FHRA Defa Finals 1.- 2.9.2012, Alastaro

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja askom, 3.8.2012.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Ei kait tuossa ollut sääntöjen soveltamisesta vaan sääntöjen nuodattamisesta kysymys.
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kyse olikin ilmeisesti siitä, etä miksi käytäntö ei ole sama kaikille, vaan joillekin jää tulokset voimaan vaikka esim. kaariraja olisi alitettu?
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Eli kun kirjoitettu saanto ei ole aina samalla lailla tulkittu niin kyseessa on soveltaminen! :odroll:
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voiskos joku kertoa mikä tässä "sääntö" hommassa on kyse?
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sitäpä tuossa puntaroivat, että miksi Junttilan ajat eivät jääneet voimaan pienestä runkorajan alituksesta, kun monilla muilla näin on käynyt. Esim. kaarettomilla autoilla ajeltu matalia 11 sekuntisia ja löytyvät tuloslistoilta.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Oukkei, eli herra Junttila alitti kaariaikansa.
    Entäpäs jos noita muita alittajia ei ole aina huomattu?
    Ihmisiä tuollakin vain on hommissa... Jos joku moisen erheen huomaa niin voisihan siitä mennä sanomaan?
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    On ne huomattu ja annettu vielä jotain rajoja, että paljonko saa "korkeintaan" alittaa. B.B.Chevy tuolla vippitopicissa ainakin aiheesta jutteli ja onhan noita muitakin vastaavia tapauksia.
    Eikä mulla mitään sitä vastaan ole, päinvastoin jousto joskus on fiksumpaa kuin pilkunviilaus. Varsinkin keskellä kautta.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ahaa, no mut jos vääryyttä on koettu, voi sitä aina protestin tehdä... Ajellaan kovempaa sit ens kaudella =)
     
  9. HM

    HM Gearhead

    Kyse on siitä että säännöt ei ole kaikille samat. Ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaankaan.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Säännöt ovat kaikille samat, mutta tulkinnat voivat heittää, koska kilpailuissa niin kilpailun johtajat kuin tuomaristotkin vaihtelevat.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä sääntökirjasta pitää pystyä osoittamaan mihin ne tulkinnat perustuvat jos niitä kerran tulkitsee, ja ne asiat pitävästi perustella. Pisteitäkään ei Paulille ainakaan aluksi ollut herunnut ainootakaan vikasta kisasta, luulis et tollaselle kohtelulle löytyis aika vahvat perusteet. Paulilla olis kuitenkiin ollut mahdollisuus ja potentiaalia jopa cup mitalistiksi. Katsastusmiehen kannan asiaan kuulin, mut kyseessä ei liene päättävä elin ja jos sääntöjä aletaan tulkita niin niitä toki soisi tulkittavan aina samalla tavalla.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo mut hei, kyllähän mm .juurikin näissä asioissa pitäs olla selkeesti varmanpäälle jo etukäteen tiedettävät ja tulkittavat yhtenäiset säännöt ilman mitään sen hetkisiä tulkintoja ja samat pysyvät käytännöt ilman jossain sen kertasessa kisassa tehtävää arvontaa, nimenomaan sen takiahan meillä on kattojärjestö ja sääntökirjat.

    Tässähän on kyseessä on kuitenkin todella selkeä ja helposti todettava ja mitattava asia.

    Ja toi varmuus asiassahan ei oo todellakaan kenellekään mikään rasite vaan sehän palvelis myös kilpailijoita.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Juuri noin. Ja mm. ton takia meidänkin kuskikin ajo silloin toissa syksynä eka rundin ihan "mummoillen", osin siks että varmistu ettei voimansiirto yms. sellasessa finaalikisaan lainatussa ihan katuautossa hajoa siihen viivalle mut todellakin osin myös siks että sai siitä varmasti sellasen silloin mestaruuden varmistukseen tarvitun kelpaavan ajan lajitteluun.
    Pistetilanne oli silloin kerrankin sen verran kiva että kyllä sitä meitin tiimin kuskia silloin monta kertaa vannotettiin ajamaan eka rundi todella hiljaa jotta homma hoitus kotiin.
    Muistaaksein ei vetäny siihen eka vetoon ees minkäänlaisia burniksia mikä on meille jo aikas harvinaista, yleensä on sentään yritetty saada aikaan jotain nähtävää yleisölle, kulkee vehkeet sit tai ei :rotfl:
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Muistakaa se, että näitäkin asioita käsittelevät ovat vain ihmisiä, eivät koneita.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toki, toki. Koneethan osaavat perustella tekemisensä ja myöntää tehneensä väärin ja korjata asian mikäli sille on aihetta.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Mistäs väärän päätöksen tietää, jos siitä kirjoitetaan vain tänne OD:lle.
     
  17. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ei kait se liikaa olis vaadittu etta jarjeston hallitus/katsastus seuraisi vahan mita taalla kirjoitellaan, taalta kun nyt nayttaa toi tieto kuskeillekin menevan aika hyvin perille.
    Mutta minne siita sitten kirjoitettas? FHRA kun kuitenkin on sulkenut omat fooruminsa!
    Ja eikohan toi asia tullu selvaks etta tilanne oli tuolla kisassa jo FHRAn tiedossa, mutta ymmartaakseni mitaan selitysta ei vaan sille asialle saatu etta miks sita tallakertaa tulkittiin tallatavalla...
     
  18. 144

    144 3rd gear

    Oli pakko tarkistaa kun muistelin nähneeni jotain noista runkosäännöistä ja hylkäyksistä sääntökirjassa kun sitä selaillut ja teknisissä yleissäännöissä sivulla 161 lukee näin:
    "4:4 RUNKO
    Kaikissa 9.99 – 8.50 autoissa tulee olla FHRA:n runkokatsastustarra ja 8.49 ja
    nopeammissa tulee olla SFI tai kansallinen runkokatsastustarra ennen kilpailuun
    osallistumista. Ajoneuvossa voimassaolevan runkoluokituksen turvallisuusrajat: 0,001-
    0,200 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus ja ajosuorituksen mitätöinti, toisen
    kerran 0,001-0,200 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Yli 0,200 s
    alituksesta seuraa välitön kilpailusta poissulkeminen."

    Eipä tuo tulkinnanvaraa jätä, tosin se jos sitä on aiemmin tulkittu muuten ni sit vois ihmetyttää?
     
  19. sr500

    sr500 1st gear

    Tuostapa voitte vapaasti katsoa ja ihmetellä... http://www.youtube.com/watch?v=SifoQC4a ... ure=relmfu

    http://www.youtube.com/watch?v=kLpwsmEl ... ure=relmfu


     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Hienoa 144! Tuossa ei tosiaankaan ole mitään tulkittavaa ja viskaalit ovat toimineet tapauksessa sääntöjen mukaisesti, yksiselitteisesti, joten nöyrin anteeksipyyntö turhista epäilyistä. Viimekaudella ei vielä toimittu noin, asian määritteleminen sääntöihin vissiin suht tuore? Tai sit mä vaan en ole lukenut sääntökirjaa tarpeeks hyvin. Itekin aikoinaan ajettiin alle ton 8.5:n 8.5+ häkillä mut silloin siitä ei puhuttu mitään. Tämän päivän katsastajat ovat tarkempia ja tiukempia, mikä on ihan hyväkin asia. Säännöissä ei pidä olla asioita joita ei ole tarkoitus noudattaa, eikä pärstäkerroin saa olla mikään ratkaiseva tekijä vaan kaikkia on kohdeltava samoin.
     

Kerro tästä muillekin!