Volvo 940 EGR...APUA!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kingrat, 2.6.2012.

  1. kingrat

    kingrat Gearhead

    -96 2,3 litraisen bensaturbon vikavalo syttyi ja saatiin 2 vikakoodia (luettu Volvolla) EGR vuoto ja lämpöanturin signaali virheellinen tai puuttuu (tämä viitannee EGR:n lämpöanturiin).
    Kysymys kuulu, voiko koko EGR-hässäkän poistaa ilma jatkuvia vikakoodeja vai pitääkö ruveta korjaamaan? Ei juuri huvittais, kun voin arvata että uusi EGR-venttiili maksaa saman, kuin toi Volle :poff:

    Eli apuja tämän ratkomiseen kaivataan kipiästi!
    Muutakin kuin se, että palaa takaisin ameriikan autoiluun :rotfl:
    Niin on tarkoituskin, kunhan saa nuo farmit leimattua :oops:
     
  2. Masa71

    Masa71 Gearhead

    EGR:llä ei ole omaa lämpöanturia joten se vika viitannee ruiskun lämpöanturiin,EGR:n vuoto voi olla melenkiintoinen, kun sen toiminnan tarkkailu on periaatteessa ilmamäärä egr päällä/pois => eli imuilman määrän pitäs tippua x määrä jos egr on aktiivi...
    Tarkista ja putsaa immu noin alkuunsa.
     
  3. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Asiaa sivuten tämä on askarruttanut itteäkin, eli miten tuon EGR:n sais hevon kuikkaan? Nämä tietokonevehkeet kun tunnistaa vähän joka komponentin...
     
  4. exoddus

    exoddus 3rd gear

    Ainoo mil egr.än saa toimivasti pois eli ilman vikavalo jumppaa yms. On että egr tulpataan ja ohjelmistomuutos ekuun.

    Noita kotikonsti patentteja on nähty monia, ja kummasti aina vilkkuu vikavalo tai jotain muuta lisäongelmia tulee..
     
  5. kingrat

    kingrat Gearhead

    Ilmamäärämittari on vaihdettu noin puoli vuotta sitten, eli juuri ennen ku himmeli tuli meille. Eli se on ollut siellä nyt noin 4000km, ei kai se niin äkkiä paskaanu??
    Ihmettelin sitä EGR-venttiiliä tuossa ja sitähän ohjaa alipainekello (se ei vuoda), siellä on joku anturi kyljessä mihin menee yksi karva, olisikohan siinä kuitenkin oma lämpöanturi, vai mikä kumma tuo mahtaa olla?
    Putsasin sen imm:n nyt kuitenkin ja "nollasin" viat, eli akunkenkä hetken irti, ei ainakaan heti vali syttynyt uudestaan.....katellaan ja palataan tarvittaessa (=varmasti) asiaan :poff:
     
  6. TVS

    TVS 2nd gear

    Sen immun putsaaminen on hyvä tapa rikkoa se. Vaparifilsu on toinen vähintään yhtä hyvä.

    Tuonikäsessä jos on egr, se valvoo sillä anturilla että egr:n aukasupyyntö oikeasti tekee jotakin, ja antaa vikakoodin jos se ei vaikuta anturin antamaan lämpötilatietoon. Siistä se egr venttiilin pötikkä irti ja kolistelemaan se liikkeelle ja puhtaaksi, tai sitten hommaat ecuun egr:ttömän lastun ja tulppaat mokoman turhakkeen. Toisaalta onhan optio myydä auto poies ja koittaa ostaa niin monta jenkkien kötöstystä että joku joskus vaikka melkein toimiikin, sulla oli vissiin iso maatila? :poff:
     
  7. kingrat

    kingrat Gearhead

    Heh, joopa joo....ei oo tuossa vekostimessa vaparia niinku ei meidän vehkeissä yleensäkään. Ja se immun putsaaminenkin jäi oikeesti iha vaan paineilmalla puhalteluun, kun ei sotkua ollut! Eli tuskin tällä kertaa mitään rikottiin :poff: Naksuttelin sitä alipainekelloa muutaman kerran edestakaisin ja koputtelin EGR:ää...nyt on ajettu jo sata kilsaa, eikä ainakaan vielä ole valo syttynyt...siis katellaan.
    Ja joo, joskus oli jonkinmoinen plantaasi, mutta nyt on nihkeät 2600 neliöö keskellä nukkumalähiöö, joten joutuu vähän kattomaan noita hankintoja. Nyt on kolme jenkkikötöstystä ja kaksi toimii (mun mielestä), katotaan mitä mieltä on katsuri :rotfl: Kolmas onkin sitten ikuisuusprojekti :poff:
     
  8. TVS

    TVS 2nd gear

    Paineilmalla sen saa rikottua periaatteessa mekaanisesti jos liian kovalla paineella sohii, muutenhan se on ihan vielä teoriassa kelponen puhistustapa. Tuon langan kun rikkoo lian (mm. öljykarsta öljyttävästä sudoattimesta) aiheuttama lämmöneristys langan pinnassa ja sitämyötä pistemäinen puhkipalaminen, mutta mekaanisesti siihen ei parane mennä koskemaan.

    Se EGR on tosiaan mahollinen jumituskohde, ja toisaalta ei olisi suuresti väärin vaikka sen poistaisi, vakiolastuja ilman egr:ää saa kyllä jos tahtoo mokoman haitakkeen poistaa. Tuosta sun autosta on jo vähän ranetettava että saa vikakoodit luettua, mutta egr:n koodi kyllä sytyttää valonkin suorilta niin ei sen enempi aiheuta ressiä. Ja pikakonsti koodien nollaukseen on sulake 1 irti, joku 15sek pitäs riittää, minuutti pari jos varmanpäälle ottaa.

    Onneks meillä on sama romunkerääjän vikaa ja osa omista laitteista omasta mielestä toimiikin :poff:
     
  9. kingrat

    kingrat Gearhead

    Joo mut ei kai se romunkeräys mikää vika oo.....eihän :eek:
    Emännys kyllä "vähän välillä" protestoi :poff: se sanoo et järkimiehet tuhlaa rahansa ja aikansa johonkin fiksumpaan, vaikka ryyppäämiseen :rotfl: , no onneks ei sentään.
    Vähän asiaakin, mistä niitä lastuja tohon kannattais kysellä ja millä hintaa moisia saa? Nää kun on mulle vähän oudompia kamppeita :oops:
    Tuohan on matalapaineturbo ja kenties voisi vähän piristää painetta nostamalla, mutta tarviiko se sit heti erilaisen (=kalliimman) lastunkin??? Kyselee erittäin epätietoinen!
    Tuo tekis mieli toisaalta pitääkin, kun ei sillä ole mitään arvoa, yli 430 tuhatta ajettu automaatti, eihän tommosta kukaan osta, eli on siis meille sopiva kakkoskäyttis. Ykkönen on tietty chevyfarmi, ajattelin nyt viikonloppuna vaihtaa nastat pois alta, että voi mennä konttorille :oops: :oops:
    Ei ole aikaisemmin millään jaksanut moista operaatiota tehä ja leimakin ehti pitkäksi!
     
  10. Cad78

    Cad78 1st gear

    Laita FT (täyspaineturbo) hukkaportin kello 0,5 bar tai doc-powerilta ostat 0,8 bar kellon. 0,8 barilla saat noin 175 hv ja yli 300 nm vääntöä.

    Nää se kestää nakuttamatta 98e;llä ilman lastuja. Näissähän on sytkä ja bensalastu erikseen.....
     
  11. TVS

    TVS 2nd gear

    Jos egr ongelmat poistuu tuolla kolistelulla, niin ei ole pakottavaa tarvetta vaihtaa lastua, rajapaineventtiilillä ahdot johonkin 0.7 nurkille ja rokkenroll, vakiolastulla futaa eikä tartte tehä mitään muutoksia mihinkään(paitsi se rajapainevena hukkiksen letkuun). vrcf.fi foorumilta huutelemalla voisi löytyä lastu.
     
  12. kingrat

    kingrat Gearhead

    Eipä poistuneet ongelmat, valo palaa taas :argue:
    Täytynee rekisteröityä tonne volvonviilaajien porukkaankin :poff:
    Kohta vissiin kaikilla autovoorumeilla, kun noi käyttöpskat vaihtuu niin tiuhaan :mad:
     

Kerro tästä muillekin!