Lisäjäähdytystä kaivataan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja AH3000, 24.4.2012.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mites ens kesänä? Toinen flekti?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, ihan niinkun Volvoilija sano, termari täytyy olla tai sit vaarana on että vesi kiertää vaan moottorin etupäässä. Sähköpumppusetupissa lienee kyse siitä että vedenvirtausnopeus jää kuitenkin niin maltilliseksi että termaria ei sen puolesta tarvita, toki se koko jäähdytysjärjestelmän mitoitus vaikuttaa asiaan ja tapauksia on jos jonkilaisia.

    Kannattaa kysysjän perehtyä myös siihen että mitä paksaa lohkosta löytyy, monesti sitä ruostehilloo on vesitilan pohjat täynnä, ja se osallistuu kyllä kiehumisoperaatioon muttei jäähdytyksen. Lillinki plokin pohjalla siis kiehuu kun saa lämpöä mutta siellä kun ei vesi kierrä niin ei lämpö pääse pois. Hankala selittää mutta tuollasiakin tapauksia on ollut. Pakkasroppuja siis pois ja tönkiin vesiletkun kanssa ne möröt pois sieltä :-?
     
  3. AH3000

    AH3000 1st gear

    On tuolla konesalissa tilaa kahdellekin lisäflektille...
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Entäs seuraavana vuotena?
     
  5. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Mitäpä jos... kennottaisi jäähdyttimen uudestaan? Mulla aikoinaan huomasi Chargerissa, että lämmöt alkoi kohota aurinkoisena päivänä normaaliajossakin korkeammalle, mutta pidemmällä varjopätkällä lämpö laski takaisin siedettävälle tasolle. Termarin vaihto ei auttanut ja oli mulla siinä kokeeksi kaikenlaista sähkörimpulaakin apuna. Vein syylarin pajalle ja ne vaihtoi kennon. Sen jälkeen ei mitään ongelmaa jäähdytyspuolella. Pysyi kurissa ihan vakio termoflektillä ja tuulitunnelilla.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Äh...

    Latia siihen jostain saapista tai muusta sähköflekti, ne saa kivasti syylarin läpi kiinni nippusiteillä.

    Biltsusta haet termarikatkaisijan. Laitat sen vaikka alavesiletkuun, releet ja muut väliin, menee tosi hyvin ja suhina kuuluu
    :-?
     
  7. Razorass

    Razorass 1st gear

    Hjuva topicci. Volvomies on selkeästi totuuden lähteillä :)

    Mulle ei oo vieläkään auennut miksi kone jäähtyy paremmin ilman sitä termostaattia? Tän kun joku selittää niin voisin viskata moisen turhan kapineen tunkiolle.

    Joo.. on mulla termostaatti, kesällä 75asteinen, talvella 90.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    IMO ei se jäähdy yhtään paremmin ilman termostaattia, mutta lämpenee nopeammin. Autoissa joissa on ongelmia lämpöjen kanssa on mukavampaa kun lämmöt nousee hitaammin.
     
  9. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Ai niin, mulla olis 3 kpl sähköflektejä jouten. Tais olla juurikin Saabeista kerätty. Kauppamies herää hämeessä hitaasti... :oops:
     
  10. AH3000

    AH3000 1st gear

    Onko tuo Saabin flekti puhaltava malli eli asennus
    syylärin etupuolelle? Minkä kokoinen?
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Saabin flekti on syylärin takana, eli imevä. Ja halkaisia on noin 260mm.
    Näin siis 99/900 Saabeissa.
     
  12. AH3000

    AH3000 1st gear

    Oma ropeli jo pyöriin koneen puolelle imemässä ilmaa
    syylärin läpi eli syylärin etupuolelle puhaltava tarvitaan.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sit vaikkapas jostain e36 penarista passeli, ne on puhaltavia, sen verran isojakin ettei toista tartte.

    Edelleenkin sellainen fiilis että tässä koitetaan tehdä oireelle jotain, ei itse vialle..
     
  14. AH3000

    AH3000 1st gear

    Nooh, katotaan nyt miten tuo käyttäytyy soodapesun ja huuhtelun jäljiltä.
    Tänään kävin ajamassa parinkympin lenkin, toimi hyvin.
    Kunhan vaan saatais kunnon helteet ja lämpöä niin saatais
    testiympäristö kuntoon.

    Vois tuon flektin varuiks laittaa ettei tartte kesällä
    isompaa remonttia tehdä.
     
  15. AH3000

    AH3000 1st gear

    Aiemmin mä kyllä ajattelin, jotta tässä on bensajäähdytys kun haukkaa
    reilut 20 litraa sadalla 98-oktaanista.
     
  16. PasiK

    PasiK 1st gear

    Mulla oli joku kesä sitten maasturissa lämpöongelma, joka paheni ilmojen lämmettyä. Syyläri oli ulospäin tosi ehjän oloinen, ja putsasinkin lisää sitä astianpesumetodein, mutta ongelma ei ratkennut.

    Vaihdoin velipojan samanlaiseen maasturiin ristiin syylärit, ja ongelma siirtyi sinne. Vieläkin ihmetyttää, että mitä ihmettä siinä syylärissä oli, kun lämpö ei siirtynyt siitä ulos (kattilakivi tms).

    Ongelman ratkaisussa auttoi, kun teippasin ulkolämpömittarin kiinni alavesiletkuun ja eristin sen vielä vaahtomuovilla. Kun paluuveden lämmöt nousivat yli +65C, niin jokainen siitä ylöspäin nouseva lämpöaste nosti moottorin lämpöä ylöspäin.

    Syylärin paluuvedenlämpömittauksella saa toimimattoman/tehottoman syylärin ja flektin varmistettua.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ettei nyt ois säädöt poskellaan??? Sytkä myöhäsellä, nostaa lämpöjä ja vie bensaa kohtuuttomasti. Tarkista ihmeessä ja säädä. Myös kärjet kannattaa tsekata/ tarkistaa väli ennen sytkän säätöä.
     
  18. AH3000

    AH3000 1st gear

    Ennakko on kohdallaan, kärjetön sytkä, kulutus lienee ihan normaalia
    tälle mallille kolmella SU-kaasarilla.
     
  19. DD6

    DD6 Gearhead

    Kävi sama mielessä: 383 vei 23,5 satkulla, kun sytkä oli myöhäisellä ja ylikuumui pirusti. Säätöjä hakien lämmöt normaalit ja kulutus 14 satkulle.

    Mutta, jos tuo on nyt säädöissään, niin sitten ongelma on muualla. Eihän se kone tunnu tehottomalta?
     
  20. Hectori

    Hectori 1st gear

    yli kakskytlitraa satasella ei ole normaalia millekään kolmelitraselle pannulle.

    Tollasen pitäisi viedä selvästi alle 15.
     

Kerro tästä muillekin!