carcraft: vakio BBC peanut port kannet yli 500HP ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 13.9.2012.

  1. KiRu

    KiRu Gearhead

    niin.. luin kyseistä artikkelia: http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... ewall.html
    ja tosiaan muiden kansien vertailukohtana oli GM vakio peanut port kannet jotka 496 cid koneessa tuotti pitkälti yli 500 hp ja melkein 600 lb-ft, onkohan se noin?
    Onko joku törmännyt faktoihin jotka tukevat tuota, tai jopa omakohtaista kokemusta. Nuohan on yleisesti hyljeksityt kannet, ja CarCraftin ukot tuntuivat olevan itsekkin yllättyneitä.
    Ja juu varmasti muilla kansilla saa paljon enemmän tehoja, ja niin tuo heidän testikin näyttää mutta nyt kiinnostaa nuo tehtaan jäljiltä olevat peanut portit ja oikeestiko pystyvät tuollaisiin lukemiin..
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä varmaan sellanen dyno on löydettävissä. 235 cfm virtauksella saa kyllä olla tähdet kohdallaan todelliseen yli 500 hepan virtaukseen. Sit tietty jos kannella jäädään sata heppaa toiselle kannelle, niin siinä ei ihan kauheesti enää oo järkee. Eli vaikka ne sen tuottaiskin, niin sama teho saatais miedommilla palikoilla toisilla kansilla. Ite käyttänyt kerran noita peanutteja vakio venttiilleillä mut kairattuina ja hydylaahurinokalla 396 motissa, se anto Santalalla tasan 400 heppaa.
     
  3. KiRu

    KiRu Gearhead

    okei, tilastollinen materiaali on vähän ohut 8) mutta näyttäis että peanutit vois toimia suhteella 1 cid = 1 hp , perustuen siis jos 396 cid = 400 hp ja 496 cid = 500 hp ?

    Ja juu juu tietty muut koneen komponentit vaikuttaa ja eikä varmaan ole 1:1 suhde jos isompi kone.. mut edelleen kiinnostaa kokemukset jos jollain on
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo, mutta ei.

    Joo, siinämielessä, että toimii lineaarisesti.
    ja ei, koska.
    Yleensä kärjistetysti.:
    Kansilla (ja kaasujen vaihdolla imusarja, nokka) tehdään tehot.
    Alakerran koolla säädetään kierroslukualue missä se ilmenee. Loppupelissä teho kun on kertolasku.
     

Kerro tästä muillekin!