Työntötanko vääntyy mutkalle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hatman, 4.6.2012.

  1. Hatman

    Hatman Gearhead

    Mistä johtuu, että koneessa vääntyy talven seisomisen jälkeen yksi työntötanko jatkuvasti mutkalle? :eek: Kone on Fordin Fe 390 hydraulisella nokalla, mutta mekaanisen nokan säädettävillä keinuvivuilla.

    Ehdin ajaa talven jälkeen noin sata kilsaa, kun koneesta lähti tehot ja alko kolinaa kuulumaan ventiilikopasta. Työntötanko oli mutkalla.

    Matka keskeytyi siihen. Onneksi paikkakunnalla oli palveleva osamyyjä, jolta sain tilattua uuden työntötangon ja asensin sen paikoilleen.

    Hetken kone kävi hyvin kunnes alko taas kuulumaan kolinaa. Taas tönäri oli mutkalla. Ainut mahdollisuus oli hätäratkaisuna oikasta tönäri.

    Nyt nostaja olikin yht'äkkiä löysä ja välys oli normaalia suurempi.
    Epäilin syyn olevan nostajassa.

    Perille päästyäni kone taas auki ja uutta osaa ostamaan.
    Vanha nostaja oli nyt jumissa, eikä mennyt kasaan.
    Vaihdoin uuden nostajan ja uuden työntötangon.

    Säädin kirjan antaman välyksen kylmänä ja nostaja painettuna kasaan, kuten aikaisemminkin.
    Välys on 0.050-0.150 in.

    Pyöritin konetta startilla ennen käynnistystä. Kone käyntiin.

    Siellä oli taas vääntynyt työntötanko. :mad:

    Osaako kukaan kertoa mistä vääntyminen voisi johtua?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Onko venttiili jumissa.
     
  3. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Meneekö pyttyyn vettä?
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    miks ei hytrauli nokka riitä, vähä helepompaa...
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Miltä sen vääntyneen tönärin tulppa näyttää? Onko vettä öljyä vai vaan kuiva palamattomana?
     
  6. vip68

    vip68 1st gear

    "Säädin kirjan antaman välyksen kylmänä ja nostaja painettuna kasaan, kuten aikaisemminkin.
    Välys on 0.050-0.150 in."

    ymmärsinkö oikein että sulla on hydrauliset nostajat? nostajan pitäisi säädettäessä olla täynnä oljyä. ensin välykset nolliin ja sitten jonkinlainen preload 1/4 kierrosta tai mitä se nyt mahtaakaan fordilla olla. näin mun mielestä kertokoot viisaammat enemmän.
     
  7. Hatman

    Hatman Gearhead

    Tulppa oli puhdas ja kuiva. Alipaineet ei heittele. Kyseessä on siis imupuolen työntötanko. Kone kiersi nätisti 2000-3000, mutta noin 1000 kierroksella tärisytti.

    Seokset oli kohdillaan, mutta lambda-anturi on vain
    toiselle puolelle konetta.

    Voiko vika olla keinuvivussa tai venttiilin ohjareissa?

    Nokkahan nostaa työntötankoa ja jokin hannaa vastaan.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Fordia tuntematta tuli mieleen että tsekkaa keinuvipuakseli ja keinuvipu, onko niissä kiinnileikkaumaa tai muuta epämääräistä? Onko keinuvivulla voitelu toiminut eli vaikka ilman venakoppaa käyttö ja tsiikaus että öljyä tulee tarvittaviin kohtiin?
    Voihan tosiaan olla että ohjari jumittaa ja siellä on syyllinen, tai sit muutoin loppuu geometria venttiilikoneistosta ja se vaan ilmenee nyt tuon yhden kohdalla, vaikka hieman syvempään tehty venttiilityö tms. syystä?


    Onko tuollainen systeemi yleisesti käytössä että on yhdistelty mekaanisen ja hydraulisen osia, siis toimiiko toi yhdistelmä yleisesti?
     
  9. atobee

    atobee Gearhead

    Tuossa juurikin se "vika".
     
  10. Hatman

    Hatman Gearhead

    Koneessa on hydrauliset nostajat. Auton ja koneen alkuperäinen Shop Manual antaan ohjeeksi kierrättää konetta pelkästään startilla (ei sytytysvirtaa päällä) ja sen jälkeen puristaa nostaja kasaan sitä varten tehdyllä työkalulla. Puristuminen pitäisi kestää 10-50 sek. Sen jälkeen välys pitäisi olla 0.050-0.150 in. välillä.

    Uitin uutta nostajaa öljyssä ja annoin öljyn mennä sivussa olevasta reiästä sisään. Sen jälkeen tein ohjeiden mukaan.
     
  11. atobee

    atobee Gearhead

    :eek: Kaikkea ne Foordilla keksii, juu ei ole noiden kanssa tullut pelailtua joten pidän suuni kiinni.
     
  12. Hatman

    Hatman Gearhead

    FE-koneiden virityksenä tuo on ollut käytössä jo 60-luvulta. Idea siinä on muuttaa keinuvivun suhde 1.73:1 > 1.76:1.

    Useat virityskirjan mainitsevat tästä ja omassa autossa tuo on ollut 90-luvulta saakka. Hyvin on käynyt ja kukkunut tähän asti.

    Edellinen omistaja on sen siihen aikoinaan asentanut.
     
  13. Razorass

    Razorass 1st gear

    Tuskinpa ehjä tönäri vääntyy ellei venttiili lakkaa liikkumasta. Siis mikäli geometria sielläpäinkään ja tönäri ei ota kiinni mihinkään. Vaikea kuvitella miten nostaja millään lailla aiheuttaisi tönärin vääntymisen, ellei ihan totaalisen päin vittua kasattu ja vena kantaa niin paljon että ottaa mäntään kiinni.
     
  14. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ei se öljy sinne nostajan sisään itsestään mene vaikka uitat sitä nostajaa öljykupissa , minun mielestä se pitää paineella työntää esim iso injektioruisku millä täytät sen . En nyt sinun moottoriasi tunne mutta yleensä "nostajanreikä" on tiukka ja nostajassa on öljyura mitäpitkin öljynpaine työntää sen nostajan täyteen öljyä kun pyörität konetta esim. startilla .
     
  15. Hatman

    Hatman Gearhead

    Alkuperäinen nostaja meni kasaan yhdessä vaiheessa noin 3 sek. kun sen pitäisi kestää 10-50 sek. Kun otin sen pois ja tarkistin niin nyt se ei mennyt kasaan olleenkaan.

    Jenkkien keskustelupalstoilla, merkistä riippumatta, koneen pitkä seisonta on yleensä saanut vastaavaa aikaan, samoiten lika. Luulisin silloinkin ennemmin venttiilin tai keinuvivun jumittumisen aiheuttavan tönärin vääntymisen.

    Oma autoni seisoi viimetalven ja sitä ennen kolme vuotta.
    Edellisen kesän sillä tuli ajettua ilman konevikoja.
    Kone on kasattu jo 90-luvulla ja sille on tehty sen jälkeen vain perushuoltoa. Öljynä on Mobilin Rally Formula 5W-50.
     
  16. Razorass

    Razorass 1st gear

    Ok. Tuntuu silti melko hurjalta että hytikkanostaja, oli sitten tyhjä, tai täynnä, aiheuttaisi työntötangon vääntymisen. Itse en koskaan ole täyttänyt hytikoita etukäteen, pistänyt vaan paikalleen ja säätänyt preloadin valmistajan ohjeiden mukaan. tyhjänä se nostaja painuukin kasaan heti, jos on täynnä öljyä niin kestää pitempään.

    En keksi muuta syytä sille tangon vääntymiselle kuin sen että hytikkaan on säädetty ihan älytön preloadi, ja jos venttiili-mäntä välys on liian pieni niin venttiili voisi kierroksilla nostajan pumpupin seuraksena kantaa ja ottaa mäntään kiinni. Tääkin tuntuu kaukaa haetulta.
     
  17. Hatman

    Hatman Gearhead

    Ventiilivälys on säätöarvojen yläpäästä. Säädin tarkoituksella aavistuksen väljemmäksi kuin viereiset, mutta kuitenkin ohjearvoissa, koska oli vääntänyt jo niin monta kertaa mutkalle. Silti työntötanko vääntyi.
    Muut välykset on säätöarvojen puolivälissä. Vääntyminen tapahtuu jo heti tyhjäkäynnillä.
     
  18. hukkis

    hukkis Gearhead

    Miten paljon tuo käynti muuttuu pienillä kierroksilla,putooko joku pytty kokonaan pois? Tiedän pari tapausta (ei jenkki) jossa nokkaan on kulunu jonkin sortin kolo,jonka kohdalla hyd.nostin pumppautuu täyteen ja venttiili alkaa kantamaan=> mahdollinen kohtaaminen männän kans tai venajousi pohjaa=> tikku vääntyy...???
     
  19. Hatman

    Hatman Gearhead

    Käynti muuttuu todella huonoksi ja kone tärisyttää alle 1000 rpm. Nostajan pohja oli kuitenkin silmämääräisesti täysin suora eikä kulumajälkiä näkynyt. Täytyisi tarkastaa lasia vasten sen suoruus. Tulppa kuitenkin on kuiva joten tuntuu, että sytyttää siinä mielessä oikein. Nyt uudella nostajalla käynti on hieman parempi.

    Ps. Miten ton ärsyttävän Text enhance- linkkimainoksen saa pois tekstistä? Nyt niitä on alkanut tulla kaikkiin nettisivuihin.
     
  20. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    apua en sun moottori ongelmaan tiä mutta tuo mainos ainakin lähtee jos käytössä on mozilla niin lataa lisäosan ad block,estää mainokset
     

Kerro tästä muillekin!