E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re:

    Tähän voisin vastata tukevan huhun:
    Yksi kaveri kertoi viimeksi kun tapasin että oli tankannut 1995 4.3L (L99) V8 Capriceen useamman tankillisen E85:sta eikä ollut huomannut mitään muutosta toimintaan eikä service valokaan herjannut mistään ongelmista.
    Kuten sanottu asia on huhuasteella koska dataa ei luettu ajon aikana eikä tiedä kävikö motti laihalla vai osasiko ruisku rikastaa seosta tarpeeksi. No jokuhan voisi nyt testata asian ihan mittareiden kanssa että saataisiin faktaa pöytään?

    - Jani -
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re:

    Huomasin ton testin lopussa että bensansuodatin missä tottakai oli bensaa kokoajan se muutama sentti pohjalla (perus läpinäkyvä paperisuodatin, se isompi malli) niin oli mennyt ihan valkeeks ja vituiks se suodatin siltä osin missä etanoli/bensa oli ollut.

    Tän jälkeen tyhjäkäynti meni huonoks ja vauhdista kytkin pohjaan aiheutti sammumisen. Varmaan jotain murusia suodattimesta meni kaasariin ja tämän piikkiin tuo nyt jo korjattu vika menennee?

    Mistähän sellasia suodattimia mitkä kestäs ton tavaran varmasti?
     
  3. umpio

    umpio 3rd gear

    Mitenkäs, toimiiko -91 -> Ram Vaneissa yleiset bensakasit miten tuolla wiunalla? Jos vaikka saisi kaupat väännettyä moisesta, niin voisi alkaa tankkailla ekolookista pentsiiniä...
     
  4. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Ei nyt ihan ilman mitään muutoksia toimi oikein.

    Vähän kun modifioi niin johan pelaa.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^

    Oli juttua ramipuolella että 360mppisen koneen suuttimet tilalle niin vois ihan hyvin pelatakkin, ne kun enemmän antaa soppaa. Jos siin alunperin 318tbi.
     
  6. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Eilennä tankattu '96 Chrysleriin 23 litraa bensiiniä ja 18 litraa etanolia. Eli hieman alta 50/50 seos. 100km aikana ei huomattavaa eroa missään. Kone 3.5 V6. Tästä lisätään etanolin määrää seuraavalla tankilla.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mitä sulla Shit-o-matic näyttää keskikulutusmittari LHS:ssä? Mulla se palaa näyttämään pitkällä aikavälillä kaupunki/matka-ajo seka-ajossa aina 9,6 l/100km. 95E10:llä olen ajanut aina eikä ole "piru nokkinut".

    Kiinnostaa että miten tuo etanlibensa vaikuttaa kulutksessa pitkän päälle.
     
  8. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Mulla se on nyt ollut tasan 10l/100km. En ole talven jäljiltä nollannut sitä, mutta viimekesänä näytti seka-ajossa 9.7l/100km.

    Täytyy nollata mittari ja katsoa mitä alkaa näyttää.

    Ai niin ja siis mulla ei ole tuota adapteria vielä tässä. Haluan selvittää kuinka mukautuvainen ohjausboksi näissä on. Saman vuosimallin BMW 320i käy ilman adapteria E85 häpällä.
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kaippa ihan nimillä voi kirjoittaa kun ei todellakaan ole mitään pahaa sanottavaa; ylöjärven asiallinen jmgaragen häiskä mainosti että voi noita 2000luvun jenkkejä modata pelkällä ecu:n ohjelmoinnilla flexfueliksi!
    ohjelmoinnilla pitäisi mennä helpohkosti uusimmat geeämmät, moparit ei ole niin helppoja, kun jopa 09 jeeppiin oli tarvinnut sarjakin ostaa. foorteista en tullut kyselleeksi.
    vanhempiinkin sopii, -esim 79 käkkylään geeämmiin olisi mahdollista sarja asentaa?
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Voihan se olla noinkin.

    Esim. HP Tuners -säätöohjelmasta löytyy parametri vaikkapa LS3:lle, josta Flex Fuelin voi kytkeä päälle. Camarossa ja Corvetessa joissa LS3:sta käytetään, ei kuitenkaan käsittääkseni ole olemassa tehtaan toimesta flex fuel -ominaisuutta.

    Vastaavasti HP Tunersilla voi valita LS3:n nokka-akselien määrän vaikkapa neljäksi. GM:n boksi sinänsä antaa siihen mahdollisuuden...

    No, ilmeisesti on niin, että joissain GM:n malleissa on Flex Fuel -anturi, joka mittaa polttoaineen etanolipitoisuutta. Tällaisissa autoissa lienee myös softassa Flex Fuel aktivoituna. Jos anturia ei autossa ole, niin silti softassa voi olla mahdollisuus aktivoida toiminto. Niissä autoissa joissa Flex Fuel anturi on, lienee myös muutoksia polttoainelinjoissa korroosio-ongelman vuoksi.

    Uudemmissa, ilmeisesti 2008+ bokseissa ei enää tarvita erillistä Flex Fuel -anturia, vaan tietsikka päättelee kapeakaistalambdojen perusteella millaista soppaa moottorille syötetään.

    En väitä, etteikö E85-konversioita voisi tehdä helposti vain softaa muuttamalla, mutta olen pikkuriikkisen skeptinen, onnistuuko se aina ja kaikilla GM:n automalleilla. En toisaalta epäile, etteikö osaamista olisi tältä alalta Suomessakin.

    Vielä termeistä: Flex Fuel siis tarkoittaa, että on aivan sama tankataanko 98:a vaiko E85:sta. Eli tietsikka korjaa dynaamisesti tilanteen. Jos taas tehdään "tyhmempi" E85-konversio, moottorille pitää siitä lähtien syöttää E85:sta eikä normibensaa.

    GM:llä moottorien kalibroijana normityötä tekevä Greg Banish kommentoi aiheesta näin joskus 2008 eräälle virisäätäjälle:

    "Chatting with Greg the other day. Looks like GM set things up in the Vette to be unfriendly to E85. Rubber lining in hoses is the number one issue. Number 2 is the fuel sending unit is not E85 friendly. Will corrode over time. Same thing on the trucks. E85 trucks have different fuel lines and fuel sending unit as well as a different fuel pump design. So yes you could "flip the switch" but there are problems awaiting. "

    Alla lista GM:n "vakioista" E85-autoista (jos linkkiin on luottamista):

    http://e85vehicles.com/gm.html

    http://e85vehicles.com/e85-chevrolet.html
     
  11. PasiK

    PasiK 1st gear

    Hitsin älykkäitä nuo nykymoottorit ohjausboxeineen. Laitoin just B&S ruohonleikkuriin E85:sta (kun muuta ei ollut) ja hyvin pörräs :) Kilometrikulutusta en tosin tiedä...
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Saako jostain sellaisia bensasuodattimia+letkuja+bensapumppua jne. mitkä kestää RE85:sta? Mietin et jos tuommosen konversion tekis sitten kun jenkin ostan. Kaasarista varmaan pitäisi säätää rikkaammalle jonkin verran. Mietin et jos ihan pelkällä re85 vetelis?
     
  13. ilu

    ilu 1st gear

    No jumalauta totahan piti itekin testata kun on tullut hommattua uusi leikkuri ja vanha vielä tallella, täysin tyhjään tankkiin 3 vuotta vanhaa !!! siis 2009 keväällä ostettua E85 ja kone käy todella hienosti, tosiaan ohjausboksi sääti seokset heti kohdalleen :wink:
    Ja täällä on väitetty et bensa vanhenee jo puolessa vuodessa, no väitetään täällä kaikkea muutakin älytöntä mut ei anneta sen häiritä kokeiluja.
    Suodattimista en osaa muuta sanoa kuin omien kokemuksien perusteella paperisia välttäisin ja vanha kunnon verkkosuodatin toimii.
     
  14. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    No jumalauta mä laitoin oman leikkurini täysin tyhjään tankkiin 5 vuotta kanisterissa seisonutta moottorisahan 2-tahtibensaa kun ei muuta ollut.
    Kone käy todella hienosti, tosiaan ohjausboxi (MIKÄ???) sääti seokset kohdalleen! (Kuvittele tähän räkänauru)

    Moottori on B&S 3,5 hp Classic eli indusoiva puola joka saa herätteen vauhtipyörään upotetusta magneetista, sytytystä ei voi säätää piiruakaan mihinkään suuntaan ja muovisen kaasuttimen ainoa liikkuva osa on kaasuläppä.

    Uskomattoman hienoa tekniikkaa nämä kun olematon ohjausboxi säätelee seoksia muovikaasarissa missä ei ole ruuvin ruuvia eikä mitään liikkuvaa säätöelementtiä. Nyt mää oon niin kauhian pal hämmästyny, mä oon halol päähä lyöty! (Ja tähän viiskymmentä hekottavaa hömelöä)
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Se on uusien sääntöjen mukaan maks 5kpl per viesti. :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  16. ilu

    ilu 1st gear

    Noo täytyy huomenna liittää toi ruohonleikkuri tietokoneeseen ja ajaa ohjauspoksiin uusi ohjelma jossa on sytytys ennakko käyrät ja polttoaineen syötöt optimoitu tolle E85 liemelle :wink:
     
  17. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Muita B&S pienmoottoreihin sopivia polttoaineita ovat mm.
    Sinol, Masinol, tärpätti, ksyleeni, valopetroli ja Koskenkorva.
    Lievästä hajunmuodostuksesta huolimatta pihanurmi katkeaa
    muutaman päivän aivan kuten bensiinillä, sitten menee kalvo vaihtoon.

    Muistinko muuten mainita ettei tässä kyseisessä B&S 3,5 hp Classic
    moottorissa ole edes polttoainepumppua ja silti se vaan säätelee
    seokset kohdalleen ihan itse vaikka ihminenkään ei siihen pysty!

    (Kuvittele tähän uusien sääntöjen mukaisesti viisi silmiään pyörittelevää hömelöä)
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Itse tankkasin Ziliin, joka oikeasti on -90 S10 4.3 tbi:llä, E85:ta tänään kun Joensuun ensimmäinen jakopiste avattiin.
    Nyt on about 40/60 viina/bensasuhde tankissa. Ensihavainnot ovat myönteisiä. Starttaa ja kulkee nomaalisti. Ehkä kiihtyy pikkuisen hitaammin mutta voi olla vain olettamaa (koska olen lukenut että kiihtysi huonommin)
    Tuntuu myös että kone kävisi tasaisemmin, vaikeksi se käynyt huonosi pelkällä bensallakaan. Pakokaasu ei tunnu haisevan lainkaan vaikka melkein nenän työnsin putkeen :)

    Mulle käy tuo puolet ja puolet suhde hyvin jos autolle vain sopii. Syksyllä ajan sitten tankin tyhjiin ja laitan talvisäilöön 99:t tankkiin.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^ Minkä päin tuli viinapiste?
     
  20. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Eiks se oo Torikatu 31 :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!