V8 Mersu - jatkuva ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jaymz-V, 22.5.2012.

  1. Jaymz-V

    Jaymz-V 1st gear

    1993 W124 E420 automaatilla potilaana. Hermoja kiristää käyntiongelmat, joista luultiin jo selvinneen. Yritän selittää koko episodin lyhyesti...

    Elikkä, auto käy kylmänä normaalisti mutta mitä enemmän alkaa lämmöt nousemaan sitä enemmän käynti menee puuroksi. Jos vaihde on parkilla tai vapaalla käynti on kutakuin OK, ehkä hieman räkii kuitenkin. Kun laittaa ajovaihteen päälle kierrokset alkavat heijaamaan 500 tuntumassa. Tehot hukassa. Mutta kylmällä moottorilla siis homma vaikuttaa toimivan normaalisti.

    Tämä ongelma ilmeni ensimmäisen kerran kun auto otettiin kevaän alussa ajoon. Tällöin vein pajalle vikakoodin lukuun, ilmeni että suuttimisissa oli ollut jotain likaa. Laittoivat polttoaineen sekaan puhdistusainetta ja laite alkoi pelata kuten pitääkin. Muutama päivä tuon jälkeen karautettiin leimalle jossa mm. päästöt heitti (voisiko liittyä käyntiongelmaan?). Kuukauden ajoajalla tyhjennettiin useampi tankki bensaa ja korjailtiin leimaa varten pienempiä asioita, auto toimi oikein.

    Pari viikkoa sitten loppui ajoaika. Auto seisonut koska olen odottanut uusien renkaiden tuloa. Hetki sitten puuhailin auton parissa muiden asioiden johdosta. Samalla tuli todettua että nämä vanhat tutut käyntiongelmat ovat palanneet.

    Mikähän piru tossa nyt sitten on takana? :mad:
    Ensimmäisenä tietenkin olettaa että bensan joukossa olisi taas jotain mutta piru vie miten... :odroll:
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onkohan tuossa moottorin sähköjohtosarjat vastaavaa materiaalia kuin isommissa malleissa? Eli voisko olla se että johtosarjonen eristeet on hapertuneet pätkiksi.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Olenko hukkateillä, mutta miten noissa menee tulpanjohdot? Jos siis lämpenee, tulpanjohdot lyövät maihin, ruisku säätää seosta hätäpäissään kun luulee koneen pyörivän rikkaalla... eli aika perusvika, joka voisi ilmetä heti kun kone lämpenee?
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mulla on saman vuosimallin SL 5-litraisella moottorilla eli aika pitkälti sama moottori kuin sinullakin. Viimeiset 10 vuotta aina pidemmän seisomisen jälkeen moottori ei käy kaikilla pytyillä. Eikä ihme, kun katsoo virranjakajien kansia vähän tarkemmin. Jotenkin käsittämätöntä, että moottori ylipäätään käy...:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Noi on helppo tarkistaa kotikonstein ihan tavallisilla työkaluilla. Muovisuojat ensin pois edestä ja sit sopivilla kuusiokolotyökaluilla kopat irti.
     
  5. mb508

    mb508 Gearhead

    Kaverilla oli kerran -92 SL, 5-litranen ja aivan vastaavat ongelmat. Muistaakseni alkoi vielä talviseisonnan jälkeen. Pitkän painimisen tuloksena syyksi selvisi lamda-anturi, joka moottorin lämmittyä rikasti seosta huimasti ja aiheutti käyntiongelmat.
     
  6. jublomb

    jublomb 1st gear

    Ja pidetäänhän mielessä,että mersuun ei KOSKAAN saa laittaa tarvikeosia sytkäpuolelle,eivät kestä,eivätkä toimi,on niiiin monta kertaa käytännössä tullu todettua tämä tosiasia,sanoo tarvikemyyjät mitä tahansa.
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Siis, veit vikakoodin lukuun, luettiinko ne? Ja tuo nykyinen vika tuli sen jälkeen kun polttoaineen sekaan laitettiin jotain?

    Omassa temppuili kuumana kampiakselin asentotunnistin. Kun kuulin että tässä voi ne vikakoodit lukea tein sen ja tuo oli aktiivisena. Samoin jarruvalokytkin joka aiheutti ABS valon palamisen joskus.

    Vaihdoin osat ja nyt pelaa hyvin.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos tuo mekaniisella ruiskulla? Ässä eli w126 puolella kauan seisoneet ja oireina muistaakseni tyhjäkäynnin tippuminen ym vaati ruiskuun mittavaa (€uroja) panostusta että taas mentiin. Oli ns. Tyyppivika. Tieto vähän hataraa mut mese.fi ainakin tietää.
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No vaikuttaisi jonkun lämpötila anturin toimintahäriölle, eli anturi ei kerro että kone on jo lämmin. Käykö se rikkaalla?
    Johtojen ja liittimien kosketushäikät myös antureilta voi aiheuttaa vikatietoa ECU:uun, samoin lambda, nekin sökähtelee ja sekoittaa koneen käynnin tehokkaasti. Liian rikas seos pimentää myös tulppia eli yksi häikkä aiheuttaa toisen... onhan niitä mahdollisia syitä läjäpäin
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Missä ihmeen tehtaassa ne mersun sytkäosat sitten tehdään? :eek: Onko olemassa tehdas, joka tekee vain ja ainoastaan MB-osia? Miten se tähti siinä paketin päällä voi olla niin ratkaiseva?
     
  11. charger1974

    charger1974 1st gear

    Ukkelilla on sama ongelma ja se on vaihtanut siihen kaikki anturit eli lämpö jne lamda anturin eikä sekään auttanut mutta yks mersuihin erikoistunut remotti mies sano että ruiskussa olis vika että niissä pettää joku kun seisoo kauvan tarvis kuulemma käytellä kerran viikossa. Eikä mun tietääkseni auto tunnista että onko siinä tarvike vai alkuperäinen eli kyllä molemmat osat käy
     
  12. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Joku jossain kerran kai epäili ilmavuotoa jossain bensaputkistossa.
     
  13. Väne

    Väne Gearhead

    Onko se KE-jetronic ruutalla?
    Ovat herkkiä alipaineen muutoksille.
    Tarkista lisäilmaluisti, jos se on säädettävä varmista että luistin liikerata on oikea, ettei ole ruuvattu sillai että kun luisti lähtee liikkeelle se ensin vähentää ilmaa ja vasta sitten lisää..
    Vaihdepäällä lisäilmaluisti voi olla semmosessa asennossa että toimii just päinvastoin kuin pitäisi ja sen takia ilmamäärämittarin läppäkin hyppii ylösalas ja vielä lisää kierrosten heittelyä :rotfl:
    Tarkista myös alipainevuodot, ja pese ilmamäämittarin kartio.
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jos olet joskus verrannut halpaa (tarvike) virranjakajan kantta ja alkuperäistä Bosch-osaa noihin 80-luvun/90-luvun alun meisseleihin, huomaat heti eron laadussa. Bosch maksaa noin 100€, tarvike noin 50€.

    En edes tiedä mitä Boschin kansi maksaa, jos se paketoidaan Mersun pahvilaatikkoon tähden kera. Sama juttu sytytysjohtojen kanssa.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos siinä on mekaaninen pruutta ja lambda niin siihen kannattais tutustua kun lamdalla säädetään bensan painetta!
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joku pettää? tässä tapauksessa ihan erikoistumatonkin remonttimies tietää että joku on pettännyt :poff:

    Viisaimmatkaan autot eivät tunnista tarvike tai oem-osia, eikä automerkit itse osia edes valmista. Hän joka asiasta mainitsi tarkoitti varmaan sitä että niiden sähköosien ohmit, impedanssit sun muut sähköiset ominaisuudet eivät ole samat kuin siinä tehtaan versiossa vaikka osa fyysisesti onkin "samanlainen" ja tämähän on täysin totta.
    Esim Bosch valmistaa kymmeniä ihan samannäköisiä ruiskusuuttimia joissa kuitenkin merkittävät erot, sen pikkukoneen suuttimet voit laittaa isoon koneseen tai päinvastoin mutta eipä välttämättä toimikaan kuten pitää. Nyt sitten joko Taivanilainen tarvikesuutin, kuka sen arvosita tai ominaisuuksista tietää? muottihan sen valuun on kopsattu alkuperäisestä kyllä.

    En silti väitä etteivätkö tarvikeosat toimisi mutta tietty varautuneisuus on ihan hyvästä.
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei nyt sentään!
     
  18. onre

    onre 3rd gear

    Paitti että kylläpäs.

    http://www.scribd.com/doc/3299223/Bosch ... l-#page=32

    Onhan tuo hitusen persoonallinen toteutus toki :eek:
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin mitä se lambda sitten säätäis täysmekaanisessa tsydeemissä :lol: .
     
  20. Jaymz-V

    Jaymz-V 1st gear

    Oho, tännehän on ehtinyt kertymään hyvin mielipiteitä. Pari pikaista vastausta...

    Nuo olisi ajatus tänään tarkistaa.

    Eli alunperin vika ilmeni noin 2 kk sitten, kun auto otettiin ajoon. Tällöin autoon laitettiin polttoaineeseen puhdistusainetta. Viat katosivat ja autolla ajettiin noin kuukausi aivan normaalisti. Nyt siis seisonut pari viikkoa ja viat palanneet. Perhana kun ei meinaa muistaa mikä oli homma noitten koodien kanssa silloin.

    Tuota kampiakselin asennontunnistinta mietin juuri kun näissähän taitaa tuo pettää, että jos jostain saisi haalittua vikakoodin lukian niin voisi tarkistaa asian.

    Joku taisi myös mainita jotain johtosarjan pettämisesta. Johtosarja on viime kesänä uusittu, joten voisi ainakin kuvitella että se ei ole nyt kyseessä. Tulpat on vaihdettu marraskuussa. Autoa on myös seisonnan aikana käytetty noin viikon välein. Tuo lambdahan toki olis kans yks...
     

Kerro tästä muillekin!