Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Saatkin vetää sitten melkosen pinkeelle remmit, ja aika monta pitää olla.

    Edit: Vertailun vuoksi: HA55 Voimayksikkö 150l/min, paineraja 220bar. Tollasta pumppua pyöritetään 55kw sähkömoottorilla. 4000m korkeudessa tarttee olla jo 75kw. Noinkohan tollanen Dodgen jäähdytysjärjestelmä piisaa jos tuntitolkulla otetaan pihalle Cumminssista vaikkapa se 70kw ja ollaan paikallaan?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Öljysäiliön tarvii tuollaisessa hydraulijärjestelmässä olla noin suurinpiirtein vähintään sadan litran luokkaa, tai sitten vaatii melko tehokkaan öljynjäähdyttimen. Jos hyötysuhde on hydrostaattisessa voimansiirrossa jotain 85 prosenttia, niin lämpöäkin tulee vähintään 10 kW:n teholla.
     
  3. muikku

    muikku 1st gear

    Elikkäs tuommosta Mäki-Reinin 3-sarjan pumppua pitäisi käyttää. Eli pitäisi saada pumpattua vettä 12000l/min padon toiselle puolelle.
    http://www.maki-reini.fi/joomla/images/ ... pumppu.pdf
    Taitaa vain olla hankalaa joskaan ei mahdotonta saada kytkettyä riittävää voimanlähdettä dodgen kylkeen... Tollaista 3500 sarjalaista paripyörillä olen suunnitellut elävien kalojen kuljetukseen. Kasvatuspaikoilla olisi vain tarvetta todella tehokkaalle pumpulle syksyisin ja toiveissa olisi saada kuljetuskalustosta voimaa pumpulle.
     
  4. MrBubbles

    MrBubbles 1st gear

    Jos jollain pyörii nurkissa 47rh/re orkkis sisäänmenoakseli ihan turhana, niin ilmottelehan ittestäs! ei periaattees haittaa vaikka olis katkennutkin. mittoja mä siitä vain kattelisin. Voin vaikka maksaakin siitä parikymppiä.
     
  5. turbosleeper

    turbosleeper 3rd gear

    Noniin. Oli sitten tippunu afc:een päältä se tulppa jonka alla on tähtipyörä... :x Osaakos kukaan sanoa mikä kierre siinä on kun ei ainakaan tuosta paikallisesta hydrauliliikkeestä löytyny sopivaa?
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuollainen: www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/popup.php?tuote=1005518
     
  7. leadsled

    leadsled Gearhead

    Latausongelmaa

    Dodge lopetti lataamisen talven jälkeen. Oireili jo syksyllä ennen talviseisontaa. Vanha laturi testattiin autosähköliikkeessä ja todettiin tasasuuntausdiodin palaneen. Nyt paikoillaan uusi laturi, mutta ei vieläkään lataa. Onko näistä mennyt jännitteensäätimiä (tulipellissä) tai kenties jotain muuta hämminkiä? Auto siis vm. -90 cummins moottorilla. Laturi oli Denso 120A.
     
  8. Erska

    Erska Gearhead

    Kyllä niitä lataussäätimiä vaan menee ja pirusti. Itsellä oli uusittu juuri kun ostin ja se kesti kolmisen kuukautta. Nyt on kestänyt melkein vuoden.

    Eli ostau usi säädin, ei maksa paljoa. Sitten laita laturin maadoituspisteestä(termostaattikotelon pultin alta) lisämaadoitus lataussäätimen ruuvin alle tulipeltiin niin loppuu lataushäiriöt.
     
  9. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Nyt käy kone suunnilleen tälleen http://www.youtube.com/watch?v=p07tcZH3 ... re=related

    Alkoi tulla tuota idle lopea harvakseltaan silloin tällöin, mutta nyt kevään aikana on tuo joutokäynti muuttunut kokonaan tuollaiseksi.
    Samoten noin 80 matkavauhdissa aikoinaan pienoinen nypytys on voimistunut miltei häiritseväksi.

    Mieleen tulis ett joku suutin kusee. Onko muita ehdotuksia?

    Muutoin toimii ihan jees, kiihtyy ja hidastuu kuten aina ennenkin. Tosin tuntuis ett kulutus olisi pikkusen noussut. Sinänsä tuo lope ei haittaa, vaan jos ihan vikaa, korjatahan se pitää.
     
  10. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Kyllähän se siltä kuulostaa että joku injektori siellä läpi laskee. Ei kuitenkaa onneks ihan sillee että ketunhäntä loimottas putken päässä :D
     
  11. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    ei mulla ainakaan käyntiin vaikuttanut lainkaan, kun kusi yks suutin kunnolla rungostaan. ruiski melkeen silmään kun avas konepellin...
     
  12. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Nii mut siis kun se laskee sukkanaan naftaa läpi sylinteriin ni alkaa vaikuttaa. Ei se juuri vaikutakaan jos se ulospäin vuotaa
     
  13. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Heh, no ei sentään vielä papattavaa liekkiä putken päässä :D Tälläinenkin ihme nähty vanhassa 608 Mesessä :rotfl:

    Mutta kyllähän siellä taitaa männän päälle suutin tipattaa.

    Mulla olisi yhdet ylimääräiset rungot. Saako noita muokkailtua, esim kärkiä vaihtamalla? Nyt koneessa olevat ovat noin +70hp versiot.
    Onko ylipäätää kallistakin huollattaa noita suuttimia, vai kannattaako suosiolla ostella uudet?
     
  14. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Kaveri ainaki tollasee oliko -05 Volvoon huollatti ne ja oli huomattavasti halvempi kun uudet mutta ne onkin sähköset injektorit... Ne taas maksaa uutena ihan persettä vaille hevosen. Mekaanisia kuitenkin saa huomattavasti halvemmalla uusiakin
     
  15. tonska

    tonska Gearhead

    No nyt on absit kunnossa. Pelkkä fetin vaihto ei auttanut. Käytin poksin vielä Vekatronicsilla Vaasassa, niin tuli kuntoon. Vikakoodit pitää nollauttaa, ennenkuin alkaa pelittämään, vaikka ehjät osat paikoillaa. :odroll:
     
  16. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Juu, käret ei varmaan montaa kymppiä maksa. Tuohon päälle vielä paineiden tasaus, tiivisteet ja työt, niin ollaan jossain parin sadan tuolla puolen, ellei korkeemmallakin. Ja uusien "alkaen" hinnat liikkuu jossain 400€ tuntumassa.

    Mitä nyt nopsaan netistä lukasin, niin ymmärsin ettei noista vakio rungoista pysty loihtimaan noita lisä hevosia. Ja autoa kun tarvii päivittäin, joutuisi nuo vakioruutat heittään siksi aikaa koneeseen kiinni. Varmaan helpompaa ostaa kokonaan uudet suuttimet.

    Kokeilen josko petrooli-kylvyllä pikkusen tokenis oireet.

    Pikkusen löysäsin AFC:n kalvoa, oli viime katsastuksesta kireenä ku immenkalvo :D Tuntu vähän auttavan tuohon matka-ajon nyintään.
     
  17. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Kannattaa muuten seurailla ettei ala moottoriöljyt lisääntymään jos vuotaa enemmänkin. Tiedän ainakin yhen tapauksen jossa kone on leikannu kiinni ku suutin vuotanu tai ehkä useempikin mut kuitenki öljyn sekaanki valunu niin paljo naftaa ettei enää voitelu riittäny. Se voi jo alkaa vituttaa positiivistakin ihmistä sit :x
     
  18. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Riskit on kyll tiedossa ja niiden mukaan on hetki elettävä.

    Jossei olis akuuttia kassavajetta just tällä hetkellä, niin ostaisin suutintesterin ja ihan mielenkiinnosta ponnistaisin nuo koneessa kiinni olevat suuttimet. Näkis avautumispaineiden tasaisuuden, tipattelut, paluuvirtaukset ja tietty kuvion.

    Mutta tämä hommahan menee sillain ett tilalle tulee joko SDX tai LBD:n 5x12 ruikkijat :D
     
  19. konty

    konty 3rd gear

    Millasia astuksia porukka käyttää Smarty S06 pod laitteella ja mitä muuta autoon on tehty.

    Ite koittanut ettiä sopivaa, mutta en oikein tiedä mikä se nyt sitten ois paras, sais kumminkin liikkua tarvittaessa ripeästi mutta kulutus kyllä pitäs saada mahdollisimman alas. Oma -03 Ram on käyttöautona, laatikko laitettu ja vahvistettu, billetti turbiinia, isompaa imuputkea, paremmin virtaava pakoputkisto ja filtteri sekä toinen siirtopumppu laitettu kaveriksi.
    Auto liikkuu ja pelaa hyvin, mutta ei oikein enää pääse niihin alle 13l/100km lukemiin. Talvella vie varmaan lähemmäs 20l
    Renkaat on karkeat 295/70/17 joten kitkaa löytyy.

    oisko parempi lisätä ajotusta vai olla lisäämättä, entä railpressure?
    Suuttimet on vakiot enkä meinaa niitä vaihtaa isompiin.
    Pakolämmöt on normiajossa jotain 400-500C ja sitten jos polkee kun vierasta sikaa niin meneehän ne varmaan 700C
     
  20. savimylly

    savimylly 1st gear

    Terve! Onkohan omasta ramista vm-99 menny siirtopumppu ku yritin mitata polttoaineen painetta suodattimen päältä olevasta testi reijästä. Mittari näytti 0bar ku oli käynnissä? Auto toimii muuten täysin normaalisti.
     

Kerro tästä muillekin!