Ensiautoa ostamassa maidon ja hunajan maasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TallJustin, 7.6.2012.

  1. TallJustin

    TallJustin 1st gear

    Moro,

    Nyt kun alkaa vahvasti näyttämään siltä, että suunta on kesän jälkeen ison veden taakse muutamaksi vuodeksi niin pitäisi alkaa hahmottelemaan jonkin näköistä pelisuunnitelmaa mitä sieltä voisi itselleen löytää. Tai no, oikeastaan pitäisi ennen päättää mitä sitä itse haluaa...

    Työnantaja tekee homman siinä mielessä helpoksi, että käyttöauto on puljun puolesta, joten arkiliikenteestä ei tarvitse murehtia. Itsellä suunnitelmat vaihtuvat päivittäin, mutta käytännössä kaksi vaihtoehtoa on pyörinyt mielessä:

    a) uudemman sportin osto ja Suomeen tuonti
    b) oikean harrasteauton hankkiminen ja rakentelu reissun aikana plus Suomeen tuonti

    Uudemmista autoista mielessä lähinnä pyörinyt Corvette (C5, C5 Z06 & alkupään C6). Ongelmaksi lähinnä tulee verot autoa tänne armaaseen kotomaahan rahdatessa. Ei paljoa tax-free osuus nykyisellä CO2 systeemillä lohduta, kun prosentti pyörii 40 paikkeilla ja summaksi tulee enemmän kuin arvo Jenkeissä. Hiukan arpomiseksi menee verotilanteen ja autokannan arviointi vuodelle 2015... Tietenkin jokin parin vuoden takainen 370Z voisi olla kanssa vaihtoehto. Plussana uudelle autolle mahdollisuus lähteä kauemmaksikin ihmettelemään tuota vapauden maata.

    Sitten se oikea harrasteauto... Kuinka tyhjästä te olette alkaneet puljaamaan näiden vehkeiden kanssa? Itse olen siinä lapsenuskossa, että kunhan auto on onnellisesti tallissa, manuaali kädessä ja aikaa vuosia niin eiköhän sitä jotain opi. Muuta perhettä ei lähde reissuun mukaan, joten tuosta voisi saada ihan mukavaa puuhaa illoiksi.

    Mitä nyt itse olen selaillut ja paikallisilta työkavereilta kuullut, niin osien ja tarvikkeiden hinnat ovat hieman alempana kuin täällä pohjoisessa. Saatavuudesta puhumattakaan. Ja jos ja kun tulee tehtyä se kallis oops jossain välissä niin ammattiapukaan (autolle) ei ole järjettömien kustannusten takana.

    Mitä autoja mielessä? 69/70 Chevelle, 69 Firebird, 71-74 Charger & 69 Vette omat henk.koht suosikit. Tarjontaakin näyttää olevan keskilännessä. Itseäni kiinnostavien hinnat välillä 10-25kusd. Toivottomia tapauksia aloittelijalle? Paikallisesta lähipiiristä löytyy monta rakentelijaa, joten siinä mielessä apu on kyllä lähellä. Erityisesti auton hankinnassa varmaan korvaamaton apu saada mukaan joku joka näistä jotain tietää...

    Aika tajunnanvirtaa tuli tästä tekstistä :D Kaipa täältä lähinnä etsisin kokemuksia auton rakentelusta ulkomailla ja ennen kaikkea siitä kuinka huonolla kokemuspohjalla kannattaa lähteä liikenteeseen. Eiköhän sieltä jokin rullaava CO2-katastrofi kumminkin mukaan löydy :)


    PS. otsikosta sen verran, että tämä todellakin olisi allekirjoittaneen ensimmäinen auto. Työskentelen päivittäin työkoneiden ja dieselmoottoreiden kanssa (joskus jopa ihan oikea työkalukin kädessä, tosin harvemmin :D) ja suunnittelen niitä, mutta koskaan en ole vielä omaa autoa omistanut. Kai se on sallittua aloittaa tyylillä, jos kerran tuollaisen peltilehmän meinaa joskus ostaa? :)


    edit. sopinee paremmin yleisen keskustelun puolelle
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Itselläni ei ole ulkomaankokemusta harrastelusta, mutta noin yleisesti pari sanaa.

    Autoharrastamista ei opi kuin harrastamalla sitä omaa autoa ja tekemällä itse. Siten minäkin tähän touhuun ryhdyin ja moni muukin. Itselläni tuo opetteluvaihe meneillään jo kuudetta vuotta. Jotain on jäänyt jo takaraivoon, mutta paljon on harmaata aluetta.

    Tehtaan service/overhaul manualit ovat painonsa arvoisia kullassa ja niistä on paljon apua korjaushommissa.
    Toinen tärkeä juttu on kanssaharrastajat, joiden tuella ja tietotaidolla on erittäin suuri merkitys. Piirit ovat sen verran pienet, että mikäli kaveri ei tiedä ongelmaan ratkaisua niin vähintään hänen kaverin kautta apu löytyy. Eikä näiden nettifoorumienkaan rooli vähäinen ole, mutta pieni suodatus on hyvä pitää foorumijuttujen suhteen päällä.

    Itse auton hankinnasta se kultainen sääntö, että oli se merkki sitten mikä tahansa niin osta autoksi niin hyvä yksilö kuin perse kestää. Älä osta ekaksi harrastepeliksi mitään "helppo projekti, pienellä laitolla leimaan" -vessaa. On parempi lähteä liikkeelle toimivalla pelillä johon päästä tutustumaan kaikessa rauhassa ajelemalla ja sitä sitten fiksailla jos ja kun tarve edellyttää.

    Merkkipuolesta en osaa suositella muita merkkjä kuin Chevroletia, koska vain siitä minulla on omakohtaista kokemusta. Chevyyn on kohtalaisen halvat osat ja niiden saatavuus on erinomainen.
    Merkin valinta on ekan jenkin kohdalla usein silkka fiiliskysymys. Tarjontaa piisaa ja makeita malleja eri merkeiltä löytyy, kuten listasitkin.

    Ainakin USA:n länsirannikko on autoharrastajan taivas ja ehkäpä se kuumin ydin jenkkilän harrastekuvioista on keskittynyt Kalifornian seudulle. Tosin, mikäs siinä ilmastossa on harrastella :)
     
  3. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

  4. TallJustin

    TallJustin 1st gear

    Kivoja juttuja on aina mukava ostella. Harmi vain, että tuo CO2 perustainen systeemi on tehnyt siitä aika kallista... Elämä on juu, mutta autoveron arvioiminen tulevaisuudessa on kyllä korkeampaa matematiikkaa.

    Alla yksi laskuharjoitus jota pyörittelin:
    - 2005 Corvette Coupe, ostohinta Amerikanmaalla 24.000eur + 1200 laivaukseen
    - veroprosentti about 40, auton arvoksi arvottu 46.000 euroa --> veroa vaatimattomasti 23.000
    - muuttoauton veroroista saa anteeksi 13.500 --> maksettavaksi about kymppitonni

    Tuossahan ei mitään arvonalenemisia ole, vaan numerot suoraan nykyisistä veropäätöksistä. Jos saman auton hinnaksi Suomessa kahden vuoden päästä ajattelee 39.000, niin vero putoaa alle 16.000 euron. Vielä kun itsellä olisi jonkin näköisiä ennustajan lahjoja autojen hintakehitykselle (ja tuleville veromuutoksille...), niin tuossahan sitä optimointia olisi...

    Kellään hyvää näkemystä vakion mutta hyväkuntoisen 2006 Veten hinnasta Suomessa vuonna 2015? ;)
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Musta tuntuu, että tästä CO2 perustaisesta verotussysteemistä ei ole vielä varmuutta kauan se on voimassa, ainakaan käytettyjen autojen osalta. Tuossahan käy niin, että isompikulutuksisilla autoilla makssettavaa veroa voi olla enempi kuin mitä vastaavassa "suomi"autossa on jäljella. Ja silleen ei sais EU:n mukaan tehdä.

    Eli jos ostaa käytetyn auton niin verot saattavat pudota nykyisestä, mutta uudella autolla välttämättä ei.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jos pitemmäksi aikaa ulkomaille muutat niin muuttoauto kannattaa tuoda. Vanhemmankin voit tuoda mutta siinä ulkomaille muutosta ei ole muuta hyötyä kuin että ehtii tutustua tarjontaan kunnolla ajan kanssa.

    Kannattaa rauhassa käydä tapahtumissa ja katsella tarjontaa.

    Itse toin monta vanhempaa autoa vuoden USAn-reissulta.

    Rakentelutallin hankkiminen USAsta voi olla hankalaa (mulla oli pieni varasto vuokralla) eli kannattaa hommata valmis auto jolla pääsee heti ajelemaan.
     
  7. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Sivuutin tän topikin ensin kokonaan, mutta sitten se pyöri mielessä. Mielenkiintoinen tilanne.

    Väittäisin, että paras malli on kaksi autoa. Verovapaana muuttoautona joku (haluttaessa) helposti myytävä laadukas perusauto just ostohetkellä uudistuneella korilla ja viime hetkellä (6kk) ennen kotiin paluuta hankittuna. Tyyliin Passat farmari nelivetona, Audi A4, jotain tällaista. Ja harrastepelinä siten joku ajan kanssa paikan päällä hankittu mieleinen vanha vehje. Aivan turha miettiä mikä on jonkin C5-6 Vetten jällenmyyntiarvo Suomessa. Jos haluat sellaisen aivan hulluuteen asti, hanki se ja nauti. Muuten unohda, tuonti ei varmasti kannata rahassa mitaten tulevilla päästöveroilla.
     
  8. TallJustin

    TallJustin 1st gear

    Jep, jos taloudellisesti ajattelisi niin neliveto diesel Passat (bensavehkeissä taitaa olla edelleen eri motit Jenkeissä kuin Euroopassa) kaikilla mahdollisilla varusteilla on tyyliin se mitä kannattanee tuoda. Se kuinka fiksua tuollainen on hommata talliin jos ei sitä Suomessa varsinaisesti tarvitse niin on toinen juttu.

    Jos jotain hauskempaa rautaa lähtee tuomaan, niin ainakin itse olen sen niin ajatellut, että jos muutaman vuoden päästä saa omansa melkein pois (hankintahinta+laivaus+vero) niin ollaan todellakin voiton puolella. Tuon myytyä sitä voikin ottaa sen asuntolainan betonikuutiota varten ja hankkia edullisen käyttöauton työmatkoja varten :D
     

Kerro tästä muillekin!