GM 6.5td Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bomber#1, 27.12.2006.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    Just saatiin se hinailtua kaverin korjaamohalliin sisälle sulamaan ja lataukseen.

    Mielestäni se oli ecm1 20A sulake, joka oli pimeänä. Eli keskirivissä, keskimmäinen sulake.
    Pääsen onneksi nyt viikonloppuna ihmettelemään sitä lisää kunhan saa akkuihin vähän virtaa ja koslan sulatettua.

    Tarkistan vielä toistamiseen nuo sulakkeet.

    Edittiä:
    Kosla pelaa taas, ign e sulakekkin oli kärvähtänyt ja esti hehkujen päälle menon.
    Mutta mutta... PMD:hän sieltä oli menny
    Nähtävästi Standynekin voi hajota silleen että lyö kaasun pohjaan.
    Nyt paikallaan laina boksi(toistamiseen kiitokset pantera:lle) että pääsee töihin.
    Huomenna pitää soitella Panzelle ja tilata D-tech boksi ja jatkojohdot.
     
  2. Kurkoo

    Kurkoo 1st gear

    Mittaristo-ongelma 6.5td uuskoppanen vani: Polttoainemittari pilkki n puoli vuotta sitten ja pyörähteli joskus ympärikin. Käytin tankin alhaalla ja totesin, että mittarin anturin "liuskat" kuluneet ja eivät ota asteikkoon kiinni kauttaaltaan. Nyt vaihdoin käytetyn, mittarilla toimivaksi todetun anturihässäkän tankkiin, mutta mittari ei mene enää nollille kun kääntää virrat pois vaan viisari lähtee puolitankista ja esim n puolitankkia ainetta niin menee F-kirjaimen ohi, heiluu nätisti kun loiskuttaa ainetta vaikka jarrulla ja mittaa kyllä ainetta. Ikäänkuin asteikko olisi siirtynyt eteenpäin. Mites ootte korjannu, uus mittaristo taitaa olla kiven alla ja maksaa hunajaa...Jos ottais viisarin irti ja "siirtäis" asteikkoa taaksepäin..?
     
  3. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Meinasin tilata jenkeistä kesäksi vanteet, onko kellään kokumuksia/tietoa, et millaiset 20" vanteet ja renkaat mahtuu pyöriin korisarjalla olevas vanis ja mikähän ET:n pitäis olla?
     
  4. julmajari

    julmajari Gearhead

    mihnä on vani -99 motin lämpöanturi? vissiin johto lyö maihin kun lämpö heittelee tappiin/normal kokoajan.
     
  5. kojo

    kojo Gearhead

    Vas. kannen etupäässä.
     
  6. mauni77

    mauni77 3rd gear

    Mulla sama vika tuossa lämpömittarissa (2000). Onko tuo anturi pelkästään mittarille ja tieturi ottaa jostain eripaikasta tiedon vai pitääkö ruveta toimenpiteisiin hetimiten?
     
  7. kojo

    kojo Gearhead

    Tietokoneen anturi on siinä termostaatin jalassa.
     
  8. juy40

    juy40 Gearhead

    Päivää vaan tännekin!!!
    Tuli hommattua tommonen 2000-mallinen vani käyttökulkineeksi, ja näkyy hieman öljypropun tiiviste vuotavan... Eli kysymys kuuluukin, millanen tiiviste siellä mahtaa olla? Onko ihan nylon- vai semmonen pelti/kumi-tiiviste???
    :eek:
     
  9. cam78

    cam78 3rd gear

    Minulla on nyloni tiiviste. Ompa pienet murheet jos pelkältä propulta vuotaa. Ei ole vaarallista. Kyllä nuo yleensä kusee öljyä vähän jokapuolelta. :p
     
  10. mkk

    mkk 1st gear

    Terve! Tekis kovin mieli lastua vaniin. Täälläkin voorumilla ilmeisesti joku ketä niitä tekee ? Ja paljonkohan niistä joutuu köyhtymään ? Mitenkäs tuo voima ja kulutus on yleensä muuttunut ? -98 6.5td.

    Ajattelin myös että jos jostain sais edulisesti 3-3.5" rst ränniä, niin tekis uuden pakoputken, vaimentimen kanssa vai ilman ?
     
  11. kojo

    kojo Gearhead

    Minähän niitä värkkäilen 8)
    Vääntöä ja tehoa tulee lisää ja jos malttaa nätisti ajella niin kulutuskin putoo litran tai pari, pistän yv:tä..
     
  12. Panze

    Panze 3rd gear

    Multa saa ohjemoinnin myös.
     
  13. Paramedic

    Paramedic 1st gear

    Terve!

    Tuli tänään hommattua nopealla kaupalla 207tkm ajettu vm 1998 6.5td vani ja samalla astuttua amerikanautojen ihmeelliseen maailmaan. Auto on ollut harjoitusambulanssina ja viimeisen kymmenen vuoden aikana sillä on ajettu 5000km. Auto on siis seissyt pitkään paikallaan, mutta ajossa kaikki vaikutti toimivan.

    Mitä toimenpiteitä suosittelisitte autolle tehtäväksi ennen kuin otan sen liikenteeseen? Itelle tuli mieleen lähinnä öljynvaihto ja ilmastoinnin huolto. Auton alla oli hieman öljyä, mutta olen ymmärtänyt että nämä laitteet tiputtaa aina vähän?

    Onko teistä joku joskus muuntanut ambulanssi-vania siviilikäyttöön? Kokemuksia esim hälytyslaitteiden purkamisesta ja siviilikäyttöön rekisteröinnin byrokratiasta?
     
  14. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Moottoriöljyt ja suodatin
    Ilmansuodatin
    PCV-purkki
    Polttoainesuodatin
    Suuttimet
    Hehkut
    Peräöljyt
    AT-öljyt
    AT-suodatin
    Kaikkien etupään nivelten voitelu
    Pyöränlaakereiden tarkistus, voitelu
    Jarrunesteen vaihto
    Jäähdytinnesteen vaihto

    Unohtu varmaan puolet, mutta nämä nyt ainakin…
     
  15. Paramedic

    Paramedic 1st gear

    Okei! Kiitos vinkistä. Tuossahan onkin sen verran listaa, että menee tovi kun saan kaikki tehtyä. Sain auton nyt omiin nimiin henkilöautoksi. Vero on henkilöautona melkoinen (~1300e/vuosi). Pitää yrittää tehdä autosta varmaan matkailuauto, ni käyttövoimavero putoais. Kellään tietoa sen punkan mitoista? Trafin sivuilla luki vain, että pitää olla "makuupaikkoja."

    Olen tänään rullaillut autolla parisen sataa kilometriä ja pääsääntöisesti hyvin tuntuu pelaavan. Tänään syttyi kojelautaan hetkeksi moottorin häiriövalo?! Hetken noin puolen tunnin päästä kun lähdin uudelleen liikkeelle valo kuitenkin sammui. Kellään tietoa mistä vois johtua? Varmaan monestakin... Pitäis varmaan laittaa tuoretta dieseliä tankkiin, kun auto on tosiaan seisonut pitkään paikallaan. Kojelaudassa palaa ajoittain myös security-valo. Ilmeisesti ajoneston ohjausyksikkö temppuilee?

    Olen kyllä todella tyytyväinen autoon. Yllätyin erittäin paljon auton ajomukavuudesta. Hakkaa Hiacet ja Sprinterit 6-0. Hienoja laitteita nää jenkit! :)
     
  16. Panze

    Panze 3rd gear

    Kannattaa lukaista koodit. Villi veikkaus että liittyy ahtopaineeseen.
    Toimiiko puhaltimen suuntaus?
    Käynnistyksen esto jos temppuaa niin se saattaa jättää pahimmillaan auton vaikka kaupan pihaan.
    Jos lähistöllä asustat niin poikkea käymään, voin lukaista koodit.
     
  17. Paramedic

    Paramedic 1st gear

    Puhaltimien suuntaus toimii. Menin tänään paikalliseen autosähköliikkeeseen huollattamaan ilmastointia, ni siellä ilmeni, että ilmastoinnin kompura vuotaa. Pitää varmaan rock-autosta tai ebaysta katella uutta.

    Panze,
    Asustelen Kotkassa, mutta eipä täältä kovin pitkään Tuusulaan ajele. Sen koodien luvun vois tehdä varmaan lastutuksen yhteydessä, ja samalla vois kytkeä koko ajonestosysteemin pois päältä? Laitatko yv:tä paljon toi koko ohjelmointihomma vois maksaa?
     
  18. Panze

    Panze 3rd gear

    Minäpä laittelen.
     
  19. Paramedic

    Paramedic 1st gear

    Noniin. Foorumin ollessa suljettuna tapahtuikin sitten vanin kanssa kaikenlaista. Ongelmat alkoivat, kun lähdin viime sunnuntaina ajelemaan. Auto lähti hyvin käyntiin, ajoin noin 100m ja auto sammui vauhdissa. Auto lähti vielä ihan hyvin käyntiin ja pääsin toiset sata metriä, kunnes auto sammui jälleen. Tankissa oli melko vähän polttoainetta, ja olin tankkaamaan menossa. Ajettelin, että ehkä polttoaine loppui. Hain 20litraa dieseliä ja auto hörähti käyntiin. Helppoa! Kunnes tuli tiistai. Tankki oli täynnä, kun lähdin töistä iltavuorosta ja sama homma. 100m ajoa ja auto sammuu. Sain auton vielä käyntiin ja ajettua tien sivuun kunnes auto sammui uudelleen. Startti pyörittää hyvin ja akut on kondiksessa mutta auto ei vaan lähde tulille. Hinautin auton lähimpään korjaamoon, jossa mekaanikko laittoi auton tietokoneen päähän. Kun mekaanikko oli päässyt auton tietokantaan käsiksi, ei mitään vikakoodia löytynyt ja jostain moottoritilasta kuului naksahdus. Tämän jälkeen auto lähti käyntiin. Ajelin auton korjaamolta kotipihaan ja security merkkivalo syttyi ja paloi koko matkan. Nyt kun yritin käynnistää autoa, niin taas sama juttu. Ei lähde tulille. Viittaisi ajonestolaitteiston vikaan?

    Tarkoitus olisi parin viikon päästä kurvailla Panzen pajalle ohittamaan ajonesto, mutta vaikeaa sinne on ajella jos auto ei lähde käyntiin. Kellään mitään ideoita?

    Ohjekirjassa oli ohjeet ajoneston ohitukseen, mutta en saanut auton mukana korttia missä olisi se koodi kuinka monta security-valon välkähdystä pitää laskea. Kyseessähän saattaisi olla myös FDS-ongelma. Myös polttoaineensuodatin saattaisi olla ehkä tukkeessa? Osaako joku neuvoa mistäpäin autoa suodatin mahtaa löytyä, niin voisin sen vaihdella tässä omatoimisesti?
     
  20. Panze

    Panze 3rd gear

    Suodatin se tuskin on, mutta se on auton alla suurinpiirtein kuskin penkin alapuolella. Ohjelmoinnin voi tehdä myös irto ECM yksikköön. Jos sulla ei ole sitä korttia niin ohitus ei onnistu kotikonstein. Ja jos se käynnistyksen eston boksi on rikki niin ei välttämättä onnistu edes kortin kanssa. Ja tosiaan vika saattaa olla myös PMD yksikössä.
     

Kerro tästä muillekin!