Fuselage Mopars ('69-'73 fullsizes)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Tomaso, 26.6.2005.

  1. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Laakerilta tuo ainakin kuulostais... Omassa 72 monacossa aikoinaan kerkesi laakeri hirttää kiinni ennen kuin ehdin vaihtopuuhiin (hitsi että sitä voi ihminen olla tyhmä kun vaan jatkaa ajamista) ja sitten pitikin jo käyttää rälläkkää ja hitsipilliä ennen kuin irtosi. Tosin pyöränjalka meni vaihtoon samalla, sen verran kovaa rääkkiä tuo irrotus...

    Juu, eipä ole jämähtämättömästä laakerista kokemusta, joten ei ossoo sannoo millanen on vähän ääntelevä vaihtaa. :oops:
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Jos levyt edessä, ni satula irti, sen jälkeen se keskiön rasvakuppi vaikka ruuvarilla kammeten irti. Sen alta paljastuu (tai ainakin pitäis paljastua) iso mutteri jonka päässä on "kruunu" tai "hattu", tai miks sitä ny kutsutaankaan, ja sen "kruunun" ym. rojut pitää paikoillaan pinni. Pinni irti, nyppäset kruunun veks, ruuvaat sen ison mutskun auki ja sulla pitäis olla levy sylissä laakereineen päivineen. Jos rummut, ni homma vielä helpompi ku ei oo satulaa irrotettavana. Takaisin käänteisessä järjestyksessä. Ja ite oon kiristäny sen laakerin mutskun ensin niin tiukkaan ku saa, ei kuitenkaan ihan hampaat irvessä, ja sit noin varttikierros takasin päin.

    Loppuun vielä mainos; mulla on joutilaana pari satsia etupyörän laakereita pölysuojineen paivineen (jotka siis kannattaa uusia samalla), levyjarrulliseen c-koppaan. Ostin ne tohon mun nimimerkin autoon aikanaan, mut auto lähti parempaan hoiviin ni jäi ylimääräiseksi. En muista mitä noi uutena maksaa, mut jos kiinnostaa, ni tarjoa jotain... Rahaa kuitenkin mieluiten. :rotfl:

    Edittiä: niin ja jos se rasvakuppi on kuivana, tai vaseliinit siellä näyttää tervalta, ni kaivelee ne vanhat pois ja truuttaa sinne reilusti uutta tavaraa. Ja laakeriin sipasee kans joka puolelle silleen kivasti. Ei tartte sit todennäkösesti vaihdella niitä laakereita niin usein. :wink:
     
  3. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Kiitoksia hyvästä ohjeesta, lähinnä aattelin tarviiko siinä jotain prässiä purkuun ja asennukseen? Ja juu, levyt siinä on. Ne laakerit kyllä kiinnostaa, niin ei tarvii turhaan sun nurkissa pyöri. Minkä merkkiset lie?
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Jaa sit. No ehkä ohjeista hyötyy joku muukin. :rotfl: Ei siinä mitään prässiä tartte.

    Ja Moog:in tuotteita näyttäis noi olevan.

    E: ja liikkuu esim. postilla maksutta jos tarttee lähettää. :wink:
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    69-78 C-koppaisiin on viittä erilaista etupyörien laakerikokoa (kolmea eri settiä), joten kannattaa selvittää ensin millaiset on hakusessa.

    1972 heinäkuussa '72 malleissa siirryttiin uudempiin akseleihin eli eri laakerit, stefat ja rasvakupit kuin '69-'72.



    Minkä merkkiset laakerit Moogin satsissa?






    Edit: lukumäärä
     
  6. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Aijaa, no tämä on hyvä tietää tässä vaiheessa, täytyypä sitten selvittää tuo malli. Kiitoksia tiedosta!
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    72 on alunperin napa ja levy erilliset kun '73 on integroitu napa ja levy toisiinsa.

    Varmistaa voi mittaamalla laakerien kohdilta akselin paksuudet. Sisemmän laakerin kohdalla on vanhassa 31,75 mm ja uudemmpi 34,99 mm. Jos on taasen 38 mm niin on '74-'78 akseli.
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eikös tuossa 74-78 akselissa ole erilainen = isompi yläpallo kuin 69-73. Eli ei sopine jos kartiot ovat 69-73 kokoiset?
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Federal Mogul näyttäis lukevan?
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Sori, tuli liikaa infoa. Joo, '74-'78 eri akselit joissa samaa '73 kanssa vain ulompi laakeri (+rasvakuppi+napamutteri).

    Lisäyksenä mainittakoon, että '69-'72 jarrulevyja on tehty uustuotantona yksiosaisina, kun siis alunperin levy ja napa ovat erillisiä osia. Eli akselin paksuutta mittaamalla selviää varmimmin mikä akseli kyseessä.


    Olisi pitänyt arvata kun ovat samaa konsernia.
     
  11. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Jaahas, originaali titlen mukaan tuo on rekisteröity -72 helmikuussa ekan kerran. Jos tuo pitää paikkansa, niin ois vanhemman mallin laakerit? Mutta mittaamallahan tuo selviää.

    Kumma kun broadcast shittiin ei oo päivämäärää laitettu. Tai no, mulla on vaan yläpuoli siitä lapusta, alapuoli revitty hittoon, tai on vielä jumissa takapenkin selkänojan takana, joten voihan se päivämäärä olla siinäkin puolikkaassa. Onkohan jossain inttervepin syövereissä saittia, jossa valmistenumerolla saisi päivämäärän selville?
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ulommat laakerit

    7/72 asti Ulompi
    d19,05mm, D45,237mm, T15,494mm = A2 on LM11949 + LM11910

    C 7/'72-'78
    d21,986mm, D45,974mm, T15,494mm = A16 on LM12749+LM1271

    Sisemmät laakerit

    7/72 asti. Sisempi.
    d31,75mm, D59,131mm T15,875mm = A6 on LM67048 + LM67010
    - stefa 8121S d43,7/D59,3/L11,9

    Vain 7/72-'73. Sisempi.
    d34,988mm, D59,974mm, T15,875mm = A17 on L68149 + L68111
    - stefa 5121 d49,3/D66,6/L14,7

    '74-'78 sisempi
    d38,000mm, D63,000mm, T17,000mm = A18 (=A11) on JL69349+JL69310
    - stefa 8835S d41,1/D65,4/L11,7
     
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No sieltähän niitä mittoja tuli, kiitokset Tomasolle. 8)
     
  15. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Juu, kiitoksia mitoista! En vaan ehtinyt viikonloppuna mittailemaan, kun piti muijan autoa ja puutarhajyrsintä pajoittaa. Ja kattoa kiakkoo.
     
  16. äRTee Haastaja

    äRTee Haastaja Gearhead

  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuossa 300 Rysyssä on minun mielestä ryhtiä. Perä hieman liian ylhäällä, muta perusajatus ulkoasusta on mainio. Minusta iso auto ja hieman etunojassa on komea.

    Omaan -68 Fast Top Polaraan joudun taotuttaman jouset uudelleen ja samalla varmaaan lisään norran alle yhden ohuen lehden. Tavoitteena saada perse hieman ylös. Noston ei tarvitse olla paljoakaan kun pitkä perä nousee jo mukavasti. Niin ei toki tavoitteena ole -80 luvun malli, vaan hieman hillitympää.
     
  19. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

  20. janimm

    janimm Gearhead

Kerro tästä muillekin!