Back to School: Ajoneuvoasentajaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cruiserproject, 19.5.2012.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ^ samaa mieltä, itse en ole aikanaan kouluja käynyt ja kaksi viimeistä työsuhdetta (samalla alalla) kestänyt vasta 22v ja jatkuu...
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Itsellä takana autopuolen sähköasentajan koulu ja raskaankaluston kuljettajakoulu, auto- ja maarak.puolelle erikseen käytynä, kun ei hommia meinannut -90-luvun alussa oikeen löytyä.. :eek:
    Kaikilla noilla olen itseäni työllistänytkin, mutta silti lähdin jatkamaan lukemista. Nyt siis koneinssinä hankin leivän.

    Kaikille noille koulutuksille yhteinen piirre on ollut, että itse on ala opeteltava. Koulutus antaa vain pohjan ja senkin vahvuus riippuu ihan omasta kiinnostuksesta ja motivaatiosta. Eikä syynä ole koulutuksen huonous, vaikka sitäkin on alas ajettu. Väkisin ei vaan tietoa toisen päähän pysty ajamaan :wc: Kuulija joko imee sitä, tai jättää huomioimatta, esimerkkejä on ollut koulukavereissa kummastakin.

    Omalla kohdalla on noihin kaikkiin ollut juuri koulutuksen aikaan kova kiinnostus ja tiedonjano päällä, eikä mikään niistä ole hukkaan mennyt. Koulunpenkillä vietetty aika on kyllä jättänyt jälkensä, josta nyt voi nauttia.

    Ei tuolta AMK:stakaan valmiita, kaikkeen kykeneviä suunnittelijoita tule :poff: Vaan pikkasen joutuu joka päivä uutta opettelemaan.
     
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Otankin tuosta maanantaina selvää ihan mielenkiinnon vuoksi.

    Nämä hommat on ne, jotka minua kyllä eniten kiinnostaa.

    Jees kuullostaa siltä mitä meikä haluaa tehdä. En oikein noiden kirjojen perusteella osaa hommia tehdä ja en saa nyt täällä ketään opettamaankaan, joten ajattelin käydä tuon koulun niin ainakin pystyy toivonmukaan soveltamaan siellä opittua tietoa harrastukseen.

    Jos nyt jostain helvetin syystä kävisi niin etten haluakkaan lähteä tuolle alalle töihin tai en saa töitä niin ainakin toivon, että pystyn juuri tuollaisia töitä omille autoille tekemään kotona, kun olen ne koulussa oppinut. Saisi ainakin sen hyödyn sitten.

    En kuitenkaan usko motivaation olevan tässä asiassa ongelma. Selvitin noita kouluja ja lähin aikuiskoulutus olisi 60km päässä, mutta nuorisopuoli tossa parin kilsan säteellä. Pakko kai se sinne nuorisopuolelle on nyt vaan mennä. Muutto ei onnaa ja 120km viitenä päivänä viikossa mahdoton ajatus.

    Kiitos kaikille vastanneille. Joka viesti tuli luettua ja mietittyä päässä viestin sanoma. Arvostan suuresti. 8) *peukku ylös*
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Onnea ! Kyllä se oma paikka vielä löytyy,täytyy vaan olla sitkeä.Kaikki ei vaan tule tarjottimella. Emäntäni on hyvin koulutettu ja on silläkin alalla hommat vähissä.Jätti 200 työhakemuksen jälkeen laskematta..

    Ja hyvää kesää!
     
  5. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Vielä nopea vastaus;

    Jos ja kun menet sinne nuorisopuolelle, niin muista näyttää aktiivisesti kiinnostuksesi maikalle. Itse opettajana ainakin innostun sitä enemmän, mitä motivoituneempia opiskelijat ovat.

    Työssäoppimispaikkaa kannattaa miettiä jo heti kun opiskelut alkavat, sillä ainakin omista opiskelijostani melkoisen moni työllistyy työssäoppimispaikkaansa.

    Opettajalta voi ja pitääkin tarvittaessa vaatia päivitettyjä tietoja alasta jonka on valinnut.(itse ylläpidän oman alani taitoja maalaamalla vähintään yhden päivän viikossa autoja, MP:ta yms. tai vaan kokeilemalla uusia menetelmiä.... Jokainen amiksen maikka saa pitämäänsä yhtä tuntia kohti puoli tuntia maksettua palkkaa aineiston tekoon ja oman ammattitaitonsa ylläpitämiseen...)

    Lopuksi, kukaan ei ole valmis ammattilainen koulusta valmistuessaan, mutta kaikilla jotka ovat jaksaneet sen kolme vuotta olla innostuneita, on varmasti kyky omaksua nopeastikin eri duunipaikkojen käytänteet ja työtavat. Se on sitten eri asia ne rajattamasti kasvatetut, joille pitäisi keksiä joka päivä uutta jännää tekemistä perusduunin sijaan....Näille yleensä ehdotankin jo heti ekalla luokalla alan vaihtoa....

    Pohdiskelee
    Pinnan maikka, joka maalailee oikeasti itsekin
     
  6. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Alleikirjoittanut on nykyään töissä samaisessa työpaikassa, jossa suurimman osan ammattikoulun työharjoitteluista tein. Ja edellisessä työpaikassa tein ammattikoulun viimesen työharjottelun.

    Ja noihin opettajiin:

    Mulla ainakin jäi amiksen aikaan oman alan opettajista semmonen kuva, että ovat siellä vaan "tekemässä jotain, kun ei eläkkeelle pääse". Ja opetus oli vähä semmosta "näin me nämä hommat tehtiin 20 vuotta sitten".

    Ensimmäisten työharjoittelujen jälkeen sitten tulikin opetettua opettajia, että miten nämä asiat nykyään menee ja miten ne kuuluu tehdä.

    Hyvin sai hallipäivinä olla rauhassa tekemässä omia hommia, kunhan teki näyttötyöt pois alta. Ja joskus jotain asiakastöitäkin oli.

    Tosin itse ainakin omasta mielestäni olin motivoitunut koulunkäyntiin (kunhan saan paperit, niin pääsee töihin).

    Ja ainoot poissaolotkin tuli amiksessa, kun kävin autokoulussa. En edes ollut kipeenä, eikä ollut semmostakaan "ei v****, semmosta ja tämmöstä koulussa, en mene olen "kipee"".

    Vaikka jotkut opinnot ei napannut niin hirveesti, niin kumminkin kouluun meni.

    Ja jos nyt oikein muistan, niin papereissa oli keskiarvona joku 4.5 vai vieläkin parempi, ja siis 5 paras :poff:

    Nykyään siis tuolla työpaikassa käyn töissä, kiireapulaisena edellisessä työpaikassa ja vielä kotonakin joutuu korjaamaan isäukon särkemiä koneita... Ja vielä kun ehtii/jaksaa, niin Camaroo rakentelee tai jotain muuta arbeettia
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ja sitten kun menee työharjoitteluun, niin siellähän ollaan asentajan mukana/apuna. Mä ainakin tykkään että on aktiivinen ja kyselee, sellainen perässä kulkeva haamu on kyl vihoviimeinen opetettava ku ei tiedä että tajusko se nyt mitä kerroin, ja kiinnostaako sitä edes nää hommat.
    Ja toinen rasittavuus on se että jos vaikka onkin harrastaja, niin ei niistä omista romuista kannata koko aikaa höpistä. Se vie huomion siitä työstä ja jos asiakas on seuraamassa homman edistymistä niin sitä tuskin kiinnostaa senkään vertaa.
     
  8. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Kiitosta hyvistä vinkeistä. Itse olen kyllä aina erittäin aktiivinen ollut. Jopa työpaikka haastatteluissa paikoissa, joihin en ole päässyt niin on sanottu, että olet aktiivinen, kiinnostunut ja rehdin ja reippaan oloinen, mutta kun ei ole papereita ja/tai tarpeeksi tietämystä niin valitettavasti ei nyt, mutta soitellaan jos tulee jotain.

    On tullut kavereiden vanhemmilta ja tolleen kehuja kun olen aina jeesaamassa ja kysymässä tartteeko apua ja kiinnostunut asioita, että aika harvinaista. Kyllä meikä on aina kyselemässä ja kiinnostunut oppimaan uutta. Varsinkin autoihin liittyvää! 8)

    Se miinus on että joskus tulee tosiaan pälätetty vähän liikaa, mutta yleensä tajuan pitää turpani kiinni, jos huomaan ettei toista kiinnosta vitunkaan vertaa. Useimmiten avaan suuni vasta jos joku kysyy mun ruostepurkeista jotain niin alan kertomaan, mutta en kyllä itse ala hölöttää, koska kuten sanottu niin kaikkia ei vaan kiinnosta. Hyviä vinkkejä. Pakko arvostaa, että niin moni on valmis antamaan neuvoja ja jeesaamaan tässä ja kertoo avoimesti kokemuksiaan.

    Vaikka monelle nuo "perustyöt" on tosiaan niitä helpoimpia niin itse en osaa niitäkään. Mutta olis helvetin hieno oppia. Kyllä uskon, että jaksan vapaa-ajallakin laittaa noita omia vehkeitä. Vaikka sitten lomilla jne. Pitkän aikaa ollut sellainen olo, että pitää oppia, että pääsee laittamaan. Hyvä vaan kun pääsis autoalalle duuniin niin osaa laittaa erilaisia autoja tekemään perushuoltoja eri malleille niin itsevarmuus kasvaa ja osaaminen ja sitten sitä mukaa kuin oppii niin tekee samat huollot omalle kalustolle.
     
  9. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Tai sitten kun pääsee laittamaan, niin oppii :wink:
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sulla on sinänsä hyvä tilanne, et on ajokortti. Mulla jäi kesätyöpaikka autohuoltamolta saamatta, kun korttia ei ole, ja muilla ei ole aikaa ajella mulle autoja jne. Korjattavaksi.

    Huoltamopäällikkö, jolla kävin työhaastattelussa, sanoi, että ottais mut taitojen perusteella milloin vain, mutta kun tosiaan ei ole ikää niin en kelvannut. Jäi sit duunipaikka saamatta koko kesäksi. Tuntuu et pitää olla pomon poika et pääsee töihin, vaikka hakemuksia laitoin varmaan päälle sata.

    No mut se ei tähän sen kummemmin liity, kuhan avauduin.
     
  11. raggar

    raggar 3rd gear

    Ei sinne autopuolelle kannata sen takia hakee että oppis omaa autoa korjaamaan. Saattaa mennä kolme vuotta ihan hukkaan.
    Opetuksen taso on mielestäni aika huonoa, taikka sitten opiskelijat tavallista tyhmempiä. Tässä kun on raskaan kaluston merkkikorjaamolla kaikenlaista hihhulia näkynyt.
    Tällä hetkellä on kolme ammattikoululaista harjoittelussa, yks kakkosluokkalainen ja kaks kolmosta, tää toinen kolmonen on pieni hentonen tyttö.
    Mutta tää tyttö on helevetin reipas, samoin kuin kakkosluokkalainen.
    Joskus näiltä kyselly että mitä ne opettaa siellä koulussa, tuntuu että ihan perusasiatkin on jääny kertomatta tai sitte ne on menny ohi.
    Tälle tytölle piti esimerkiks selittää mitä tarkottaa ristiinkiristäminen ja miks se pitää tehä, ei kuulemma koulussa oo semmosesta puhuttu...
    Ite kävin amiksen vuostuhannen vaihteessa, perusopetus oli silloin ihan kohtalaista, mitä nyt ehkä vähän ajasta jäljessä, sähköopin kirja oli vuodelta -84 :odroll:
    Erikoistuin sitten raskaan kaluston asentajaksi, siinä ei juuri uutta oppinut.
    Töihin pääsin heti koulun jälkeen -01 kesällä, samassa firmassa olen vieläkin, tosin jo kolmatta kertaa :rotfl:
    Tällä alalla rupeaa pikkuhiljaa jäämään jonkun tietyn osa-alueen osaavat mekaanikot pois, suuntaus on siihen että yhden jannun tulisi osata mm. kaikkea. Sähköstä on ainakin ymmärrettävä jotain ja tietokonetta osattava käyttää.
    Ennen oli asentajat erikseen moottori-, laatikko-, ja peräremontteihin. Nykyään näitä kaikkia tehdään ainakin minun työpaikassa hyvin harvoin.
    Merkkikohtaisia erojakin tosin on, olin puoli vuotta kilpailijalla töissä, siellä oli ihan normaalia että moottori vaihdetaan puolen miljoonan kilometrin välein kun tulee tavaraa lohkosta pihalle :rotfl: Mulla oli muutenkin vaikeuksia sopeutua työskentelemään saksalaisten autojen kanssa, ruotsalaisiin kun olin tottunut. Korjaamoissa on aika isoja merkkikohtaisia eroja.
    Yleiskorjaamossakin olin puoli vuotta, siitä ei sen enempää...
    Edellä joku jo mainitsikin että ei työpäivän päätteeksi jaksa enää harrastaa autoja, se pitää paikkaansa. Joskus kyllä viitsii, mutta ei joka päivä.
    Jos pelkästä harrastamisesta aiot autoalalle opiskelemaan, suosittelen unohtamaan koko asian. Mutta jos haluat työllistyä alalle, niin ilman muuta kouluun, hyvistä mekaanikoista on aina pulaa.
     
  12. signet

    signet Gearhead

    Meillä(kuljetusliike) on asentajalle sellainen vaatimus ettei saa olla kuorma-autokorttia,koska muuten jäis autot huoltamatta kun asentaja jouduttais ottamaan hätätapauksessa(aina)ajamaan.Meillä oli aikanaan hallinrakennustöissä kaveri josta tuli myös autokuski,nyttemmin ihan kuljetusyrittäjä.Asentaja on sen verran tarpeellinen kaveri meille että autojen siirrot,katsastukset yms.ajot täytyy hoitaa kuskien,yleismiestuurari tj:n(minä) ja työharjottelijoiden toimesta ja asentaja voi keskittyä olennaiseen.Meillä on osa kalustosta todella vanhaa pienen ajosuoritteen vuoksi(projektiluonteiset hommat),joten hyvä asentaja on edellytys kaluston (ja firman) toimimiselle.
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    Näin, se on se toinen tie. Parikymmentä vuotta on tullut autoja laiteltua, josta päätöimisena noin kahdeksan vuotta. Päivääkään en ole mitään alan koulua käynyt, ja eipä enää ole mitään tarvettakaan.
    Toki aikoinaan oli kova into lukea kaikki tekniikkaan liittyvä kirjallisuus ja lehdet mitä vain käsiinsä sai ja seurata muiden projekteja ja tekemisiä ja olla mukana, ja sitten myös pitkälti yrityksen ja joskus erehdyksenkin kautta oppien, toki perustietoa oli menetelmistä ja tekniikasta sen verran harrastusmielessä päntätty ettei tarvinnut yleensä juuri miettiä miten jokin homma tehdään. Myös "maalaispoikana" oli toki perustyökalut ja niiden käyttö hallussa jo kauan ennen autoikää.
    Sähkö/elektroniikka-alan koulun kävin vaikka niitäkin tein harrasteena, nykyautojen kanssa näistä on ollut todellä hyötyä.
    Kiinnostuksestahan se oppiminen on paljolti kiinni; kannattaa lueskella korjausmanuaaleja (laajempiakin kuin haynes) ja on hyvä osata myös tekniikan englannin lukutaito varsin hyvin, pelkällä suomen kielellä nykyaikana kyllä oppiminen jää aika heikoksi, englanniksi kun on käsillä lähes kaikki mahdollinen kirjallinen ja internet tarjonta. Netistä myös löytyy sopivilla hakusanoilla aika moneen automalliin todella kattava tehtaan manuaali...
    Myös bentley bublisherin korjausmanuaalit ovat kattavuudeltaan ja järjestelmien toimintakuvauksiltaan todella loistavia.
    Nykyään tulee tehtyä aivan kaikkea, myös automaattilaatikoiden ja erilaisten ohjausyksiköiden korjausta. Maalaus ja verhoiluhommat toki jätän miellelläni vielä niitä paremmin taitaville, mutta kaikki muu onnistuu. Toki silti melkein joka päivä oppii jotain uutta. Ja kyllä, autojen laitto on edellen myös harrasteena, vaikka välillä siinä onkin ollut hieman taukoja.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Varmaan on firmakohtaista kyllä tuo. Mutta multa jäi jokatapauksessa duuni saamatta koska A1 oli korkein korttiluokka.
     
  15. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tuosta oppisopimuksesta vielä.. On kyllä vaikea päästä ainakin isoon firmaan tuolla tavoin duuniin koska koulujakin käyneitä on jonoksi asti.Se ei kyllä tarkoita osaavaa hakijaa. :lol: :wink: Silloin eriasia jos on jokin duuni joka tarvii opettaa "kädestä pitäen" ja tekijöitä ei ole ruuhkaksi asti. Tsemppiä tosiaan hommaan! Lopussa kiitos seisoo.
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Voi kuinka edellisessä firmassa olis tuokin tajuttu eikä TJ vaan pitänyt etelä suomen laiskinta asentajaa jonnijoutavissa keikkahommissa jossa munaili niin ettei tarvinnut jatkossa mennä ja sitten sitä saatiin paikkaamaan.Jokainen talossa vittuuntui tähän joka osasi kyllä perseennuolenna jalon taidon. Noh sekin sitten loppui kun isäntä vaihtui ja nyt on kuulemma roskakuskina.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Käsittääkseni raskaan kaluston korjaajalla on oltava vähintään c-luokan kortti, jotta voi ajaa autot halliin ja tehdä tarvittavat koeajot.
     
  18. signet

    signet Gearhead

    et tainnut Putte lukea mun tekstiä kovin tarkkaan?
     
  19. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Joo ajattelin käydä koulun, mutta sen jälkeen myös työllistyä alalle. Luulen oppivani töissä enemmän ja paremmin, mutta tuntuu, että tuo koulutus on nyt pakko hommata ennenkuin pääsee mihinkään töihin. Harmittaa vaan hieman mennä nuorisopuolelle, koska siellä on pidempi koulutus ja no muutenkin. Tuo aikuiskoulutus olisi liian kaukana.

    Paljon puhutaan myös ajoneuvomekaanikoista. Onko tämä nyt vaan toinen nimitys ajoneuvoasentajalle vai onko kyseessä joku vaativampi koulutus? :eek:

    Palkka on nyt käsittääkseni 8€-15€ ja joillakin huipuilla 20€. Varmaan aloittelija saa tuon 8-10€/h aluksi. Ja tosiaan nuo oppisopimusjutut ovat kiven alla, enkä tiedä miten ne onnistuisi tuon nuorisopuolen kanssa. Muuttamaan en haluaisi ruveta ja 60km olisi yhteensuuntaan matkaa tuonne aikuispuolelle. Eli se on varmaan sitten mentävä tuohon parin kilsan päässä olevalle nuorisopuolelle ja lusittava täydet kolme vuotta ja sitten haettava hommiin. 8)
     
  20. exoddus

    exoddus 3rd gear

    Palkkaa taitaa olla täällä turha alkaa spekuloimaan.
    Liiton sivuilta löytyy minimitaulukot.

    Ja täällä pk-seudulla on melkosen isot haitarit liksoille.
     

Kerro tästä muillekin!