401 naulapää kolkottaa tyhjäkäynnillä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 62chevy2, 2.5.2012.

  1. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Eli otsikonmukainen oire, ilmenee varsinkin koneen lämmettyä. Kierroksilla ei erotu kabiinin puolelle, mutta valoissa kun seisoo tyhjäkäynnillä niin kuuluu selkeä koputus. Kumiletkulla kuunnellen paikallistin äänen alakertaan.

    Ei vilkuttele öljynpainevaloa ja ei kuluta juurikaan öljyä.

    Ilmeisesti jotain kivaa tiedossa...
     
  2. Comero

    Comero 1st gear

    Onkohan jakopään nokkaratas nailonia ?
    Pari hammasta murtunut, niin naputtaa tyhjäkäynnillä ihan kuin olisi kiertokangen laakerivika.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei kait noin vanhassa oo nailonia jakopäässä, männäntappi väljä ja se kolkuttelee, tai sitten kiertokangenlaakeri.

    Tulppa pois ja koittamaan männän päältä onko väljää.
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Noissa on prässi sovitteiset männäntapit, joten niiden kolinaan en jaksa uskoa.Enkä myöskään jakopään juttuihin.
    Vaikuttaa kyllä enemmänkin siltä, että siellä on joku alakerran laakeri poikimassa,varsinkin kun tekee sitä lämpimänä.Öljy ohenee ja paine vähenee ja alkaa kolista.Välttämättä ei yhden veivinlaakerin välys vielä pudota kuitenkaan paineita niin paljon, että idioottivalo vilkkuisi.
    Jos mahdollista,tuuttaa sen öljynpaine anturin tilalle mekaaninen mittari ja kerro mitä se näyttää kylmänä/kuumana tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla.

    Molopäissä on takoakselit jo tehtaalta lähtiessä, ja ne on ollut yleensä kohtalaisen hyvin säilyneitä noissa purkumoteissa ja ovat olleet vieläpä std mitoissa.
    Ota se ajoissa auki ja suurella todennäköisyydella pääset pelkällä kevyellä kaulojen kiilloituksella ja uusilla laakereilla.Sen jälkeen mennäänkin taas ja pitkään.
    Tietysti samassa yhteydessä olisi syytä tarkastaa myös ö-pumpun kondis.Noissa kun ei uudella pumpullakaan kauheasti kovilla paineilla pöyhistellä...
     
  5. Comero

    Comero 1st gear

    Oletko monesti törmännyt jakopään aiheuttamaan kolinaan? Itselläkään ei 35 vuoden aikana tullut eteen kuin neljä kertaa kyseinen ilmiö noin sadan korjaamani kolkuttavan moottorin kohdalla. Voi siihen silti uskoa. Ilmenee juuri tyhjäkäynnillä, kun nokka-akseli pääsee liikkumaan tavallista enemmän viallisten jakopään hampaiden vuoksi vastapäivään kuin kierroksilla. Ilmiössä on vielä sellainenkin piirre, että kolinat kuuluvat moottorin takapäästä öljypohjan tienoilta, johtuen nokka-akselin kautta lohkoon siirtyvästä värähtelystä.
     
  6. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Nii...en vissiin ole kun moista menin hölmöyksissäni kirjoittamaan.
    Ei mulla ole ollut sataa naulapäätä viimeisen 40 vuoden aikana. Oon ainoastaan ajanut niillä muutaman kilsan kai jostain 90-luvun puol välistä lähtien ehkäpä jopa joka toinen kesä, ja räpeltänyt niitä silloinkin kun ei ole kolissut.

    Ja yhdessäkään kolisevassa ja ei kolisevassa molopäässä ei ole tota vikaa esiintynyt,vaikka jakopäät on ollut niin loppu,että ketjun on lähes voinut nostaa pois paikaltaan.
    Mulla on vaan sit ollut paska tuuri kun en ole päässyt sitä sulosoundia kuulemaan tästä erinomaisesta instrumentista.

    Joo. Enkä myöskään ole vielä törmännyt nailon hampailla oleviin jakopäihin ko.moottoreissa.
     
  7. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    En noihin kolkotuksen syihin osaa juuri mitään sanoa, vasta-alkaja kun olen. Kuuntelin ääniä uudelleen ja ne kuuluvat selvemmin öljy-pohjan takapäästä. Lisäksi kolkotus kuuluu selvästi pakoputken päistä tyhjäkäynnillä.

    Pähkäilen tässä sitä, että miten asiassa etenisi, kun tuo koneremontin teko ei ole itselle oikein tuttua. Vaatii varmaan kone-vaihteistopaketin nokalta ottamista, että pääsee viasta lopulliseen selvyyteen ja korjaaman se. Samalla vaivalla varmaan kannattaisi käydä koko mylly läpi.
     
  8. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    kato yv loota
     
  9. Comero

    Comero 1st gear

    Onko jo vika selvinnyt ?
     
  10. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Ei ole vika vielä selvillä, mutta eräs autoasentaja oli sitä mieltä, että laakerivika ei ole kyseessä. Sanoi, että laakerivika pitäisi kovempaa mekkalaa. Vähän vaikea selvittää kolinan lähdettä, kun vesipumppukin on alkanut pitää aikamoista elämää. Ilmoittelen kyllä sitten, kun jotain ilmenee
     
  11. 2mi

    2mi 1st gear

    Tuli mieleen tämä vanha keskustelu, kun toisaalla oli juttua naulapään sytytyksen säädöstä ja siellä kuvissa jakopää auki.
    Onko tämä koliseva kone jo korjattu ?
     
  12. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Onhan sitä korjailtu. Vesipumppu oli aivan lopussa ja sen vaihto vaimensi kolkotusta jonkin verran. Vieläkin sitä esiintyy satunnaisesti, mutta kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin ennen. Muuten en ole asiaan perehtynyt.
     

Kerro tästä muillekin!