Amerikan Rauta, uusi lehti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Manomerkkuri, 25.7.2012.

  1. Manomerkkuri

    Manomerkkuri 1st gear

    Onko markkinoille tulossa uusi suomenkielinen lehti?.

    Facebookissa ilmestyi Amerikan Rauta osio ja tykkää siitä knappula. Tykkäsin kyllä, mutta mistä minä tykkään?

    Mistä päin maata se tulee ja onko tekijät tunnettuja harrastajia? Yhdestä on mulla on vahva ajatus, mutta hän ei näillä foorumeilla juurikaan ole. Niin ja koskahan eka numero ilmestyy? Paljon kysymyksiä ja vastaukset ovat vähissä....
     
  2. merc

    merc Gearhead

    Jotain epämääräistä huhua olen kanssa kuullut uudesta julkaisusta... Ja jos oikein ymmärsin niin jollain tapaa ovat tekijät tunnettuja...
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Fiskis, Kimi ja avustajana HvS? :rotfl: Ei tarvis kahta kertaa miettiä, tilaisko.
     
  4. Zege

    Zege 3rd gear

  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eli käännösjuttuja höystettynä muutamalla kotimaisella autolla...
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Autobild-tyyliin..?
     
  7. v-v

    v-v Gearhead

    Siis on kyseessä uusi lehti, facessa lukee että ilmestyy syyskuussa. Jostain vain minulle jäi että tulis jo ens kuussa? Pitäisi olla usempia suomalaisia autoja. Lehti siis keskittyy rakennettuihin amerikkalais valmisteisiin autoihin.


    Enemmän tietävät lisätköön :wink:
     
  8. Manomerkkuri

    Manomerkkuri 1st gear

    Kun ei äly riitä tällaisella vanhalla nahalla.Tietysti nettisivut jo löytyvät ja kustantaja sen takaa.

    Olisiko tyyli Vanhojen Koneiden ja Tuning.fi väliltä. Toivon mukaan menestyy, sillä itse joskus lehtijuttuja tehneenä ja kerholehtiä väsäneenä, tiedän, että ei se ole helppoa.

    Pois kateus ja vahingonilo, toivotetaan uusi lehti tervetulleeksi markkinoille. Kilpailu voi parantaa jopa vanhojen lehtien ilmiasua...
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Miepä tiijän ainakin yhden "amerikan raudan" joka tulee olemaan lehden jossain numerossa, mutta en paljasta, ähä ähä :)
     
  10. Remu63

    Remu63 1st gear

    Raskaammalla puolella nuo Vanhat koneet ja Raskas Kalusto ainakin asiantuntevasti tehtyjä julkaisuja.Ja keskittyvät lähes 100% kotimaiseen kalustoon joten odotukset korkealla :D
     
  11. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Mielenkiinolla odotellen, varsinki jos kotimaisuusaste on korkea.
     
  12. Jasca

    Jasca 1st gear

    Oho! Hienoohan se on et valikoima kasvaa. Eiks se nii oo et kilpailu tuo laatua?

    Toivottavasti vaan kaikille riittää lukijoitaki. Ja esiteltävää! Näitä ku alkaa jo olee: V8, GTI, Mobilisti, Mobilisti Senior, Klassikot, Premium Klassikot, Retro Auto Moto, Spinneri, Ridin' & Drivin', Tuning.fi... Päälle sit viel ulkomaiset pläjäykset.

    Kultaisel 80-luvul oli vaan V8 ja Street & Race. Ja pari muuta kävi kokeilee.
     
  13. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    No juu sen verran löytynee mielenkiintoista kalustoa Suomesta, jotta aina muutama lehti sekaan mahtuu.
     
  14. spinneri

    spinneri Gearhead

    Ei se välttämättä mene ihan noinkaan. Etkö usko? No minäpä autan ymmärtämään.

    Jos ajatellaan, että jokainen lehti ilmestyy vähintään 6 kertaa vuodessa, ja jokaisessa lehdessä on 3-5 autoesittelyä, tarkoittaa se 11 lehden kohdalla vuositasolla minimissäänkin 200-300 yksittäisen auton esittelyä!

    Valmistuuko maassamme tai tuodaanko maahamme joka vuosi noin monta harrasteautoa? Uskallan väittää, että ei valmistu eikä tuoda. Unohtaa ei sovi sitäkään tosiasiaa, että kaikki autojen rakentajat / omistajat eivät halua omaa rakastaan lehden sivuille – nyt puhun siis harrasteautosta, en tyttöystävästä tai vaimosta.

    Lisäksi osa lehdistä ilmestyy 8 ... jopa 10 kertaa vuodessa. Näiden kohdalla tarvittavien autojen määrä vuositasolla on noin 25-50 autoa per julkaisu!

    Toki osa autoista esitellään jo nyt useammassa kuin yhdessä lehdessä. Tulevaisuudessa määrä tulee oletettavasti kasvamaan.

    Harrasteautolehti ei voi toimia samalla tavalla kuin jokin muu aikakauslehti, jossa sama kohde (esimerkiksi julkisuuden hahmo) voidaan tuoda esille useaan kertaan vuoden aikana. Jotta sama harrasteauto voitaisiin esitellä samassa lehdessä uudelleen, tulisi auton kohdalla tapahtua jotain todella radikaalia. Eli pääsääntöisesti autot ovat artikkeleita ajatellen kertakäyttötavaraa.

    Oma kantani on, että maassamme on jo nyt liikaa harrasteautolehtiä. Määrä kun ei tunnetusti korvaa laatua. Myönnän, että kannanotossani on oma lehmä ojassa.


    Esiteltäviä autoja metsästävä

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  15. raggar

    raggar 3rd gear

    Kyllä sama auto voidaan mielestäni esitellä useammassakin aviisissa jopa saman vuoden aikana. Artikkelin mielenkiintoisuus kun on hyvin paljon sen kirjoittajasta kiinni. Samasta ajoneuvosta voidaan tehdä hyvinkin erilaisia juttuja.
    Eikä monikaan lue kaikkia tässä maassa ilmestyviä harrasteautolehtiä, meille tulee kotiin kannettuna V8 ja Mobilisti, irtonumerona tarttuu sillointällöin mukaan Vanhat Koneet ja Ridin & Drivin.
    Moni saattaa olla autuaan tietämätön siitä että joku auto on jo esitelty jossain toisessa julkaisussa.

    Tässä armaassa maassamme on kyllä edelleen sellaista kalustoa joista ei ole juttua tehty, tai jos on niin joskus kauan sitten. Juurikin äsken kurvasi kaveri meidän pihalle autolla joka on esitelty kasissa 20 vuotta sitten, mielestäni tämä kulkine ansaitsee uuden esittelyn jossain harrasteautolehdessä jo pelkästään historiansa takia. Ehkä me saadaan lukea tästä autosta lähitulevaisuudessa?

    Kyllä tänne mahtuu yksi lehti lisää, varsinkin kun pelkästään amerikkalaisiin ajoneuvoihin perehtyneitä lehtiä ei ole ennestään kuin yksi.
     
  16. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Mikä se on se väkinäinen pakko esitellä pelkästään huippuunsa rakenneltuja autoja? Poislukien muutamat rottarodit tietysti.
    Eikö joskus vois olla juttua vaikkapa jonkun tositosi rakkaasta raadosta, jolla on monta tarinaa kerrottavana (jokunen julkaisukelpoinenkin?).
    Ite oon jääny kaipaamaan vanhoissa veekaseissa olleita suomikustomeita, tai mattapintaisia tappiin viritettyjä katupelejä.
     
  17. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Komppaan Mobilenbattia. No joo ei varmaan löydykään näyttelykuntoista kalustoa joka lehteen, tosin onhan onneksi Spinnerissäkin joskus ollut hieman karskimpaa kalustoa esittelyssä ja myös nykyään Mobilistissa. Monesti automallin harvinaisuus kiinnostaa usein minua enemmän, kuin se, jotta kuin paljon sitä on kiilloteltu.

    Eipä tuota minunkaan omistamista '50 ja '60 lukujen laitteista ole ollut esittelyä, kuin nykyisestä '61 Courierista joskus '80 luvun Veekasissa ja päivittelyäkin on tapahtunut.

    :)
     
  18. M

    M Gearhead

    voin sanoa, että eipä ole helppoa löytää noita esiteltäviä autoja. aikanaan kun kyselin täälläkin linttatarinoita "yleisön pyynnöstä" tehtävää artikkelia varten, arvatkaa montako yhteydenottoa sain. en yhtään eli ei tullut linttaosiota spinneriin...
     
  19. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Miksi esiteltävän auton tarvii olla joku viimesenpäälle rakennettu näyttely voittaja A-Ö body isolla ja vielä isommalla lohkolla blöwerillä, johon on uhrattu XXX KE. Sehän voi olla vaikka ihan tavallinen ChevyII tai Valtteri Suomesta ajossa tai projektina. Kyllä Suomesta autoja löytyy.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Varmasti on vaikea saada lehteen "real world" (lue kädet kurassa ja savessa) juttua autosta tai projektista.

    Totta kai tällainen tosielämän juttu kiinnostaa verrattuna vaikkapa V-8 Magazinen keskiaukeamia Venice Beachilta varustettuna silikonitisseillä ja 20 tuumasilla vanteilla.

    Useat tarinat täällä OD:lla on paljon mielenkiintoisempia,kuin mitä pystyvät nämä moottorilehdet tarjoamaan.
    Itse pystytin tämän "katujätkä" ketjun ja olen rohkaissut ihmisiä kertomaan omista Camaroistaan;kaikki tämä on ollut mielenkiintoista ja kynnys on varmasti laittaa kuvia ja juttua tänne nettiin on pienempi, kuin vaikkapa V-8 Magazineen.
     

Kerro tästä muillekin!