Amerikanrauta suistui jokeen Nelostiellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja v80, 17.6.2012.

  1. virta

    virta Gearhead

    Auto muuttui tuossa nopeudessa lainelaudan tyyppiseksi ohjattavuudeltaan :( Jotkut ei sit osaa ajaa kelin mukaan.
     
  2. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Jos en väärin muista, niin noin 1/8 liikenteeltä kerätyistä verotuloista ja muista maksuista palaa tiestön ylläpitämistoimenpiteisiin. Eli kyseessä ei ole kovinkaan suuri määrä. Mutta sellaista se elämä hyvinvointiyhteiskunnassa on.
     
  3. Jussi L.

    Jussi L. 2nd gear

    7% menee autoilijan maksamista verorahoista ylläpitoon, yms.
    Mutta harvoin ne verorahat korvamerkittyjä on...
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tässä taitaa, valitettavasti, olla se pointti. Leveähkö rengas vaikka olisikin uusi ja massaa päällä, nousee patjan päälle noissa nopeuksissa.

    Ei valtiovaltaa/ministereitä kiinnosta tiestön kunto, pääasia on ettei euroopanunioni ja sen myötä euro kaadu. Se on huomattavasti tärkeämpää kuin esim. Suomen teiden säälittävä kunto, no omiin muroihinsa kusevat :cry:
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Sunnuntaina ajelin välin Savonlinna-Hamina, koko ajan satoi ja KOKO AJAN piti ajaa joko keskilinjalla tai lähes pientareella poissa urista. muuten auto repi, vaelteli ja nyki raskaan kaluston akselivälin levyisissä vesiränneissä.

    Tuollainen auton käytös senttien vesipatjalla on normaalia, mutta epänormaalia on se, että liikennevirta ei sopeuttanut nopeuttaan olosuhteiden mukaiseksi. Tai siis jotkut sopeuttivat, mutta sehän on kuin punainen vaate joillekin espiabsisipsikuskeille, joiden TD:t ei kulje alle sataa. Tuloksena ylimääräistä hämminkiä vaikeissa olosuhteissa.

    Kyllä se vaan niin on että autoilu on hyvän kelin hommaa selvinpäin, levänneenä ja hyvällä tuulella, muuten saa varautua siihen, että keli tappaa...
     
  6. Puutera

    Puutera 3rd gear

    saresks, hyvin kuvailtu!

    Noi espiabsisipsikuskit TD:neen saisivat opetella sen kätevän maalaisjärjellisen elämäntapaohjeen säännön, että kannattaa lähteä lähtöpaikasta hieman aikaisemmin, niin ei tule kiire matkalla. Mutta tällainen maalaisjärjellä laadittu elämäntapaohje lienee liian älykäs toteutettavaksi käytäntöön. Niin, mutta toisaalta, onhan se noloa ajaa kalliilla velka-autolla hiljaa rajoituksien mukaisesti.
     
  7. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Ai niin, siis absespsipsi-kuskin onnettomuus on omaa tyhmyyttä, mutta amerikkalaisella autolla ajaessa syytetään vaan teiden surkeaa kuntoa? :eek:

    Äärimmäisen valitettava tapaus, mutta pitää se ymmärtää, että jos on paljon vettä tiellä, niin ei silloin voi ajella kuin kesäkelillä. Amerikkalaisellakaan...
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Vaikein asia ainakin itselle on ollut oppia tuo vauhtisokeus. Pitkän matkan kun ajaa motaria vakionopeudensäädin päällä, niin pitää oikeasti katsoa mittarista että onko hiljentänyt tarpeeksi. Ramppeihin yms tuo tarkistus tulee jo opittuna automaationa, mutta kunnon vesilammikkoon pitää keskittyä. Absepsisipsribships ei auta kun auto ei ole kiinni tien pinnassa.

    Usein jengi ajaa myös yksi käsi ratissa ja sekin puolihuolimattomasti jossain alapienassa. Tuollaisella otteella auto ei ainakaan mulle kerro mitä tapahtuu, onko liukasta tms, varsinkin jos on kunnolla tehostusta ohjauksessa. Olen ottanut periatteeksi sen kymmentävaille kaksi kaikissa moottoritienopeuksissa. Tämäkin piti oppia kantapään kautta, kun naula räjäytti eturenkaan. On muuten tosissaan tekemistä että pysyy lapasessa jos ei ole kunnolla ratista kiinni. Onneksi ns. oppimiskerralla oli leveät pientareet ja suora tie.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tulkitaanko nämä vuodatukset nyt niin että jenkillä ajaessa voi jättää "aivot" narikkaan??? :soosoo: Ja sitten ihmetellään kun törmätään sillankaiteeseen ja siitä jokeen :soosoo:

    Kyllä se pitää sadekelillä "lähes" noudattaa Ensio Itkosen legendaarista lausetta: "Muistakaa, kun sataa silloin EI ajeta sataa." 8)
     
  10. WSE

    WSE 1st gear

    On minullakin mennyt viime aikoina parikin eturengasta mutta ei perinteisellä hydraulisella ohjaustehostimella varustettu iso auto kyllä vetele juuri mihinkään? Eri asia on jos tehostinta ei ole tai se on jotenkin alimittainen.
     
  11. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    ei niihin ränneihin raskasta kalustoa tarvita... ihmiset ajaa ku apinat: toisen/edellä ajavan jälkiä pitkin... tän huomaa parhaiten talvella..
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Good for you, olet varmaan parempi kuljettaja. Tää oli 2 litranen "kyttä" mondeo, 5 ihmistä kyydissä vauhti n 135 ohituksen jälkeen porvoon motarilla. Kaistalle palatessa eturengas osui naulaan, joka repäisi koko renkaan sivun halki, eli rengas tyhjeni alle sekunnissa. Liikesuunta oli uriin nähden vähän sivuttain. Itse vielä pahensin tilannetta päästämällä kaasun ylös kokonaan, jolloin paino putos enemmän keulalle ja vanteen reuna otti parikin kertaa asfalttiin.
     
  13. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Ääni tälle. harvemmin ne urat on paripyörällisiä. Eipä sen puoleen ei niihin uriin kyllä rekka sovi vaikka miten yrittäs. henkilöauto ja nastapyörät ne urat syö..ja tietennii liikennemäärät.
     
  14. Yamppa

    Yamppa 1st gear

    Ajoin itse paikan ohi vain hetki tapahtumisen jälkeen. Vettä oli satanut paljon, mutta ohi hiljakseen ajaessa huomasin, että tossa kohtaa oli kertyny melkeen koko oikean puolen kaistalle aivan järkyttävä lammikko. Tai oikeastaan se näytti jo paremminkin tulvalta. Hetken siinä mietin, että jos ei olis näkyny vilkkuja ja vauhtia tullu otettua rajusti pois, niin tuosta ois voinu käydä itellekki huonosti. Ikäviä juttuja :(
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Empä ole itse vielä löytänyt henkilöauton rengasleveyteen sopivia uria. Kyllä ne urat syntyy nimenomaan raskaan kaluston alla. Syy ei kuitenkaan ole sen raskaan kaluston vaan tien rakentajan, joka on tehnyt pohjatyöt huolimattomasti ja siksi avaltti painuu pettävien pohjien mukana raskaan kaluston alla urille.
     
  16. umpio

    umpio 3rd gear

    No nelostieltä nyt ainakin löytyy...

    Toki myös raskas kalusto osaltaan noita uria "tekee", mutta kyllä henkilöautoillakin suuri osuus noihin urien syntymiseen on. Ja tienrakentajan kontolle noita huonoja pohjia on ihan turha vyöryttää; rakentaja tekee juuri sellaiset pohjat kuin rakennuttaja (eli hyvin usein Destia eli valtio) määrää. Ei niistä kuvista omin luvin mihinkään poiketa; valvojaa pyörii sen verran nykyisin tietyömaalla, että "pikku oikomisista" hyvin harvoin selviää kuivin jaloin.
     
  17. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Tätä mä tarkoitin, vittumainen paikka jos tulee reilusti vettä etkä tiedä kyseistä paikkaa. Ei siinä tiellä muuten välttämättä oo ollu kovinkaan kummosesti vettä. Ihan sama millä katiskalla siihen lampeen työntää, huonosti siinä käy kuten nähtiin.
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ainakin täällä p-karjalassa ajavat jatkuvasti ylikuormalla 12000 per kärry,30 ulkona auringossa,kyllä asfaltti pakenee renkaan alla,ja paikallaan vekslatessa senkuin palat murenee asfaltissa,henkilöautosta jää vain kumia asfalttiin. :eek:
     
  19. 660

    660 1st gear

    eikös siinä olis syytä jo vetää tiehallinto käräjille kuolemantuottamuksesta? saahan ne huolimattomat työnantajatkin tuomioita työntekijän kuolemaan johtavista jutuista niin miks ei vedetä tiehallintoa vastuuseen huonosta tiestöstä joka aiheuttaa hengenvaaran?
     
  20. WSE

    WSE 1st gear

    Jaa, tässä sitä taas nähdään mitä tulee kun vetävät ja ohjaavat pyörät pannaan samaan päähän kulkuneuvoa. Autoissahan ne ovat yleensä eri päissä...
     

Kerro tästä muillekin!