Laikka-avon muutoskatsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja lärpäke, 14.8.2009.

  1. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Nyt olis kaikki tieto tarpeen laikka-avon muutoskatsastamisesta. Auto on 1965 Impala. Mitähän tuohon vaaditaan että saan sen muutoskatsastettua avoksi? Ed. omistaja kertoili että 4d kori vastaa jo tehtaalta tullessaan avon koria, eli kats. tarviis vaan dokumentti tuosta korien vastaavuudesta(mistä dokumentti?)? Ja sit turvavyöt? 3-piste eteen ja taakse lantiovyöt? Koria on vahvisteltu näköjään sieltä täältä 30x30 rhs ja huonekaluputkella. mm. tuulilasinkarmi, ovia, takakonttia, "hattuhyllyä?". Ja on muutettu 2 oviseks.

    Läpihuutojuttu jos dokumentti ja turvavyöt löytys? Vai vaaditanko turvakaari jotta saa 3-pistevyöt? Takapenkki pois ja eteen ralliauton 5-pistevyöt kuppipenkin läpi? :rotfl:

    Vai onko nykypäivänä aivan tuhoontuomittu idea, ja ajeltava vaan puuhalapuilla?
     
  2. J_Lanttola

    J_Lanttola 3rd gear

    Aken sivuilta tuosta ovien määrästä:
    Ovimuutokset

    Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton ovien ja kattopylväiden lukumäärän muuttaminen mallisarjan puitteissa. Tällöin kori sekä mahdollinen runko tai pohjalevy on vahvistettava vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa, esikuvana olevaa versiota. Versioiden eroista on tarvittaessa esitettävä katsastajalle luotettava selvitys.

    Esimerkki 1.

    4-ovinen malli muutetaan samaan mallisarjaan kuuluvaksi kaksioviseksi malliksi. Auton on tällöin vastattava koriltaan (vahvikkeineen) kaksiovista mallia.



    Tässä finlexistä:

    5. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin muuttaminen vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa avoautoversiota seuraavin edellytyksin:

    a) kori ja mahdollinen runko tai pohjalevy muutetaan kaikilta osin vastaamaan avoautoversiota; tällöin umpi- ja avoautoversioiden teknisistä eroista on esitettävä luotettava selvitys;

    b) tuulilasinkehys vastaa lujuudeltaan avoautoversion tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos avoautoversiossa on ollut turvakaari, turvakaari on asennettava myös muutettuun autoon, jolloin turvakaaren on oltava alkuperäisen tai 24 §:ssä säädetyn mukainen; ja

    c) etuistuimen reunimmaisilla istumapaikoilla tulee olla kolmipisteturvavyöt ja muilla istumapaikoilla vähintään lantiovyöt; jos autossa on ollut kolmipisteturvavyöt myös takaistuimella, sellaiset tulee olla myös muutetussa autossa.


    Jos näistä olisi mitään apua :)
     
  3. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    a) Mistähän sais tietoon avon ja umpi mallin erot, jonka avulla onnistuis myös tuo todistaminen? Joku body shop manual vastaava?

    b) Vastaa ainakin alkuperäistä lujuudeltaa, ts. kuinka todistus?

    Joku joka on muutoskatsastanut niin vinkit ois enemmän kuin tervetulleita :D
     
  4. TJN1

    TJN1 3rd gear

    Omassa ainakin katsastus tapahtui suurin piirtein näin (-65 chevelle muutos kats. 09)! yllä mainittujen aken ohjeiden mukaan muutokset runkoon, tuulilasin karmiin, etuovien taakse! hyvät kuvat mukaan katsastus toimistolle tehdyistä muutoksista ja kuvat neliovisen ja avomallin eroista (esim. body shop manualista)! ja oma tieto taito tehdyistä muutoksista. katsastus huomattavasti helpompaa kun pystyy kertomaan mitä sitä tuli tehtyä! kannattaa ennen katsastusta soittaa ja kysyä eri katsastus asemilta miten ne suhtautuu kyseisiin muutos töihin koska aika moni katsastus asema vaatii aken luvan muutoksille.

    onnea katsastukseen!
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mites avoks leimaaminen menee jos laittaa suosiolla turvakaaret? kyseessä siis maasturi chevy blazer jossa lähtee katon takaosa irti jo vakiona, tarkoituksen laikata etuosa irti ja tehdä turvakaaret jotka suojaa matkustajia ja jäykistää korin ennalleen tai paremmaksikin.

    Mitä vaatimuksia näillä kaarilla vois olla ton kadulle leimaamisen suhteen, tarkoitus olisi kyllä tehä vähintään suunnistuskupin säännöt täyttävät kaaret eikä mitään minimaalisia turmakaaria. Mutta mitä vaaditaan leimalle? yheltä konttorilta kyselin eikä siellä ollu tullu moinen vastaan ikinä.
     
  6. valsu67

    valsu67 1st gear

    se nyt on ihan sama mitä katsastusasema vaatii jos kyseessä on avo muutos että kyseistä vekotinta on joskus avona saanu tehtaalta,niin muutoskatsastus riittää,ilman mitään aken lupia.piste
     
  7. 85840845

    85840845 Gearhead

    se nyt on ihan sama mitä katsastusasema vaatii jos kyseessä on avo muutos että kyseistä vekotinta on joskus avona saanu tehtaalta,niin muutoskatsastus riittää,ilman mitään aken lupia.piste[/quote]

    Juuri näin! Ainakin omassa (64 Galaxie 4d) ei ollut esim.tuulilasinkarmin profiilissa mitään eroa avon vastaavaan. Ei 60-luvun puolenvälin aikaan
    ole varmaan ajatetu turvallisuus asioita niinkuin tänäpäivänä.
    Itsellä ainakin muutoskatsastus oli läpihuuto juttu.
    Jos muutokset on vain tehty asiallisesti, nou hätä.
    Toi turvavyö asia on mielestäni katsastuskonttori kohtaista, kannattaa käydä
    useammalla konttorilla kysymässä niiden mielipidettä ennen kuin viet näytille.

    Itselle tokaistiin ekassa paikassa, että turha tulla ilman AKE.n lupaa.
    Kysyin silloin AKE.sta asiaa ja kaveri antoi jonkun pykälän ja momentin, ja sanoi ,että käske katsurin tarkistaa sieltä jos on jotain epäselvää.

    Eli toisin sanoen, ainoat omat muutokset oli runkoon lisätty X, joka vaikkutaa kiertojäykkyyteen. Tosin tiedän yhden laikatun 64 Galaxien josta tämäkin puuttuu.

    Onnea projektin!!

    -Kari-
     
  8. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Kysytääs tässä samassa aiheessa kun ei viitsi uutta aihetta aloittaa:


    -Tarviiko avossa ovien avautua sisältäpäin, vai riittääkö että voi ulkoapäin kahvasta aukasta?

    -Ovissa ei tarvii olla laseja?

    Tuleekos koria muutoskatsastaessa prosentteja, ja vaikuttaako ne mihinkään?
     
  9. J_Lanttola

    J_Lanttola 3rd gear

    Muusta ei mitään hajua, mutta prosentteja saattaa tulla katon verran, miten sekin sitten määritellään? Koska prosentithan lasketaan sen perusteella paljonko alkuperäisestä kanta-autosta on jäljellä. (ainakin yleensä, tai näin mulle on kerrottu)

    Eihän niillä mitään vaikutusta ole, kunhan ei mene yli 49,99 :D
     
  10. TJN1

    TJN1 3rd gear

    omassa tuli muutosprosentteja 10% . eikä ollut laseja paikalla!
     
  11. 660

    660 1st gear

    jatketaas aiheesta! tarkoituksena olis tehdä valiantista laikka avo, kun olis tarkoitus jättää täysin ilman kattoa niin tarviiko niiden ovien ylipäätään aueta? ainakin jäykistyis ja olis kliinimpi ilman kahvoja ja ovien saumoja. jos jollain on papereita ym tollasen A kopan avomuutoksesta niin kiinnostais paljon!
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Laitoin Yv:tä.

    Mut tuli tuossa mieleen että kyllä niiden ovien tarvii vissiin toimia.
    Kun sen täytyy vastata koriltaan sitä avomallia.
    Niisähän on ollu tehtaalta lähtiessä toimivat ovet :poff:
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jaha... Kesä tulee, kun laikkapaskoja taas suunnitellaan. Turhaan te niitä haaveilette katsastavanne, kun keskenhän ne jää kuitenkin, katon pois sahaamisen jälkeen. :soosoo:


    http://www.youtube.com/watch?v=KofosWccOBg
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Nimenomaan "jotkut". Aika harva vain saa... :odroll: En kyllä henkilökohtaisesti aikoinaan ymmärtänyt tämänkään topicin aloituksessa mainitun siistikuntoisen `65 Impalan laikkaamista avoksi. (olin näet paikalla, kun se aikoinaan tehtiin ja keskenhän se jäi.) Mutta jokainenhan tekee omalleen mitä haluaa...
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hyi helvata kuka tuommosilla marjavasuilla kehtaa ajaa :eek:

    Ei se muutoskatsastus nyt niin paha rasti pitäs olla.

    Vähän kun kehtaa setviä lappuja ja eikun leimaan.

    Ei se ainakaan täällä tuota mitään ongelmaa :rotfl:

    Kyllä olis hermo menny jos ois alkup avo ollu kun ekalla reissulla jo tuli Oopeli tutkimaan Furyn kylkipeltejä :poff:
     
  18. 660

    660 1st gear

    eipä ton valtterin kans paljoa häviä, muotopuoli kittiläjä alkujaan :rotfl: ku kyseessä on käyttökulkine niin ensin suunnitellaan kaikki ja sit vasta tehdään ni ei jää projekti roikkuun kun jäädään miettiin... tähtäimessä olis että viikossa katto pois, ovet jatkettu ja leima paperissa
     
  19. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Onnea yrityksille....[​IMG]
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

    Re:

    Joko se valtteri on katoton?
     

Kerro tästä muillekin!