Diesel gurut - Turbo kysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TopiCa, 19.6.2012.

  1. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    En tiedä mitään dieseleistä mutta koska sellainen nyt kiinnostaa (turbo vikainen, halpa) olis kysymys:
    Jos ottaa turbon pois voiko sillä ajaa? Meneekö katsastuksesta läpi?
    Eiks dieselissä ole sama puristus suhde oli turbo tai? Eli ei kulje huonommin kuin turboton malli. Entä pa kalibrointi ym? Pitääkö muuttaa?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Periaatteessa voit ottaa välistä pois, mut tehot katoaa ja savutus saattaa lisääntyä.
    Ahdetuissa on matalampi ruttu yleensä.
    Mikä auto?
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Voimaton siitä tulee ainakin. Mut polttoainepuoleen ei tarvi puuttua, jos ei saa ahtoa ei se anna lisää soppaakaan. Freetime-cruiser tais aikoinaa ostaa Mitsun missä oli turbon sielu poistettu, eli akseli ja siivikot pois, tilalla oli peitelevyt pitkällä ruuvilla :D
     
  4. Panze

    Panze 3rd gear

    :rotfl:
     
  5. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    2x :rotfl:
     
  6. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Olen ajanu '00 vuosimallin turbodiesel Opel Astralla josta oli turbo nyppästy pois. Ihan kivasti se kulki. Rivakammin kuin '80 Taunus, mutta mihin sitä yhtään enempää tehoa tarvitaan. Moottorin vikavalo oli tosin aina päällä.
     
  7. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Just tuota ajan takaa. Kiire ei oo mihinkään. Turbo vikaisen saa hävyttömän halvalla :)
    Menikö katsastuksesta läpi siinä kunnossa?
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tjaa, ilmeisesti oon kyseisestä tapauksesta kirjotellut tänne, joskus vuosia sitten. Tuollanen Pajero tosiaan tuli ostettua ja se ei todellakaan jaksanut mennä mihinkään (tai no, käyttiksenä toimi kyllä, mutta talvella hyytyi ykkösellä jyrkkään ylämäkeen mettässä, ei jaksanu ees sutia p*skoilla renkailla) :lol:

    Puhaltimiahan on maailma puollollaan, ei muuta kun auto hakemaan jos halavalla saa, ja sen jälkeen puhallinta metsästämään.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Etsit siihen passelin ahtimen jostakin purkaamosta, ei sellasella alitehoisella kiululla viitsi kauaa ajella.
    Noita puhaltimia saa parilla sataa, joten tuskin on kynnyskysymys sekään.

    Sehän saattaa kuluttaa vähemmän soppaa ehjällä ahtimella :wink:
     
  10. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Muutoskatsastuksen vaatii, takastikun pykäliä luetaan niin tehot joutuu todistamaan noinkinpäin ettei vahiongossa nouse :rotfl: Sitten luonnollisesti päästöarvot pitää pystyä todistamaan, eli 80 luvun laitteissa piisaa vaikka se konttorilla otettu lappu 90 lukuiset on lähes varmasti vähäpäästöisiä jolloin vtt kutsuu, ja 70 lukuisia taisi koskea vain silmämääräinen tarkastus ettei saa jatkuvasti savuttaa.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Uskoisin että neuvot paranee jos kerrot että mikä vehje kyseessä. Varaosiakin voi joku säkällä tyrkyttää tai antaa vinkin että mistä löytyis turvo?
    Silti oli kyseessä sit 70- tai 2010-lukuinen niin en pidä kovin hyvänä ideana dieselistä poistaa turboa, ihan vaikka taloudellisuusnäkökulmasta ajateltuna. Tietysti sellaisessa tapauksessa että kaikki muutokset tehdään mitä vaikkapa saman mallisarjan vaparissa on verrattuna turbolliseen niin vois hyväksyä.... Tai ei sittenkään :rotfl:
     
  13. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Ukko osti halvalla 940 td Volvon ja konevammaisena tottakai. Tallin nurkasta vaparikone keulille ja menoksi. On muuten LAISKA. Huhhuh :eek:
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Uudemmat laitteet menee vikatilaan, jos ahdin on poissa pelistä ja tehot laskee radikaalisti ja max. kierrokset jää silloin esim. Mersussa alle 3000.

    Kannattaa muistaa, että savutusmittauksessa ahdetuilla on pienemmät rajat kuin vapareilla ja ahtimen puuttuessa ryntäytyksessä savutus todennäköisesti lisääntyy, varsinkin vanhoissa mekaanisissa järjestelmissä.

    Samoin alle 3000 kiertävä (vikatilassa) nykydieseli henkilöautossa ei välttis mene joka katsurille läpi. Ja vähäpäästöisessä muutos on pelkästään moottorin muutoksena laiton ilman niitä sikakalliita mittauksia.

    Sillä, mitä otteessa lukee, ei ole tuossa tapauksessa mitään merkitystä, vuosiluku on niitattu yleisesti vuoteen 1992 ja uudemmat.

    Ehjät hyrrät on käytettyinä niin halpoja, että sellaisen poisjättäminen pelkästään hajoamisen takia autosta kuulostaa hiukkasen elämyksien hakemiselta, koska mitään talousellisuusperustetta ei ole tuossa touhussa.
     
  15. Caideman

    Caideman 1st gear

    Kannattaa ostaa Volvon takavetoturbodieseli automaatilla... Korkeammat savurajat katsastuksessa, eikä niitä saa ryntäyttää. 8) Ja tehoa saa melko helpolla ja halvalla alkuperäisestä 105 - 112hp --> 200+ hp. Nimimerkillä "kokeiltu on". :D

    Ja niitä koneita/turboja/osia on maailma väärällään. Ja toimii muuten turbomalli ilman ahdintakin hyvin. Rikastus toimii ahtopaineella, joten ei pössytä liikoja mustaa, ilman turboa on vaan patalaiska. :)
     

Kerro tästä muillekin!