Laatikon lauhduttimen putkien tilalle letkut?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jacka, 3.5.2012.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Vaihdelaatikon lauhduttimen putket vuotaa ja kun ne kiertää niin monihyväisesti moottoritilassa niin ajattelin laittaa metalliputkien tilalle hydrauliikkaliikkeestä kunnolliset (lue: laadukkaat) lämpöä ja öljyä kestävät kumiletkut. Onko muut tehneet samoin? Ja onko homma ihan ok?

    ps. potilas on -65 Buick Wildcat

    Mielipiteitä asiasta odottaen... =)
     
  2. nysse1

    nysse1 1st gear

    Näin tehty useammassa kymmenessä autossa ja aina toiminut ok joten voin suositella.Toki tulee huomioida normi asiat ettei mene liian läheltä pakosarjaa/putkea eikä raidettankoja ym.
     
  3. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tarkkana sitten noitten "hydrauliletkujen" kanssa.
    Itsellä kesti alle 100 km ja oli halkeamia...

    :poff:

    Nykylaatua vissiin.
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Ei sen tarvi olla, kuin normaalia öljynkestävää letkua..
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Niin miekin luulin.
    Samantasoista kuraa kuin tietyt kangaspäällysteiset bensaletkut, meinas aikoinaan yks Chevy palaa kun uusi bensaletku kesti tyyliin muutama viikko.
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    niinno, ne bilteman letkut voi jättää sinne hyllyyn...
     
  7. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ite teetin etralla ja hyvin kesti.
     
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Suurin osa edullisista kumiletkuista on niin huonolaatuisia että ei kestä kuin parivuotta maxsim ja haurastuvat , lämpövaihtelut ja kemialliset rasitukset . Ei noi putket nyt niin vaikeet oo taivuttaa , hae putkiliikkeestä tai rautakaupasta löijättyä 10mm kupariputkea ja tee siitä . Käytät ne alkuperäiset nipat ja kartio levityspäät teet samalla lailla kuin jarruputkiin taivutukst menee myös samalla tavalla .
     
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    ^ Niinpä.

    Ja Aakolle tiedoks että ne ei ollut bitemasta vaan auto- ja traktoritarvikkeesta hommattu.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kumiletku ei mahdollista öljyn lisäjäähtymistä niinkuin metalliputki. Alkuperäisillä nipoilla varustettu metalliputki maksaa jotain 10-20€/kpl. ja käsittääkseni näitä saa Us-Partsilta. Ainakin Koskiselta Hartolasta olen niitä hommannut. Biltemasta saa putkentaivutustyökalun 7,99€.

    Hydrauliikkaliittimien sisäreiät ovat niin pieniä, että ne rajoittaa virtaamaa, niiden alkuperäisessä käyttötarkoituksessa ei ole tarvetta suurille virtaamille niinkuin laatikon jäähdytyksessä ja siihen liittyvässä voitelussa on.

    Jos taas hommaat sellaiset laatikon ja syylärin kierteisiin sopivat nippelit joissa on letkuiinnitysklunssi valmiina, ne maksavat huomattavasti enemmän kuin kokonaan uudet putket.

    En näe mitään hyvää noissa kumiletkuissa tai hydrauliletkuissa tähän tarkoitukseen. Yhden auton olen meinannut lepikkoon ajaa kun kumiletku irtosi ja öljysumu kadotti pidon rekaista kesäkuumalla. Samoin hydrauliliitimien käytöstä johtuvia ongelmatapauksia olen varmaan ainakin kymmenen nähnyt, koska laatikon voitelu tai jäähdystys on ollut puuttellista.

    [​IMG]

    No ainoa ero on että metalliputkia asentaessa joutuu vähän enemmän tekemään töitä auton alla, ja taivuttelussa joutuu varomaan että putki ei painu littanaan. Mutta kun ne on siellä, niin koko asian voi sitten unohtaa.
     
  11. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Olen tehny muutamaan autoon eikä oo ollu ongelmia. Ja letku ostettu Punkalaitumen Essolta....
    laatikossa toimii vaikka niin että katkasee ne vanhat rikkinäiset metalliputket niin että päihin jää muutaman sentin pätkät. Siihen päälle se letku ja kiristää klemmarilla. Mutta koneen öljynjäähdyttimen putkien kans ei onnistu. Niissä on niin kova paine että alkaa heti vuotaa. Letku voi kyllä kestää, mutta tarttee paineenkestävät liitokset.....
     
  12. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Mulla ainakin pelas diisseli caprisen moottorissa monta vuotta niin että oli kahdella lemmarilla vaan kiinni ne letkut niitten vanhojen rautaputken pätkien päällä...Yhdellä irtos niin laitoin toiset kaveriksi ja hyvin pelitti.

    Toki ne rautaset paljon paremmat on, kestää sen kymmenen kakskytä vuotta kun tuo kumiletku kestää joitain vuosia, tuskin paljon yli viittä vuotta...

    Yhteen kasilla varustettuun valianttiin oli rakennettu hieno vaihteistoöljyn lauhtutin ihan ite, varmaan 15 metriä kumiletkua ympäri konehuonetta ja maskin takana :D Ei yhtään riskialtis patentti :D
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Joo. Hinurin lavalla kotiin ja palokunta jäi siivoamaan öljyjä pääkadulta.
     
  14. hangover

    hangover 1st gear

    Moon tehnyt öljypolttimen letkuista. Niissä on tuumakierteet valmiina. Laatikon päässä ja syylärissä muistaakseni 3/8" sisäkierre, putkiliikkeestä saa 3/8-1/4 tuumaa supparit, joihin letkujen yhdistäjät käy suoraan.
    Kuvia vaikka tuolla:
    http://kauppa.satalampo.fi/tuotteet/oljy-oljyletkut/

    Ihan tyylikkäät ja kestää hyvin. Yhdet jatkonipat joutuu laittamaan väliin.

    Ja kyl niissä virtaama riittää.
     
  15. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    no mää kirjotin vaan omakohtasen kokemukseni. 3 autoon tehny tommosen ratkaisun eikä ollu ongelmia. Tiätty ne klemmarit tarttee olla kunnollisia eikä semmosia leluja mistä kierteet korkkaa kun kiristää.....
     
  16. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Pajerossa ei pitäny koneen öljynjäähdyttimessä, vaikka laitto 2 klemmaria. Sitä öljyä tuli sieltä välistä ulos ja aika reilusti, ei siis tippumalla vaan oikein valumalla
     
  17. hanekki

    hanekki 3rd gear

    Itse tein 12mm alumiini putkesta,maksoi 3e+ hydrauliliittimet helmiliitoksella noin 10e.Toimii samalla lisäjäähdytyksenä itse putketkin,ja on helppo taivutella.Jos haluaa tehdä viimesen päälle huolettomat/komiat ja letkusta niin siihen on vain yksi vaihtoehto eli teflonletku.Taasen jos haluaa halvemmalla päästä hyvän saa myös jos tekee 3/8 1-teräksisestä hydrauliletkusta 10mm helmiliitoksilla molemmat päät ja päihin sitten jättää pätkät vanhaa teräsputkea jotka yleensä on 3/8 päältä,mutta tuo 10mm helmiliitos kiristyy siihen vallanmainiosti.Samallla lailla olen tehnyt monet kerrat myös ohjaustehostimen letkuja uusiksi.Ja jos alkuperäinen kysyjä ei muuten selviydy asiasta voin tehdä letkut työpaikallani
    (teflonista tai hydrauliletkusta) kun ilmoitat mitat ja toimittaa matkahuollossa jälkkärinä.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oma loppuelämäksi mieleen jäänyt kokemus tuosta kumiletkujen irtoamisesta oli kun kiihdytin täysillä kylältä poistapäin kesäkuumalla satasen nopeusrajoituksen alkaessa. Katto alhaalla ja turvavöistä ei tietoakaan. Lootassa nousi tottakia paineet ja sitten yhtäkkiä ratti tuntui siltä kuin rattiakseli olisi irronnut, ei mitään tuntumaa ohjauksessa ja auto meni omia menojaan. Onneksi renkaat sai pitoja ennen auton kaiteeseen osumista koska öljysumun suihkuaminen loppui kun nostin jalan kaasulta jarrulle.

    Sitten kun aloin kyselemään että mistä sellaisia kunnollisia kumiletkuja liittimineen saisi, paikallinen hydrauliikkaliike sanoi että "me ei niitä henkilöautokäyttöön tehdä". :odroll: Tämä tosin tapahtui jo 90-luvun lopulla ja sen jälkeen niitä metalliputkiakin on alkanut olla saatavissa.
     

Kerro tästä muillekin!