Onko jenkkiauto harrastus kallista ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ola94, 7.6.2012.

  1. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Ite ratkaisin asian siten että on amerikkalainen käyttöauto, jonka kanssa voipi harrastaakkin. Varsinaiseks harrasteautoks tuo osan mielestä liian tuore varmaanki. Mut eipä tuo minua haittaa, käyttiksenä varmasti parempi ku vastaavan ikänen euro/japsi farkku. Ite en oo katunu.
     
  2. ptpt

    ptpt 1st gear

    6 vuoden aikana n.4kk ajossa.. ei ooo paljoo pensaa kuluttanu :lol:

    Mut voimalinjan uusiminen sit senkin eestä (ja moottori pariin kertaan)
    :cry:
     
  3. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Eikös pääasia ole, että ite tykkää :D
     
  4. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Mut mikään anjovis tai muukaan naapurin tai tutun kippo ei vaan anna niitä fiiliksiä mitä noista harraste peleistä tulee kesän mittaan vaikka "vähän" rahaa meniski.
     
  5. tammercity

    tammercity Gearhead

    Itse kun korjailee vehkeensä, niin eihän ne osat nyt niin paljoa maksa.

    Tietysti jos käyttää autoaan korjaamoilla tutkituttamassa jokaisen narinan aiheuttajaa tai alkaa niitä sekuntteja ottamaan pois varttimaililla, niin lompakon koko olisi hyvä olla mallia paksu .
     
  6. harri60

    harri60 Gearhead

    Yli 30-vuotta on tullu jenkeillä ajeltua ja ei paljoo ole rahaa jääny säästöön :rotfl:
    Fiiliksiä, paljon hyviä ystäviä, kilometrejä vuosittain paljon moneen tapahtumaan ja paljon muuta, mitä ei rahalla voi mitata.
    Jos ei halua kokea mitään näistä, niin kannattaa mennä Toljota liikkeeseen :rotfl:
    Nytkin on pihalla 2kpl. USA- valmisteisia kulkineita ja ajossa lähes päivittäin.
    Kuvia löytyy allekirjoituksessa muutamia sivuja.
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei ole kallista niin kauan kun omat rahat riittää :D
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tää on NIIIIIN totta. Kun ite sain vihdoin ton oman ritsan leimattua, ni tais mennä päivä tai pari sen jälkeen ku pysähdyin uude(hko)n farkkupemarin perään valoissa, ja siinä luki takaikkunassa se pemarin slogan "ajamisen iloa", ja mietin ekana mielessäni, et ton kuski ei 99%:n varmuudella tiedä siitä mitään... 8)
     
  9. 660

    660 1st gear

    just meni 40e mätänettiin ku hain koritinaa liittimiä ym... toi lutran 10 000-15 000e mottiin on jo aika pitkälle vietyä motin tekoo ku tehdasuuden motin saa jo 2000e halvimmillaan...
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mulla menee ehkä:
    - Rempat, huollot, tarvikkeet 1000-1500eur / vuosi
    - Bensat 1000eur / ajokausi
    - Katsastus, vakuutukset, verot,jne. 400eur / vuosi

    Eli eiköhän tuohon touhuun around 3000eur/vuosi tule törsättyä, autolla jota ei ole rakennettu/puunattu vimpan päälle.
    Nyt tosin täydellinen läpikäynti menossa, joten noi remppakulut pienenevät todnäk tulevaisuudessa - jos vain saan rakkineen kasaankin jonain päivänä :)
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Huono on se harrastus johon ei saa kaikkia rahojaan kulumaan.
     
  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ^ totta.

    lenkkeily on huono harrastus. samoin junabongailu ja lukeminen.

    uhkapelaaminen sen sijaan on hyvä harrastus.
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Autoharrastus on siitä mukavaa että siihen voi laittaa just sen verran rahaa mitä haluaa, säilytys/tallipaikkaa lukuunottamatta kaikki kiinteät kulut voi laittaa nolliin jos siltä tuntuu. Jos se tallikin löytyy itseltä niin pienellä pääsee tarvittaessa.

    Ylärajaa ei tietenkään ole, mutta niinkuin usein harrastuksissa nälkä kasvaa syödessä.

    Auton valmistusmaalla nyt ei välttämättä kauheesti oo merkitystä mutta ei jenkit nyt ainakaan kalleimpia/vaikeimpia ole varaosien hankinnan kannalta.

    Ja itse tekemällähän säästää kaikkein eniten niinkuin kaikissa muissakin asioissa, työ(n verotus) on se joka suomessa maksaa. Yhden työtunnin ostamiseen joutuu yleensä tekemään useamman tunnin töitä.
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin postimerkki keräliäkin pystyy helposti upottamaan yhteen merkkiin luksusauton verran, eikä siitä ole muuta iloa kun katsella sitä.

    Mutta makunsa kullakin; Ei kai yhtä oikeaa harrastusta ole vaan jokainen tavallaan..
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Yleensäkin autoharrastus voi olla kallista, sillä ei ole väliä missä maassa se auto on tehty.

    Toisaalta ei se välttämättä paljonkaan maksa, jos ei aja sillä autolla, pitää vaan tallissa ja hoitaa siellä. :D

    Mutta autoilu on kallista, ajoi millä vaan.

    Jenkkivehkeiden varaosien saanti on kyllä helppoa. Meillä kun on pari vanhempaa toyotaa, niin toyotalta tai mistään perustarvikeliikkeestä on turha käydä kysymässä osia niihin, ei löydy.
    Samasta liikkeestä, mistä servolettiinkin saa osia saa myös näihin toyotiin. Ja jos ei löydy niin ameriikan maalta rockautosta tms. sitten jotain löytyy. Toki jotkut pisteosat nippelimuseointia varten olisivat ihan toivottomia mutta sitä ei ole tullut vielä harrastetuksi.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tänä vuonna mennyt enemmän rahaa keräilysarjakuviin kuin jenkkiin, molempiin useampi tonni... Nyt hiipui rakentelubudjetti mutta väliäkö sillä, kunhan saa leimalle niin rakentelua voi jatkaa seuraavat 20 vuotta.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuolla '49 Oldsilla kilometrin hinnaksi on tullut 44 snt viimeisen 6 v ja 15 000 km aikana. Ei mielestäni kovin kallista, taisi edesmenneellä käyttis-Audilla maksaa suurinpiirtein saman verran. Eli jos ajaa ajoja, jotka tulisi muutenkin ajettua, voisi harrastuksen ajatella olleen ilmaista?

    Kaikista kuluista (poislukien arvon muutos, kun sitä ei voi tietää ennenkuin myy) on pidetty kirjaa. Tosin todennäköisesti hinta on ennemmin noussut kuin laskenut, joten se huomioiden kilometrin hinta laskisi edelleen.

    '86 Caminolla kilometri maksoin n. 22 snt vuosituhannen vaihteen tienoilla. Muista ameriikan harrasteista ei sitten sen enempää :oops:

    Eli hyvällä kalustovalinnalla ja tuurilla voi tulla aika halvaksikin.
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    82'000 km ja 44c /km, jota pidin aika kalliina.
    Aikanani tähän tuli uutta moottori yläkerta, vaihteisto, maalaus, kasapäin pikkuosia, vanteet ja renkaat pariin otteeseen...
    [​IMG]
    KAIKKI kulut siis huomiotuna, pesusienistä öljyihin ja oli aikoja, jolloin ei ollut autotallia, joten korjauksia piti teettääkin. Työlaskujakin joitain mukana.

    Valtio maksaa sen saman verran km-korvausta.

    Otin tämän esimerkiksi autoistani, sillä tähän ajoin eniten kilsoja ja samaan 7 v. aikaan auto muuttui käyttöautosta vähän välimallin harrasteeksi ja tuli myytyäkin, eli arvonalennus (no jopa lievä nousu) tuli sekin huomioduksi.

    Tietty jos ostais esim. BMW 325:n, E30, se vois ja jäis varmasti halvemmaksikin harrastaa.
     
  19. 64kaukovaara

    64kaukovaara 1st gear

    Tänään kuultua kun hain lapset tarhasta; eräs lapsi ihaili Käkkylää ja kysyi jotta miksi isillä ei ole sellaista johon isänsä vastasi jotta hänellä ei ole rahaa ajella tuollaisella laivalla :) Totesin vaan, että meillä näitä on 2 kpl ja lastasin lapset takapenkille

    Ja siis meillähän on 3 jenkkiä jos Jeeppi lasketaan mukaan :odroll:

    Aina kun joku kysyy, että miten meillä on varaa jenkkiautoiluun niin vastaan vaan että laitan sen alkoholin mielummin tankkiin kuin kurkusta alas (vaikka kaikkiin kaaroihin 98 tankataankin). Eli omilla elämäntavoilla voi vaikuttaa siihen että kuin paljon /vähän saa rahaa uppoamaan tähän(kin) harrastukseen...
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kyllähän se niin on että harrastuksen kalleus riippuu harrastajan lompakosta ja harrastuksen tyylisuunnasta tai intensiivisyydestä..
    Eli oikeastaan on jenkkiautoharrastuksen ollessa kyseessä on selvää että sitä voi tehdä ns. omalla varakkuus tasollaan ilman konkurssia...

    Sitten on tietysti näitä joilla harrastus on niin verissä että siinä unohtuu kaikki muu kuten työt, tulonhankinta yms.. jokainen roponen laitetaan johonkin tuiki tarpeellisen huoltokohteeseen, kymmenen autoa on jollain tasolla palikoina pihalla ja käyttiksenä satasen ranskis .. joka sekin lainassa joltain.. :D Ehkä tuossa kohtaa alkaa olemaan homman hinta se ja sama ku tilanne on karannut käsistä..
     

Kerro tästä muillekin!