Tekniikan vaihtoa Chevy Novaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja asperiini, 5.9.2012.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tarkoitus olisi vaihtaa 1977 Chevrolet Novaan uusi kone. laatikko ja perä. Uutta konetta olis myös tarkoitus piristää.
    Alkuperäinen tekniikka on perää lukuunottamatta hukattu, 4 litrainen kuutonen ja automaatti ollut.
    350 cid kasikonehan sinne tarttis laittaa ja tehoahan toivon mukaa enemmän kuin tuosta kuutosesta.
    Tätä on saanut alunperinkin tuolla 350 cid koneella jossa huimat 170 hp.
    Nyt sitten tarttis selvittää että mitä selvityksiä konttorilla tarvitaan jotta vaihto hyväksytään, tarviiko muuttaa jotain?
    Jarruthan tässä on tehostetut levyt edessä ja rummut takana, varmaan samat kuin kasikoneisessa.Mitenkäs etupalkki tai jousitus?
    Jos koneessa jostain syystä näyttäisi insinöörin mielestä olevan enemmän tehoa kuin alkuperäisessä, johtuen esim parista puhaltimesta niin paljonko siinä dynolapussa voi lukea? Eli kelpaisko vertailumoottoriksi hieman vanhemman Novan 375 hp isolohko?
    Vahvempaa perää tarttis myös etsiä, lukollinen Novaan sopiva perä mieluusti kokonaisena on siis haussa.
     
  2. asperiini

    asperiini Gearhead

    Nova tietäjiä tarttis löytää...
     
  3. 383

    383 Gearhead

    vastaan vaikka en ole 100% varma voit laittaa v8 jarruihin ei tarvii muutoksia. eikä etupalkkiin kuin koneenkiinikeiden takia mutta siinä on varmaan reikiä mihin voi uudet kiinikeet laittaa (camarossa voi olla samat kiinikeet). jouset joudut vaihtamaan v8 mallia vastaavaksi. turbolle tuskin saat lupia mutta ainahan sitä voi yrittää. ei käy toi 375 hp vertailu moottoriksi.tilaa ford 9 perä samantien ei tarvii heti uutta ostaa
     
  4. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Eipä taida turbolle lupia tarvita...?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä multa vaadittiin lupa kun pistin pakoputkeen solmun. Kannattaa muuten heti hommata alukannet kun muutenkin joutuu muutoskatastamaan. Jos pistät ne jälkeenpäin niin voipi tulla kitinää. Jos et alukansia hommaa niin maalaa valuiset hornalla ja sano että ne on alumiinia :rotfl: .
     
  6. asperiini

    asperiini Gearhead

    Siinä etupalkissa näyttää olevan runsaasti ns ylimääräisiä reikiä, eiköhän siihen kiinnikkeet keksitä. Katsastajan käsikirjaa olen koettanut lukea jotta tietäis mitä ehkä saa tehdä mutta voi olla että tarttee käydä katsastuskonttorilla selvittämässä mielipiteitä.
    Onko muuten suosituksia mille konttorille täällä pk seudulla kannattaa mennä?
    Turbon ja vaikka kaksi saa kyllä laittaa, ainoa kriittinen asia on tuo 20% vertailumoottoria suurempi teho ja sen vertailumoottorin määrittely.
    Jonkin mielestä vertailumoottoriksi kelpaa mallisarjan suurin moottori joka tosiaan olisi tuo isolohko mutta toisaalta sanotaan että pitäis verrata saman vuosimallin suurimpaan koneeseen...
    Fordin perä Chevyyn tuntuu oudolta, eikös noihin sitten löydy GM mallistosta sopivia?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Täh? Lupa turbolle? Kuka sen luvan myöntää?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Akesta se lupa tuli ja katsoukko sellaisen vaati, aikaa tosta on tosin jo reilusti yli 10v.
     
  9. asperiini

    asperiini Gearhead

    No sen verran mäkin jo tiedän ettei ahtimeen enää mitään erityisiä lupia tarvita. Koneteho on se joka ratkaisee ja sen joutuu todistamaan esim asiallisilla dynopapereilla.
    Mutta takaisin asiaan eli tuohon vertailumoottoriin, jos joudun käyttämään vertailumoottorina sitä 77 mallin 350 konetta jossa on se 170 hp niin voi olla vaikeaa saada ingenjööri uskomaan että kahdella puhaltimella sain vain 204 hp siinä dynossa. Tokihan semmoisenkin mittaustuloksen saan mutta olin jostain lukevinani että dynomittauksessa tarttee näkyä millä ahtopaineella se teho on mitattu. 0,1 bar paineita taas ei uskota kun tietäähän ne että sitä on helppo ruuvata lisää.
    Eli olikos täällä nyt oikeasti ketään joka olis tehny edes jotain tämän tapaista?
     
  10. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Myy se Nova pois ja hommaa koppa, jonka kanssa ei tarvitse miettiä katsastajankiertojuttuja.
    Varmasti joku on tehnyt jotain jossain.
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Ahtopainetta tarvitsee dynolapussa olla vähintään 0,5 baaria.Tämä on trafin ohje.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi on totta että trafilla on ohjeistus nykyään tosta ahtopaineesta, pidän sitä silti outona. Tarkoitusperän kyllä ymmärrän mutta en silti ehdotonta rajaa paineessa. Muistelen tässä kohtaa vaikka omaa autoani, n. 0,4bar maks paineilla oli joskus keskipakoahdettuna, ja siihenhän ei olis siis saanut mitenkään leimaa jos lain kirjainta noudatettais pilkulleen....?
    Ja toisena rajoituksena se tehopainosuhde, oliko se nyt niin että rajaa 7kg per hevosvoima ei sais alittaa. Monessa vakioautossa jo raja alittuu eli jälkiahtaminen/virittäminen olis kiellettyä jo tämänkin puitteissa.

    Kannattanee käydä aiheesta keskustelemassa katsastuskonttorilla ennenkuin etenee sen pidemmälle, ja oikeastaan itse selvittää ennen sitä että mikä olis ehdotettu vertailuauto, eli meneekö toi 375hp isolohkonova vertailumallina vai ei? Onko niissä sama alusta, taitaa olla?
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    No varsinaista kilpa-autoa tästä en ole tekemässäkään, ahtimetkin tulis enempi show kuin go tarkoituksessa.
    Tarttee varmaan tehdä nyt vähän pohjatöitä ja selvitellä juttuja konttorin kanssa.
    Budjetti on tiukka ja tarkoitus olisi tehdä ihan kaikki itse omassa tallissa, mitään järkeähän tässä projektissa nyt ei taaskaan ole mutta ei toisaalta putoa korkealta jos menee ns vituiks.
    Koneeksi on tulossa 350 camaron TPI kone, silläkään ei viisaampien mukaan tee juuri mitään joten sopii hyvin just tähän projektiin.
     
  14. Nova400

    Nova400 Gearhead

    75-79 on aika lähellä 68-74:ää, mutta minusta ne kuitenkin jaotellaan eri sukupolviin Novien tapauksessa. Jotain eroa etuapurungossa, uudet pintapellit tietysti, joitain jousitus- ja jarrumuutoksia. 75-79 välillä taas juuri tuo '77 350 on väkevin vaihtoehto.

    Esim. täältä voi lukea lyhyttä Nova-historiaa, jossa käsitellään myös eri sukupolvia: http://www.novaresource.org/history.htm
     
  15. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Juu, rungot on erilaiset... 68-74 on runkoaisat suorat etuakselin etupuolella ja esim ohjaus simpukka on etuakselin takapuolella. 75-79 on rungossa mutkat ulospäin etupyörän etupuolella. Ohjaus simpukka siirtyy myös etuakselin etupuolelle.
     
  16. asperiini

    asperiini Gearhead

    Miten tunnistan mikä perä tuolla nyt on alla? Onko näissä jotain selkeää koodia valussa kuten moparin perissä?
    Ja kun uutta ei ole varaa hankkia niin mistä saa edullisimmin kestävän lukollisen perän jos tuon joutuu vaihtamaan? Lukkomurikan osaan kyllä asentaakin tarvittaessa.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  18. Impala76

    Impala76 Gearhead

    todnäk autossasi on 8.5 10bolt... Mulla oli ainakin moinen 76 suominovassa mikä on samalla tekniikalla kuin sinunkin yksilösi on ollut..
     
  19. streetnova77

    streetnova77 1st gear

    Kutoskoneisissa Novissa on yleensä 7.5 10bolt perä. Mulla on kaksi noita 4gen Novaa, molemmissa on ollut tuo pikkuperä. Perän tunnistaa helposti kun kurkaa auton alle, murikan alla näkyy semmoiset "valusiivekkeet". Pikkuperässä ne on terävämmät. Tuossa vielä linkki Novan periin:
    http://www.novaresource.org/axle.htm
     

Kerro tästä muillekin!