Pieniä ja isompia ''erikoisuuksia'' automalleittain?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 12.8.2012.

  1. hara64

    hara64 1st gear

    tuohan oli jo -66 mercuryssä.


    wartburgissa oli vapaakytkin.
    stw warressa oli lisä takavalot d-tolpissa jos joutu luukku auki ajelee.
     
  2. hara64

    hara64 1st gear

  3. sami

    sami Gearhead

    Mulla oli -64 Galaxie farmarissa suoran kutosen jatkeena kuusivaihteinen rattimanuaali. Oli lootassa sähköinen puolittaja ja vapaakytkin. Ihan tehdas varusteena. Myös mun -68 cadillacissa on toi itekseen vapautuva käsijarru ja samoin oli faijan -65 kaukossakin jo.
    B-mallin opel kadetissa apukuskin puoleinen aurinkolippa on lisävaruste :lol:
    Sit toi tihkukytkimen säätösysteemi on myös skoda feliciassa 90-luvun puolivälissä ja nyt meiän -06 opel astrassa.

    Mun -94 pontiac bonnevillessä oli tuulilasinäyttö elikkäs HUD mistä TM lehti kirjoitti -96 vuoden corvetten ainutlaatuisesta ja uudesta keksinnöstä. Bonne oli SSEi malli eli remmiahtimella varustettu 3.8L V6.
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    600 fiatissa tais olla ensimmäisenä raitisilmasuodatin.
     
  5. Ombo

    Ombo 1st gear

    Ainakaan meikäläisen vehkeissä noi AaCeet ei ole pahemmin talvioloissa pörränneet.
     
  6. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -72 Oldsmobile Delta 88 on kanssa pallituuletin... :wink:
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Se on välijäähdytin
     
  8. JnZm

    JnZm Gearhead

    Kaikissa Scorpioissa oli ABS-jarrut vakiona, ei vain Ghia-malleissa. Ensimmäinen automalli laatuaan jossa koko valikoimassa ABS:t.

    Lancia (Autobianchi) Y10:ssä ulospäin aukenevat takasivulasit aukesivat sähköllä, se oli siistiä.
     
  9. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Menee jo raskaamman kaluston puolelle mutta -98 MB Actros osaa kertoa ajotietokoneella suhteellisen tarkasti akselikohtaisesti jarrupalojen kunnon. kertoo kilometrimäärän mikä on jäljellä ja laskennallisesti päivämäärän koska vaihto on ajankohtainen. Tyyliin 35 000km ja 24.12.2015 vaihto. kun ajotyyli muuttuu myös aika/matka lyhenee/pitenee.Ilmanputsaria osaa kanssa haistella samalla tyylillä ja kone öljyjä.
     
  10. nixon

    nixon 3rd gear

    Ooppelissa oli ainakin näitä 90-luvun loppupuolella.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vapaakytkin taitaa olla kaikissa kaksitahtisissa. Ja 96:ssa myös nelitahtisissa.

    Mosseissa oli myös "laskeutumisvalot" c-pilarissa 70-luvulla. Syytä en tiedä.
     
  12. 31 Huppmobilessä (no ei nyt ihan yleisimpiä autoja) on hieno ja yksinkertainen moottoriöljyn mittatikku , koho öljyssä josta tanko ylös peltilätkään stanssatun asteikon eteen , ei tartte ku vilkasta niin näkee öljypinnan.

    Samassa häkkyrässä etuakselin ja raidetangon välissä sellainen hiuspinniä muistuttava jousi joka työntää raidetankoa ulospäin akselista ,eli palauttaa ohjauksen suoraan....
     
  13. raggar

    raggar Gearhead

    Sillä on peitetty ruma hitsaussauma pilarissa.
    Samasta syystä Volvo 240:sessä on lista c-pilarin alaosassa.

    Mossessa oli jo 60-luvulla apukuskin aurinkolippa vakiovarusteena, mikä tuon hintaluokan autoissa ei ollut vissiin kovin yleistä :lol:
    Ja sisältä käytettävä kaihdin syylärin edessä.
    Yksi automaattisulakekin oli, en muista mille, ehkä valoille tai puhaltimelle.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Ja vielä mossessa veivin reikä rekisterikilven takana (ja kilpi kääntyi jousen varassa alas). Taisi tuokin hävitä 80-luvulle ja muovipuskureihin siirryttäessä...
     
  15. hara64

    hara64 1st gear

    en tarkottanut "laskeutumisvaloja" vaan nämä warren valot tulee "esille" vasta kun takaluukku avataan.
     
  16. Fordmieesss

    Fordmieesss 2nd gear

    Vielä 90-luvulla sai Volvon 900-sarjaan sekä 5 vaihteisen manuaalin, kuin myös nelivaihteisen sähköisellä vaihdekepin päästä kytkettävällä ylivaihteella. VW K70 oli ensimmäinen etuvetoinen ja eka nestekoneinen volkkari. Kyseisessä mallissa oli pitkittäiskone, laatikko sen perässä ja etujarrulevyt oli laatikon kyljessä. Autossa oli myös erillisjousitus takana, mitään pyöriä yhdistävää rakennetta ei ollut. Kannessa oli kaikkiaan kahdeksan pientä sankakiinnitteistä koppaa, joiden kautta venttiilit pystyi säätämään. Kytkinlevynkin sai vaihdettua käsittääkseni irrottamatta laatikkoa, ainakin kytkinkopan yläosassa oli "klipsuilla" kiinnitetty luukku, jonka kautta kytkimeen pääsi käsiksi.
    E: Niinjoo, ja ainakin meikämallin Buickissa ja C-mallin Opel Rekordissa on kovera takalasi.
     
  17. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Skoda 440-445 malleissa (n .56-59 ) Tuulilasi ja takalasi olivat keskenään vaihtokelpoiset :eek: . Taisi olla vielä uudemmassa Octavia mallissakin n-62 asti. Samoin tuulilasinpyyhkijät oli kumpikin omalla moottorilla, ja katkaisijalla :wink:
     
  18. hara64

    hara64 1st gear

    scandinavia mossessa on/oli "maailman tehokkain(n.40hv)" pyyhkijän moottori.
    voima otetaan vaijerilla suoraan nokka-akselista :)
     
  19. raggar

    raggar Gearhead

    Mossessa oli sulakkeet korjattavissa, niissä oli kiepillä varalankaa mukana.
    Myös muissa neukkuautoissa oli näitä, paitsi Ladassa joka olikin alkujaan länsimainen.
    Mossessa oli myös roikkavalo vakiona, pistoke oli konehuoneessa "jos" joutui remonttia tekemään ryssä-olosuhteissa.
    Kohokammiossa oli ikkuna mistä pystyi bensanpinnan näkemään suoraan. Bensapumpussa oli myös käsipumppu.
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    talvella ei yleensä kosteutta ole,meikeläisen vehkeissä ei pakkasella ole ikkunat huurussa olleet,ajelen työmatkaa 120 km päivä ja pakkasta on yleensä talvella 28-38 ja on ollu capraisea,etu,takaveto caddyä,nyt gta ei tunnu huurua olevan kuin startatessa,no onneks niitä mitsuja saa edelleenkin.
     

Kerro tästä muillekin!