Onko jenkkiauto harrastus kallista ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ola94, 7.6.2012.

  1. ola94

    ola94 1st gear

    Onko jenkkiautojen osat kalliita vai halpoja. Ainakin 60-70 luvun jenkit on hienoja en ole vielä pahemmin perehtynyt jenkkiautoihin , entäs saako varaosia helposti esim 60-70 lukujen jenkkeihin.
    Terveisin Ola94
     
  2. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kulutusosat ja tekniikan osat ovat yleensä kohtuuhintaisia ja saatavuus on hyvä. Veekasin huoltoon ja remppaan toki menee tuplamäärä melkein kaikkea neloskoneeseen nähden.
     
  3. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    No saahan niihin vaikka mitä osia, ei tosin paikallisista perus-autotarvikeliikkeistä. Nettiautosta varmaan näät autojen hintatasoa, se on niin kovin suhteellista että mikä on kallista ja mikä ei. Ja minkä tahansa harrastuksen 'kovalle tasolle' vieminen on kallista, vaikkapa kalastamisenkin.
    Hakutoiminnolla olisit löytänyt esim nämä topicit:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=233501

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=198523

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=2173553
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    jenkkiharrastus on halvempaa kun golffaaminen ja osia saa helpommin ja halvemmalla kun toyotaan... :)
     
  5. cadi-60

    cadi-60 Gearhead

    Kaiken vie minkä antaa :(
     
  6. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Latiakaan ei ole jäänyt. :(
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Tallikaverini ralli Toyotan kone on täydellisenä 70 000 €:n arvoinen.
    Kovan small block Chevyn tekee jo 7000 €:lla
     
  8. Lutra

    Lutra 1st gear

    mutuna omana kokemuksena...
    chevrolet osat suht edukkaita.
    Buick osat x 3 verrattuna letukan Hintoihin ja saatavuus haastavampaa jos harvinainen malli.

    Mun näkemys isolla haarukalla:
    Projektiauto 8keur (halppisjenkki)
    tekniikankunnostus 10keur-15keur kun hyvin tekee laatu osilla.
    maalaus 3keur
    korityöt hinnan x riippuen kuinkapaljon itse osaa ja haluaa tehdä
    alusta, vanteet, renkaat, levyjarrut kulmiin, ohajaintehostimet uusiksi, uudet nivelet jne...4keur
    sisusta, lasit ja korin pisteosia sinnetänne 4keur
    sähköjohtosarjat, kunnostetut valot ja muut sähköt jne 1keur
    pakoputkistot valmiina, kelvollisia vesi, öljy, alipaineletkuja, syyläriä, modattuja osia sinnetänne, mittaristoja, sensoreita, pakosarjaa.... Muutama keur

    Loppusumma pyörii noin 30-40keur

    Kaikki raha ja aika menee jos hyvin tekee. mutta on se sen arvoista.

    Pääomakustannukset pienet, arvo ei laske verrattuna 2000 luvun käyttöautoihin
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Oman vm- 71 projektin kunnostukseen meni ehkä n. 6-7K€ eikä vielä moottoriin eikä laatikkoon ole juurikaan koskettu. Kaikki maalausta lukuunottamatta tehty itse eikä auto ole museokuntoinen tai näyttelytasoa. Sitten jos lähdetään vaikka racinglinjalle rahaa saa menemään aivan tolkuttomasti, riippuen tietysti auton merkistä. Itse haaveilen uudesta moottorista, manuaalilootasta, linkkiperästä jne.. Lottovoittoa odotellessa.
    Mutta perus alustan osat jne. mitä autoon nyt yleensäkin joutuu laittamaan ei ole kalliita ja saatavuus on hyvä.
     
  10. JesseX

    JesseX 1st gear

    Sehän riippuu aivan miten harrastaa. Jos ostaa 6 tonnilla vaikkapa caminon ja ajelee sillä muutaman tuhat mailia kesässä ei harrastus kauheesti ehdi maksaa. Miksi heti pitäs alkaa rakentaan autoa alusta asti uusiksi?
     
  11. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Jos haluu säästää, niin ostaa niin hyväkuntoisen ettei tarvii paljoo laitella. Mutta jos tykkää rassata, niin sitten tämä on huono vaihtoehto. Itellä meni jotain tonnin verran että auto oli museokunnossa. Tosin auto oli hyvin säilynyt ja kaikki osat alkuperäisiä.
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mä tuossa hetken mietin, et jos joku on ostamassa ensijenkkiään, ni pitääkö se heti "pelotella" jollain täydellisen läpikäynnin ja näyttelyauton rakennus kustannuksilla? Tosta saa kuvan et tarttee olla vähintään jorma ollila et on varaa harrastaa jenkkejä. :odroll: Saahan näihin vaikka sen loton pääpotin kulumaan riippumatta kuinka suuri se on, eikä varmaan tekis tiukkaakaan, mut luulen et jos on ekaa jenkkiä ostamassa, ni rima lienee ehkä "hiukan" matalammalla? Ja yleensä päällimmäisenä ajatuksena on päästä, ainakin alkuun, nimenomaan ajamaan eikä heti tunkemaan käsiään paskaan. Toki poikeuksiakin lienee. :rotfl:

    Laitetaan nyt sit esimerkki omalta kohdalta, täysin toisesta äärilaidasta.

    Ostin tuon allekirjoituksen kotteron viime kesänä, hintaa oli 2000€. Auto oli seissyt kuivassa navetan vintin ylisillä ostohetkellä 24v. joten jumppaa oli tiedossa. Osia löytyi hyvin ja edullisesti tämän palstan kautta (kiitos kaikille jotka tuntevat asiasta syyllisyyttä :D ), ja nekin mitä tarvikeliikkeestä "joutui" ostamaan ei ollu sieltä kalleimmasta päästä. Täältä löytyi mm. etujarrukamppeet täydellisenä 120€, mikä taisi olla yksi kalleimpia sijoituksia projektissa. :rotfl: En nyt rupea listaamaan jokaista osaa ja hintaa (koska en niitä edes muista kaikkia), mut pikaisesti arvioituna auton kilpiin saaminen jäi reilusti alle 1000€:n. Toki kaikki remontit tehtiin kaverin kanssa (johon muuten tutustuin myös tämän palstan kautta) mun duunipaikalla. Eli kiitokset avusta taas nimim. jariha:lle. Ilman häntä olisin ollut varmaan haudassa ennen ku Valiantti kilvissä.

    Korjaamolle vietynä kilpiin saannin hinta olis varmaan ollut tosiaan potenssiin x, mut on nää vanhemmat laitteet onneks niin yksinkertaisia, ettei edes haittaa vaikka olis omistajakin. :rotfl:

    Jonkun sortin pointtina tässä vuodatuksessa oli varmaan se, että kaikki riippuu paljonko itse pystyy/haluaa/osaa tehdä, onko kavereita jotka tietää näiden päälle ja auttavat tarvittaessa, sekä paljonko joutuu käyttämään korjaamon palveluita. Jos perustyökalut pysyy näpeissä ja ei ole lobotomia potilas ja löytyy niitä kavereitakin, niin korjaamoon on asiaa todennäköisesti melko harvakseltaan. Ainakin jos on vielä paikka missä pystyy edes vähän ropaamaan. Niin ja -pointtiin palatakseni- tietenkin se, että haluaako kesäisen cruisailu auton jolla ajaa ja tekee pakolliset huollot, vai pakertaa jonkin rytöläjän näyttelykuntoon ja sen jälkeen sulkea se talliin vakuumipakkaukseen ja käynnistellä sitä kerran vuodessa uv-valon loisteessa.

    Jos haluaa tuon ensinmainitun vaihtoehdon, niin silloin halvin on harvoin paras, tai edes hyvä vaihtoehto. Jos taas jälkimmäisen, ni sillä lähtökohdan kunnolla tuskin lienee niin väliä. :poff:

    Tulihan tekstiä... :oops:
     
  13. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    joo, ite ostin kesä auton n. 2000€ noin viikko sitten katsastettuna.
    onhan siinäkin tekemistä jos haluaa rassata mut ei pakko.
    no ehkä pari rengasta joutuu ostamaan kun lojahti 10km ennen kotia yks rengas,
    sekään ei taloutta kaada :D
     
  14. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    Paljon riippuu siitä miten harrastaa.... No jos kaiken tekee niin tuleehan se kalliiksi hallit ja tallit yms muut roinat....


    EN oikein tiedä onko se kallista no en ole oikeastaan kuitteja kattellu kun en uskalla... :eek:
     
  15. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Ei jenkkiautoilun tarvitse olla kallista. Saahan siitä toki kallista jos vain haluaa ja alkaa jotain kisapeliä tai näyttelymagneettia rakentamaan, mutta harrastaa voi pienemmilläkin kuluilla.

    Senecalla ajelin viime kesän ongelmitta, tänä kesänä joutuu vähän kyläseppähitsarin ja kittileipurin jälkiä korjailemaan, mutta tekniikka pelaa eikä juurikaan ole rahaa ostohinnan jälkeen laitettu kiinni. Ei ole näyttelypeli, eikä slänttikutosella kisavehjekään, mutta kohtuu taloudellinen ja mukava cruisailupeli.

    Pitihän sitä joku kesälelukin hommata, kun dodge viettää kesän telakalla. Nyt ajossa on `88 camaro 305 tbi:llä ja manuaalilla. Ei vie kauhiasti bensaa, ei mikään tykki, mutta kulkee ihan riittävästi kotimaiseen liikenteeseen. kuluvat osat on halpoja ja helppoja saatavuudeltaan. Ostohinnatkaan ei noissa ole kovia.

    Jonkun uuden/uudemman kipon hinta putoaa vähän kiposta riippuen helpostikin 2-4000€/vuosi, varaosat kalliimpia ja takuun alaiset huollettava liikkeessä. Ja vakuutuksetkin pirun kalliita. Mulla camaron vakuutus if:ssä, liikenne+osakasko, jotakuinki 450€/vuosi ja bonareita tossa 10%. Halvemmaks tulee pitää paria harrasteautoa ja yhtä halpaa mutta toimivaa käyttistä, kuin yhtä uutta autoa.
     
  16. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Suhteellista:

    Ensijenkki: 1976 Aspen.

    -Auto 800€
    -Hitsipilliä ja sähköä max 100€ edestä.
    -Kittiä ja hammeria, sekä pari maalitelaa 200€
    -Penkit ja ovipahvit (käytetyt, mutta ehjät) 200€
    -renkaat 350€
    -putkisto 150€
    -pikkuhiluja + rekisteröintikatsastus 200€

    Yhteensä 2000€. Ei nyt hirveen kallista minusta silloiselle opiskelijalle, jolla ei ollut mitään tuloja. 8)

    Sit tää nykynen '67 Fury... En ala luettelemaan mutta lähelle 20 000€ on jo nyt mennyt sisältäen auton ostohinnan, eikä ole edes maalattu vielä.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Laskin tuossa, että liki 60000€ on tallissa olevissa autoissa kiinni. Irto-osat ja työkalut päälle. Kaikki on suhteellista, 60000€ saa juotua suht nopeasti, eikä jää edes niitä työkaluja. :rotfl:
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Perusongelma on se, että auton omistaminen on Suomessa kohtuuttoman kallista, se että se sattuu olemaan vanha amerikkalainen ei enää tuo touhuun lisäkustannuksia enempää, kun mitä sattuu olemaan taskussa...
    Auton vuotuiset kustannukset on helposti pari tonnia, ennen kun ajaa metriäkään. Vakuutukset on nollatasolla kait jo 500-600e, vero 100-300 e, syyshuoltokeväthuolto 100-400e/kerta, riippuu tekeekö itse ja mitä tekee. Vähintään kerran vuodessa autoon tulee jokin noin 500 euron yllärikustannus, pitää tehdä isompia määräaikaishuoltoja, jotain hajoaa tai saa vaikka roimat ylinopeussakot. Tämä siis koskee lähes kaikkia nelipyöräisiä. Polttoainetta sitten kuluu sen verran mitä on varaa/aikaa ajella, en puhuisi auton keskikulutuksesta, vaan tyypin. Velkakehonsiirtimeen tulee päälle pääomakustannukset, harrasteautossa näitä ei ole (arvo tippuu, velkaa pitää lyhentää pankille suunnilleen samaan tahtiin) Tätä arvon laskua kompensoi vanhemman auton suurempi huoltotarve (asiat vain kestää tietyn aikaa). Mutta esimerkiksi uudessa mersussa saattaa hinta tippua 5 000 euroa vuodessa, sen lisäksi se on takuuasioiden vuoksi huollettava "marmoritiskillä" à 500e/kerta, vähintään kerran vuodessa. Tällä rahalla saa parin tonnin harrastekiuluun kaikkea kivaa, mutta ei välttämättä naapuruston ansaittua kateutta.
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Eli tahtoo sanoa, että harrasteautolla ajaminen ei välttämättä ole sen kalliinpaa mitä anjoviksella ajaminen ja vaikka lätkän peluu samaan aikaan.
     
  20. kipa76

    kipa76 3rd gear

    no jopa on juttuja!!! ei kait melkein kaikki täällä kirjottelevat väitä että laittavat auton kunnostukseen kymmeniä tuhansia :soosoo:

    riippuu miten aikoo harrastella mutta 2-3000e autolla ajelee jo kummasti ja jokaista osaa ei tarvi kaupan hyllyltä hakea....
     

Kerro tästä muillekin!