5.7dx kolisee ku hevletti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja oph2, 30.3.2009.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No jos minäkin kerron omia kokemuksia, jos enää satun tarkkaan muistamaan.

    Ihan alkuun ostohetkellä se kävi lähes kuin bensakone. Sitten eräällä reissulla alkoi koneesta kuulumaan naputusta. Sitä tutkittiin nostajavikana ja irrallisena keinuvipuna yms. pienenä, kun ääni ei mitenkään iso ollut: kierrosten mukaan muuttuva naputus.
    Mäntä halki ja helmasta pala pois -> koneremppa.

    Sitten jossain välissä ilmeni sellainen jumputus, todella kova matala jumputus kierrosten mukaan. Ei siis mikään kolkatus. Alkuun ilmeni vain kylmänä ja hävisi kilometrin parin jälkeen mutta sitten alkoi kuulua jatkuvasti. Nostaja oli hajonnut, muistaakseni pakoventtiilistä. Ei siis auennut ollenkaan.

    No sitten kuuluikin kolkatusta, tosin pääasiassa startatessa ja sammuttaessa sekä kierrosten muuttuessa. Dampperi eli kampuran hihnapyörä halki kiilauran kohdalta. Pääsi pyörähtämään vapaasti jonnin verran mutta ei kuitenkaan koko kierrosta. Tämä piti kolinaa.

    Muita kolinan aiheita ei tuosta moottorista nyt mieleen tule. Dsl-transit piti järkyttävä kolkatusta, kun yksi suutin jumitti. Silloin jo tuntui, että leviää koko härveli siihen paikkaan. Yksistään se sitten selvisi siitä vaivasta ja kolinakin loppui, kun suutin taas suostui pelaamaan.
     
  2. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Eiköhän ongelma ole , että noista moottoreista ei koskaan
    ole pidetty huolta: alusta lähtien.
    Poljettu niinkuin bensakoneita, öljynvaihdot ym. huollot jätetty
    tuevaisuuteen.
    Jopa ensinmmäiset Suomeen tulleet autot kestivät luotettavissa käsissä jopa
    takseina ja yksityiskäytössä.
    -Tämä on vain omakohtaista kokemusta, ei noin omistajan numero 30. itkeskelyä.
     
  3. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    [/quote]
    Senaikaista osaamista myös rapakon tällä puolen kuvaa sekin että merkkiliikkeissä on (kuuleman mukaan) vaihdettu dieselin tilalle bensamoottoreita siten että niihin on asennettu dieselin vetolevy (ulkoinen tasapaino) ja dampperi (ulkoinen tasapaino) niin että kone ravistaa ja kestää mitä kestää.[/quote]

    Pitääkös muuten olla 307 koneessa tasapainot dampperissa ja vetolevyssä? mulla on ainaskin sellanen motti missä näin on...kone on oldsista ja siihen on vaihdettu merkkikorjaamolla vuonna -95 tuo 307 dieselin tilalle....kone ei kyllä ravistanut yhtään ja sillä on nyt ajettu vaivaset 54tml.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oldsin "uudemmissa" bensakoineissa on aina samanlainen vetolevy ja siinä on samankokoinen tasapainopala. Samoin dampperissa on tasapainoklöntti, mutta damppereita on useampia erimalleja riippuen koneen tilavuudesta.

    Dieselissä on myös tasapainopalat vetolevyissä ja dampperissa, mutta ne ovat eri painoisia kuin bensokoneen vastavat. Ja dieselin dampperi ei sovi bensakoneen jakopään etulevyyn, jos sen ristisiittää, joutuu käyttämään myös mm. dieselin jakopään etulevyn. Mutta näköjään niitä on siitä huolimatta ristisiitetty. Dieselin etulevyssä stefa on levyn pinnan ulkopuolelle stanssatussa kolossa (pumpun käyttövipu kampiakselilta), bensassa se stanssaus painuu levyn sisään.

    Dieselin vetolevyssä on enemmän hampaita ja startit eivät ole myöskään vaihtokelppoisia bensan ja dieselin välillä.

    Kerran korjattiin laakerivikaisesta bensavaihtokoneesta (dieselin tilalle laitetusta ) tällainen ristisiitos, vaihdettiin dieselin vetolevyyn benskoneen vetolevyn tasapainopala ja oikea etupää. Nyt se bensakone saattaa kestääkin.
     
  5. SuviO

    SuviO 1st gear

    Meikäläisella kolinaa aiheutti katkennut keinu kuulosti kyllä ihan paskalle nostajalle mutta eipä sieltä sitten sen ihmeempiä löytynyt... tosin nyttemmin sitten melkoiset rempat tehty.
    Mutta johtuneepi siitä että ko buick saapui talouteen niin siinä oli puolet hehkuista pimeenä, miljoona mailia ajetut öljyt, laatikon panta paskana ja kärvähtäneet öljyt ynnä yhtä jos sun toista sähkövikaa.

    kulkine siis Buick elektra estate wagon 5.7 dx
     
  6. hevimies

    hevimies Gearhead

    ruiskupumpun akseli?
    ainakin mulla kun vein sen voima akselinstefahuoltoon niin kaveri sano että jos et olis sitä tuonu niin vähän ajan päästä olis ollu naps voisko se siitä se kolina johtua?
     
  7. aatuaskare

    aatuaskare 1st gear

    Mulla lopetti 5.7DX elämänsä,tehtyäni konerempan ja ajeltuani 160.000km jälkeen. Mänän renkaan palanen männän ja sylinterin väliin mutta ei kyllä
    kolissu sillonkaan vei vaan reilusti öljyä. jos löytäisin vielä männät mallia ylikokoa .30 tekisin siitä vielä koneen . Suutin paineet olivat melkeen 49psi
    koneen kuolessa jotenka jos konetta olis huoltannut vaihtanut suuttimet korjannut pumpun niin mylly eläis vielä meinaan ei toi ainakaan kilsoihin kuole meinaan ei ne sylinterit kauheesti kuluneet olleet. Männät antaa periksi
    jos suuttimet kusee ja suihku on heikko. Huom . diisel pesee öljyn pois.
    sama ölyn vaihdon kanssa jos on paljon diiseliä joukossa niin öljy ohenee ja laakerit kuluu. Kannataa huoltaa niitä vehkeitä.
     
  8. TVS

    TVS 2nd gear

    Hämmentävintähän tuossa on se, että noin säälittävän tehoton kone särkyy mekaanisesti (mäntä tai ne alakerran laakeripukit tai muuta typerää), ja vieläpä huvittavan alhasilla kilometrimäärillä...

    Jos vika on jossakin tietyssä sylinterissä, voit periaatteessa testata niin että kone tulille ja otat suutinputken auki aina yhdestä pytystä kerrallaan (älä katso kohti ja käytä kunnon suojahanskoja!!), jos kalkatus loppuu joku suutinputki löysäämällä on kyseessä koneen mekaaninen vika alakerrassa(tai todella huono suutin).
     
  9. Sambo

    Sambo 1st gear

    Mulla kävi viimetalvena silleen että 10km ajon jälkeen alko lonkottamaan yks pytty,matalaa kolkotusta kuin jokin iso kalastaja-aluksen laivadiiseli ja ääni kantautui ilman imuaukosta.Tupakin verran kun huilas ääni hävisi mutta palasi taas 10km jälkeen.Oli aika karmiva matka kun luulin että pahempaakin tulossa.Vika poistui päiväjärjestyksestä lisäämällä tuoretta öljyä koneeseen.Eikä öljyllä ollut ajettu mitään 5 tkm,tai lähellekkään..tämä tapahtui reippaamman ajon jälkeen motarilla.Autossa oli silloin jo alkava turbiinivika ja tiuhahko 3,50 perävälitys,kone kiersi 80kmh vauhdissa muistaakseni n. 3200 rpm,Bilteman perstuntuman mukaan kalibroidulla varvikellolla.Tuossa on hiukan ollut epäselvää öljynmäärän tarkistus kun tikkua on lyhennetty.Ö.pohja on kyllä ollut auki mutta siinä kiireessä jäi viilaamatta ne uudet merkit.

    Luulen että yksi hydraulinen nostaja on jäänyt sisään ja venttiili sen myötä toimintakyvyttömäksi.
    Nyt kesällä oli täysremontti laatikossa,rikkoutuneen turbiinin takia,ja vani on seissyt pihalla 16 viikkoa.Eilen lähti kyllä ripeästi tulille mutta hetkisen aikaa kuului fläpätys yhdestä pytystä.Ilmanputsari on vielä irti niin ääni on erilainen mutta luultavasti siellä oli joku nostin-tai se sama-jumissa.Saattaa olla että nostaja vuotaakin ja on seisonnassa tyhjentynyt? Onneksi tuo ei kestänyt 5 sekuntiakaan,mutta kuitenkin..Tänään sitten näkee pelaako vaihteisto,ensikertalaisen korjaamana :wink:

    Sen näkee sitten mitä se ottaa kierroksia,todennäk. yhtäpaljon kuin ennenkin eli joudun ehkä laittamaan suuremmat takapyörät tai hankkimaan alle 3 perävälitykset..toivotaan nyt ettei olis hirveä modulaattorin säätöoperaatio edessä kun sekin on uusittu ja paljon muutakin ohjauspuolella.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos ymmärtää koneesta jotain niin ei hämmästytä että noita laukes ennenaikojaan perkeleesti.
    22:1 puristussuhde ja sitten koti-insinööri vääntää syöttöä aikaiselle sitä mukaa kun sekopään ketku venyy=hajonnut alakerta :rotfl: .
    Toinen tapa oli antaa koneen raksuttaa tyhmäkäynnillä pari tuntia ja polkasta siitä kaasu pohjassa menemään, ja kun sitä "karstavaraa" ei palotilassa ole niin taas alakerta laukeaa jne. Lähes jokainen coitus int on ollut ihan oma vika.
     
  11. Sambo

    Sambo 1st gear

    Samaa mieltä-käyttäjän aiheuttamia pommeja ehkä kaikki.
    Muistaisin muuten että 22,5 ihan tarkalleen puristussuhe mut kumminkin kova eikä siihen paljoo karstaa sopis oikeestaan yhtään,että mikään onkaan esmes omassa kiukassa tällähetkellä :eek:
    Jakajan kyllä justeerasin justiin viivalleen kun jakoketjua uusin.

    Hienokäyntisiä koneita kyllä kertakaikkiaan,mutta ihmekkös tuo 1-8-4-3-6-5-7-2,vai miten se meni :wink:
     

Kerro tästä muillekin!