Ransitin ABS-onkelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ttakatal, 11.9.2012.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Tavaranliikuttimen takajarrut temppuillu jo pitkän aikaa, kuskin puolen takajarru meni aina ekana lukkoon kunnes nyt viikko sitten syttyi tuo jarrujen vikavalo joka ilmeisesti samalla poisti kokonaan käytöstä tuon ABS:n.

    Mittailin yks päivä noita takapyörien ABS-antureita, kuskin puoli joka siis absien toimiessa meni heti lukkoon näyttää noin 1,1 kilo-ohmia, eli ymmärtääkseni OK? Sen sijaan hanttarin puoli näytti 3 ohmia eli melkein oikosulussa.

    Voisko tuo ongelma kääntyä noin päin että toimivan anturin puoli lukkiintuu vaikka toisen puolen anturi olisi sökö?

    Sen takia kysyn ettei viittis turhaan tilata väärän puolen anturia kun maksavatkin pahus aika paljon.

    Eihän tässä muuten ongelmaa olisi mutta kun katsastus lähestyy...
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mites jos laittais töpseliin koko rakkineen kiinni ja antais laitteen tehdä työn?
    Vai onko joku spesiaaliakin spesiaalimpi ettei saa vikakoodeja ulos?
     
  3. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Lähin korjaamo joka saa tästä koodit luettua on Dieselhuolto Häkkinen Turussa.
    On kai se sitten lopulta siellä käytävä, ajattelin vaan että jos jollain olis näistä kokemusta...
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Minkälainen se transit on? Ikä? Malli?
    Ei kait sen koodin luku ihmeitä vaadi, jos vaikka itsekin hommaisi vermeeet.
     
  5. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Vuosimalli -99, 150L.
    Vaatii vissiin jonkin erikoisemman kapulan kun ei Salon Ford-merkkihuolto eikä paikalliset diesel-huollotkaan saa tästä koodeja ulos.

    On vaan niin selkeä ero noissa anturien vastusarvoissa että kaiken järjen mukaan toisen on oltava kaputt...
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Audin ehjän ABS-anturin vastusarvo on 1kO. Olettaisi, että siellä suunnalla oikea vastusarvo on tuossakin.
     
  7. Tbird 1991 vastusarvot ABS antureissa 800Ohm - 1400Ohm niin on ok.

    Varmaan löytyy tuohonkin malliin jostain tuo vikakoodien luku-ohje, kyllä siellä jossain diagnostiikkaplugi on.

    Pitäisi vaan kaivaa sen ABS-järjestelmän tyyppi esille, eikös?
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mittaa etupään anturien vastus myös.
    Luulis olevan suht sama kuin takana olevan toisen ehjän.

    Mittaa myös samalla kun pyörität rengasta.
     

Kerro tästä muillekin!