Mitä vaatii sitruunahappo uitetut osat jälkikäsittelyksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja v841, 27.8.2012.

  1. v841

    v841 3rd gear

    Terve!Voiko joku kertoa mitä vaatii sitruunahappo kylvetetyt osat
    jälkikäsittelyksi,riittääkö kunnon painepesu vai?
    Kiitos etukäteen
    Kalle
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kunnon pesu lämpimällä vedellä ja teräsharjaa samaan pesun yhteydessä, jos osien koko ei ole mahdoton. Maalia tai mitä sitten pintaan haluatkin seuraavaksi.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos et heti meinaa maalata niin mäntysuopa vissiin neutralisoi ja estää uudelleen ruostumistakin aika hyvin.
     
  4. marvi

    marvi 3rd gear

    Uitin yhden vanhan lohkon sitruunahapossa, pesin kuumavesipesurilla, puhaltelin kuivaksi ja jätin suojaamatta. Ei ole mennyt miksikään (sisätiloissa, kolmessa vuodessa)
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Vesipesun ja teräsharjan jälkeen nopea kuivatus esim. kuumailmapuhaltimella. Tuppaa muuten tulemaan sellanen ohut ruostekerros heti pintaan
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Viime talven etniset keitokset sitruunahapolla ja lipeällä tartti vaan vesipesun ja maalaus sitten kun kerkes.
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    oletteko lämmittäny tota happoliuosta?
     
  8. ktech

    ktech 3rd gear

    parhaiten kait toimii kun lähes kiehuvaan veteen sekoittaa sitruunahapon ja osat sinne heti perään.. lämmintä sen täytyy kuitenkin olla.
     
  9. el_kamina

    el_kamina 1st gear

    Joo kannattaa lämmittää, prosessi nopeutuu huomattavasti. Ite aina keittelen pienemmät osat kattilassa noin 5 minsaa ja hyvin lähtee ruosteet pois :p
     
  10. jorke

    jorke Gearhead

    Ite lohkon putsasin ensin lipeällä ja sitten sitruunahapolla enkä lämmittänyt kummallakaan.
    Tynnyriin vaan vettä ja lipeää ja senkun antoi muhia muutamia päiviä. Sitten kun oli sillä putsannut niin loput ruosteet sitruunahapolla.

    Välillä nosti ja katto missä vaiheessa mennään.
    Lämpöä oli tallissa ehkäpä jotain 15 astetta.
     
  11. v841

    v841 3rd gear

    Kiitoksia vinkeistä
     
  12. jonetap

    jonetap 3rd gear

  13. Erittäin hyvä video , tutulta vaikuttaa metodit ja tulokset , tosin olen skipannut tuon harjausvaiheen ja pessyt pesurilla suoraan , ja toistanut käsittelyn jos ruostejäänteitä löytynyt.



    Joissain osissa tuo vetyhauraus näkyy hyvin, kuten pienissä jousissa jotka heti käsittelyn jälkeen katkeavat helposi ,mutta kestävät mutaman kuukauden kuluttua taivutsta taas normaalisti.

    Jännä ilmiö tuo vetyhauraus.

    Koripelleissä tuolla ei ole merkitystä , ja muutaman rungonkin olen hapottanut eikä ne ole käytössä näyttäneet merkkejä ongelmista.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Näköjään noi "paremmasta" raudasta tehdyt osat ei kestä tota sitruunaa. Oli kerran vahingossa pari työntötankoa sekalaisen pulttimutterikasan kanssa hapossa ja niistä tuli entisiä. Halkesivat pitkittäin ohuiksi siivuiksi :eek: .
     
  15. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Minkä vahvusta ton liuoksen pitäisi olla? Rojektilohkon vesitiloihin on säilytyksen aikana kertyny ruostetta. Kai toi täyätyy uittaa koko lohko tosa litkussa? Ennen koneistamoon vientiä....
     
  16. jonetap

    jonetap 3rd gear

    3-4% seos on sopiva, lievä lämmitys, 60°C, antaa lisää puhdistustehoa.
     
  17. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Ei viitsi millään uuttakaan viestiketjua aukaista, kun sitruunahapotuksesta on foorumilla useita keskusteluita, joten jatkampa tähän. Likeltä kuitenkin liipataan, ketjun aiheeseen nääs.

    Onko kenelläkään syvempää käytännön kokemusta sitruunahapotetusta vauhtipyörästä? Uskaltaako sellaista käyttää? Vetyhaurauden vaaroista on luettu ja se tässä laittaa arveluttamaan. Osa sanoo, että haihtuu itsekseen ja osa taas että ei välttämättä niinkään. Ja jättääkö haihtuessaan kuitenkin vaurioita?

    Pyörä on hapotettu varmaan liki 10 vuotta sitten ja koneistettu kevyemmäksi. Koneistettu kohta on ottanut hitusen verran pinta ruostetta, mutta muuten pyörä on ankean harmaa ja ruosteeton. Jälkikäsittely taisi olla saippuapesu ja huuhtelu. Uittoaikaa ei pysty millään kyllä muistamaan. Saattoi olla pitkäkin, mutta saattoi olla olemati.

    Materiaali tuskin on terästä tai mistäs minä tiedän. Ainakin se on valettu pyörylä, anyway. Kohtuu tiivistä kuitenkin, kun edes sen verran soi mitä soi. Onko väliäkään... siis lopputuloksen kannalta?

    Sen verran tykkään jaloistani, että varmuus asiasta olisi kiva saada.

    Edit: Volkkarifoorumilta löytyi kanssaharrastajia aiheesta. Eikä siellä ainakaan ole kukaan kirjoittanut, että volsun huimapyörä olis räjähtänyt, kun junakeulasta on otettu kaikki irti.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos siitä happokylvystä nyt vetyhaurautta on tullut, niin eiköhän se tuossa ajassa ole jo häipynyt. Jos epäilyttää, niin saunota se pari kertaa. Yhden Saabin kaikki alustaosat jouset mukaanlukien käytin kerran sähkösinkissä. Kolme kuukautta tapahtumasta oli käyttöönotto ilman mitään uunituksia, kaikki ovat lienee edelleenkin ehjiä näin 25v myöhemmin.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla on jarrusatulat olleet sitruunahapossa. Olin sillon vielä nuori ja tietämätön niin en tainnut niitä edes millään jälkikäsitellä, kunhan paineilmalla puhaltelin ja kasasin. Voi olla että ehkä pesin vedelläkin. Enkä edes käyttänyt silikoonirasvaa kun ei sellasstakaan ollut mitään tietoa vaan jarrunesteellä kasaan. Ei ole räjähtäneet vaikka on vieläkin käytössä, ruostuneet tosin ovat muttei pahasti.
     
  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Vetyhauraus ongelma ilmenee enemmänkin runsaammin seostetuissa teräksissä esimerkiksi jos kovia 12.9 pultteja sähkösinkitään niille tehdään vetyhaurauden poisto lämmittämällä 200 asteeseen
     

Kerro tästä muillekin!