flamethrower

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kotr, 28.7.2012.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Juu onhan se laitonta mutta pitäähän sitä kokeilla.

    tällä hetkellä valmiina bensaa syövä vinkkeli,sopevat pakoputket,irtokierteet ja pari sytytystulppaa. mitenkä toteutetaan tulpalle helpoiten kipinä?

    miten amerikan joet tämän tekevät?

    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... p84Ae_V6lw

    Näinkö??
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Toi on ihan järkevä systeemi siihen, katkaisee sytytysvirran samalla kun rupeaa kipunaa lyömään putken päähän.
    Ylämäessä ei kannata liekkiä heittää ;)

    Varo ettei poksahda vaimentimet.

    Voit myös viritellä pienen suuttimen putkeen mihin saat polttoainetta tulemaan, ei tarvii katkoa auton sytytysvirtaa.
     
  3. hara64

    hara64 1st gear

    joo ei muuta kun liekinheitintä kehiin.

    muistelisin et joskus aikoinaan laitettiin sähkömoottori pyörittämään virranjakajaa takakonttiin,syt.tulpat putkiin ja kaasarista säädöt rikkaalle.
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    pitää täsä värkkäillä ja kokeilla saako huuruja syttymään..en taija kuitenkaan lisä suuttimia putkiin asennella :)
     
  5. hara64

    hara64 1st gear

    tuohon sitten lisäksi "ruotsalainen" burnout laite ;-)
     
  6. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Wheelsissä oli aikoja sitten nestekaasuliekinheittimen ohje... Valkeeta antoi T-Fordin kipinäboksi.
     
  7. Otto

    Otto Gearhead

    No vaikka nuinkin, juu.

    Helpoin tapa vois olla sellanen että laitat auton oman syttyjärjestelmän puolan ja liekinheittimien puolan välille vaihtavan katkaisijan. (Toimii vain toinen kerrallaan)
    Silloin homma toimii siis siten että kun auto on käynnissä, niin -klik- vaihdat sytytyksen putkien päähän ja poljet kaasua jolloin bensa ei syty pytyssä vaan kulkee putkiston läpi ja syttyy tullessaan rööreistä ulos. Sitten taas -klik- sytkä takas koneelle, ja toivot ettei auto ole sammunut tässä välillä.

    Tässä kuva eräästä kotimaisesta lullasta ulkomailla, ihan Ruotsissa asti.
    (Matkapuhelimen hi-tech kuva vuodelta 2006)
    [​IMG]

    Tässä laitteessa liekinheitäntä on (tietääkseni) toteutettu kyseisellä tavalla. Ja mitäs hyötyä tästä sitten on että autossa on liekinheitin pakoputkessa? No sillä saa sytytettyä housunlahkeita, pensas-aitoja, nurmikkopaloja... sekä sytytettyä kertakäyttöisen grillin :wink:

    [​IMG]
     
  8. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    Musta helpoin tapa ohjata tota puolaa on normi 5-napasella releellä. Kytkee sen niin et se katkoo omaa ohjaustaan, eli alkaa "pärräämään". Ei ikuinen mutta ei oo kallis, eikä vaikea tehdä..!
     
  9. DeS

    DeS Gearhead

    Oletkos saanut noin kipinää tulpalle? Ajatuksena ihan kiva... ei vaan toimi, testattu juttu..
    Kaverin kanssa pähäiltiin että miksikäs tuo ei toimi niin tultiin siihen lopputuolokseen että tuollaiset relekärjet eivät hitonmoisesta pärinästä huolimatta aukea riittävän nopeasti.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Olihan teillä kondensaattori mukana kytkennässä?
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

    Ai OD mennyt näin vapaamieliselle linjalle. Vielä muutama vuos sitten flamethrower-viestiketjujen elinikä laskettiin minuuteissa, ei tunneissa.:)
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    Jaksaako auton oma virtajärjestelmä antaa virtasta kahelle ylimääräselle puolalle? vai voisko toteuttaa yhellä ylimääräsellä puolalla kahelle putkelle/tulpalle kipinän?

    Ja miten katkasia kestää? eikö sitten normikäytössä virta kule kokoajan sen katkasian kautta? vai?
     
  13. Otto

    Otto Gearhead

    Joo. Yhelle kerrallaan edellä mainitussa systeemissä.

    Toki se pitää jakaa kahdelle puolalle koska haluat molempiin putkiin liekkiä, mutta en mä keksi mikä siinä prakais... laita vaiks paksumpia piuhoja jos meinaat että ne grillaantuu matkalla. (Joka tuntuu epätodennäköseltä)

    Ota kato romukasasta joku pieni virranjakaja jonka laitat takapaksiin, ja sitä jakajaa pyörittämään pieni tuulettimen moottori. Siihen kytket liekinheittimien puolan, ja siitä jakajankannesta laitat syttypiuhat putkien päihin, niin sillon saat vuorotellen syttyvät liekinheittimet. Tuulettimen moottorin nopeuden säätöön potikka (säädettävä vastus) jolloin saat vaihdeltua liekinheittimien syttymisen vuorottelun nopeutta! Kuinka hienoa! :rotfl:

    No mutta joo, aikuisten oikeesti, kun puola nyt kuitenkin maksaa jotain 13e, niin voit varmaan käyttää kahta puolaa?

    Kyllä se kestää.
    Perinteinen vanhanajan varkaudenestohan oli piiloitettu katkaisija puolan johdossa. Niin niillä vehkeillä vaan mentiin ja ajeltiin ja hyvin kesti.

    Kyllä juu.

    Nyt sitten vaan asentelemaan! 8)
     
  14. kotr

    kotr 3rd gear

    Voe saatana :D täähän saattaa toimiakki!!

    Kaverilla vissiin ois oikeita releitä ym vermeitä jolla vois toteuttaa tuon yllä olevan kaavion mukaan.

    eli mutta kuo katkasia homma...melekosen taavilo oon näitten sähköjen kans,niin pitääkö mulla olla kolmivaiheinen katkaisia vai mitenkä? siitä puolan+ menevästä johostako"ryöstän" virran konteisa oleviin puoliin? maavotanko puolat runkoon? Täh?
     
  15. juku_h

    juku_h Gearhead

  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se sun linkittämäs kuva on just tuo vaihtorele mistä Ottokin puhui.. Sulla on siinä valmiin setin kaavio...


    Pyydä vaikka joku sähköistä ymmärtävä kaveri se kasaamaan, ettei jää auto käynnistymättä seuraavana aamuna.
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Oon koittanu tuohon kaavioon vähä perehtyä ja kaikki tarvittavat osatki alkaa olemaan hallusa.Mitäs tuossa kaavion oikeassa ylänurkassa tapahtuu?mitä auton oman puolan johtojen kans sählätään? Auton omalle puolallekö ei mee enään johtoja??

    Tuosa vielä tuo kaavio

    http://i15.photobucket.com/albums/a385/ ... er0001.jpg
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siis toi rele on ns. vaihtava, irroitat sen puolalle menevän miinuksen ja liität tuohon "30" liittimeen, jatkat liittimeltä 87a johdon takaisin auton omaan puolaan.
    Tuo napa 30 on kytkettynä napaan 87a kun rele ei ole kytkettynä.

    Eli, kun kytket maahan johdon jonka toinen pää tulee painokytkimen kautta liittimeen 86 ja virtalukolta liittimeen 85, saat aikaan sille ohjauksen.
    Liittimen 87 kytket sitten flamethrowerin puolan miinukseen.
    Puolan plussan kytket myös virtalukolle.
    Se ohjaa siis tuohon liittimeen 30 tulevaa virtaa/miinusta joko 87a tai 87 liitimeen.

    Puola ei vie virtaa juuri nimeksikään joten ei tartte olla peloissaan katkaisijoiden tms kestävyydestä.
     
  19. honky tonk man

    honky tonk man Gearhead

    Yleensä ei tule kirjoiteltua tänne asiantuntioiden kommenttien väliin, mut nyt oli niin tutun näköinen miina kuvissa, et tarvi kommentoida.

    Eli tossa tapauksessa toteutus seuraava:
    Virtalukolta puolalle menevä johto poikki, väliin honkkarista eurolla ostettu muovinen vipukytkin, joka siis vaihtavaa mallia. Kytkimen toisesta lähtevästä navasta johto auton puolalle ja toisesta johtosulakkeen kautta takaronttiin. Sulake samaa sarjaa katkasian kanssa ja ampeereiltaan joku sellanen joka palaa ennen kuin auto. Kytkin johonkin mukavaan paikkaan, että on helppo lipsutella samalla kun polkee kaasua.

    Takarontissa johto haarotettu sekä Talbotin flektin moottorille (Skodan lämppärinmoottori ei ollut tarpeeksi varmatoiminen) sekä sytytyspuolalle.Puolan miinus volvon helvatan väljälle jakajalle, jossa huonot kärjet (pyörijä sekä kansi korvattu spray pullon kannella) Puolalta johto pakoputken päässä olevalle tulpalle.

    Moottorille ja jakajalle hitsattu kiinnike, akselit yhdistetty noin 5cm pitkällä 8mm pensaletkulla, toimii joustavana kytkimenä, kun eihän tollasta kiinnikettä valkoinen mies pysty linjaan hitsaamaan.

    Jos jollain porvarilla on useampi pakoputki, niin sitten tarvi olla varaa myös pyörijään ja jakajankanteen. Kasin jakajalla saa kipinän vaikka kahdeksaan putkeen. Mitään liekin jaksottelua tuo ei aiheuttane, koska jakajan pyörii sen verran kovaa että kipinä on tiheä.

    Kaasarin säätöihin ei tarvitse koskea, pumppaa vaan kaasua hullun lailla kun kipinä on pakoputkella.

    Asennuksen oikea-oppisuudesta en tiä, ja on aika brutaali, mutta on toiminut melkein 10vuotta / 100000km ja sillä on sytytetty satoja kertoja grilli sekä yhen kännitörön pulisongit kun baarin pihalla väkisin halus tulta röökiinsä. Ainoa tähän ehkä liittyvä vaurio on ollut muutaman kesän jälkeen ylikokomännänrenkailla raggariremontoidusta slant sixistä neljästä pytystä katkenneet männänrenkaat, kun ilmeisemmin hilpeässä mielentilassa grillin sytytyksessä kierrokset päässyt hieman karkaamaan ja renkaat osunut sylinterin olkapäähän. Sen jälkeen oltu varovaisempia eikä ongelmia...

    Niin ja viranomaisille tiedoksi, autohan ei ole minun vaan kaverin. Nimi on Rimpeläinen, Mauri Antero. Ja Otolle tiedoksi, ei toi mikään kertakäyttögrilli ole, grillan sillä vieläkin. Tai siis kaveri grillaa...

    Joten ei kun tulta putkeen ja grillaamaan!
     
  20. smuige

    smuige Gearhead

    Me tehtiin kerran kokeilumielessä tuollainen kondensaattori+vaihtava rele ohjattu puola flamethroweri, toimii oikein loistavasti ja ei vaadi kuin virtajohdot.
     

Kerro tästä muillekin!