Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Mikäs siinä jos naisella kantti kestää olla syynättävänä, voihan siinä katsurisedältä auton syynääminen unohtua. :poff:
     
  2. BaTTman

    BaTTman 1st gear

    Työtäänhän se katsuri siinä vain teki kyllä, mutta pointtini olikin siinä että se vika etsitiin etsimällä, että katsuri saa leimata sen hylky leiman siihen paperiin. En kyllä ole törmännyt tätä tapausta aikaisemmin, sen jälkeen, enkä ole keneltäkään kuullut että katsastussedät työntömitalla joka katsastuksessa jarrulevyjä mittaisi? Vai tehdään tämä tarkistus sinulle joka kerta?
     
  3. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Onko huonoja kokemuksia diesel päästömittauksen kanssa ja nimen omaan kierrosluvun takia? Nimittäin viime katsastuksessa oli sellanen saatanan polkeminen kun ei saanu katsari mistään kierroslukua mitattua.Tyhjäkäynnillä toimi mutta heti kun kierroksia nosti niin lopetti lukemisen.Ja varmuuden vuoksi piti kuitenkin huudattaa tapiin 6-kertaan.Noh onneksi leima tuli kuitenkin.Automaatin puolesta vaan hirvitti jos sama ralli aina.Oliko vika laitteessa? Kai nyt normaalisti pitäs 6.2dieselistäkin kierrokset saada luettua. :odroll:
     
  4. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    On multa jarrut tarkastettu joka kerta, levyistä ei ole tullut hylkyä kun olen uusinut ne oma-aloitteisesti jos ovat kuluneet urille tai liian ohueksi. Toisten autoihin olen kyllä joutunut vaihtamaan ja parhaassa tapauksessa sorvauttamaan entisiä.
     
  5. BaTTman

    BaTTman 1st gear

    Mitäs tähän enää vastaisi. Kyllähän ne jarrut aina testataan, mutta ensimmäisen kerran huomasin että työntömitalla levyjen paksuus vielä tarkistetaan erikseen. Tuo täytyy kyllä myöntää että omaa huolimattomuutta ne liian ohuet olivat. Mutta luulisi että tällaisessa asiakaspalveluammatissa työ olisi myös tasa-arvoista ja laatuista. Ja vaikka tätä lain velvoittamaa joka vuotista maksullista valvontaa suoritetaan, kuinka selität eri konttoreilla olevat hylkyprosentit? Asiakaskunnan mukaan? Eikö mersuissa ole prosentuaalisesti yhtä paljon vikoja kuin ooppeleissa? Kerta tämä on joka vuotinen suoritus, niin miksi teillä tulee autoja vastaan joissa ajovalot esimerkiksi osoittavat vastaan tulijaa silmiin? Eikö katsastussetä osaa käyttää laitteitaan? Ja jos kerta tällainen valvonta suoritetaan joka vuosi, niin miksei se ole tasa-arvoinen kaikille, ja yhtä perusteellinen???
     
  6. xr4Ti

    xr4Ti 1st gear

    Nurmijärven konttorilla jarrulevyjen mittaustyökalu oli/on tönäri mihin hitsattu rautatangot päihin. Katselin mittaa vaivihkaa ja totesin että jo lähdössä -1.0mm
    Mainitsin asiasta kun meinasi hylätä levyistä. Jotain äijä mutisi mennessään koppiin mutta leima tuli. Nurmijärvi on muuten kuuluisa jarrulevyjen hylyistä.
     
  7. ajomies

    ajomies Gearhead

    On se vaikeeta tää katsastaminen, jos ei löydä vikaa, on hutilus ja pitäisi hakeutua muihin hommiin. No sitten jos taas löytää "ehjästä" autosta vian joka saattaa olla tosi tilanteessa vaarallinen (ohut jarrulevu, ruostunut jarruputki, murtunut jarruletku ym.) niin ei hyvä sekään, kun kaverin kummin kaiman siskon leimalla käyttämän rutiloffin jarruista ei löydetty mitään vikaa, ja silti seuraavana päivänä se ajo mehtään kun oli laittomet renkaat alla. Vastuutonta touhua ja vielä kallistakin ....kele.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Toinen vaikuttava seikka on auton likaisuus. Jos auto on sisältä kaatopaikka ja haalarit likaantuu jo ohikävellessä, niin ensi vaikutelma on jo sellainen, että autosta ei ole huolehdittu ja sieltä kaivetaan vikoja herkemmin..
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi on muuten semmonen juttu mitä ei oikein voi käsittää, en osaa katsastuksesta sanoa mutta nähnyt joskus saksalaisen premium-merkin merkkihuollossa semmosia paskaläjiä että oksat pois. Jos ajat 70-80 tonnin autolla ja lattialla pyörii kilokaupalla hiekkaa, jätskipapereita, tyhjiä pulloja ym. sontaa, miltähän sun himassa näyttää? Kyllä mä ainakin leimalle vietävän auton pyrin viemään puhtaana ja siistinä, tietty olosuhteiden mukaan, mut jokatapauksessa niin ettei autossa ole mitään jätekuormaa pitkin matkustamoa...
     
  10. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Aivan varmasti vaikuttaa auton likaisuus sisältä/ulkoa :-? ...Itse tulee kyllä pidettyä auto aina siistinä sisältä sekä ulkoa...sisälle ei pahemmin mitään irtorojua/jätskipapereita ym vastaavia pääse jäämään...Ne kun lentää yleensä auton ikkunasta pihalle...
     
  11. signet

    signet Gearhead

    Pidä Suomi siistinä...Aloita omasta autostasi :rotfl:
     
  12. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Re:

    Testilaitteen sensorit tekevät useita havaintoja ennen
    ravistusta ja sen aikana ja antavat vertailukelpoisia arvoja.
    Onhan se huomattavasti luotettavampi kuin kulmista painelu ja
    "musta tuntuu" höpinät ilman minkaanlaista pohjaa sanomisille.

    Parhaimmillaan arvo on noin 80 ja alle 50 mennessä kehotetaan
    suhtautumaan asiaan sen vaatimalla vakavuudella, joskus jopa
    läpsäistään hylky kuljettajan kouraan mutta siihen vaikuttavat
    muutkin tekijät pelkän mittausarvon ohella, mm. iskareiden ulkonäkö.
    Justiinsa räjähtämäisillään oleva tai kiinnityksistään löystynyt
    joutaakin jo vaihtoon vaikka pelkän mittausarvon puolesta vielä menisi.

    Painoarvo tässä nykyisessä iskarirynkytyksessä on kuitenkin
    vasemman ja oikean puolen eroissa, ei niinkään yleistehossa.
    iskarihan on sellainen salakavalasti heikkenevä komponentti ja
    sen puutteet tulevat esiin esim. silloin kun se uljas hirvieläin
    loikkaa yllättäen eteen ja joudutaan väistöliikkeisiin.
    Huonon ja kunnossaolevan iskunvaimentimen ero saattaa
    pahimmassa tapauksessa viedä hengen, ei sen enempää.

    Sekin on huomioitava että herra insinööri voi antaa paljon
    anteeksikin oman näkemyksensä mukaan, esim. löllöjen jenkkien osalta.
     
  13. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Re:

    Katsastusmiehillä kuten poliisillakin on mahdollisuus käyttää
    omaa harkintaansa erinäisissä ja moninaisissa asioissa.
    Molempia puolia ei tarvitse testata erikseen mutta sen SAA tehdä.
    Tiukka mies vetää kahvasta tai polkaisee polkimesta ja jos arvoissa
    on liikaa heittoa se on tervetuloa uudelleen kun auto on kunnossa.
    Jarruvoimien nousulla ei sinällään ole suurta merkitystä vaan
    lopputulema ratkaisee, onko tasan ja riittääkö voima.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Noo.. Käyttöautoa katsastin ja sain hylsynä takasin. Ihmettelin kun oli etujarruissa heittoa. Kävin vielä vetämässä lukot sekä hiekalla että asfaltilla, ei puoltanut mihinkään, ei vääntänyt käsille, ei tärissyt, ei mitään. Rengas veke, satula irti ja hokkuspokkus, toinen liuku jumissa silleen, että palakin oli kulunut vinoon. Uutta kalikkaa ja läpi. Ei dyno valehdellut, tällä(kään) kertaa.
     
  15. Jupe

    Jupe Gearhead

    Voihan itku & kyynel. Käytin Buickin leimalla viime perjantaina, wanhus toimi mennessä oikein mainiosti eikä ollut merkkiäkään mistään ongelmista. Inssi ajoi sisään, katsoi iskarit, jarrut ja ajoi nosturille. Sammutti tässä vaiheessa moottorin ja aloitti lopun tutkimisen. Kun tuli aika ajaa ulos, huomasin sytytysvirtojen olleen päällä koko ajan. Käytin virrat pois ja starttasin, pyöritti hyvin, mutta ei yritystäkään käyntiin. Ei auttanut muu kuin pyytää apuja että saadaan työntämällä ulos. Ulkona pelti auki ja tutkimaan... puolan pääty halki, öljyä valutti halkeamasta ja +/- navat sojotti 45 asteen kulmassa sivuille. No onneksi asemalta löytyi työkaluja + toinen puola jolla pääsin 12 kilsaa kotiin.

    Mutta se ei loppunut tähän. Perjantain jälkeen ajoin seuraavan kerran sunnuntaina kun käytin muksut uimassa (noin 1 km suuntaansa) ja kotiin saapuessa wanhus sammui autokatokseen, eikä ole enää sen koommin herännyt. Taisi siis kärähtää koko Pertronix systeemi. Ohjeissa ainakin sanottiin että:
    "Q. What happens if I leave the ignition switch on when the engine is not running?
    A. This can cause you coil to overheat, which may cause permanent damage to the coil and the Ignitor™.

    On "mukava" kun aurinko paistaa, on leimattu auto ja nyt se makaa halvaantuneena katoksessa.
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Re:


    Käsijarrussa niiden EI TARVITSE OLLA TASAN. Katsatajan ohjeista se selviää. Heittoa saa olla 30/70, kunhan auton painosta laskettava riittävä voima löytyy pyöristä yhteensä.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Ennen sai sentään varattua katsastusajan, mutta nykyään homma on ihan persiistä, kun joutuu jonottamaan. Eilenkin Järvenpäässä oli yli kahden tunnin jonot leimalle. Kyllä pitäisi olla mahdollisuus myös varata katsastusaika niin, että tietää milloin pääsee katsastukseen jonottamatta kohtuuttomasti. Palvelu on yksityistämisen jälkeen mennyt alamäkeä kuin lehmän häntä.
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Eikö Putte siellä Järjenpäässä tosiaan ole sellaisia konttoreita?
    Tampereella onneksi saa varata sen ajan. Tosin näissä varauksissa on kiintiöt. Kerran halusin samalle päivälle, en saanut, "pääsin" jonottamaan drive-iniin ja puhelimessa mainittu "noin 20 minuuttia" toteutui 1 h 10 min odotuksella. Tulipa luettua uunituore Tekniikan Maailma kannesta kanteen.
    Jupe: kärkijakajallinen Buick kyseessäkö? Eihän nyt HEI tuota tee... eihän??
     
  19. ajomies

    ajomies Gearhead

    Niin se menee kaikkea ei voi saada, "Sosialisoituna" ei kelpaa byrokratiansa takia, yksityisenä taas ei pelaa palvelut. Vaikeeta tämä maailma, mutta eiköhän tähänkin yksi vakio tietäjä syyt keksi.
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Järvenpäässä ei katsos ole todellista kilpailua. Täällä on kolme konttoria, jotka ovat kaikki A-katsastuksen ja sen tytäryritylsen konttoreita. Hinnat ja palvelu ovat kaikilla yhtä ala-arvoisia.
     

Kerro tästä muillekin!