Pieniä ja isompia ''erikoisuuksia'' automalleittain?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 12.8.2012.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiedä kiinnostaako tämä aihe moniakaan mutta tuossa kaikennäköstä luettuani totesin että kaikkea hienoa sitä on autoon tungettu.


    Mitäkö sitten meinaan?

    No vaikka 70-luvulla mm. Cadillacciin ja Oldsmobileen saatava ''turvatyyny'' tai vaikka ihan varhaiten w123 diesel mersujen öljykylpy-ilmansuodatin mitä itse keltanokkana pidän harvinaisempana.


    Mitä kaikkea arvon asiantuntijat ja auton omistajat tietävät? Jos nyt puhutaan ihan Suomessa ja maailmalla yleisemmistä automalleista.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onhan mulla Olssissakin öljykylpysuodatin. Ensimmäisessä omassa autossani, Mitsu Trediassa kummastusta aiheutti vaihteiston kertoja, siis muuten ihan tavallisessa etuvetoisessa henkilöautossa. En kyllä itsekään tiedä miksi siihen moinen oli ympätty.

    Niin ja Roverissa oli ikäisekseen (-00) monipuolinen valojen valvontasysteemi. ilmoitti ihan tarkalleen polttimon mikä ei syttynyt. Tuo ei varmaan mitään kovin ainutlaatuista ole, mutta sellaiseen en ole muualla törmännyt, että takaparkin sammuttua jarruvalo paloi puolella teholla, jottei toinen puoli ollut kokonaan pimeänä.

    Niin ja Polski-Fiiussa oli pohojam'maalainen vakionopeurensäärin, eli käsikaasu.
     
  3. capri30S

    capri30S 1st gear

    80-luvun alun coltissakin oli moinen. Olishan ton tietty voinut ratkaista perinteisemmin viidennellä vaihteellakin :lol:
    Itse tuli leikittyä rekkapenaa monesti ja vaihdettua lyhkäsen ja pitkän puolen välillä, ja monet kaljatkin sai kun löi vetoo et mulla on autossa 8 vaihdetta :D
     
  4. Ombo

    Ombo 1st gear

    Ainakin -87 mitsu lancerissa oli yhtäaikainen puhallus sekä naamalle, että tuulilasille. Puuttuu yllättävän monesta autosta, etenkin jenkkilöiden peleistä. Joutuu valitsemaan mitkä lasit haluaa huurruttaa, tai sitten minuutin välein veivaa puhallusnamiskaa ees taas.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuosta tuli mieleen, että olihan siinä Mitsussa myös "suorat" raitisilmakanavat maskin takaa, tuli aika hyvin raitista ilmaa kun ne avasi (ja keväällä myös männynneulasia ja hiirenpesiä talven jäljiltä).
     
  6. Ombo

    Ombo 1st gear

    Kyllä näin oli. Puhallus neloselle niin silmille tuli kyllä kaikkea oravaa pienempää. Yksi mikä jäi sanomatta, oli ratin alla oleva pallituuletin.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Trediassa nimenomaan puhallin ei vaikuttanut noista räppänöistä tulevaan ilmamäärään mitään, tuli pelkän ajoviiman voimalla kun avasi sen suoran kanavan.
     
  8. DD6

    DD6 Gearhead

    Themassa ja Cromassa oli vastaava systeemi, ihan hauska lisä varoitusvaloviidakkoon.
    Perhana että järjestelmän jättimäinen punainen CHECK-valo säikäytti muutaman kerran. Kerran se ilmoitti, että vasen takavalo pimeänä. No, hyvin näytti palavan, mutta sitten tajusinkin, että se näytti myös rekisterikilven valojen toiminnan, tai toimimattomuuden... 8)

    Taisipa -87 Themassa olla ensimmäisenä maailmassa edessä sähkölasien sulkutoiminta ilman, että virtojen piti olla päällä. Suurta....
     
  9. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    '79 Galantissa oli ratin korkeussäätö toteutettu sellaisella avattavalla muoviruuvilla. Lisäksi siinä oli takapenkin selkänojan kaltevuussäätö.

    '81 Datsun Laurellissa oli hauska radio/c-kasettisoitin

    Radio kuului vasemmasta kajarista ja kasetti oikeasta kajarista ja molemmat sai yhtäaikaa päälle
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    88 Bluebirdissä kans tuo takapenkkien kaltevuussäätö.


    79 sedan electrassa oli tuhkakupissa edessä tupakansytytin kuten myös jokaisessa neljässä ovessa oman valaistun tuhkakupin kera.

    9000 Saabissa apc solenoidi ahtopaineelle joka laski täyspaineen puoleen kun check engine valo syttyi tai tuli nakutusta esimerkiksi matalaoktaanisemman polttoaineen käytössä.
     
  11. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Vm86 caprice stw josta löytyy sähköllä toimiva jarrutehostin
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

    343 volvossa oli kuskin ja apparin jalkatilaan omat lämppärin säätimet.
    sais olla kyllä muissakin,oli kyllä hyvä "keksintö".
     
  13. umpio

    umpio 3rd gear

    No hö, Minissähän tuo raakana ilmaa kabiiniin tuottava rööri oli jo -59, kojelaudan molemmin puolin. SD1 Vanden Plasissa ainakin oli ajotietokone, joka kertoi hetkellisen kulutuksen, keskikulutuksen, käytetyn bensamäärän, ja jos jaksoi ennen matkaa näppäillä matkan pituuden, kertoi tuo paljonko on matkaa jäljellä sekä arvioidun saapumisajan. Ja tämä v. -87. Jotenkin huvittaa tuota muistellessa vaimon Huihain "ajotietokone", joka ei osaa muuta kuin kertoa jäljellä olevan bensamäärän ja keskikulutuksen...
    Land Roverissa oli myös öljykylpyinen ilmansuodatin, samaten tuulilasin alta sai kaksi vaakasuorassa olevaa räppänää auki, jos tuli hiki. Jos ei tuo riittänyt, kaksi ruuvia avaamalla sai tuulilasin käännettyä konepellin päälle... SD!:ssä oli muuten hieman neliskanttinen ohjauspyörä :eek:
     
  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tulipa mieleen aiheeseen sopiva hauska juttu työkaverin autokaupoista. Kaveri oli ostamassa itselleen hyvin varusteltua bemaria muutama vuosi sitten, tinkaus oli kovaa ja myyjä esitteli auton namiskoita parhaan kykynsä mukaan autoa kehuen. Työkaverini sanavalmiina kaverina sitten aikansa selostuksia eri sähköhärpättimistä kuunneltuaan, kysyi myyjältä, että mistä napista aukeaa takalasi? Oli myyjällä leuka loksahtanut ja todennut, että ei mistään. No työkaverini siihen, että hänellä aukeaa takalasi napilla jo -59 vuoden autossa :rotfl: . Kaverilla sattuu olemaan -59 Lincoln Continental...

    Ps. en ihan usko, että toi Theman sähkölasien lukko ihan ensimmäinen olis, mulla toimii tossa -64 Imperialissa lasin lukitus ilman virtoja
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juu onhan sellaiset tuossa '49 Olssissakin. Tuli vain noista muista Mitsujutuista mieleen että en ole muissa sen ikäisissä ('83) tai uudemmissa moiseen törmännyt, vaikka tarpeellinen olisi jos ei kylmästöintiä ole.
     
  16. chauffer

    chauffer 1st gear

    -83 Cadillacissa mm. automaattisesti vapautuva seisontajarru kun vaihde kytketään D-tai R-asentoon, ajovaloautomatiikka;ajovalot saa toimimaan hämäräkytkimellä eli syttyvät illan tullen. Etulokasuojien päällä valokuidulla toteutetut näytöt etuparkkien/vilkkujen/ajovalojen/pitkien valojen toiminnasta, samanlainen näyttö takalasin yläpuolella sisällä ilmoittaa takavalojen/jarruvalojen/vilkkujen toiminnan. Automaatti ilmastointi ja ajotietokone löytyy. Lisäksi monissa automaattinen pitkien valojen vaihtaja(omasta puuttuu). Takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähköllä jne...
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    sitä huurua varten niissä on ilmastointi,moni vaan heittää sen mäkeen kun on turhavehje.
     
  18. capri30S

    capri30S 1st gear

    Scorpio Ghia-mallissa oli sähköllä toimiva takapenkin kallistuskulman säätö, lämmitettävä tuulilasi ja vakiona abs-jarrut, jotka vielä nykymittapuunkin mukaan oli tehokkaat ja toimivat. Lisäksi oli kanssa ajotietokone, ihmettelin kun täyteen tankattuani alkoi näyttää että tankillisella pääsisi 001 kilometriä, vähän päästä 030 jne.. Sitten alkoi vähetä pikkuhiljaa, kunnes alkoi näyttää 998 km ;)
    Ei ollut kuin kolme numeroa näytössä niin näytti yli tuhannen menevän kilsamäärän noin.
    Lisäksi oli alkuperäinen hälytin systeemi, ja alkuperäinen kasettiradio, sekä sen alapuolella alkuperäinen cd soitin, erilliset laitteet siis!
    Nahkapenkitkin löytyi, sekä sähkökattoluukku ja ikkunat, etupenkit toimi sähköllä ym.. parhaiten varusteltu auto mitä mulla on ollut.
     
  19. CAD54

    CAD54 3rd gear

    Tuommosia tuli mieleen.
    Fso polle käsikaasu (vakionopussäädin)koetaulun alla
    Toyota previa keskimoottorin jäähdytinpuhallin pitkällä akselilla
    vedetty keulaan.
    Skoda Superp ilmastoitu hanskalokero saattas kuulua kans tähän
    ja tuo edellä mainittu c-kasetti soitin löytyy myös vm 2006 volvon
    koetaulusta.
     
  20. SlantSix

    SlantSix 1st gear

    -89 ja uudemmissa VW:ssä on tihkukytkin. mitä monet ei tiedä. Eka käytetään tihkulla, takasin 0 asentoon, odotetaan et lasi on sopivan märkä ja takasin tihkulle. Muistaakseni aika väli on 5-30sec mille sen voi säätää.
     

Kerro tästä muillekin!