PERUTTU ! Kiihdytys testi-illat Kauhajoella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja OK, 7.6.2012.

  1. SMän

    SMän 1st gear

  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Minusta siitä hinnasta puuttuu yksi nolla perästä. Siis oikeasti. Toi on todella halpa.
    Helsingistä irtoaa kolme parkkiruutua vuorokaudeksi samalla rahalla :lol:
     
  3. ursus2

    ursus2 Gearhead

    5.7 olssi kirjoitti:
    "aina kannattaa kysyä itseltään vuokraisinko samalla hintaa tai maksaisinko tuon hinnan,jos olisin vastapuolella.Ratavuokrana 150/e kuulostaa utopistiselta ajatukselta ,joka ei kohtaa realiteetteja. "

    Eiköhän olssi varmaan tarkoittanutkin että liian halpa hinta-luulisin.. :D
     
  4. ajk

    ajk 3rd gear

     
  5. transport01

    transport01 3rd gear

    Sivusta seuranneena tuntuu aika ihmeelliseltä koko episodi. Ilmainenhan toi 150€ on. Ymmärrän kyllä kentän vuokraajaa ja että jostain pitää saada lisärahaa.

    Vastapuolta en. Aikamoista kielenkäyttöä ja puskista huutelua, kun ei uskalleta edes nimiä, saatikka puhelinnumeroita laittaa näytille :odroll:
     
  6. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Tarkoitin nimen omaan halpaa,jos tuosta ei ole varaa maksaa enempää saa järjestäjät katsoa peiliin,sillä rahasta ei pitäisi olla järjestelyt kiinni,vaan näyttäis olevan enempi periaatteista.

    Ainahan on vähintään kaksi eri näkemystä ja vaikea ottaa kantaa asioista enempää tietämäti,jotta tässä vain kerron mielipiteeni,vaikkei sitä ole kysyttykään.

    Asiat järjestyy aina keskustelemalla ja neuvottelun tulos on silloin onnistunut ,kun osapuolet eivät ole täysin tyytyväisiä saatuun ratkaisuun.

    Hyvää kesää kaikille.
     
  7. SMän

    SMän 1st gear

    Ok, pahoittelut väärinymmärryksestä :D
     
  8. pohjalainen

    pohjalainen 1st gear

    Täytyy taas jotain ääneen ihmetellä ettei vain aihe hautaudu.... :lol:
    Nyt kun taas on pyöritellyt näitä lukuja, niin 25000 Euroa jossain oli vuosittaiset kulut kentästä, eli 25000/365= 68,5 Eur/päivä..... eikös 150 oo ihan käypä vuokra, ja seki vain alle puolesta päivästä. Verottajan piikkiin ajeluvihjailun ymmärtäisi jos kenttä olisi rakennettu kiihdyttelijöille, eikä kyseessä olisi vain uinuvan kentän lisäkäyttö kulujen mukaisella hinnalla.
    Tietenkin tämäkin asia näyttää taas erilaiselta, jos kentän vuosittaisesta ylläpidosta suuri osa yritetään kustantaa muutaman kiihdytysillan tuotoilla. Silloinhan vuokra pitäisi olla "hieman" korkeampi.... Tässä tilanteessa tietenkin voittajia on vaikea löytää, kun tulot on kaikille nolla, kulut pyörii samaan tahtiin, ja aktiiviset ajajat, sekä kiinnostunut yleisö joutuu vain lukemaan näitä foorumeita..... no onneksi nämä on aika viihdyttäviä välillä :rotfl:
     
  9. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    asia minulle kuulu ,mutta yleensä on päiviä ettei rahaa tule ja toisina päivinä voipi tulla enempiki ,mutta kaava jonka annoit ei toimi yritys eikä yksityis elämässä,että joka päivälle olisi aina budjetoitu tietty sama summa,kun tilanteet vaan elää koko ajan johon ei voi aina varautua.

    Aina parempi enempi rahan kanssa,kun ei rahaa ollenkaan eli,jos nyt sitä rahaa vaikka jäisi ylitse ei sitä karehtia kenenkään tarvi,kyllä sille ottajia löytyy,jos eteläpohjaanmaalla ollaan niin köyhiä ettei ole vara maksaa edes kohtuullista rata vuokraa,niin sitte on parempi lopettaa.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo.

    Vähän sama asia kuin se, että että eihän esimerkiksi 30 euroa ole paljon joten jos sen verran laittaa itsekin sivuun joka päivä, niin vuodessa säästää vähän yli 10.000 euroa ja jos tuollaista pientä säästämistä tekee 10 vuotta niin sehän tekee jo yli 100.000 euroa. 20 vuotta ja korot päälle niin säästötilillä on jo reilut 250 tonnia.

    Ei se ihan noin mene normaalielämässä. 30 euroa päivässä x 30 päivää on kuitenkin jo 900 euroa kuukaudessa...
     
  11. pile

    pile Gearhead

    käsittääkseni tuo on vieras käsite täälä.Täälä ei olla KÖYHIÄ eikä KIPEETÄ.
     
  12. pohjalainen

    pohjalainen 1st gear

    Niinpä, nyt vain tulee niitä "tulee rahaa vähä enempiki" päiviä tasan viisi vähemmän kun ei ajeta ollenkaan....... Kuten kirjoitin, jos radan vuosikulujen kattaminen perustuu liikaa näihin muutamiin testi-iltoihin, niin tottakai vuokran täytyisi silloin olla erittäin paljon korkeampi. Keräystapa ja organisointi ja riskien jako onkin sitten jo haasteellisempaa. Tämä on nyt se kohta jossa täytyisi varmaankin eri osapuolten päästä jonkinlaisen sopuun, yleisön kiinnostusta 5 euron lippu tuskin vähentää.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Näin sivusta seurattuna tuli mieleen, että jos välit ei aivan totaalisen tulehtuneet ole. Niin voisiko harkita seuraavaa?

    Kerhot, ilmailijat ja autokerho järjestävät tapahtuman yhteistyössä.
    -Ilmailijat tarjoaa alueen ja aputöiden talkooporukan (lue p-alue... ym.)
    -Autoilijat ajanoton ja kisan talkooporukan
    -Kaikista asioista kohtuullinen maksu: p-alue, osallistuminen, makkara :D
    -Tapahtuman jälkeen yhdessä siivous ja tarkastus.
    -Riskit puoliksi, tulot puoliksi.

    Veikkaan, että kisan ja tukevien toimintojen talkooporukoiden pääluku on likipitäen samaa. Ainakin Hyvinkäällä ja Kiikalassa nähtynä.
     
  14. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Yhdyn edelliseen puhujaan , näin kuvainnollisesti, ja mikäli talkooporukan pääluvussa on suuria eroja voitaisiin tulojakoa siinätapauksessa pääluvun mukaan hieman soveltaa.
     
  15. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Sitten ei jää jäljelle kuin KATEUS? Ihme hommaa näin sivusta katsottuna.
     
  16. pile

    pile Gearhead

    niin kateus onkin jopa kiimaakin suurempi luonnonvoima kun se iskee niin kaikki muu katoaa.
     
  17. nysse1

    nysse1 1st gear

    Ei voi kun ihmetellä,jos täällä ruuhkasuomessa saatais joku testisessio aikaan noin naurettavalla summalla niin olis ihme.Jos hinta vaikka 10x toi 150 niin löytyisi varmasti täällä osallistujia/yhteistyökumppaneita.Eli koittakaa nyt ihmeessä saada sopua aikaan ja esim muutama yhteistyökumppani jotka maksaisi vaikka hieman enemmän per järjestetty tapahtuma.Esim 100e per yritys varmasti onnistuu!
     
  18. KooKoo

    KooKoo Gearhead

    Hain kirjoitukseen:eek:suit ilmeisimmin aika lailla naulan kantaan. Itse en ole neuvottelevissa osapuolissa mukana, mutta jotta asia nyt saisi edes jonkinlaisia mittasuhteita, on pakko kirjoittaa muutama kommentti:

    Vaikka ihmettelijöitä ja kannan ottoja on tässä vaiheessa jo kiitettävä määrä, suurin osa ei ole ottanut Route 67 pj:n selvää kommenttia "Riitaa ei ole rahasta" huomioon. Kentän käyttömaksusta ei ole kyse, millään muotoa (vaikka näinkin tällä palstalla on annettu ymmärtää). Teksteissä mainittu vuokra on käytännössä kentän sulkemismaksu joka maksetaan aina sovittuna iltana, oli tapahtumaa tai ei ja se on vain osa totuutta. Näin oli ainakin aikaisemmin.

    Sopimusasiakirjaversiot nähneenä tulkitsin, että työn jakoa on yritetty sorvailla seuraavalla kaavalla;

    Route 67 Car Club hoitaa kaiken tapahtuman yleisen byrokratian, vakuuttamisen, luvat yms. käytännön asiat, poislukien seuraavan:
    Air Pilot vastaa kentän sulkemisesta (ilmoitusasiat ja tiedottaminen vrt edellä vuokra) ja parkkipaikasta. Ymmärtäisin, että tämä kohta pitäisi loogisesti sisällään myös kentän avaamisen tapahtuman jälkeen?

    Air Pilotin kökkämiehiä 3-4, Route 67 Car Clubilla 20 -25.

    Tulopuolta voitte hahmottaa kun tiedetään että ajajia on ollut keskimäärin 40 / ilta ja P-paikalla autoja 300+.
    Tuosta "kentän vuokra" ja "tulonjako" pohdiskelut voi kukin tulkita melko lailla helposti.

    Skismaa aiheuttajia: vastuukysymykset. Ne kuuluvat tottakai tapahtuma-aikana Route 67 CC:lle, mutta sitä ei ole rajattu tapahtuman loppumisaikaan, koska kentän kunnossaolon toteamista Air Pilot ei kuulemani mukaan ole suostunut tekemään heti tapahtuman päätyttyä. Route 67 CC ei mitenkään voi ottaa vastuuta alueesta esim. seuraavan yön mahdollisista tapahtumista. Ei kukaan lukijoistakaan avointa vekseliä allekirjoita, en minä ainakaan?

    Toinen vaikea keskustelun aihe on työn jako. Jos tapahtuman tulot jaetaan jossain suhteessa, niin myös työnjaon tulisi toteutua jonkinlaisessa järjellisessä suhteessa. Kovaa työtä tehdään pienellä väkimäärällä, eli niukkuutta jaetaan muutenkin. Ja tietenkin tässä otetaan huomioon se, että omistajalla on tässä myös tuo "vuokratulon" tarve oman omaisuutensa käytöstä.

    Kolmas sopimusversioista luettava kohta; maalaisjärjellä ajateltuna, omistajalla ei voi olla tapahtumajärjestäjää kohtaan yksipuolista määräämisvaltaa EIKÄ sopimuksen muuttamisoikeutta.

    Muut silmiini pistäneet kohdat; Jos parkkipaikkaa hoitaa ja rahastaa Air Pilot, Route 67 CC ei voi ottaa järjestyksenpitovelvoitetta siltä osin. Sopimuksen purkamisehdot saman suuntaiset, mutta ajallinen kattavuus eroaa melko paljon.

    Ja tilanne tosiaankin on enemmän kuin tulehtunut. Ei varmasti vähiten sen takia, että asiaa retostellaan yksipuolisesti julkisella nettipalstalla. Ainakaan omasta mielestäni se ei kuulu neuvottelu/sopimuskulttuuriin?? Ja vielä hieman itse itseäni toistaen; rahasta tai kateudesta ei ole pohjimmiltaan varmastikaan kyse, vaikka kuinka villisti arvailisi ja pohjalaista luonteen laatua tulkitsisi. Nyt kuitenkin toivoisin, että osapuolille annetaan rauha tämän asian mahdolliseksi eteenpäin viemiseksi. Ellei yhteistä sopimusta saada aikaiseksi, Route 67 CC on ilmoittanut halukkuutensa järjestää ajanottopalveluja kerhoille ja muille toimijoille alihankintana korvausta vastaan.

    Itse tosiaankin toivon tuon ensimmäisen vaihtoehdon toteutumista, koska tämän hetkisestä tilanteesta kärsii kaikkein eniten laji ja sen aktiiviset harrastajat. Erityisesti lähialueitten harrastajamäärät ovat hyvässä nosteessa ja upeaa kalustoa valmistuu joka vuosi. Ja tuleehan väkeä tapahtumaan ihan ympäri Suomea. Onhan toimintaa pystytty tekemään tähänkin saakka hyvässä hengessä? Ihan arvauksena voisin kuvitella, että lentokentän toiminta- ja tapahtumamäärät eivät niin valtaisat liene, etteikö tällaisen toiminnan loppuminen vaikuttaisi vain ja ainoastaan negatiivisesti. Tässä vaiheessa ehdottomuudet ja "ei-koskaan" -asenne olisi hyvä unohtaa, molemmin puolin.....

    Ja lopuksi, asiayhteyteen liittyen, kannattaa lukaista: Kauhajoen kaupunki myi keväällä kentän Air Pilotille:
    http://www.kauhajoki-lehti.fi/2011/uuti ... lot-rylle/
    Kaupunginvaltuusto nuiji päätöksen läpi toiveissa että myös kaikki harrastetoiminta kentällä säilyy.

    Tämä oli jatkokommentti tähänastiseen keskusteluun ja LOPPUU OMALTA OSALTANI TÄHÄN. Teksti on oma tulkintani asiasta, mutta kasvokkain olen aina halukas asioita pohtimaan ja niistä harrastajahengessä keskustelemaan. Route 67 CC ei ilmoittamansa mukaan neuvottele asiasta nettipalstan välityksellä. Heillä ainoa virallinen tapahtuman tiedotuskanava on omat nettisivut.

    Kumpaankin organisaatioon kuulumaton,
    Kari Kananoja
     
  19. Mustangsalli

    Mustangsalli 1st gear

    Vihdoinkin hyvä puheenvuoro, kiitokset Kananojalle.
     
  20. pikkumopo

    pikkumopo 1st gear

    Tuohon Karin kommenttiin on hyvä lopettaa täällä jutustelu.
    Antakaa osapuolten keskustella kasvotusten, jos vaikka pääsisivät vielä sopimukseen toiminnan jatkamiseksi.
     

Kerro tästä muillekin!