85vm. farkku caprice

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja prasakaya, 14.9.2012.

  1. prasakaya

    prasakaya 1st gear

    Tiatoa kuinka ison koneen kyseiseen kärryyn saa lyädä nokille ilman ongelmia leimakonttorilla??
     
  2. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    403:sella on kai valmistettu mutta ei se ongelmatonta katsastusta takaa.
     
  3. woland

    woland 3rd gear

    eikös 350 oo isoin kone mitä on noihin aikoihin ollut? Ja farkun ainoa kone on ollut 307, ainakin bensana.
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Juu, muistin väärin, vuodesta 77 eteenpäin on ollut 350 suurin valmistuksessa ollut kone capricessa.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Jos sen on olds koneella niin 455 menee ilman nutinoita ja jos chevyllä nin 400 cid.turha noita on pohtia tai muutoskatsastaa.
     
  6. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    vähän samoilla linjoilla, jo toinen farkku menossa 350 koneella ei ole merkitty otteeseen, eikä katsastuksissa mitään. ei semmosista kannata turhaan huudella konttorilla. kun ei sitä kukaan tavan katsuri erota tai pysty toteamaan onko siellä 305 vai 350, tai oldsin/chevyn moottori.
     
  7. hannkul

    hannkul 1st gear

    Turussa aikoinaan katsuri kysyi virnistäen, että pitääkö mitata imusarjan leveys, kun katsastettiin Oldsin diesel/ bensa- swappia.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattaa ehkä pitää mölyt mahassa noista lainvastaisuuksista netissäkin, ei ole kiva jos homma tiukkenee ja kaikkien pitää aina olla valmistautunut todistamaan sen että moottori on juuri oikea ko. autoon. Omaan murokuppiin noilla nettielvistelyillä kustaan.

    Eiköhän pidetä jatkossakin linjana, että muutoksien oikeellisuus on kunnia asia jenkkiautoharrastajille. Mulle papereiden oikeellisuus on tärkeä osa autonrakentelua ja luottamus pitää olla molemminpuolista myös katsastuasemalla.
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    No, oletko unohtanut ettei autoihin noin periaatteessa saa tehdä muutoksia jotka vaikuttavat alkuperäisiin päästöarvoihin?Sullahan oli käsittääkseni buickissa melko härski nokka-akseli?
    Vaikkei se nyt suoranaisesti oliskaan lainvastaista niin ainakin lain hengen vastaista...
    Ja olethan muistanut mittauttaa tehot ettei mene teho/painosuhde yli tai kasva yli 10% alkuperäisestä?
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Hys, älä nyt kuse sinne yhteiseen murokuppiin. Sitähän tuo halusi sanoa.
    olettekos nyt seurailleet, kuinka paljon ulkopuoliset ja tiedotusvälineet tätä seurailevat.
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    tuo halusi sanoa vain jälleen kerran erivävän mielipiteensä.
    välillä ne jutut on niin veteliä ettei pysy puulapiossakaan.
    ei trafinkaan virkamiehet ole tyhmiä.kyllä ne tajuavat että näissä muutoshommissa taivutellaan pykäliä tai ei kerrota.
    entä sitte? liittyihän suomi eu:hunkin vaikka se tiukasti tulkiten olikin perustuslain vastaista.siinä päättäjät kusettivat kansaa.
    trafi ja valtio kuppaavat autoilijoilta niin paljon fyrkkaa että pitäisi perkele teititellä autonomistajaa kun tämä menee katsastukseen, perkele.
     
  12. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Eikös oldsin koneen erota helposti koneen edessä olevasta öljyn täyttö putkesta? Eipä paljon katsurilta älliä siihen erottamiseen tarvita...
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Jep... muutenkin aivan erinäkösiä koneita... siis olds ja chevy..
     
  14. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Eli toisin sanottuna ei sen katsuri tarvii olla mikään alan pitkä aikainen harrastaja että huomaa kone eroja... Ja sit asiakas joutuu selittelee ja muutoskatsastaa...
     
  15. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    no erottaa toki, mutta ei ne varmaan yleisesti ottaen ole mitään kauheen suuria jenkkiautojen moottorien asiantuntijoita, ja toiseksi mitä helvetin väliä sillä on minkä valmistajan moottori siellä on, onhan noita maailman sivu täysi missä on capricessa 307 moottori koska sitä on tehty 305 lisäksi myös tuolla moottorilla?! :poff:
    jos jotain katsastusmiestä jostain kumman syystä nyt hiertää se että chevroletissa on erilainen öljyntäyttöputki ja sen takia joudut muutoskatsastamaan auton, niin olet kyllä todella väärän paikan valinnut. kerro toki esimerkki, kun ilmeisesti tällaisen tapauksen tunnet.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aivan, GM on käyttännyt eri tehtaiden moottoreita eri merkeissä eri vuosina riippuen monista tekijöistä. Mutta jos tilavuuksia aletaan muuttamaan niin silloin kannattaa huomioda että 77-80 mallit olivat samalla alustalla ja samalla peruskorilla kuin 80-90 -mallit, mutta uudemmat olivat aikaisemmista kevennettyjä malleja. Uudemmissa ei isompia moottoreita ollut jenkkien polttoaineenkulutusta rajoittavista epa-määräyksistä johtuen.
    Oldsin 403:nen (Buick Electra STW) ja olikos se Chevyn vai Pontiacin 400:nen (Pontiac STW) olivat käytössä noissa alle 80-malleissa. Maahantuojalta tuskin mitään selitystä moottorivaihdosta saa, mutta tehtaan teknisiä manuaaleja yms. on hyvin saatavissa netin kautta vaikka huutokauppapalstoilta.
    En tiedä mitä moottorin vaihtamisesta suurempaan 80-luvun autoissa nykyaikana vaaditaan, mutta katsastusasema sen osaa neuvoa.
    Kun sen swapin tekee niin että se on myös papereissa, niin vaikuttaahaan se auton arvoonkin. Se asenne, että noita tehdään ilman rekisteriotteeseen merkkaamista, kannattaa pitää ihan omana asenteenaan ainakin jukisesti. Koska sitä se on ja toivottavasti kaikki harrastajat eivät siitä asenteesta joudu kärsimään.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    tai sitten katsastusasemat on saaneet ohjeistusta ylempää noiden asioiden vahtimiseen vaikka joidenkin nettikeskustelujen ja kirjoittajien allekirjoitusten takia. Ja sitten kenelläkään ei ole enää kivaa.
     
  18. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    joo, aika levotonta juttua alkaa olemaan niinkuin joku tuolla aikaisemminkin jo totesi. tuskin minun paheksuttava asenteeni tai allekirjoituksen auto nyt kirvoittaa mitään kansallista kampanjaa katsastusasemilla :rotfl: ja nimimerkkini on sellaisen edesmenneen auton tunnus jota ei ole enää olemassa, jos siihenkin viittaat.
    jos nyt jätetään tämä asia alkuperäisen kysyjän omaan harkintaan ja pidetään omat hyvät mielipiteet ominamme.
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Naapuripitäjässä kävi kaverille kun vuosikatsasti jenkkiään niin inssi kysäisi että onko kyseessä muutoskatsastus vai vuosikatsastus johon kaverini tuumas että vuosikatsastus. Uus kysymys vuosi- vai muutoskatsastus. Katsastus keskeytettiin koska konehuoneessa lepäs väärä kone jota ei lukenut rekisteriotteessa. No muutoskatsastus jonka jälkeen vuosikatsastus ja kaikki ok. Jos kyseisellä autolla oltais ajettu kolari niin kuljettaja olis ollut todennäköisesti korvausvelvollinen koska auton tiedot eivät täsmänneet. Kunhan mennään pykälien mukaan ja maksetaan ne muutamat eurot siitä muutoskatsastuksesta niin kaikilla on hyvä olla. Tänä päivänä muutokset on pikkasen helpompia toteuttaa kuin 20-30v sitten ja silloinkin niitä swäppwjä tehtiin.
     
  20. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    pakko jatkaa tätä sen verran vielä, että kyllä aikamoinen taikuri saa olla jos voi tuosta vain vilkaisemalla erottaa esim. että onko kone 5 litranen vai 5.7 litranen :odroll:
    mutta, joo lakki kourassa ja herran pelossa eteenpäin.
     

Kerro tästä muillekin!