Yksi- vai kaksikärkinen tulppa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja O.J., 16.6.2012.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Otinpa tuossa pitkän seisonnan jälkeen ajoon taas tuon ameriikan-Corollani. Auto on siis Toyota Corolla VE -98 1,8 1ZZ-FE koneella (käytetty euroopanmalleissa vain Avensiksessa). Vaihtelin tulpatkin kun olivat loppuun karstoittuneet, ja uudeksi sarjaksi pääsivät Boschin iridiumit yksikärkisinä.

    Mutta: selailin ohjekirjaa aikani kuluksi ja löysin huomiotekstin että kuvan jossain konetilassa (joskus) sijainneesta varoituslapusta, jossa KIELLETÄÄN yksikärkisten tulppien käyttö ja vaaditaan kaksikärkistä, oikein kuvin ja tekstein. :eek:

    Mitäs helvataa, voiko sillä olla pitkän ajan saatossa jotain merkitystä? Auto kuitenkin toimii ihan kuin ennen seisontaakin. :lol:
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Jos valmistaja näin sanoo tottelisin. 2-kärkisissä elektrodin suunnalla ei ole merkitystä optimi sytytyssuuntaan. Joskus kun escosta viimeistä ruttua haettiin piti tulpat simmata oikeaan kohtaan ettei mäntä lyönyt kärkiväliä kiinni
     
  3. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mun veikkaus on se että se moottori on saatu jostain ameriikan päästönormista läpi noilla kakskärki tulpilla (liittyen tuohon edelliseen postaukseen), joten ykskärkitulppia ei saa asentaa... Onkohan siinä avensiksen koneessa, jota euroopan malleissa on myyty, tuollasta vaatimusta??
     
  4. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ei mitään käryä, täytyy käydä Tojotan liikkeellä tyhmiä kyselemässä joku päivä... :eek: Noilla tulpilla käytin pari viikkoa sitten leimallakin, ensin päästöt seilaili kohtalokkaasti, mutta sitten asettui, eli luultavasti vain seisonnan tukkoisuutta.
     
  5. idiot

    idiot Gearhead

    orkkikset tuossa 1ZZ-FE:ssä on denson K16R-U11 joka on ihan normitulppa.
    jenkkipojille samaan pataan tosiaan tarjoovat K16TR11 joka on kakskärkinen, mut veikkaan et käytännössä ei tälläkään ole väliä kunhan kipinä tulloo..
     
  6. O.J.

    O.J. 3rd gear

    No se selittääkin, miksi sain tiskiltä yksikärkiset vaikka moottorin malli oli tiedossa. Kiitos avuista, jatketaan siis ajelemista näillä eväillä! 8)
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    oma näkemys on et jos auto suunniteltu yks kärkiselle tulpalle ni siinä ei ole hyötyä käyttää useampikärkistä tulppaa ja jos on useampikärkinen alunperin ni siihen yleensä joltai valmistajalta löytyy vastaava yksikärkinen tulppa.
     
  8. riku rinkeli

    riku rinkeli 1st gear

    Ne on tod. näk. saaneet kylmäkäynnistyksen jälkeiset päästöt alemmas monikärkitulpalla. Monissa koneissa se parantaa sytytysvarmuutta ja tulos näkyy heti jos tulppa pyrkii esim. kastelemaan.
     
  9. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ei perhana, toimi 3vko jonka jälkeen alkoi yskimään alle 50kmh nopeuksissa, sitä korkeammalla ei mitään ongelmaa. Ja uudet tulppaset oli sentään Boschit, eikä mitkään tarvikekikkareet. Irroitettaessa kaari valkoisen kovan tavaran peitossa.

    Nyt paikalla ohjekirjasta luntatut, edelläkin mainitut Denson 2-kärkiset. Toiminut ainakin muutaman päivän kuin uusi. Ihmeellistä on noiden sielunelämä. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!