Yamaha SR500 1978-

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Cocco Bill, 14.6.2012.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Homma hoidettu,kiitos vastauksista.
     
  2. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    ei oo kokemusta, mut eiks tommonen ole teknisesti sama kuin xt500 enduromalli? ainakin likimain... ja niitä on tehty ihan v#¤usti.

    ja totuushan on se, että yks japanialainen hakkaa luotettavuudessaan aina 10 jenkkiä, brittiä, sakemannia, hurria, fransmannia ja mitä kaikkia niitä nyt olikaan!
     
  3. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Sen verran on harrastettu mopo toi SR että germaaneilla on yks nettikauppa lähes pelkästään yammun yksmukiselle. www.kedo.de
    Jaa mistäkö tiedän? Edellinen mopo oli XT600.
     
  4. Arska134

    Arska134 3rd gear

    Tuo Kedo on kyllä SR harrastajan ykköspuoti. Laaja valikoima osia ja kaikkea orggis osaakin tuntuu saavan. Lähellä Hampurin lentokenttää erään kerrostalon takapihalla. Ainakin yksi myyjistä puhuu sujuvaa lontoota.

    SR:n tärinät ovat yksipyttyiselle ominaisia joten voivat hieman yllättää äkkinäistä. Yksinkertaista perustekniikkaa eli jos on mopojen kanssa pelannut niin SR:n kanssa pärjää. Ja jos kaverit haluaa pyörää kokeilla niin voi rauhassa luvata jos vaan itse käynnistävät. Osaaja sen saa käyntiin kerralla mutta aloittelija saa kinttunsa kipeäksi. Osaajaksi oppii kunhan muistaa käyttää puolipuristinta.

    Tuollainen olisi tallissa ylimääräisenä http://www.nettimoto.com/yamaha/sr/1330356

    Tervetuloa koeajolle. Voin käynnistää valmiiksi.... :D
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Mikäs siinä SR500:n käynnistyksessä niin hankalaa? Mulla on XT 600 K('92) ja siinä ei ole puolipuristinta, tehoa hiukan enemmänkin kuin SR:ssä ja kyllä se lähtee nätisti ja oikeasti aika helpostikin käyntiin. Pakkaskelillä nyt ei niinkään, saa polkea paljonkin, mutta ei kai sitä suunniteltu 20 vuoden käyttöön ja -10 asteen keleille...
    Ai niin, tietty KENGÄT jalassa pitää olla aina; ei mitkään hiton kumisaappaat tai puukengät kun näitä käyntiin polkee.

    Yamahallahan ei enää ollut jytäjammua XS650:tä, joka oli ollut suosittu, ja jonkinlaista "retromallia" ne tietty ajatteli. SR:n valmistus piti kai lopettaa aika pian sen jälkeen, kun se '78 esiteltiin, mutta esim. Saksassahan se oli tosi suosittu. Eli ne huomasivat, että mitä hyvää lypsylehmää tappamaan. Lähde Bike noin '95-'97
    TM vertailussa 15/78

    Kaverilla on tollanen ja mulla siksi nuo lehtiartikkelit, mitä se Bike-lehti nyt jossain hukassa. Esitteestäkin pdf-kopiot.

    Sitä huomaa parin nelipyttyisen jälkeen, että se tärinäkin on suhteellista; ainakaan tuossa XT600:ssa ei ole sitä korkeataajuista värinää. Veikkaan, että kakspyttyinen jytäjammu XS650 on paljon pahempi, kun sitähän ne purnasivat ihan uutenakin.

    Moottoripyörien perusteella sitä joskus miettiikin, että jos noi japsit oliskin tehneet jotain lexuksia jo '60-luvulla ja isoilla v8-koneilla, mulla vois olla niitä. Nää pyörät kun on niin hiton kestäviä; mulla oli 192tkm ajettu XJ900 ja sekin oli siis ihan ehjä peli.
     
  6. Arska134

    Arska134 3rd gear

    Kuten mainitsin ei se käynnistäminen osaavalle ole vaikeaa. Esimerkkinä vaikka edellistä SR:ää myydessä vuosia sitten eräs ostajakandidaatti yritti käynnistää pyörää. Muutaman yrityksen jälkeen luovutti jolloin potkaisin koneen kerralla käyntiin. Tämä toistui pari kertaa. Kaveri oli kuitenkin normaalikokoinen mieshenkilö. Arvaa tuliko kauppoja....

    Lehtijuttuja yms. lisää tuolla http://sr500.arkku.net/
     
  7. tippa77

    tippa77 Gearhead

    Eikö xt600:ssa puolipuristinta? Mulla oli xt 550vm 82 ja siinä puolipuristin toimii automaattisesti kiksistä vaijerilla toiseen pako tai imuvenaan, uskon että tossa 600:ssa sama homma
    Arska
     
  8. tomppa68

    tomppa68 1st gear

    Varmasti on XT600:ssa automaattinen puolipuristin, pakovenaan vaikuttava. Muuten nakkaa kuskin ihan satavarmasti tangon yli jos erehtyy potkasemaan puristustahtiin tullessa. FT500 Hondassa ei oo puolipuristinta, mut ei oo myöskään kiksii. Pelkkä sähköstartti. Kokemusta on kuinka XL500 Honda pamauttaa jalkaan hienon mustelman paksun ajosaappaan läpi jos ei käytä puolipuristinta.
    Myöskin miun 1340 Shoveli on haastava potkittava. Siinähän ei oo puolipuristinta. Se pitää vaan hakee puristustahdin huulille ilman virtaa, sit virta päälle ja hypätään koko 100 kilon massalla kiksille. Samanpainoinen kaveri jolla ei ollu kokemusta vanhoista harrikoista ei saanut käyntiin. Ei saanut joka hypyllä ees konetta pyörähtämään. Voin vain kuvitella kuinka hankalaa se ois 60-70 kiloselle kääpiölle.

    Brittitwini on hieman helpompi potkia, tässä malliks miun entinen BSA 650 -69, siinäkii oli kyllä massasta hyötyy potkiessa:
    http://www.youtube.com/watch?v=lZ_ax-qiE9s
     
  9. tomppa68

    tomppa68 1st gear

    Re:

    Ihan kokemuksesta puhut?

    Kyl mie oon havainnu, et 60-70 luvun japsit on suunnilleen yhtä luotettavia kuin saman ajan britit ja jenkit.
    Eli jos on hyvin huollettu ja kuunneltu mitä kone sanoo niin kyllä niillä ajamaan pystyy. Epäluotettava maine syntyy silloin kun vaan ajetaan eikä paskat välitetä pyörän viesteistä. Silloin hajoo ihan varmasti. Vanhoja pyöriä kuuluu huoltaa ja fiksata... jatkuvasti. Se on hinta joka veteraanilaitteiden harrastamisesta kuuluu maksaa, ja toisaalta homman suola.
     
  10. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    niinhän eräskin tuttavani sanoi, että ainoa pyörä joka ei koskaan ole jättänyt sitä tielle, on -47 500cc norton. se tosin vaatii huolenpitoa muutaman sadan kilometrin välein! :D

    tottakai jokainen härveli vaatii huotoa ja huolenpitoa, mutta japsit pärjää vähemmällä! 8)
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tämä jutuntynkä näköjään kuivunut kokoon,liekö tylsä Japski vaan eikä HD tai oikea Britti..kopiohan tämä tietty,mutta mistä saarivaltakunnan vehkeestä lähinnä?
    Onko kokemuksia "wet sumpingista"oireineen+korjaus(savuverho käynnistettäessä noin minuutin) tai miten venttiilivarren kumit vaihdetaan helpoiten,siis onnistuuko konetta irrottamatta rungosta?
    Liekö tehty erilaisia muita kuin näitä USA/Euro versioita ja erot esim Euromalleissa maittain?
    Millaisissa km lukemissa koneremontti ym kokemuksia ynnä muisteloita?
    Pyörässä(tuonti Saksasta ja epäillään tuodun sinnekkin ns muuttopyöränä joskus)kiinni "Norton" tyyppinen BSM vaimennin.
    Olikohan kaikissa malleissa+maissa samanlaiset vaimentimet koko elinkaarensa ajan?
    Kyseessä oleva härveli on vm-83,hyvin originaali+silminnähden seissyt(kone ei jumissa,kaikki muu kyllä) yli 20v hallissa ja mittarissa uskottavat 25tkm koska renkaatkin yli 20v "tuoreusleimaltaan".
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Kyllä toi SR 500 on ihan sympaattinen japsipyörä,mutta jos sä haluat todella hienon prätkän,niin sun valinta on Honda GB 500 TT.

    Itsellä oli tällainen yhden kesän ja myin se kaverilleni Kaitsulle jyväskylään.Tämä prätkä on myynnissä,ja kohta tulee siitä kuvia tähän ketjuun.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Tommonen se on [​IMG]
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kiitos tarjouksesta ja kyseessä varmaan hieno ja kovakulkuisempikin kuin SR..,makuasia mutta ei oikein tuo ihmeellinen tankkimuotoilu miellytä...eikä oikein tuo merkki(ollut ensimmäinen ja viimeinen Honda,CB nuorempana)..eikä muutenkaan kyykkypyörätyylinen viriviri iske kun enempi mottona:Yksinkertainen on kaunista ja toimivaa niin teknisesti kuin silmällekkin. :lol:
     
  15. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ja näyttääpi olevan aivan liian tuoretta vuosikertaa nuo tuotantovuodetkin kun MR vehjettä ollaan tekemässä+hakemassa ihan kustannussyistäkin(kiitos vakuutusyhtiöiden) niille harvoille ajopäiville jolloin vanha tarkenee..myöskään starttimoottori,neliventtiilikansi,penkkityyli ym mikä ei oikein "miun makkuun"=)
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Nyt syksyllä Havis hallissa Vantaalla oli kirpputori.Siellä osui silmiin Suzuki Savagesta rakenneltu prätkä(bopper?).
    Oli todella tyylikkään näköinen kokonaisuus,harmi että ei ollut kameraa mukana.Olisko kellään tietoa/kuvia tästä pyörästä?
     
  17. Lassi

    Lassi Gearhead

Kerro tästä muillekin!