1st gear

    Niin mä tarkoitin että siinä pickupin VE:essä niissä BLM-luvuissa oli vähemmän heittoa keskenään. No mutta minäpä kipaisen vielä autotalliin ja suhutan samanlaisen lastun mutta BPWC135 niin ei jää sitten sekään kaivelemaan. Loggaan huomenna työ matkalla.
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    No niin, taas selkokielen uutisia. Eilen lätkäisin bioadapterin käyttikseen kiinni ja se kävi aika simppelisti, liittimet kiinni ja boksi paikoilleen. Käymään lähti vielä ihan nätisti. Tänään täytys tankata 85:sta ja kattoo miten käy....
     
  12. ryti

    ryti Gearhead

    Joo aika mielenkiintoinen osio tää RE85 kesustelu ja siitä innostuneena tein ittekkii pikku testin.
    Elikkä autona oli opel omega 2.5 v6 farkku malli ja testimatka oli Lapinlahti-Kuopio n.65km,ja tämä on mitattu ajotietokoneen mukaan eli tankissa pelkkää 95E10 cruise päällä ja nopeus rajoituksenmukaan+5km/h kuten myös moottoritienopeus ja keskikulutus oli 7,7l/100km ja melkein tankki tyhjä ku täytin sinne 15l 95E10 ja 15l RE85 ja samamatka takas nii kulutus oli 8,8/100km ja noilla litramäärillä laskettuna säästö on sen 4.5€ ja ei moottorin vikavalo syttyny että olis sen laihalle vieny,eli toi sekoitus ainaskii kannattaa ton mukaan ja ei tartte laitella mitään lisälaitteita.

    Jos vaan kerkeen niin testaan vielä ton saman mutta 25% bensaa ja 75% RE85 katotaan kuin sitte käy.
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    93 nissan sunny toimii moitteettomasti 50% e85 tankissa mutta jos laittaa vähänkin enemmän niin vetää laihalle. Tulee vissiin boksin rajat vastaan.

    Tolla 50% seoksella säästää noin 1e/100km. Eipä juuri kannata, kun toi ei muutenkaan kuluta paljon mitään.
     
  14. ryti

    ryti Gearhead

    Juu mutta säästö se on pienikii säästö,voi hyvin mielin vetästä sen parin kaljan huiviin ku on ens ajellu sen puolituhatta kilsaa nii ne bisset ei enää kustanna mitään :-? .
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tänään tuli tankattuu about 50litraa RE85 tankkiin. Tankin pohjalla oli loraus 98 bensaa, joten pitää tehdä testejä lisää, kun on tankki täysin RE85.

    Näin alustavasti sillä Bioadapterin AUTO asennolla eli 20% rikastus ei todellakaan toiminut. Oli törkeen rikkaalla. Sitten kokeilin 15% joka sekin oli liian rikkaalla. 10% oli myös liikaa rikkaalla, mutta aletaan olemaan jo kartalla. Viimesen ajon vedin 9% asetuksella ja se näyttäis olevan hieman laihemmalla mitä 98 bensalla vakioasetuksilla ja auto toimi normaalisti.

    Pistän BLM karttoja tänne jossain vaiheessa ja otan uuden testilenkin, kun tankkaan tankkiin lisää alkomahoolia.
     
    Marcuse tykkää tästä.
  16. chevy76

    chevy76 1st gear

    Mökin olen tankannu tuota Vectraa 16v 2L Ecotecci -99 50% seoksella ja tuntuu toimivan hyvin. Lähti talvella käyntiin hyvin ilman tolppaakin. Moottorin vikavalo ei ole välkkynyt toisin kuin 8v 2L -92 Astrassa tuo 50% seos vilautti vejättäessä moottorinohjaus valoa. 40% seoksella ei ollu ongelmia. Ensiviikolla tulee alle -01 focus jossa jonkun foorumin mukaan pitäisi koko polttoaine linja olla etanolin kestävää, kun sitä myydään myös Flex Fuel moottorilla. Ruottin puolella niitä olisi paljon. Jollain foorumilla pojat tilaisi Unkarista 110e + postikulut niitä ohjainboxeja autoihin. Suomestahan saisi myös 325e boxin ja 395e asennuksen kanssa vai onko markkinoille tullut muita yrittäjiä joilta boxia saisi?
     
  17. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Se säästö voi myös kääntyä tappioksi, vanhoihin nissaneihin kun ei saisi pistää edes 95e10 kun siinäkin on liikaa etanolia.
     
  18. jiaqi

    jiaqi 1st gear

  19. nixon

    nixon 3rd gear

    Täällä ainakin tilailtiin noita www.bioadapter.com bokseja ennen kuin tbi-kalvosulkeiset alkoivat.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tänään tankkasin tankin täyteen ja ajoin pitkän lenkin testiajoa. 12% näyttäis olevan sopiva rikastus mun pirssille. BLM-kartta on lähes samanlainen sillä asetuksella, kun normi 98 bensallakin. :)

    Edit: Nii joo, ku olin tankkaamassa ni yks Saappi kuski tuli siihen juttelee, et mitä Suburbani tykkää RE85:sta ja sanoin, että kyllähän se tykkää. Äijä totes, että peltinen polttoainetankki syöpyy ja bensalinjat pitäis olla rosterii...

    Oisko jollain kokemuksia näistä syöpymistä, jotenkin helvetin vaikee uskoo, että alkoholi syövyttää peltiä?? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!