Mopar ylikuumenee moottoritiellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hummer1, 1.8.2012.

  1. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Mites on kaasarin rikastuksen laita? Tarkoitan, että liian rikkaalla olevat säädöt käsittääkseni nostattavat käyntilämpötilaa.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Siis mikä nyt on ogelma??? 85-95 on aivan normaali lämpö. Ei se paineistettu neste kiehu ku jossain 110 tienoilla. Olihan syylarin korkki ehjä??? Sekin on kuluva osa.

    Itellä möllöttää tasan 90 360 Mopessa kutosen syylarilla normaali ajossa.

    Ja mun käsittääkseni rikas seos ei nosta lämpöjä vaan laihalle meno...
     
  3. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Jos asia on näin, eli että laiha seos nostattaa lämmöt, niin hyvä kun korjasit virhekäsitykseni/-muistitietoni. Tänks!

    Ns. tuulitunnelista oli aikaisemmin mainintaa ja pidän sen merkitystä jäähdytykselle myös tapauskohtaisena juttuna, koska minulla on harrastajakavereita, joiden autoissa tuulitunnelilla ei ole juurikaan suurta merkitystä jäähdytyksen kannalta ja omalla kohdalla se on ollut merkittävä konsti saada lämpöjä alemmaksi.
     
  4. SB 340

    SB 340 2nd gear

     
  5. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Vois olla laihalla jos meinaa tumpata tai yskiä pintakaasulla, ja mulla ollu reilut kymmenen vuotta lämmöt tossa kolmenelikymppisessä 90-100 astetta eikä kertaakaan ole ollu ongelmia.
     
  6. ptpt

    ptpt 1st gear

    Mulla näytti sähkönen mittari 100celssiusta motarilla. huuhtelin syyläriä ja käytin vielä syylarin pajalla ku tuntu että on tukossa. sit tietenki uus vesipumppu, termari oli viime kesänä uusittu, otin siitä ny "tulpan" pois että jos se ei aukee.. noh lämmöt edelleen huntissa.

    tänää sit laitoin kaverix mekaanisen lämpömittarin lyhyt kojeajo lenkki ja mittarinäytti 180 faarenhaittia (82C) mut sähkönen mittari näytti edelleen 100C :eek:

    ja moottorina tietenki 383 moppe, taitaa olla ominaisuus :rotfl:
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos epäilyttää tarvikemittarin näyttämä.. Sen saa helposti testattua kotosalla, anturi kattilaan ja vesi kiehumaan.
     
  8. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Mä oon silloin tällöin tarkistanu semmosella intrapunapistoolilla millä katotaan lämpötiloja, niin kun kone on mittarin mukaan esim.85C tai orgis mittarin viisari puolivälissä eli mormaalissa niin suoraan lohkon päältä on 85C ja rautakannen imukanavan kohdalta 95C ja vastaavasti alsakannesta samalta kohdin 75C, ylävesi letku pinta taas 78C, ja siis mittarin mukaan se 85C,kyseessä mopsin BB, on käyny helteellä karvan päälle sadassakin eikä keittäny.
     
  9. Astro-87

    Astro-87 1st gear

    Pystyyköhän flektin suuntaa muuttamaan johtoja kääntämällä???
    Mulla ainakin poltti sulakkeen heti.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Suurimman osan pystyy, ei tosin kaikkia.
     
  11. Astro-87

    Astro-87 1st gear

    Kuulun siihen pienempään osaan...prkl :x
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    termarin pitäs aueta 82c ja flektin lähtä pyörimään kans 82c tänäänkö mittareita seurailin (autogage) niin flekti lähti päälle,ku mittari näytti 190f eli 87,7c

    mittari on mekaaninen ja anturi imarisa.Flektin aunturi on ylävesiletkusa.
     
  13. Ombo

    Ombo 1st gear

    Mun mielestä se on vaan hyvä, että flekti lähtee pyörimään muutaman asteen kuumempana kun mikä on termarin aukeamispiste. Pidemmän päälle olisi tuskin terveellistä kun flekti huutaisi jatkuvasti.
     
  14. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    eipä se flektin anturi tiedä mitään ennenkun termari aukee ja päästää kuumaa vettä sinne ylävesiletkuun.
     
  15. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jep. siinä mielessä alavesiletku ois otollisempi paikka. Jos ei oma jäähytin jaksa jäähdyttää niin silloin flekti hyppää mukaan..
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    nii meinaatta,että alavesiletku ois parempi?
     
  17. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Sinnehän nuo on bruukattu laittaa.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jäähdytysjärjestelmän lämpötila on useissa autoissa normaalisti 90-100 astetta, flektit lähtee jäähdyttämään +100 nurkilla.
    Sulla kotr on noi lämmöt turhan matalalla, anturi alavesiletkuun ja vaikka vähän korkeammaksi sen kytkemis lämpötila, sehän jauhaa siellä jatkuvasti muuten.
    Järjestelmän pitää olla tiivis.
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Näin sen asian minähi oon aatellu... Ja eikös useimmiten se flektin anturi ookkin syylarin alanurkassa?? Niissä joissa tehdasasenteinen. Paitti jos ECM-ohjaa.
     
  20. kotr

    kotr 3rd gear

    tämä selvä! :)
     

Kerro tästä muillekin!