Päästömittauksia kotikonstein?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Putte_J, 16.6.2012.

  1. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Eli onnistuuko tuolta lambda-anturilta nappaamaan tietoa pakokaasujen HC-arvosta perus yleismittarin avulla?
    Vein -91 Capricen konttorille tarkastukseen ja muuten näytti melko hyvältä, mutta HC-arvot 177, sallittu 100. Myöhemmin tajusin, että koneesta on poistettu termostaatti ja mylly käy koko ajan todella kylmänä. Lämpömittarin neula sojottaa siinä 1/4 mittausalueesta, ehkä jopa hieman sen alapuolella.
    Maanantaina ois tarkoitus mennä näyttämään autoa uudestaan, heti kun pari paikkaa on liimattu runkoon ja vilkut saatu toimimaan. Nyt vaan täytyisi jotenkin saada selville, paraneeko noi arvot, kun asentaa termostaatin paikalleen ja käyttää koneen oikeaan käyntilämpötilaan.
    Ja konehan on 305 varustettuna sillä pisteruiskuhärpäkkeellä.
     
  2. s4mpp485

    s4mpp485 1st gear




    kyllä se ton ikäsessä saa hc olla 600 ainakin mun vanissa saa olla ja sekin on vm 91
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Lambdasäätö toimii, koska hc vaan 177. Lämpötilakompensointi voi nostaa päästöt tollaselle arvolle. Oliko katalysaattori varmasti kunnolla kuuma, kun mittaus suoritettiin?
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Miten tuossa tuo raja on noin saakelin matala? 100hc:tä siis? Yleensähän se on noissa vanhemmissa 600 ja sit noissa mitkä ei o vähäpäästöisiä niin 1000...
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Näinhän se pitäisi olla!

    Ennen 11/86 käyttöönotetuissa on 1000HC, sitten 600 ties minne asti (92? 94? ei hajua).
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Taisin puhua juuri höpöhöpöä.

    Tälläinen löytyi "ladaboard"-sivustolta :lol:

    Ennen -78 ei mitata...

    78-85 CO% 4,5 HC 1000

    86 eteenpäin CO% 3,5 HC 600

    Vähäpäästöiset CO% 0,3 HC 100 2000rpm CO% 0,3 HC 100
     
  7. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Kone oli lämmin ennen mittauksia. Tai siis niin lämmin, kuin se näissä olosuhteissa voi olla. Eli 10-15min käyttelyä tallin pihalla, n. 20km ajelua konttorille, 30-40min. odottelua ja sitten jarru- ja iskaritestien jälkeen päästömittaukseen.
    Pieni muistivirhe noissa tuloksissa, eli se HC oli 184 tyhjäkäynnillä (se kyllä kävi siinä 177:ssa), kierroksilla putos 68:n. Muuten noi tulokset on kaiketi aika hyvät:

    joutok / >2000r/min
    CO% 0,3 / 0,1
    HC ppm 184 / 68
    CO2% 11,5 / 14,9
    O2% 4,8 / 0,4
    Lambdan kohdally joutok. tyhjä kierroksilla 1,01

    Mutta mitenkäs tuo moottorin lämpötila vaikuttaa palamistulokseen? Auto ei todellakaan lämpene juuri lainkaan. Neula jämähtää siihen alaosan ja 1/4 väliin. Tänään ruuvailin uuden termostaatin kiinni ja ajelin ympäriinsä, mutta lämmöt ei vaan nouse.

    Lisätään vielä noihin koneen tietoihin, että rekisteriotteessa on merkinnät: Yksipistesuihkutin, happitunnistin, kolmitoimikatalysaattori, lisilmapumppu, pakokaasujen takaisinkierrätys ja aktiivihiilisuodatin.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    lämpötilalle täältä ääni tai sitten vahva ehdokki ois myös hiipunut katti kun on kuitenkin noin lähellä hyviä arvoja.... ja tämä siis asentajan suusta joka ottaa joka viikko useammasta autosta päästöt.... ja joukkoon mahtuu siis niitäkin jotka nyt ei siis mene ihan heittämällä läpi joten selvittelyäkin on tullut tehtyä...
     
  9. pile

    pile Gearhead

    E85 tankkiin ja alakaa menee läpi päästöistä
     
  10. hara64

    hara64 1st gear


    ei ole vika vaan ominaisuus.
    ko.aiheesta oli tuolla 91 caprice käyttöautoksi topicissa joskus juttua.
     
  11. okin

    okin 1st gear

    pääseöt

    hc aevot tarkoittavat palamattomia eli ei polta kaikkea bensaa,hyvin usein tulppavika
     
  12. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Kipinävika itellekkin tuli mieleen, mutta tulpat ja johdot on vaihdettu hiljattain, virranjakajaan liittyvistä kulutusosien vaihdosta ei tarkkaa tietoa, mutta soittelen edelliselle omistajalle ja tiedustelen asiaa.
    Jokseenkin voisin kuvitella, että tuo alhainen käyntilämpötila aiheuttaa jotain semmoista, että ruisku pitää ns. ryyppyä päällä. Eli kone saa hieman liikaa ainetta, eikä kerkeä polttamaan kaikkea.
    Täytyykö tässä alkaa virittelemään pahvia maskin taakse, että saa lämmöt oikealle tasolle? Ja tallilta saattaa vielä löytyä yksi ylimääräinen -93 Northstarin katti. Toimivasta ruotsin tuliaisesta irroitettu, eli täytyisköhän vaihtaa se tuonne Capriceen samalla, kun noita ruoste vaurioita fiksaillaan.
    Katti tähän vehkeeseen on jossain elämänvaiheessa vaihdettu, mutta täytynee tiedustella, montako sataatuhatta kilometriä tällä nykyisellä on ajettu (matkamittari juuri saavuttanut puolivälin).
    Ja nyt kun aihe on muutenkin poikennut otsikon mukaisesta (tarkoitushan oli saada tieto, voiko päästöjen tuloksia tulkita mitenkään ilman noita korjaamoiden testereitä?), niin kysytäänpä vielä sitä, että tarviiko noiden alkuperäisten kulmavilkkujen edessä toimia? Mulla siis ne etulokareiden vilkut toimii ja ajovalojen alapuolella on myös jonkinlaisen vilkut, jotka toimii kohta puolin...
     
  13. J.M

    J.M 1st gear

    sinulla näyttää olevan tuo o2 arvo myös korkea,eli pakoputki tai imuvuoto.laitappa se kuntoon niin arvot muuttuu.
     
  14. smuige

    smuige Gearhead

    komppaan edellistä, happiarvosta päätellen aika laihalla mennään tyhjäkäynnillä. Jos pakoputki on tiivis niin joko imuvuoto tai joku pytty pimeenä. Tbi:ssä ei kyllä mitenkään harvinaista imuvuoto, myöskin falskaava egr vois olla mahdollista.
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Jos otteessa kerran mainittu lisäilmapumppu, niin kyllähän se toimiessaan lisää pakokaasujen happipitoisuutta. Tosin sen kyllä luulisi näkyvän kierroksillakin arvoissa ja nyt ei näy.
     
  16. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Putki on kunnossa, mutta nuo imuvuodot ei todellakaan ole pois suljettu vaihtoehto tässä autossa. Viime kesänä tuonne ilmanvaihto systeemeihin vaihdettiin semmonen pikkunen alipaineella toimiva palikka, joka säätelee ilman virtauksia tai jotain sinne päin, epävarmaksi jäi, menikö se täysin oikeaan asentoon. (Olen siis juuri ostanut tämän auton, mutta viimeiset 10 vuotta se on ollut tuttavapiirissä, joten huoltohistoria on tiedossa ja luotettavaa) Tuulilasille ei vieläkään tule ilmaa kunnolla, mutta jalkatilaan tulee. Tosin puhallin kun on täysillä, niin kuullostaa siltä, että enemmänkin ilmaa pitäisi räppänöistä tulla. En sitten tiedä mihin se hukkuu.
    Tehot tuntuisi koneessa olevan tallella, tosin joskus sitä saisi olle enemmänkin :D
    Jos imuvuotoja ei löydy, niin mitenkäs tuo EGR? Onko sen toiminnan varmistamiseen mitään konsteja?
     
  17. Aako

    Aako 1st gear

    Arvot viittaa kyllä liian kylmään kattiin, kerran kierroksilla ollaan luvallisissa lukemissa. Ilmapumpullisessa tuo o2 arvo on korkea ilman vuotojakin

    Ja vastaus kysymykseen: Lamda-anturi mittaa ainoastaan pakoputkessa olevaa jäännöshappea, eli sen perusteella ei voi päätellä hc arvosta yhtään mitään, ainoastaan co arvosta saa suuntia,

    Mahdollisia vikoja nuo sytytyskatkokset, tai katti kaput, voi vielä mennä läpi, kun käyt ajamassa sen kertaalleen todella kuumaksi, esim moottoritieajossa reiluilla kierroksilla, seokset on kohallaan, kerran lamda-arvo on ojennuksessa!
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    ja ilmapumppu tekee tuon happiarvon kohottamisen lisäksi sen, että lambda-arvo saa olla mitä sattuu kunhan co ja hc on kohdillaan tästä on katsastusasemilla tieto sillä ko. asia löytyy trafin poikkeuskohdista... joku viitseliäämpi senkin linkin tähän varmaan hakee.

    mutta edelleen, auto kunnon lämpimäksi ja katti kuumaksi niin taatusti menee läpi 8)
     
  19. hara64

    hara64 1st gear

    imu vuodoista pitänee vielä muistuttaa tbi:n ja imusarjan välinen tiiviste joka menee aika ajoin "vanhaksi".
    samalla kun sen vaihtaa, voi tarkistaa ja putsata pcv:stä tulevan letkun kunnon ja varsinkin se kanava siinä tbi:ssä.
    jos menee tukkeeseen niin rupee puhaltaa öljyä pihalle mittatikun putkesta.

    tosin nuokin :odroll: aiheet on käsitelty tuolla carpiisi käyttö autoksi topicissa :wink:
     
  20. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Mutta kun ei lämpene... Termostaatti laitettu paikalleen (astemäärää en muistanut tarkistaa ennen asennusta, mutta sen saan huomenna myyjältä selville) ja käyty ajelemassa vaikka missä. 25-30km moottoritietä ja perään pikkuisella hiekkatiellä lievää poljentaa. Tulos oli, että perän lukko toimii edelleen, mutta lämmöt ei nouse (paitsi kohta kuskilla :mad: ). Lämpömittari tapittaa sitkeästi siinä ekan neljänneksen alapuolella. Käänsin lämppärin puhaltamaan mahd. lämmintä sisälle ja kyllähän sieltä lämpöä tuntui tulevan.
    Ja kuten taisin aikaisemmin mainita, tuolla ensimmäisellä katsastusyrityksellä auto oli ajeltu konttorille noin 20km päästä ja hieman käytetty ennen matkaan lähtöä. Ennen tarkastukseen menoa jouduin odottelemaan n. 1/2h, eli hieman lämmöt laskeneet tuolla aikaa. Setä katsastussetä kuitenkin käytti ja kierrätti konetta testerissä n.5-10min, muttei saanut päästöjä sopivalle tasolle. Yritys oli kova ja katsastajasta huomasi, että olisi mielellään suonut leiman papereihin, mutta kun määräykset on määräyksiä. Ja onhan se autonkin kannalta perempi, että kone toimii siten, miten se on suunniteltu toimimaan.
     

Kerro tästä muillekin!