Öljysumut pikkulohkoon.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja petrib1, 24.8.2012.

  1. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Mietiskelly jos yrittäisi toteuttaa öljysumut mäntien alle tuohon moparin pikkulohkooon. Kun vaan tietäisi minkä moottorin sumuja tuohon kannattaisi
    alkaa sovittamaan. Lähinnä yksinkertainen kiinnitys ja kohtuu hintainen olisi se mitä haetaan. Olisiko kellään kokemuksia asiasta?
     
  2. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mistään en mitään tiedä.

    Roverin orkkis mosassa on kiertokankien kansien välissä pieni reikä, ja laakerissakin on liitospinnan kohdalla kolo juuri tuon reijän kohdalla. Siitä pitäs öljyä lentää mäntään.? En tiedä kuinka monessa moottorissa tommosta tapaa käytetään? Saatikka mitenkä pitkälle viritettyyn moottoriin tommonen on riittävä?
    En tiedä olisiko tommosen toteuttamisessa järkeä jos moottorissa sitä ei ole vakiostaan?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei ehkä ole yllättävää että tuo edellämainittu systeemi on käytössä Buickilla 60-luvulla ainakin myös 300-moottoreissa.

    Pojalla 2,5l tuplaturbo Toyotassa se on toteutettu tehdasversiona ihan suutinpilleillä jotka kohdistavat öljysuihkun männän alapinnassa olevaan tähän tarkoitukseen tehtyyn koloon. Mutta tuorbottomassa 3,5l versiossa sitä ei vastaavasti ole.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Veivien sprutholet löytyy lähes joka -60 luvun vinkkelistä , sillä vissiin yritetään ruikkia ööliä männäntapille.
    Mene lähimpään koneistamoon kyselemään mitä niillä on hyllyssä.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Miksi sinne sellaiset pitää saada, mäntää jäähdyttään joo mutta minkälainen kokoonpano öljyn ruiskuttumista vaatii? Joku ahdettu tapaus tosi pienellä mäntä->pytty välyksellä?
    Veiviltä en välttämättä lähtis voitelua varastaan, vaan toteuttaisin mieluummin öljykanavaan tehtävällä putkituksella/suuttimilla. Onko se edes mahdollista, en tiedä?
     
  6. DD6

    DD6 Gearhead

    Fiat/Lancian 8-tappinen twincam ruuttasi kk-laakerien reikien kautta, ei hyvä. Paine jos laski, laakerit ja kampura entiset. Turbomalli ja 16-tappinen olivat ihan suuttimilla, mutta mistä se kierto oli napattu, en muista.
     
  7. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Mersun turbodiiseleissä löytyy öljyruiskuja männän pohjaan.
    Joltain MB-foorumilta vois saada apuja ja osia.
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jostain moottoripyörästä vois löytyy pieniä sipparoita ruiskuja.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Meillä on tämän tyyppiset öljykanavassa moparin R5 lohkossa.

    [​IMG]

    Toisen toimivan ratkaisun jonka oon nähny oli tehty siten että oli porattu laakerin uran pohjaan reikä ja siitä eteenpäin lohkon läpi männän pohjan suuntaan. Sekin nascar käytöstä.
     
  10. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Jostain luin että ainakin BMW käyttää öljysumuille suuttimia, jotka aukeavat vasta tietyssä öljynpaineessa. Nuo olisivat ainakin varma toimiset jos öljyn paine ei riitäkkään niin eivät myöskään aukea. Jossain oli myös tehty pieni ura kiertokangen alakaulan otsa pintaan josta laakerilta tuleva öljy suihkuaa suoraan mäntään päin. Tuo olisi yksin kertainen tapa ja ei käsittääkseni syö öljyn paineita laakereilta.

    CK. Onko nuo R5 lohkon suuttimet paineella aukeavat?
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä ne on koko ajan auki, ölppää lentää reilusti. Pumpussa pitää vaan olla tarpeeks tuottoo.
     
  12. TMO

    TMO Gearhead

    BMW moottoreissa on noita suuttimia, joita on käytetty turbo neloskoneissa jälkiasesteisina yleisesti.
    Banjoliitintyyppinen suutin sekä banjopultti (muistaakseni M8x1 kierteellä) pultissa paineventtiili luokkaa 1.5 bar.
    Maksoivat viimeksi kun parivuotta sitten hain n.20 eur kpl.
     
  13. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    [​IMG]
    Tässä se BMW:n suutin asennettuna...
     
  14. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    E46 316i 1.9 mallista löytyy tuommoset. Tuli selattua joku aika sitten BMW:n varaosakuvia, ja noita oli aika paljon erilaisia eri malleissa. Volvon turbokoneeseen ois aikomus käydä hakemassa noi.
     
  15. TMO

    TMO Gearhead

    BMW suuttimen varaosanumero on 11 11 1 739907, juurikin tuon joka SuperGas:in kuvassa.
     
  16. flatonia flattop

    flatonia flattop 3rd gear

    Onhan volvolla omatkin FT/FK vinokoneissa -94 eteenpäin.
     
  17. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    On, mutta kuulemma sikahintaiset verrattuna BMW:n ruuttiin. B234 lohkossa moisia alunperin ei ole mitä olen rakentelemassa.
     

Kerro tästä muillekin!