Pomppiva 4,3 TBI chevy.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Batman, 25.5.2012.

  1. Batman

    Batman Gearhead

    Otin just pick-upin taas ajoon muutaman kuukauden tauon jälkeen ja reilun 10km kauppareissun jälkeen ilmeni jälleen uus ongelma. Liikkeelle lähtiessä ja kovemmin kiihdytettäessä auto pomppii eteenpäin ihan kuin kaasun päästäis pois tai virta-avaimesta vääntelis sekunnin välein. Vapaalla kierrokset nousee aikalailla normaalin tuntuisesti, mutta heti kun on vastusta ongelma ilmaantuu. Bensaa laitoin jo 30 litraa lisää, kun ekat pätkimiset ilmeni pihaan käännettäessä.
    Mikä tämmöstä vois aiheuttaa????
    Pätkiminen siis paheni koko ajan. Aluksi pätkäs vaan muutaman kerran just liikkeelle lähdettäessä ja loppuvaiheessa oli ylämäkeen jo vaikea päästä liikkeelle ollenkaan. Tyhjäkäyntiki rupes olemaan jotenkin vaivalloista kun auto oli käyny pihalla 10min ajon jälkeen.
    Asensin tähän just 3" korotuspalikat rungon ja korin väliin, mutta en ainakaan itte keksi mitään piuhaa tai vaijeria jonka oisin voinu ryssiä niin että ne aiheuttais tämmösiä oireita.
     
  2. Batman

    Batman Gearhead

    Nyt olis tutkittu pikkusen:
    - ei vikakoodeja
    - tallista ulos ajettaessa toimi jotenkuten. 10 minuttin pihassa käymisen jälkeen alko tyhjäkäynti huonontua ja liikkeelle saaminen tuli hankalaksi.
    - Testasin jenkki sivuilta löytyneen ohjeen mukaan ALDL:n A ja B yhdistettynä ja käynti alko mahdollisesti huonontua ku systeemi pääs closed looppiin. Valo vilkku tasaisesti rikkaalta laihalle, mut tyhjäkäynnillä putos takas open looppiin.
    - Tyhjäkäynnin ollessa huono lämpöanturin piuhan irrottaminen nosti kierroksia selvästi. Anturi on alle 1000km ajettu.
    - veden ruiskuttelu TBI:n juuren ei vaikuttanu mihinkään, mitään liuottimia ei löytyny joten oli pakko kokeilla vedellä.

    Jenkeillä oli ongelmat usein jouhtunu bensalinjoista mut tässä on just uusittu kaikki putket, suodatin ja tankissa oleva "sending unit", pumppu tosin on vanha.

    Maanantaina voisin käydä US-Partsista hakemassa läjän antureita yms. ja vaikka tiivisteet TBI:n alle, mut mitkä niistä vois tämmöstä aiheuttaa?
     
  3. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Tarkista nyt samalla sitten onko se virranjakajan sakaralevy halki, ja tietennii pyörijä ja virranjakajan kansi
     
  4. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    Mulla on hyllyssä aikapaljo käytettyä tbi roinaa, saatko nilkutettua tänne Halkiaan nii voidaan katsoa onko niistä apua.
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Minkälaista ääntä se bensapumppu pitää ja nostaako se painetta?
    eli voi olla pumppu kaput tai paineventtiili. Vaikeahan sitä on mitata kun ei ole mitää porttia (bensaletkkuun voi laittaa mittarin)
     
  6. Batman

    Batman Gearhead

    Kentsulle paljon kiitoksia ihan vaan tarjouksesta, arvostan. Pahin kiire meni kuitenkin ohi aamulla kun piti lähteä kaverin mökille. Nyt on jo kuski marinoitu sen verran ettei oo tielle asiaa.

    Pumppu käynnistyy selkeesti, muuta en osaa äänestä sanoa.
    Kokeilin just (paikallaan, pihalla ja muutenkin suljetulla alueella) käynnistää ja aika paljon piti sahata. Käynnisty kuitenkin ja kävi aika hyvin tyhjäkäynnintiä. Mulla oli kokoajan liittimessä AB yhdistettynä ja taas huomas selkeesti että kun siirty closed looppiin niin käynti huononi, tällä kerttaa itse asiassa sammu.
     
  7. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Mie nostan taas miun perinteisen mahollisuuen, kun kerran kylmiltään lähtee käyntiin. Eli termarin kotelon vieressä on lämpöanturi, kannattaa koittaa nypätä siitä liitin irti ja testata pelittääkö! Jos hää pitää vaikka jatkuvasti ryyppyä päällä.. :wink:

    Tuo lämpöanturi kun hajoaa jostain syystä aina siten, että se kertoo tietokoneelle moottorin lämpötilan olevan -40. Miulla on itellään ollu kaks kertaa tuo samanen antura pimeenä samanlaisissa koneissa, ni sen takia nostan aina esille tuon mahollisuuen :rotfl:
     
  8. Batman

    Batman Gearhead

    Lämpöanturin vaihdoin alle 1000km sitten, mutta ostin kuitenkin kaiken varalta tänään uuden kun kävin hakemassa TBI:n huoltosatsin ja lambdan. Paineensäätimen kalvossa vika ei ainakaan näyttänyt olevan, bensanpainetta en tosin saanu vielä mitattua kun ei ollu sopivia liittimiä. Lambda saattais olla ainakin osasyyllinen kun se jotenkin helisi ihan kun sisukset ois ollu irti. Uutta en saanu vielä paikalleen kun vanhan mukana irtos pala pakoputkea.

    Tietääkö kukaan mihin kuvissa punaisella ympyröidyn 2-napasen liittimen pitäis mennä?
    http://www.saunalahti.fi/~kannit/TBI/TBI.html
    Liitin on ollu irti kokoajan, mutta tuskin se kuitenkaan mikään täysin ylimääräinen on.
     
  9. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Ilmastoinnin kompuran liitin näyttäis olevan.
     
  10. tw

    tw 1st gear

    Onhan varmasti kaikki alipaineletkut kunnossa. Just viimeviikolla korjaantui vastaava vaiva Astrosta kun löytyi haljennut letkunpää.
     
  11. Batman

    Batman Gearhead

    Ok. Kiitoksia, muita ilmastoinnin osia ei oo näkyny joten tosta ei sit tartte välittää.

    Alipaineletkut näytti kaikki ehjiltä. Just laitoin uusilla tiivisteillä kootun TBI:n takasin paikalleen, uuden lämpöanturin ja lambdan kanssa.
    Käytin ehkä 10min tyhjäkäynnillä ja tuntu toimivan ihan ok. Kierrokset oli aluksi aika korkeella ja laski sitten hiljalleen ihan niin ku pitääkin. Heti kun ajoin tallista ulos huomasin ettei mikään oo muuttunu, edelleen nykii kun on vähänkin vastusta.
    Voiskohan alhainen bensapaine aiheuttaa tälläistä? Onneks on omatekoinen bensalinja mistä saa mitattua, kunhan vaan löydän sopivan mittarin.
     
  12. Lassi

    Lassi Gearhead

    Minulla aikoinaan pomppi ja loikki välillä ihan miten sattuu auto muutaman viikon, ennen kuin loppui meno kokonaan.

    Vika löyty bensapumpusta ja se ilmeisesti meni jumiin aina kun auto köhi kuormituksen alla. Kait se lopulta meni vaan ihan jumiin, kun aukastessa pumpun ropelista oli melkeen 1siipi jäljellä. Lopuista palat kait jumitti aikansa pumpun toimintaa.
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead



    tuo on mielenkiintoinen huomio, itekin tuumin tuota ja edelleen on epätietoinen siitä, että meneekö se anturin tieto boksiin suoraan vai mittariston kautta, eli jos mittaristossa on häikkää, niin häiriintyykö boksi siitä? ajattelin laittaa tarvikemittarin seuraksi jotta näkee miten mittarit toimii. nuo sevyn mittarithan on melko surkeita, monasti on miettinyt koko setin vaihtoa tarvike mittareihin.
     
  14. Batman

    Batman Gearhead

    Nyt olis paineita mittailtu ja tankin ja suodattimen välistä mitattuna koneen käydessä oli 13psi. Aina kun kytki virrat päälle paine nousi heti ja tippui heti kun joku rele tms. napsahti. Ilmeisesti vika ei sitten ole pumpussakaan, hienoa..

    Alipaineletkuja tarkistelin vielä uudestaan ja kokeilin tulpata jarrutehostimen letkunkin, mutta mitään vikaa ei sieltäkään löytyny.

    Edelleen kävi tyhjäkäyntiä, mutta esim. D-päällä jarruavasten rupesi jonkin ajan kuluttua pätkimään.

    Semmosen kummallisuuden huomasin että jos koneen sammuttaa (tai sammuu itsekseen) ja jättää virrat päälle IAC tyhjäkäyntiventtiili jää jotenkin surisemaan ja lopettaa vasta kun virrat katkaisee. Kokeilin käyttää IAC:n liitin irrotettuna ja toimi aikalailla entiseen malliin.
    Taidan vaihtaa vielä tyhjäkäyntiventtiilinkin niin ei tartte sitäkään enää miettiä, vaikka tuskin se varsinainen syypää on

    Mitähän sitä kokeilis seuraavaksi? Voisko esim. sytkämoduli aiheuttaa jotain tämmöstä?
     
  15. Batman

    Batman Gearhead

    Ei v.. että rupee hiljalleen ahdistamaan.

    Tälläkertaa tutkittua:
    - TPS mitattu, läppä kiinni reilu 0,5V ja auki noin 4,5V nousee tasasesti.
    - Sytkä pysyy paikallaan ja jakajan osat näyttää ehjiltä.
    - IAC irrotettu ja mitattu vastuksia, kaikki OK.
    - EGR irrotettu, tuntuu toimivalta ja tiiviiltä.
    - Alipaineletkuja irroteltu ja tutkittu eikä löydetty mitään.
    - Bensafiltteri vaihdettu, paineet käydessä edelleen 12-13psi.

    Nyt ei enää käyny tyhjäkäyntiäkään kunnolla kun muutaman minuutin, ennen kuin rupeaa yskimään ja sammuu jossain vaiheessa. Ei meinaa lähteä enää uudestaan käyntiin jos ei odota hetkeä välissä.
    IAC ei enää jääny surisemaan niin kuin edellisellä kerralla.

    Tyhjäkäynnillä kun tuijotin suuttimia niin pahimman yskimisen alkaessa suuttimista tuli välillä ikään kuin höyryä tai ilmaa! Ja kun kone sammu suuttimet oksensi läppien päälle kunnon roiskauksen bensaa.
    Oiskohan pumppu kuitenkin paskana? Tai se letkunpätkä tankissa??
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    eri anturi mittarille ja ecm:lle, termarin vieressä on ecm anturi ja piuha menee suoraan sinne
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    kyl täs munkin mielestäni edelleen on pumppu tai se letkunpätkä pääepäilty,
    tota noin, ookko mitannut sen pensapaineen kuormitettuna, siis silloin kun vika on päällä?

    tossa järjestyksessä lähtisin purkamaan, osan odotettavissa olevan kestoiän mukaan.

    -pensapumppu
    -sytkälaitteet
    -MAP

    pumppu kestää näis vaihtelevasti 100-200tkm, on siis kulutusosa jonka saa joskus vaihtaakin ihan vaan poissulkeakseen yhden vikapaikan.
     
  18. puusilmä

    puusilmä Gearhead

  19. Batman

    Batman Gearhead

    Nyt on sit pumppukin vaihdettu, ei mitään muutosta.
    Kuulin myös että näissä voi olla öljynpainetta mittaava "fuel cut off" anturi jota ehdotettiin syylliseksi. Laitoin irtoakusta virtaa suoraan pumppuun niin että se pyöri kokoajan, eikä taaskaan mitään muutosta. Edelleen kävi jonkin aikaa tyhjäkäyntiä ja sit jossain vaiheessa alko suuttimet yskiä ilmaa tai jotain ja kone sammu. Tälläkertaa ei lähteny enää uudestaan käyntiin. Kaasua painamalla yski ja yritti käydä, tyhjäkäynnillä ei tapahtunu enää mitään.
    Mitä seuraavaksi? Kierroslukusignaali tulee ilmeisesti sytkältä, joten siellä vois ehkä olla jotain? ECM kuulostais myös ihan mahdolliselta, siinä vaan on se ikävä puoli ettei voi oikeen testata, pitää vissiin ostaa semmonenkin.
    Jos jollain on sopivia kokeiltavaksi/myytävänä niin ilmoitelkaa.
    Eihän ne uudetkaan kalliita rockautossa ole, mutta tällä olis vähän kiire.
    Veneilykausi menee kohta vituiks, mielenterveydestä puhumattakaan. Kaiken lisäks mopo on seisonu tallissa jo yli kuukauden samantapaisesta syystä..
     
  20. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Mulla on tallilla keravalla 4,3tbi kone irrallaan + johtosarja ja jotain siihen liittyvää krääsää, tuu hakee edullisesti koko kasa pois, tai saat sä siitä kokeiltavaksikin niitä osia.
    Puh. 040-505 58 78, la iltapäivällä oon tallilla.
     

Kerro tästä muillekin!