305 tbin vaihto vanhaan 350:n

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja reisiharja, 21.6.2010.

  1. reisiharja

    reisiharja 1st gear

    ajattelin vaan roiske öljyä että imisi imusarjan ja kannen välistä tiivistepinnoista. mutta taisi olla kaukaa haettu. huohotukset pitäisi olla ok muutin senkin jossain vaiheessa.tuo moottori seisoi tuossa jonkun vuoden niin on siinä venttiilinvarren kumit jo kyllä kovettuneet.tou laser lämpömittari olisi kyllä kova sana helpottaisi kyllä mittaamisiä just sylintereiden lämpö eroihin. tuossa on noiden peltisarjojen takia tulppien vaihtaminen vähän tuskainen juttu, mutta kun saan auton maalattua niin rupean taas perehtymään ongelmiin paremmin
     
  2. hangover

    hangover 1st gear

    Ok. Vinkki laser lämpömittarin käyttöön, (tai eihön siinö oo ko laser osoitin) Se sekoo hiemankin kiiltävistä pinnoista. Jos haluaa tarkan tuloksen, pitäis maalata mattamustaksi mitattava pinta. Mut kyllä sillä suuntaa saa.
     
  3. TVS

    TVS 2nd gear

    Lambda näyttää laihaa kun se saa palamatonta soppaa päällensä.
     
  4. hangover

    hangover 1st gear

    niin, siis lambda (mistähän mulle on jäänyt päälle lamda) mittaa happimäärää. eli mites jyrkemmällä nokalla käy? Tai jos on vaikka 1 tulppa pimeenä.
    Koneesta tulee läpi palamatonta bensahöyryä ja tietenkin happeakin, joka ei ole muuttunut hiilidioksidiksi. Eli meekö laihalle lambdan mielestä, vaikka seokset olisikin ok sylinterissä olevaa seosta tarkastellessa.
     
  5. reisiharja

    reisiharja 1st gear

    taas jotain saatu aikaan tulpat otin pois ja kaikki on tasaisen väriset ei mustia tulppia. uudet tulpanjohdot tein samalla vaikka ei noissa vanhoissa ollut mittarin mukaan vikaa. imusarjan vaihdoin kaasarimalliseen ja välilaipalla tbi kiinni samalla porttasin tuota tbi:tä ja nostin suuttimia hieman ylöspäin. kokeili startata pari kertaa ei tulosta, jatkan illalla.jakopään,nokan,nostajat ja venttiilijouset ostin, samalla vaihdan venttiilivarren kumit mutta ne vaihtelen tuonnenpana.
     
  6. reisiharja

    reisiharja 1st gear

    ajattelin että jos kokeilisi vaihtaa lambdan, olisi tuossa 3 piuhainen lambda tallikaverilla jouten. mutta miten se kytketään? yksi on signaali,yksi sulakkeen kanssa sytysvirtaan ja yksi moottoriin maihin??vai voiko tuo lambda hajota niin että kestää yhden kerran lämmetä ja jäähtyessään pimenee. kun silloin ensi kerran sain tuon auton käyntiin moottorin vaihdon jälkeen niin se oli niin kierrosherkkä ja voimakkaan tuntuinen ja seuraavana päivänä ei enää puoliakaan siitä eli laiskasti kiersi ja ei pysynyt enää käynnissä. tulppiahan on kyllä hajonnut niin että kerran lämpimäksi ja sitten vaihtoon. 02 arvo on winaldl:n mukaan 0,2.0,8v joskus jopa alle 0,2. ajossa en ole päässyt lukemia katsomaan
     
  7. hangover

    hangover 1st gear

    Lambdan pitäs oleilla siellä 0,8-0,9 v paikkeilla. eihän nyt vaan vuoda, siis ime ilmaa mistään varmasti? Lambda tulee peliin vasta kun on lämmennyt, sitä ennen mennään ihan ecm:n säätämän moottorin lämpötilaan perustuvan seoksen mukaan. Mut se antas vikakoodin lambdasta, luulisin.

    Tietty silikoniset tiivisteaineet saattavat tuhota lambdan.
     
  8. TVS

    TVS 2nd gear

    Ei ainakaan normaalissa lambdasäätöisessä koneessa kuulu, en toki juuri tästä versiosta tiedä. Kun lambdasäätöinen kone pelaa kivasti, siihen signaalipiuhaan tulee "sahaava" jännite 0.5V molemmin puolin, useasti noin 300-700mV, riippuu ruiskun käytöksestä kuinka laajaa haarukkaa se sahaa. Myös yleismittarin tarkkuus vaikuttaa, koska jännite sahaa hyvin terävästi ja mittari ei välttämättä ehdi kopata ääriarvoja. Yleisesti ottaen jos lambdan jännite on vakio, on jossakin vikaa(ei välttämättä lambdassa), esimerkiksi ruisku on vikatilassa eikä edes yritä säätää seosta.

    Normaali kolmejohtoinen lambda on kytketty siten, että anturimaa tulee anturin rungosta, kolmesta johdosta kaksi on lämmitykselle maa ja virta, ja se yksi yksinäinen piuha on signaali ruiskulle, hyvin monessa tuoteutuksessa nuissa on 2 piuhaa "kavereina" ja signaali sitten erikseen. Nuilla kahdella johdolla ei yleensä ole väliä kuinkapäin ne kytkee.
     
  9. reisiharja

    reisiharja 1st gear

    joo taas nytkähtänyt tämä eteenpäin eli vaihdettu ecm. ei vaikutusta vaihdoin vanhan jakajan paikoilleen ei vaikutusta.ecm signaalivirta boksille b7 napaan edelleen yli 9 volttia.ja pitäisi olla alle 6 volttia
     
  10. reisiharja

    reisiharja 1st gear

    nyt kävi ammattilainenkin katsomassa mutta joutui päätään pyörittämään.knock sensor,esc 3kpl ja kaksi boksia kokeiltu millään ei vaikutusta ei säädä sytkää.ei vikakoodeja.seuraavaksi voisi kokeilla normaalia hei jakajaa jos se nyt olisi mahdollista saada pelittämään. muuta ei tule mieleen kuin se että mitenkäs tuo antaa startatessa polttoainetta?? eikös käynnissä ollessaan anturi tiedoilla mennä?
     
  11. reisiharja

    reisiharja 1st gear

    kaasari paikoilleen varmaan ei muu auta.ei säädy sytkä.
     

Kerro tästä muillekin!