Mopariin korvauslaturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Shit-O-matic, 5.5.2012.

  1. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Ostin sitten tuollaisen yleismallisen 80A laturin tuohon '67 VIP Plymariini. Laturissa on neljä nastaa plussa(+), miinus(-), heräte ja kierrosluku (W).

    http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_682.jpg

    Hommahan on muuten selkeä, merkkivalo tuohon herätepiuhaan ja taas lataa, mutta mitenkäs tuo toimii näitten mopareitten ballastin kanssa.

    Orggis kaksipiirisestä mopar laturistahan lähtee yksi piuha jännitteensäätäjälle ja toinen ballastille. Voiko nämä molemmat piuhat nyt kiskoa pois vai voinko tehdä siitä ballastille menevästä johdosta herätepiuhan suoraan?

    http://www.mymopar.com/downloads/Dual_F ... Wiring.jpg
     
  2. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Mikäli laturissa itsessään on säädin et sitä moparin omaa ulkoista säädintä tarttea. Myöskin etuvastuksen kytkentä kannattaa tehdä niin että startatessa suora 12v puolalle ja sitten käynnissä sen vastuksen läpi.
    Tosin jos on esim MSD:n puola niin en itse käyttänyt etuvastusta ollenkaan.

    Jakke
     
  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tässä on sisäinen jännitteensäädin ja moparin oma elektroninen möllykkä on revitty jo pois. Puola on MSD:n Blaster 2. Mutta voiko sen merkkivalon siis liittää siihen vastukselta tulevaan piuhaan, joka tulee virtalukolta? Olisi niin helppo toteuttaa ei tarttis tehdä ryöstöliitintä virtalukkoon.
     
  4. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Kyllähän sen pitäisi toimia.
     
  5. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Juu ei toiminu. Autoa ei pystyny sammuttamaan sen jälkeen avaimesta ja etuvastus kuumeni aivan palavan kuumaksi.

    Nyt tuo herätepiuha on kiinni sulakerasiassa virtalukon takana ja latausta tulee, mutta, mutta tyhjäkäynnillä 12,8 ja kierroksilla 14,1. Valot himmenee eli ei lataa tarpeeksi. Sama ongelma kuin Moparin omalla laturilla.

    Voiko tuohon vaikutta se, että laturi vie nyt virrat starttireleelle josta sitä imee pari muutakin härveliä kuin vaan akku. Pitäisikö se piuha vetää suoraan akulle?
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos se jatkaa starttireleeltä suoraan paksulla johdolla akulle, ei ole väliä.

    Ei se sähkö ymmärrä mennä ensin lataamaan akkua ja sen jälkeen vasta valojen käyttöön.

    Mites laturin kierrokset, onko kierroksia tarpeeksi?
     
  7. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Pitäis olla. Tässä on aavistuksen pienempi hihnapyörä kun Mopen omassa, mutta pystyykö sen kierrosluvun laskemaan jotenkin?
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö tuo ole ihan normaalia että "idle" lataus on 12.x ja ajossa 14.x?
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Onko autossa sellainen virtalukko joka startatessa katkaisee kaiken virran muilta laitteilta paitsi startilta ja sytkältä?
    Kyllä sinne etuvastuksen puolan puoleiseen päähän tuleva johto pitää tulla virtalukosta tai startti releestä, antaa siis täydet virrat kun startataan.
    Kun virta-avain kääntyy virta asentoon, niin silloin syöttö katkeaa ja virta tulee etuvastuksen toiseen päähän, kulkee vastuksen läpi ja puola saa sitten vajaata virtaa. Sen virran on tultava siihen toiseen päähän avaimen takaa eli virtalukolta tai sulakerasiasta mutta siten että se katkeaa kun avain käännetään offille (sekä myös startatessa jos virtalukko niin toimii).

    Laturin herätevirta voidaan ottaa siitä etuvastukselta jos siihen tulee virta rasialta tai virtalukosta, mutta minä en ottas. Nyt jos joku on tehnyt kytkentöjä, esim. ohittaa sen ballastin laittamalla virran siihen etuvastuksen puoleiseen napaan, niin voi olla että se latuurin menevä herätevirta kulkeekin etuvastuksen läpi.
    Jos se etuvastus kuumenee kuten kerroit, niin nyt voi olla näin. ja laturi saa jotain 9,5 V herätevirtaa.

    Sähkö on tosiaan tyhmää, se etsii myös halutessaan tiensä eri vimpstaakien läpi ja jopa väärään suuntaankin ja kaikkialla yhtäaikaa :)
     
  10. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tässä virtalukko katkasee virran vaan vilkuilta, puhaltimelta, radiolta ja sytkäboksilta.

    En kyllä tunge sitä herätepiuhaa enää siihen etuvastukseen. Antaa olla näin, täytyy selvittää vielä mihin sen laittais. Huomasin eilennä, että jos se on sulakerasiassa kiinni niin vehje sotkee muut sähköt, alkoi vilkkureleet naksumaan ittekseen...

    Kyllä tuo latausmäärä on kohtalainen ilma kuormitusta, mutta laitappa valot, pyyhkijät, puhallin päälle niin lataus tippuu tyhjäkäynnillä alle 10.
    Ei hyvä juttu. Vielä tulis sähköflekti tohon kaiken päälle ja se vasta virtaa imaseekin.
     
  11. TVS

    TVS 2nd gear

    Onko laturin maadoitus kunnossa? Kierroksilla lataus OK viittaisi kyllä siihen että on, mutta hyvä mitata ja varmistaa.

    Herätejohdon tai siis heräteen syötössä mahdollisesti olevia ongelmia voit testata ohittaa siten, että lyöt koneen käymään ja kytket 1.2W(tai sitä suuruusluokkaa olevan) lampun laturin kovan +12 virran ja herätepiuhan väliin, ja tsekata lataus tyhjäkäynnillä. Jos tällä kytkennällä laturia kuormittamalla saat jännitteen tuonne 10V, on sulla tehoton laturi ja kuollut akku. Kokeiles toisella akulla sama testi tämän tehtyäsi, nimittäin 80A laturista ei pitäsi ähky loppua ellei siinä tai johdotuksessa ole vikaa, mutta jonkun kennon oikosulku akussa voisi hyvinkin aiheuttaa tuontyyppistä ilmiötä. Vinkeintä on se, että tuollaisella akulla auto voi silti käynnistyä ihan ok...
     
  12. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Täytyypi koettaa. Hassuahan se olis, että akku olis taas hajalla vaikka se on vasta viimekesänä ostettu ja pyörittäny toista harrasteautoa tässä välissä koko kevään. :-?

    Täytyy lisätä varmuudeksi maadotuspiuha.
     
  13. TVS

    TVS 2nd gear

    Kyllä yhä enempi haiskahtaa että laturi ei pyöri tarpeeksi lujaa. Jos saat konetta pyöritettyä käsin, laskepas montako kierrosta laturi pyörii kun pyörität konetta kierroksen? Tyypillinen välitys antaa laturille noin 2.5-3 kertaisen pyörimisnopeuden moottoriin nähden, riippuu taas vähän kaikesta mutta matalakierroksisessa koneessa tuota luokkaa.
     
  14. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Oli sitten tällä kertaa kyse siitä iki-ihanasta maadoituksesta.
    Yks piuha lisää laturin runkoon ja maakaapelin väliin ja johan lataa.
    8)
     

Kerro tästä muillekin!