Astron öljymäärä, konehuone savuaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja McSuti, 24.8.2012.

  1. McSuti

    McSuti 1st gear

    Terse! Kyseessä vm 92 oleva 4,3tbi vajaavetosena.

    Ensimmäinen kysymys: Voisiko joku mitata astrostaan öljytikun pituuden vaikka siitä kohtaa missä vetokahva tökkää tarkastusputkeen?

    Kävi nimittäin seuraavaa: Eilettäin vetelin radion sähköjä yms jännää uusiksi ja kurkkasin nesteet ja öljyt koska tarkotus vkl vaihtaa kaikki uusiin. Öljytikku oli enemmän kuin tiukahkon oloinen ja kaiken kukkuraksi ihan kuiva ja edellisen astron tikkuun verraten mielikuvalla paljon lyhyempi. No tyrkkäsin koneeseen litran öljyä varuulta että tänään pääsen vielä töihin ja takaisin -> Ei vieläkään näy tikussa mitään.. Aamulla starttasin vehkeen, ajoin rauhallisesti suht kylmällä koneella alle kilometrin ja konehuoneeseen puskee makean hajuista savua. Auto pysähdyksiin ja pelti auki -> savuaa harmaata koko laitos. Kone käyntiin ja kurkkasin auton alle niin pikkasen tiputteli vettä koneen takaosasta keskeltä ja samasta paikkaa tuntui savukin tulevan.

    Reippaassa ajossa ei enää savuttanut ja ajelinkin 30km tankkaamaan. Pysähdyin tankille ja ei nouse enää savua. Pari minuuttia laskin bensaa tankkiin niin johan alkoi yhtäkkiä taas savuamaan paikallaan ja ilman että on motti edes käynnissä???

    Ajoin siitä 50km töihin ja perillä ei enää noussut savua, jäähytinnestettä ei ollut kadonnut ainakaan niin merkittävästi että olisin sen huomannut, mutta kun otin ilmanputsarin metallisen suojan jälkeisen ekan muovikulman pois niin sieltä paljastu öljynen putki, eli läppä on ainakin ollut täynnä öljyä.

    Mitähän tässä on nyt käynyt? Ei heti käy mielessä mikään muu kuin että öljyä on ollut liikaa ja vahinko on käynyt koska mittatikku on peräisin jostain ihan muusta autosta. Kiireessä aamulla en siinä tien varressa tajunnut mennä auton alle kömpimään ja katsomaan että oliko se neste mikä maahan valui niin öljyä vai vettä, mutta ainakin niin juoksevalta se vaikutti että olisi ollut jäähdyttimestä peräisin.

    Paljonko pitäisi koneeseen mennä öljyä kun nyt ne vaihdan?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Öljymäärä lienee 4,5 l luokkaa:
    http://blazerforum.com/forum/1st-gen-s- ... ity-63845/
    Ei litra ylimääräistä pitäisi muuta saada aikaan kuin korkeintaan öljyroiskeita, en oikein mihinkään vaurioon normiajossa jaksa uskoa siitä johtuen. Makea haju viittaa jäähdytysnesteeseen, selvitä mistä sitä vuotaa ja korjaa vuoto. Käryävä öljy haisee - no käryävälle öljylle. Ja sitten oikea määrä öljyä koneeseen ja kovaa ajoa.
     
  3. McSuti

    McSuti 1st gear

    Sepä. Sillä sen litran laitoinkin että ei ainakaan mitään särkisi mutta oudolta tuo silti tuntuu. Huohottimen kauttahan se on sen tuonne ilmanputsarille nostanut, mutta jopa niin paljon että sen suodattimen läpi mennyt tuonne putkeen.. Ja haju tosiaan viittaisi jäähyihin sekä se tiputus, omituista tosin että sitä ei olevinaan ole paisarista hävinnyt. Kahteen kertaan kun niin paljon savuaa että hytissäkin sankkenee niin jo sen pitäisi selvästi jostain kadotakkin.

    Nyt ajelin tuolla taas 100km ja ei siinä enää mitään omistuista tunnu olevan kun sai vain vähän öljyä syljettyä pihalle.

    Edelleen kaipailisin mittaa siitä öljytikusta? Koska jos tuo on oikein mittainen tuo tikku niin sitten menee oudoksi että räkii öljyt katon kautta pois vaikkei öljytaso yllä edes mittatikkuun :D
     
  4. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Mittasin tuosta omasta (4.3tbi -94) tikun. Topparista ylämerkkiin oli 81,5cm ja alamerkkiin 85,5cm. Topparilla tarkoitan kohtaa tikusta johon tuo putki johon mittatikku työnnetään vastaa.
     
  5. McSuti

    McSuti 1st gear

    KIITOS! Omassani samaiset mitat 44,5sm ja 46,5cm :D Ihmekkös tuo kun ei litran lisäyksellä vielä tikussa mitään vilahdakkaan :mad:

    Putsailen tässä konetta ja ajattelin että vaihdampa samalla tulpat. Vänkärin puoli vaihdettu yläkautta, aikaa mennyt 1,5h ja kädet ihan paskana. Voi sitä ilon määrää kun vilkasin tuota kuskin puolta, tilaa on vielä vähemmän! Toivottavasti ei ole astron tavaramerkki että työt jotka muissa merkeissä vie 5minuuttia niin vie astrossa 5tuntia :)
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onnistuuko tulppien vaihto pyöräkoteloiden kautta? Astroa en tunne, mutta johonkin 4.3:een (camino tai typhoon) noin tuli vaihdettua.
     
  7. McSuti

    McSuti 1st gear

    Ilmeisesti osa olisi helpoin vaihtaa sitä kautta mutta kaikkia ei. Sain muuten eilen 4tunnissa 5tulppaa vaihdettua 8) Yhen jätin tälle päivälle koska sitä ei kopan kautta saisi vaihdettua vaikka olisi lapsen kädet.

    Tälle päivää olis sitten edessä PCV + uudet putket, laatikon öljyt + filu + tiiviste, mottiin öljyt + filtteri, PA-suodin, ja lämpötila-anturi ja mahdollinen jäähynestevuodon etsintä. Jos sen jälkeen veisi ens viikolla vikakoodienlukuun ja ihmettelis että mille sitten ruvetaan vai joko tällä uskaltaa ajaa :)
     
  8. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Mie vaihoin kyllä omaan astroon tulppaanit puolessa tunnissa, ei ne miusta niin hankalasti siellä olleet :\ Toki vaati kaiken maaliman kulmaa ja muuta et sai auottua, mut pitäähän nyt työkalut olla kohallaan :wink:

    Sieltä imusarjan päältä hantin puolelta lähti joku lämppärille tai johonkin menevä putki, missä on äärimmäisen typerä muoviklipsi kiinnitys mistä se on luultavasti siulla sylkässy niitä nesteitä pihalle, valuu suoraan pakosarjan/-putken päälle mistä syystä savuaa ja tuoksuu makialle!

    [​IMG]

    Tuossa kuvassa jakajan reiän oikealla puolella olevaan lähtöön tulevan putken liitos on luultavasti vuotava!
     
  9. McSuti

    McSuti 1st gear

    Pitääpä tarkistaa tuo putki! Meinaat ilmeisesti sitä teräksenväristä missä on muovinen "pikaliitos"?

    Ja mitä tulppiin tulee niin tuossakin kuvassa kun sulla näkyy tuo kuskin puolen takimmainen tulppa niin ei vaan mulla ole noin paljoa tilaa. Tiedä onko GM:llä tuo konehuoneen reikä sitten joka tekijällä omankokoinen vai mikä siinä on mutta mulla raapi kädet tuo reunus verille jo kun sinne edes koitti käden työntää puhumattakaan sitten että kädessä oli jotain.. Kävin tuossa kurkkimassa sitä viimeistä, eli kuskinpuolen etummaisinta tulppaa niin ei kyllä mitään käryä miten sitä lähtisin vaihtamaan. Käsikopelolla mulla ei edes mahdu ranne siitä konekopan reiästä joten varmaan menee renkaan irttoitteluksi ja ties mitä muuta siinä on vielä tiellä. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun vaihdan tulpat itse.

    Huohotinputket oli niin tukossa että ei toivoakaan jotta sieltä menisi vesiläpi, ilmaa sai hivenen läpi asti. Nyt vesihuilaa kun aikansa harjasi. PCV oli kuin betoniin valettu. Pakko se on joku vkl irroittaa venttiilikopat ja putsata sieltä asti röörit.

    Niin ja mitä tuohon savuun tulee niin tietenkin tuulesta riippuen mutta tuntui savuttavan kuskinpuolelta! Eli jos jäähytinneste syypäänä niin ei ekana tule mieleen kuin tuo lämpötila-anturi mutta ihan terveeltä se näytti.
     
  10. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Tuo venakoppien irrotus voi olla tekemätön paikka kone paikallaan, ei ainakaan miun Astrossa apparin puoleinen koppa mahtunu nousemaan pois vaikka miten yritti pyöritellä :eek:

    Ja sen verran lisätään vielä, et tuo yllä oleva kuva on miun oman Asteroidin moottorin irrotusprojektista! :)
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Minusta tuo on keskimmäinen ja takimmainen ei näy kuvassa. Pari kertaa kun vaihtaa kannentiivisteet Astroon, niin sen jälkeen tulpat voi vaihtamaan vaikka pakoputken kautta. Sopivilla työkaluilla ei ole mikään paha homma se tulppien vaihto. Muistaakseni 1/2 sarjasta ei puolikas, vaan 1/4 jatko on moneen tulppaan passeli pituus. Eli sellainen lyhyt tynkäjatko. 3/8 sarjalla nuo on varmaan suunniteltu vaihdettavan, mutta sellaista ei itseltäni löydy.
     

Kerro tästä muillekin!