KIIRE! mitä öljyä turvallista lisätä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NUS-50, 4.8.2012.

  1. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    ois nyt tosi kiire saada jonkinlainen vastaus. kaverin autolla ollaan lähössä reissuun, ja öljyä on niukasti joten lisätä pitäis. mutta ei mitään hajua mitkä öljyt koneessa on sisällä.
    minkälaista öljyä tässä tapauksessa olisi turvallista lisätä? :oops:
     
  2. Frösä

    Frösä 2nd gear

    laske vanhat öljyt pois ja laita uudet sisälle?
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    mä laittaisin jotain märkää ja liukasta
     
  4. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    ei ole aikaa eikä paikkaa eikä tarvikkeita ruveta vaihteleen.
     
  5. hevimies

    hevimies Gearhead

    oliskos autosta tieoo vähän.
    mä laittaisin siinä tapauksessa 10w 40
     
  6. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    350sbc pick up. 5w40 täyssynteettistä on mutta en tiiä uskaltaako laittaa
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    En ole kuullut että öljyissä olisi jotain yhteensopivuusongelmia.
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mitä sä pelkäät? Se on aivan sama mitä sinne lisäät kunhan se on nelitahti moottorille tarkoitettu. Ei ne öljyt sitä moottoria riko vaan sen puute.
     
  9. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    jaa jaa. olen elänyt käsityksessä että ei ole kauheen hyvä esim mineraalia ja täyssynteettistä sekottaa.
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Kunhan on täyssynteettistä, niin se on pääasia. Ja 5W-40 on ihan sopivaa tavaraa kyseiseen koneeseen.

    Täyssynteettistä voi laittaa aina ihan huoletta. Mineraalia sitten ei voi.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Ja sitten ihmetellään mikä siellä kilkattaa kun tommosta litkua sinne menee laittamaan :D
     
  12. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Öljyjen sekoittamisessa ei ole hirveetä tragediaa luvassa, mutta mineraalin ja synteettisen/täyssynteettisen sekoittamista ei suositella. Jos vaihdat öljyvalmistajaa, tai käytät eri viskositeetilla olevaa öljyä, se luultavammin aiheuttaa vaan lisääntyvän öljyn kulutksen hetkellisesti, kun näiden öljyjen erilaiset ainsesosat pesevät toisiaan tavallaan pois.
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Minkäs takia moottori alkaisi kilkattamaan?
     
  14. GMies

    GMies Gearhead

    Ihan vain uteliaisuttani kysyn, kun en ennen ole moista väittämää kuullut, että mikä öljynvalmistaja ilmoittaa, että mineraaliöljyä ja täyssynteettistä ei voi sekoittaa keskenään?

    Monet valmistajat päinvastoin ilmoittavat, että täyssynteettinen öljy on sekoituskelpoista kaikkien tavallisten mineraaliöljyjen kanssa.
     
  15. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    itse olen lukenut monen purkin kyljestä että voi sekottaa keskenään mineraalit ja syntiset! johan ne luokittelu-merkit sen kertovat. ajatelkaas nyt mikä jumalaton poru syytä syntyisi jos koneet leikkois kiinni jos vähän menee väärää öljyä. amerikassa varmaan oikeusistuimet täyttyis että whumps. se on vähän että voithan sä pistää kevytmaitoon rasvatonta sekaan jos kuppi ei tullu täyteen ja muuta purkkia ei jääkaapissa ollut.

    ihmiset muistelee varmaan vieläkin korean sotaa ja vietnamia, kun jenkit sotki mineraaliöljyjen sekaan jotain paikallista kasvispohjaista paskaa ja siitä se puuro syntyi.

    edit: chevyn 350tbi:hin lorottelin kesällä 10w40 semisyntistä ja talvella 5w30 semisyntistä.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Periaatteessa en ihan mitä tahansa synteettistäkään alkaisi laittamaan mutta käytännössä kuitenkin öljy kuin öljy on parempi kuin ilman.
    Siis, olen lukenut en tiedä, mutta noissa synteettisissä oli niitä kahdella lailla valmistettuja ja toiset niistä oli ihan jees mille tahansa tiivistemateriaalille ja toinen taas ei.

    Tosi automieshän pitää aina sitä samaa öljyä vielä varalta lisäystä varten. :odroll:

    itsekin tuosta varalle jättämisestä sen verran, että emännän toyotaan piti lisätä 5W40 Gold S:n lisukkeeksi mobilin 15W40 delwacia. :poff:
    :lol:
     
  17. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    no tulihan siitä keskustelua. toki uusi auto kaverille kyseessä, joten ei ole itse viimeisintä öljynvaihtoa suorittanut ja näinollen ei voi tietää mitä on sisällä. loroteltiin vähän 5w40 täyssynteettistä joukkoon mitä sattui olemaan. ei oo vielä leiponu :poff:
     

Kerro tästä muillekin!