sbm ravistaa / ennakon mulkkaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 6.8.2012.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    318 030 ylikoosa.Koneremppa tehty toissa talvena ja samalla tuli uutta:

    käretön jakaja+poksi

    laakerit koko koneeseen

    uudehko nokka+nostajat http://www.summitracing.com/parts/LUN-60402/

    kaasari. http://www.holley.com/0-80570.asp

    imusarja http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... k7YBCHW6lz

    Kampuraa ei tasapainotettu mutta oli purettu toimivasta koneesta.

    Ongelmana on,että varsinki tyhjäläynnillä käy ravistamalla.Koneella ajettu jo tuhansia kilometrejä ilman vikoja mutta nyt alako tuo ravistaminen häiritteen,ku vertailu kohteena oli tosi tasaseen käyvä pikkulohko.

    Ei nyvi eikä yski mutta varsinki alakierrokset tuntuu vähä ontuvalta.Tyhjääki käy ihan hyvin mutta se vapina...

    Oon lukenu,että nuisa uusisa kaasareisa voi olla vaikka mitä sontaa sisuksisa?vois johtua ehkä sieltä?

    entä sytty?mitä pitäs olla ennakko ilman alipainetta tyhjäkäynnillä?

    Paljonko jakajasa olevan Onko "hal anturi"? välys pitää olla?

    Kaasarin seosruuvit on 1.5 kierrosta auki ja on ollu enemmän ja vähemmän.

    Varsinki yläkierroksilla vetää ja kiertää mahtavasti!!
     
  2. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    Elikkä kampura + vetolevy + turbiini kombinaatio on ekaa kertaa yhdessä kasassa ? Kuulemma 318 kampuroita on kahta lajia, sisäisesti että ulkoisesti tasapainoitettuja. Olisiko sulla nyt tämmöinen eroavaisuus kampuroiden välillä. Onko sun turbiinissa painoja ? Ja onko vetolevy vakiopeltivimpula vai lovellinen aftermarket malli ?
     
  3. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    Sytkän ennakot sais olla tyhjäkäynnillä luokkaa 20 astetta. ja maksimi ennakot luokkaa 35 jotka tulis jo kierroksilla 2600-3000.

    Eli jakajan modaukseen joudut.

    Jos on vakio puristukset ja toi nokka ja sytkäennakot luokkaa 10ast tai alle niin voip olla meleko raskaskäyntinen ja mopo alakierroksilla.

    Niin ja modatulla jakajalla ei tarte/saa käyttää alipaine säätöä.

    Jakajan modaamisesta löytynee montakin aihetta täältä.

    -Timo
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    No juu.Kampura+vetolevy+turbaani on ekaa kertaa yhesä.Turbiini on meleko uus eikä siinä oo ulkosia painoja.

    Tuota sytty/kaasari puolta epäilen ennemminki.

    Miten tuommosella asteikolla joka jakopään kotelosa on +-10 astetta,niin sääjetään tuon kympin yli meneviä asteita?

    mitähän jakajalle pitäs sitte tehä? pitää vissiin tuota uutta hakua alkaa opetteleen ja kahteleen jos ohjeita löytys.

    Nii ja kansia on käsittääkseni 2mm höylätty,kanavia avarrettu ja kiillotettu
     
  5. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    Lyhyesti sanottona jakajaan tehdään seuraavat temput.

    Migillä räkästään pikku möykky keskipakopainoihin joilla rajoitetaan hivenen liikettä ja toinen painonjousi otetaan pois.

    Joutuu jumppaamaan mahdollisesti muutamia kertoja ennenkuin sattuu kohdalleen.

    Dampperiin tehdään merkki 35 asteen kohdalle ja sytkä säädetään siihen kierroksilla. Tyhjäkäyntiennakko on sitten mitä on.

    35 asteen merkin teko onkin sitten niinkin tieteellinen toimenpide kuin:

    dampperin halkaisija milleinä, kerrotaan piillä ja tämä jaetaan 360:llä ja kerrotaan sitten vielä 35:llä.

    Saadaan mitta, montako milliä nollamerkistä dampperissa myötäpäivään tehdään uus merkki.

    Toki jos on niin hieno ajoituslamppu, jossa voi säätää ennakkoa asteina missä kohdin lamppu vilkuttaa, niin ei tarte viilailla uusia merkkejä.

    -Timo
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    Iso kiitos Timolle!!

    Tuota jakaja modifiota täytyy vielä miettiä..ei menny ainakaan vielä täysin perille...ehkäpä sitte,ku jakaja on kädesä.

    Mikä tuosa jakajan käsittelysä sitte hajetuttaa,että pitää ehkä useita kertoja purjata sen kans?

    voisin kyllä ostaakki semmosen viritellyn jakajan jos jollakulla ylimääräsenä?
     
  7. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    Mopar muscle magazinen nettisivuilla on ohjeet kuvien kera toimenpiteestä. En jaksa suoraa linkkiä nyt etsiä.
     
  8. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    Käjessähän se jakaja pitää olla ja vieläpä täysin purettuna :lol:

    Eli ne keskipakopainot on siellä jakajan sisällä olevat "nokat" jotka liikkuu jousia vastaan jonkun verran. Tän liikkeen hoksaat, kun käännät jakajan pyörijästä myötäpäivään (isolohko moparissa vastapäivään).

    Tuota liikettä pitäs saada "kevyemmäksi" ja lyhyemmäksi.

    Jumppaa aiheuttaa joskus se, että saat sopivan jousen / sopivasti rajoitetun liikkeen, jotta ennakkokäyrä ois hyvä.

    Esim. maksimi ennakot vasta 3800:ssa -> pittee vaihtaa vielä löysempi jousi. tai hitsaat liikaa rajoitusta, niin tyhjäkäynti ennakkoja on liikaa ja potkii kuumana vastaan startatessa tai nakuttaa alakierroksilla.


    -Timo
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    No pitää kai se alkaa raplaan täsä ku kerkiää,että vihdoinki sais pelaamaan oikein.Kyllähän tuolla ajeleen pystyy mutta mutta..Ootko vaihellu eri jousia ite jakajan sisälle? mistähän jousia vois hommata? kuulakärkikynästä? :D

    Ja sitte tuo ajotuslamppu,niin tekeeköhän tuolla motonetin sääjettävällä lampulla mitään?
    On ollu jo kauan hankintalista tuo lamppu,niin tekiskö tällä mitää? http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut ... ituslamppu

    ja entäs tuo holley!?! voisko epätasanen tyhjäkäynti johtua vaikka jostaki tukosta? en oo ikinä tosiaan levällään käyttäny ja uutena on ostettu..Tai en tiiä..tyhjäkäynti on siis aika tasanen jos käyntiä kuuntelee mutta ite kone/auto vapisee.

    säätöpenkkiin kai tämän kans pitäs lähtä,että tulis kuntoon!!
     
  10. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    Ylleensä riittää toisen orgisjousen poistaminen.

    Joskus olen myös vaihtanut jousia. Ihan sellaisesta jousisatsista joita löytyy joka kiinanromukaupasta. vääntelee vaan päät sopiviksi.

    Ei siihen säätöpenkkiä tarte, että autot toimimaan saa. Toki bensaa, aikaa ja oppirahoja palaa vaan tolleen kotioloissa ja tiellä säätelemällä.

    -Timo
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    Voit tosiaan poissulkea sen epätasapainon. Mä hankin joskus joskus sekasikiö vauhtipyörä-kampura ford 400:sen, jonka rankka epätasapaino tuli ilmi vasta kierroksilla kun ei saanut selvää taustapeilistä, tyhjäkäynti ok.

    Uusien kaasareiden tyhjäkäyntipiireissä voi tosiaan olla sontaa tai vaikka koneistusvirheitäkin, kun ihmisten (?) tekemiä ovat. Varminta on testata toimivaksi todetulla toisella kaasarilla.

    Mitens toi kuulostaa myös siltä, että käy vajailla, sytytyshäiriöitä? Syttyvian/väärän säädön lisäksi sytytys jää vajaaksi/tapahtumatta mekaanisen vian vuoksi herkästi varsinkin tyhjäkäynnin tuntumassa, kun venojen kantamisen yms. takia ei muodostu tarpeeksi puristuspaineita.

    Sinuna hommaisin/lainaisin ajoituslampun + puristuspainemittarin, kun ei ne halpamallit paljoa maksa.

    IR-lämpömittari on kans kätevä peltisarjojen kanssa: löytää ongelmasylinterin helposti, jos siitä on kysymys.

    Sitten on leluja ja aika kivasti :D

    Ai niin, onko koneen/vaihteiston kiinnikkeet ok? Onko ne uretaania tms?
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    Tulpat on täysin uudet ja johot vuoden vanhat.

    Koneen korvat/kumet uudehkot.

    Ennakko on tällä hetkelle n.12 tyhjäkäynnillä.kaasari mua epäilyttää eniten ja imuvuota kans!! kansien höyläyksen takia imusarjakaan ei tahtonu asettua kunnolla.Sitäki sitte koneistettiin ja sain istumaan aika hyvin.Kasattu liimalla ja tiivisteillä.Puristuspainemittari mulla onki ja tuon lampun ajattelin hommata oman.Tosiaan tekekö tuolla hätänetin lampulla mitään?

    Koneremotin yhteydesä helotettiin ohjurit ja uusittiin osa venttiileistä.

    Tulppan värihän kertoo varmaan aika paljon? nyt,ku muistelin,niin 1 ja 2 tulppa tais olla vaaleammat,ku muut? pitää kahtua miltä nuo uudet kynttilät näyttää.Niillä on ajettu nyt n.100-150km sekalaista ajoa.
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    Tuntuu,että kylmänä käy tyhjää liikoja ravistamatta?Johtusko,että ryyppy on sillon enemmän päällä..

    ja sitte hoksasin,että kun vapaalla polkasee jengoja korkeammalle,niin kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille,niin kävis hetken hyvin ja sitte alakaa se vipatus..Oisko tämä vika ny kuitenki bensa puolella??
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    Mitä sulla on alipaineet tyhjänkäynnillä? Mitä kokonaisennakko tyhjänkäynnillä kun alipainesäädin käytössä? Oletko koittanut rikastaa tyhjänkäynnillä?
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    No jos ryyppi parantaa käyntiä niin sehän on joko imuvuoto jonka takia käy laihalla, HC?, tai seokset laihalla.
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    Jos tuo vesisae rauhottuu ettei huomena tarvi lähtä kumivenneen ostoon,niin katon ainaki tulupat tuosta konneesta.HCeetä ei muista mutta pieni imuvuoto kolkuttaa kyllä mielessä...mienhän sen sais varmistettua jos ei vuoja päällepäin? tulppien väristä? alipaineesta en tiiä mitä on tyhjäkäynnillä.mittaanko jarrutehostimelle menevästä letkusta?
     
  17. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: sbm ravistaa

    Laita alipainemittari kiinni kaasariin läppien alapuolelle. Varmaanki se sytkän alipaine on kiinni samassa putkessa.
     
  19. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    Jep.Minäpä päivittelen tänne mitä saan aikaseksi.Tänään ois ainaki tarkotus käyä tyhjäkäynti päästöt mittauttaan
     
  20. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: sbm ravistaa

    Enpä päässy tänään pakokaasutesteihin mutta käytin tulppia irti(Uudet150km) ykkös pytyn tulppa valkonen! ja muut huomattavasti tummempia.Eiköhän tuo kieli sen verran,että ykkös pytty vetelee hiukka ylimääräsiä ilimoja.Puristuksiakaan en kerinny mitata mutta ehkä vuosi sitte mittasin ja oli tasaset.Katon jos huomena ainaki tuon pimiän pytyn mittaan.

    V 7,5 :mad:
     

Kerro tästä muillekin!