Vanha jenkki työsuhdeautona, verotusarvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Slingshot, 23.5.2012.

  1. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Hankin yritykselleni työsuhdeautoksi v. 1971 käyttöönotetun Oldsmobile Cutlass Supreme Convertiblen. Autoedun verotusarvo määräytyy silloisen ostohinnan mukaan. Tarvitsisin tietoja vuosien 1971-1972 hinnoista. Mieluiten juuri tästä autosta, mutta onkohan sellaisia ollut edes Suomessa kaupan? Toinen vaihtoehto olisi jonkun vastaavan auton hinta, tai edes jenkkiautojen hintoja, joista voisi arvioida hintatasoa.

    Löytyisikö joltakulta tietoa, vaikka suomalaisen autoliikkeen hinnastoa tai jonkun lehden juttua, joissa on hinta/hintoja mainittu? Tarvitsisin tulosteen (pdf tms.), jotta voisin osoittaa verottajalle mikä hinta olisi voinut olla.

    Kiitos etukäteen avusta!
     
  2. tabs

    tabs Gearhead

  3. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Re: Jenkkiautojen hintoja Suomessa v. 1971-1972?

    Asiaa! Klassikkoautot työsuhdeautona ovat arkipäivää mm. Englannissa ja Saksassa, mutta veikkaanpa, että Suomessa määrät voidaan laskea vielä omilla sormilla ja varpailla... :D

    Tuo verottajan arvon tulkinta on taas ihan p...stä - Tullihan löytää mielestään vastaavan auton (tai hintaverrokin), josta tiputetaan kuukausittainen ikävähennys. Eikös sen pitäisi toimia myös tässä tapauksessa verotusarvoa vähentävästi, kun suostuu ajamaan vanhemmalla autolla ja vielä kartuttaa valtion kassaa runsailla bensaveroilla...
     
  4. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Mielenkiinstoista, mitenhän pomo suhtautuisi jos ehdottaisin nykysestä luopumista ja sen vaihtamista kesän ajaksi vaikka johonkin avo cudaan? :rotfl:
     
  5. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Mielenkiintoista ..soveltuis myös itselle ..annas vähän laskelmia. Käytännössä uushankinta hinnalla ja ikävähennyksillä verotus arvo täysautoedulle ei ole kaiketi juuri mitään. Voisi myydä auton firmalle ja samalla saisi huollot, remontit, bensat firman piikkiin ja itse maksaa vain verotusarvon. Mitä mieltä on kirjanpitäjä ja verottaja ideasta?
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Taitaa olla juuri siksi vähissä vanhat työsuhdeautot Suomessa, kun ikää ei juuri verottaja vähennä. Neljäntenä käytön kalenterivuonna työsuhdeautolle tulee pieni veron alennus ja tämän jälkeen ei mitään.

    Siksi esim 3v liisari kannattaa otta Joulukuussa. (uudelle autolle)
    Edellisessä firmassa ainakin tehtiin niin.

    Slingshotin idea hautautunee, kun selvittää verottajan kanssa loppuun.
     
  7. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Kiitos kommenteista, etenkin Tabs'lle taulukosta.

    Olen selvitellyt asiaa jo verottajan kanssa. Mitään varmaa vastausta ei saa, paitsi pyytämällä verottajaa sitovan ennakkoratkaisun. Mutta puhelimessa eivät osanneet sanoa mitään syytä, mikseivät normaalit säännöt autoedun verotuksessa olisi sovellettavissa. Iskin kokeeksi netissä olevaan verottajan autoetulaskuriin seuraavat tiedot:
    - täysi autoetu
    - käyttöönottovuosi 1971
    - auton suositushinta 12 000 € (joka ylittää v. 1971 Jaguar XJ-6:n ostohinnan)
    - yksityisajot kuukaudessa 300 km (tulee ajettua hyvin vähän, joten tämä riittää)

    Tuloksena oli kilometriperusteisella arvolla 133 €/kk tai ilman kilometriperustetta 385 €/kk.

    Kun vaihdoin:
    - suositushinnaksi 20 000 €
    - yksityisajoiksi 600 km/kk
    tuli tuloksiksi 266 €/kk tai 455 €/kk.

    Kun autoetu on käytössä vain noin 5 kk vuodessa, niin eipä tästä hullummat kustannukset synny. Jos asia näin menee...

    Laskuri löytyy täältä:
    http://prosentti.vero.fi/Autoetulaskuri ... nguage=FIN

    Hummer1, kirjanpitäjän mielipiteellä ei ole merkitystä. Ainoastaan verottajan.

    Saatan hakea ennakkoratkaisun, katsotaan viitsinkö väsätä sen. Hinta on 100 euroa ja käsittelyaika pari viikkoa. Pitäisi olla jotain näyttöä silloisesta hintatasosta, tabs'n lähettämä linkki on hyvä alku, mutta enemmän olisi hyvä olla. Huuto.net'ssä näyttää olevan myynnissä v. 1971 Moottori- ja TM-lehtiä, niistä saattaisi löytyä tietoa. Viestiketjun aloituksen syy oli, jos joltain forumilaiselta löytyisi niitä tmv. valmiiksi kotoa ja pystyisi skannaamaan.

    Loppujen lopuksi minulle on sama, miten käy. Yritykseni on kommandiittiyhtiö ja jos verottaja jostain syystä päätyisi verottamaan kaiken todellisten kulujen mukaan, tarkoittaa se samaa, kuin olisin nostanut varat yhtiöstä ja maksanut ne omasta pussista. Mitään tappiota tästä "yrityksestä" ei synny.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Mulla on olkapää mäsänä, joten en pääse hakemaan, mutta:
    TM 14/71 on vertailu, jossa on neljä jenkkiä, joista Dodge Coronet Magnum 383 on lähinnä Cutlassia, mid-size-auto, muut eli Fury, LTD ja Electra ovat full-size-kokoisia. Vertailuna automallien hintojen keskenhän voisi soveltaa tietty USA:n keskinäistä hinnoitelua?
    Samoin TM 14/70 on Challenger, mutta sekin 440 sixpackilla ja R/T, joka tietenkin nostaa hintaa.
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    USA-hinnat '71:
    Cutlass Supreme avo: 3507usd, Electra 4915usd, Ford LTD 3931 usd, Dodge Coronet Brougham 3232 usd
    Suomessa jos käyttää v.1970 tai v.1972 -hintoja, kannattaa tutkia devalvaatiot. Tuon ah niin vakaan ja ihanan markan aikaan niitä kun tuli aika tiuhaan. Eli v.1971 mk nykyarvo voi heittää paljon vrt. 1970 tai 1972
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    niin ja siis Challenger R/T 1970 3226 usd ja 1971 3273 usd; Suomessa n.56000 mk (ks. TM 14/70). SDatsun 100A noin 10000 mk vertailuna (vrt Micra...)
     
  11. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Kiitos, Holley! Suuntasin TM:n nettisivuille ja sain jo sieltä imuroitua ko. artikkelit (á 3 €). Vertailu tosin löytyi lehdestä 12/1971...

    Dodge Coronetin hinta oli Suomessa (31.5.1971) 54 100 markkaa. Jos siihen lisää n. 10 % (eli USA:n hintaero avo Cutlassiin) päästään 60 000 markkaan eli 10 000 euroon.

    Holley, mistä löysit USA-hinnat?
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    perskule, siinä 14/71 olikin se Eurooppa-Japani -vertailu. Muisti alkaa tehdä tepposet, vastahan luin noita lehtiä n. 10 v sitten viimeksi...
    USA-hinnat sain kirjasta Encyclopedia of American Cars 1930-1980. Jos haluat, laita yv:tä ja otan digikuvat, jotka saan PDF:ksi sitten siitä. Olkapää kun ei toimi, yksikätisenä en ihan huvikseen voi tehdä isoja hommia... Erinäköiset hakuteokset varmasti kertovat noita hintoja, Standard Catalogue of American Cars jne. sarjat, joista joku olisi ihan hyvä yleissivistyksen takia olla kirjahyllyssäsi!
     
  13. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Holley, yv lähetetty.

    Kiitos!
     
  14. tabs

    tabs Gearhead


    Tuota, meinaatko että menee tuo markka hinta vuodelta 71 suoraan kääntäen euroiksi huomiomatta mitenkään rahan arvoa? Jos saat tuon läpi verottajalla, niin hyvä. Oikeasti indeksiä käyttäen tuon hinta olisi n.8 kertainen...
     
  15. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Kyllä, asia todetaan ihan selkeästi verottajan sivuilla:

    "Uushankintahintana, josta perusarvo lasketaan, käytetään koko auton käyttöiän ajan samaa, auton käyttöönottokuukauden alussa voimassa ollutta, automallin maahantuojan tai sen puuttuessa tukkukaupan ilmoittamaa automallin yleistä suositushintaa. "

    http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... 9#Autoetu1
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Käsittääkseni autoetuautosta maksetaan autoedusta koko vuodelta vaikka auto olisikin liikennekäytöstäpoistettuna. Se on kuitenkin sinulle verollinen etuus tämänkin ajan.
     
  17. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Voit olla oikeassa. Mutta epäilen, perusteena tämä:

    "Verohallinnon päätös vuodelta 2012 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista (1186/2011)

    17 §
    Jos palkansaaja tai hänen perheensä käyttää yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, verovelvollisen saama etu katsotaan autoeduksi. "

    http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... 2819141%29

    Jos auton käyttö yksityisajoihin ei ole mahdollista liikennekäytöstäpoiston vuoksi, ei esim. pelkästään auton haltijanaolosta voi syntyä verotettavaa autoetua.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Tuon mukaan olisin sitten väärässä ja positiivisesti yllättynyt verottajan käuytöksestä.
     
  19. bathory

    bathory Gearhead

    Minkä alan firma sulla on? Halun sinne töihin :D
     
  20. Slingshot

    Slingshot 3rd gear

    Kiitos kaikille avustaneille!

    Ennakkotietohakemus verottajalle on tehty. Omana käsityksenäni esitän, että autoedun verotusarvoa laskettaessa uushankintahinnaksi pitäisi asettaa 8 730 €, joka on 14,8-kertaa se, mikä auton hinta oli USA:ssa v. 1971. Kertoimen sain laskemalla keskiarvot neljästä USA:ssa ja Suomessa myydystä autosta. Liitteeksi laitoin otteita, joista hinnat käyvät ilmi (viestiketjun alkupäässä linkitetty Kockin luettelo, artikkeli TM 12/1971:stä ja otteita teoksesta Encyclopedia of American Cars 1930-1980).

    Pyydän samalla ennakkotietoa liikennekäytöstäpoiston vaikutuksesta autoetuun.
     

Kerro tästä muillekin!