miksi sbc 350 1.sylinteri tuottaa öljysavua???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ittnA, 2.6.2012.

  1. ittnA

    ittnA 1st gear

    kyseessä sbc 350 tbi kone. viime kesänä ajelin tällä kyseisellä moottorilla useita tunteja pitkin metsiä. kaikki toimi normaalisti. talvella rupesin vaihtamaan nokkaa ja silloin huomasin että kampiakselilla oli 2,5mm päittäivälystä, siitä seuraus että kone piti avata.

    ehjä kampiakseli kiillotettuna paikalleen, uudet laakerit, uusi öljypumppu. männät ja renkaat jäi vanhat, en edes irroittanut männärenkaita männistä. sylinterit pyyhkäisin kevyesti käsihoonilla.

    kannet käytiin läpi mira-kansityövehkeillä ja ohjurit todettiin ehjiksi, ja kasauksessa tietysti uudet ohjurin kumit.

    kone kasaan uusilla tiivisteillä, uudella jakopäällä, uudella edelin 2102 nokalla ja uusilla nostimilla. imusarjaksi edelin 2101 performer josta piti kaivaa keskimmäisiä kiinnitysreikiä -193 loppuisten kansien takia. keinuvivuiksi tuli cranen coldit 1:6 vipusuhteella. alkuperäinen tbi vaihtui vanhaan holleyn 670 projection systeemiin.

    öljynpaineet ajoin ennen käynnistystä porakoneella, öljyiksi kippasin jotkut syntettiset 5W/40 liemet. kone viritelty koekäyttöpukkiin ja tulille ekalla startilla ilman pakosarjoja. jo silloin huomasin että ykkösen pakokanava jäi vähän kosteaksi, ja kun tulpat kattoo niin 1. kostea öljystä.

    sit virittelin jäähdyttäjän paikalleen ja kiinnitin peltisarjat ja eikun nokan sisäänajoa. pyötittelin konetta rapiat 30 min muutamaan periodiin jaettuna. infrapuna lämpömittarilla katsottuna kaikki pytyt tulilla, ja sama todettu vettä ruikkimalla pakosarjan päälle.

    mutta öljysavua tulee mielettömästi edelleen ja ei vähentynyt koekäytön aikana. puristukset kaikissa ok, ehkä 1. aavistus enemmän kuin muissa.

    no, eikun parittoman puolen kansi ylös ja öljypohja irti ja 1. mäntä käteen. oletin että öljyrenkailla joku hätä tai jossakin jotakin muuta. mitään silmin havaittavaa ei löytynyt!!! sylinteri ok, männänrenkaat irroitin ja mittasin katkovälyksen, ne toleransseissa. imusarjan tiivisteet ehjät ja kansipahvi ehjä kun ne ehjänä irtosi noin vähän pyöritetystä koneesta.

    mäntä takas ja nakkasin kannen paikalleen vanhalla tiivisteellä ja tuuppasin paineilmaa pyttyihin 9bar, kaikista normaali pihinä alakertaanpäin.

    mistään ei löydy mitään järkevää selitystä että miksi 1. pytty savuaa!!?? onko järkeviä ehdotuksia
     
  2. s.vainionpaa

    s.vainionpaa 1st gear

    kansi halki?
    käytitkö minkalaisia ohjurikumeja? jos pelkkiä o-renkaita, ni onko pysyneet urassa, eli onko kasattu järjestyksessä: jousi, retaineri, o-rengas, lukot?
    -tosin ei pitäs kyllä kauheesti savuttaa ku kylmäkäynnistyksessä jos o-rengasvika..
     
  3. atobee

    atobee Gearhead

    Oisko öljyrenkaat jumissa?
     
  4. TVS

    TVS 2nd gear

    Kahteleppa, onko imuvenan varsi ja muu tienoo öljyssä? Jos tulppakin on öljyssä, vika on sylinterin ja männän tiivistyksessä tai imuvenan tiivistyksessä, noin käytännössä. Onhan toki mahdollista myös joku halkeama tyyliin venakopan alta öljytilasta hiusmurtuma imukanavaan, mutta kai tämmösen todennäkösyys hipoo lottovoittoa? Etenkin kun öljyllehän näissä ei ole varsinaisesti painekanavaa kanteen nokkaa varten kun se on sijotettu vähän väärin :poff:
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    SBC:t on niin nähtyä tavaraa että hanki säkin kerralla iso moparin valmistama kone niin ei tarvi huolehtia Chevyn laatuongelmista ja savutuksesta yms nesteiden syönnistä :)
     
  6. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  7. ittnA

    ittnA 1st gear

    - ei olllut öljyrenkaat jumissa
    - imuventtiilin ohjurinkumi tiukasti paikallaan, tämäkin ihan oikea eikä pelkkä o-rengas
    - imuventtiili ei mitenkään poikkeuksellisen näköinen tai sotkuinen imukanavan puolelta
    - silmin havaittavia halkeamia ei näy missään

    männänrenkaiden katkoset ei olleet aivan ohjekirjan mukaisissa kohdissa kun tökkäsin 1. männän pois. vaikea tosin kuvitella että noilla voisi olla niin suuri merkitys.
     
  8. ittnA

    ittnA 1st gear

    no niin, tarina jatkuu....

    kaivoin myös parillisen puolen kannen myös irti ja tarkistin vielä kaikista että venttiilit pitää ja samalla läppäsin ne varmuuden vuoksi. kummassakaan kannessa ei mitään näkyvää omituisuutta. ohjurin kumit ehjät ja samalla laitoin myös pakopuolelle vastaavat kuin imuventtiileissä.

    kun kasasin konetta niin vaihdoin kannet ristiin, kansipahveiksi siniset fel-prot ja samaten imusarjalle. kasasin oikein huolellisesti ja ajatuksen kanssa. eli jos kannessa olisi vikaa niin nyt pitäisi 8. sauhuta vaan ei!!

    kaikki vermeet paikalleen ja nesteet koneeseen, kone tulille ekana ilman pakosarjoja. EDELLEEN 1. kostuttaa pakokanavan!!!! koneen pyöriessä kun kattelee pakoaukkoja niin näkee että kaikki tulilla ja niissä näkyy sellanen "sininen" liekki, paitsi 1. sylinterin palotapahtuma sellainen "kellertävä"!! eli palaa jotakin muutakin kuin bensaa.

    on vaihdeltu tulppia ja tulpanjohtoja, tarkistettu puristukset, suoritettu ohivuotomittausta paineilmalla 1. YKK kohdassa ja siten että pyörittää konetta että mäntä menee alaspäin niin että sylinteriputkea näkyy mahdollisimman paljon. ei mitään omituista muihin pyttyihin verrattuna!!! samankaltainen kevyt ohivuotokohina kuuluu kampikammioon päin kaikissa pytyissä.

    välillä tuntuu että savuttaisi ja öljyäisi ehkä aavistuksen vähemmän kuin ekalla kasaamisella, tämä saattaa tosin olla toiveajattelua. pyörii hyvin ja vastaa kierroksiin. kun kone on n.90c lämmössä ja pitää kierrokset korvakuulolta yli 3-4000rpm niin alkaa puskea enemmän savua, sit kun pudottaa tyhjäkäynnille niin savutus lakkaa liki olemattomiin.

    pitänee vielä kokeilla tbi orkkisimusarjalla että mitä sen kanssa tapahtuu. ei tosin voi ymmärtää että mikä tossa edelin imarissa voisi olla vialla kun siinä ei näy yhtikäs mitään omituista!!!

    ekassa kasauksessa oli synteettiset öljyt ja nyt täräytin 15W/40 mineraalit koneeseen.

    onko ehdotuksia?? ei siis mitään merkinvaihto juttuja vaan ihan oikeita ideoita, itselle tämä alkaa vaikuttaa "mekaanisen mahdottomuuden" eli letukan pikkulohkon haasteelta joka pitää selvittää.....
     
  9. TVS

    TVS 2nd gear

    Loogista päättelyähän tuo ottaa: koska kannesta se öljy ei tule, tulee se siis männän ohi, en oikein keksi reittiä imusarjasta öljytilaankaan ilman että sen huomaisi? Voit toki testata eli tulppaat imusarjan kanavat (tai ykkösen kanavan) ja kaada ykkösen kanava tai koko sarja täys bensaa ja kahto tuleeko läpi. Mulla tuli kaasarin suodatinkammiosta bensat läpi imusarjaan kun oli huokonen hapettunu soppelisti, tuollei löyty vaikkei silmällä nähny mitään ennenko huokosen kohdalle keksi koskea puukonkärjellä... Itse lähtisin silti tutkimaan männän ja sylinterin kuntoa erityisellä tarkkuudella, jossakin siellä on nyt ötököitä.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mulla vastaava veneen kone karstoitti nopeasti aina kasi pytyn tulpan. Syynä oli lämmön takia täysin kuoleentuneet männänrenkaat. Renkaiden vaihdolla ongelma hävis. Voiko muuten sylinteriputki mennä soikeeks :-? Sen olis voinu tarkistaa vaikka öljyllä kun kannet oli irti....
     
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Mun ymmärryksen mukaan tossa ois ainoo mahdollinen muuttuja toi imusarja??

    Itsellä ollut vastaavan kaltainen ongelma, jossa 1. tulppa meni jopa pimeeksi moottorijarrutuksen aikana. Siinä syynä oli toki imusarjan tiivisteen vuoto nostajalaaksosta päin ja alipaine veti sitä kautta öljyä tupaan. Suurin syy mulla oli jälkikiristyksen unohtuminen imusarjan pulteista. Tässä vois olla pieni huokonen imusarjan pohjassa, kun nuo tiivistykset on kerran kunnolla hoidettu uusilla tiivisteillä.

    Oma moka johtui ihan unohduksesta. Tapana on ollut jättää imusarjan päätytiivisteet pois ja laittaa päätyihin vain siliconit, jotka saa kuivata "yön yli" ennen lopullista kiristystä.

    Koita viellä toisella sarjalla, kun semmoin on mahdollista.

    t.AM
     
  12. ittnA

    ittnA 1st gear

    kyllä tän päiväisen jälkeen imusarja alkaa vaikuttaa tosiaan sellaiselta että täytynee koittaa vanhalla. tosin ei nyt kiinni olevassa imusarjassa kyllä mitään silmin havaittavaa näy 1. röörin kohdalla, ja jos siellä olis raaka imuvuoto niin luulis vaikuttavan pyörimiseen. pitää vielä viritellä alipainemittari mikä juoruaa että onko oikeesti imuvuotoja. paljonkohan nostajalaaksossa lentää öljyä ja öljysumua että sitä osaisi imusarjaan lennellä?

    mutta onko mahdollista että lohko olisi halki 1. sylinterin kohdalta vaikka ei "ohivuototestissä" mitenkään erikoisesti oireile? ihmettelen vaan että siihen olis ilmaantunut halkeama huonelämpöisessä sisätila säilytyksessä??

    kone on ymmärtääkseni vakio öljypohjalla ja kippasin sinne 5 litran kannun öljyä, eli huima 2,5dl ylitäyttö. tuskin tällaisella voi olla mitään merkitystä, vai voiko kampura paiskoa öljyä nimenomaan 1. sylinterin kohdalla niin paljon ettei ehjät männänrenkaat selviytyisi tehtävästään? ei oikein mene järkeen tämäkään selitys vaikka mieleen on tämäkin tullut.
     
  13. ittnA

    ittnA 1st gear

    no niin, tarina jatkuu taasen.....

    tänä aamuna läksin taas viettämään lomalaisen laatuaikaa työpaikalle. eikun edelin imusarja irti ja vanhaa tbi:n orkkis imaria paikalleen. reiät piti kairata supralla hyvällä amuliiniterällä 42mm->52mm jotta 670 projection throttlebody istui nätisti paikalleen.

    imari ja muut romut kiinni ja sitten nesteet koneeseen ja eikun tulille. kone kyllä kävi nätimmin tolla edelin imusarjalla kuin vakiolla! mutta edelleen kun kone lämpeää ja antaa kierroksia niin alkaa samalainen sauhu tulla parittoman puolen pakosarjasta, ja sitten kun ottaa tulpat irti niin 1. on nokinen ja musta kun muut vaaleita ja noettomia. ei sieltä nyt enää kollektorin päästä öljyä tullut niinkuin ekalla kasaus kerralla, mutta liikaa kuitenkin.

    eli kyllä vian on pakko olla männässä tai sylinterissä/lohkossa vaikka mitään ei näykkään. no, onneksi konetta ei tarvitse vielä pitkään aikaan kun ei ole vielä runko valmis mihin tämä on tulossa. nyt tungen tämän nurkkaan häpeämään ja unohdan toviksi. katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, yksi vaihtoehto on ajaa vika ulos kun öljyn tulo on kuitenkin aavistuksen vähentynyt. kilvettömässä maastoajoneuvossa lievä tai vähemmän lievä savutus ei ole ongelma, ja etenkin kun pienillä kierroksilla savua ei tullut riesaksi asti. tai sitten puran taas osiksi ja etsin uuden lohkon mäntineen ja vähän tai paljon muuta....
     
  14. jani10106

    jani10106 1st gear

    sylinteri kulunut kartioksi.
     
  15. atobee

    atobee Gearhead

    "... kone viritelty koekäyttöpukkiin ..", jos kone on vaaterissa tai etupää alaspäin pukissa keräisikö se öljyä öljypohjan etuosaan josta kampiakseli heittää sen ykköspyttyyn?
     
  16. ittnA

    ittnA 1st gear

    mikä sen olis muutamassa kuukaudessa kuluttanut kun ei ole ollut männätkään paikallaan. tämä oli siis vielä joulukuussa pyörivässä kunnossa samoilla männillä ja renkailla.

    vuosien saatossa kasattu mitä erilaisimpia koneita oikein kuluneistakin osista ja mitään tuollaista ei ole tullut vastaan, ne ei tosin ole olleet letukan koneita.

    suht vaaterissa se koekäyttöpukin päällä makaa, varmasti jokseenkin samankaltaisessa asennossa kuin ajoneuvossa kiinni ollessaan. tuntus kyllä huimalta tuo öljyn siirtyily niin merkittävässä määrin että ohittaisi männänrenkaat.
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    Eihän siinä mahdottomia aikaa kulu kun muklaat 1 ja vaikka 3 pyttyjen männät veiveineen ristiin niin saat selville onko vika männässä tahi renkaissa.
     
  18. ittnA

    ittnA 1st gear

    joo, eihän siinä aikaa mahdottomia mene jos oikeasti tuollaiseen ryhtyy, varsinkin kun kone on kiinni telineessä jossa moisen opertaation pystyy tekemään. ja eihän siinä ole kuluja kun tiivisteiden verran, mutta ei taida jaksaa ryhtyä tekemään.

    on nyt sellanen olo että olkoon nyt nurkassa tovin niin oppii olemaan, sitten jos tuntuu että alan purkaa niin lohko menee koneistamoon ja ostan uudet äreemät männät. ja samalla selviää että onko lohkossa jokin särö 1. sylinterissä, tiedä vaikka saa sellaisenkin hommata.

    tai sitten ajan "kiusallani" vian ulos koneesta kun on näin kiukutellut. koitan nyt keskittyä muihin rojekteihin ja unohtaa tämän....
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jospa se sylinteri on menettänyt muotonsa ja kun purit/kasasit koneen niin ykkösen renkaat tuli eri asentoon. Renkaat oli vaan kuluneet sylinterin muotoihin ja nyt ne on hiukan eri asennossa.
    Ohivuotomittaus vois kertoa jotain tai sitten öljyä mäntien päälle ja katsoo miten nopeesti ne holahtaa alakertaan. En muista että olitko mitannut puristuspaineet....
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Suurta vammaa ei tarvita öljyrenkaassa kun se ei enää toimi oikein. Lohkon tarkistuksen jälkeen tarkistaisin myös öljyrenkaan, ja sen että se pelaa urassaan normaalisti. Asennusvirhe tai jumittaminen urassa ja öljynpoltin on valmis...
    Katkoksien asennoilla ei ole sitten kuitenkaan kovin suurta merkitystä, männänrenkaathan tyypillisesti pyörivät koneen käydessä. Se että korjauskirjassa sanotaan oikea asento niille asentaessa tarkoittaa sitä ettei niitä katkoksia tule laittaa kaikkia samaan kohtaan, se kun on haitallista sisäänajautumisen alkaessa jos kaikki piirtää samaa uraa ja silloin on mahdollista ettei renkaat lähde liikkumaan koneen käydessä. Enkä tarkoita tällä sitä ettei öljyrenkaiden katkokset tule laittaa ohjeen mukaan, öljyrengashan liikkuu kokonaisuutena urassaan.
    Aika paksa saa pytty noin kuluneisuuden puolesta olla että kaiken muun kunnossa ollessa öljynpolttoa esiintyy häiritsevästi. Rajusti soikea muki kyllä sit tietysti ohivuotaa ja se paljastuu ohivuotomittauksessa, vaan polttaako silti öljyä, tapauskohtaista?

    Mittaus ja koeponnistus lohkoon, sit tarkkaan syyniin öljyrengas ja ykkösen mäntä muutoinkin. Jos ei mitään dramaattista niin plokille hoonaus ja uusilla renkailla läjään :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!