Öljy lisääntyy, jäähdytysneste katoaa (5.0)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mmM, 24.9.2012.

  1. mmM

    mmM 3rd gear

    Camaron 305/5.0-moottorista katoaa jäähdytysneste ja öljy lisääntyy.

    - öljy lisääntyy tikussa
    - näkyviä vuotoja ei ole
    - kansiremppa tehty keväällä (oli ihan aiheellinen)
    - ylävesiletku ei ole pinkeänä (kansirempan jälkeen)
    - syylariin ei tule kuplia
    - vesipumpussa ei tunnu klappia
    - öljykorkissa härmää
    - venttiilikoneiston tienoilla vesihelmiä

    Pelottaa kysyä kun on jo omat pari teoriaa, mutta mikähän voisi olla syynä?

    Kansirempan tehnyt firma totesi että kansien jälkikiristystä ei pidäkään tehdä 5.0:ssa, varsinkaan kun käytetty tiettyä (kaksimerkkinen kirjainyhdistelmä)-kannentiivistettä.
     
  2. millioncid

    millioncid 1st gear

    ikävä sanoa mutta mun veikkaus on että koneessa menee öljyt ja vedet sekasin (kansirempas menny jotain pieleen?) ja koska öljy nousee veden yläpuolelle niin öljytikussa näyttää siltä kun siellä lisääntyis vaan öljy..

    Tietysti jos sulla on kone joka tuottaa öljyä ni maksan siitä kolkyt tonnii :poff:
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Imusarjan tiiviste vuotaa, nesteet menee kampikammioon.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onko öljy öljyn väristä käytön jälkeen? Vai vaaleneeko?
    Alakerran laakerit on hetkessä pilalla jos ajelet glygolit ja öljyt sekaisin.

    Yksi vaihtoehto on vuotava polttoainepumppu, jos mekaaninen.
     
  5. mk76

    mk76 3rd gear

    jos sinne öljyn sekaan vuotaa sen verran jäähdytinnestettä että sen lisääntyneenä oljynmääränä huomaa ja on konetta käytetty niin kyllä ne oljyt on sen verran harmaata puuroo että sen kyllä huomaa
     
  6. mmM

    mmM 3rd gear

    Öljy vaalenee käytön jälkeen. Ainakin sitten kun se on ehtinyt taas seistä.

    Moniko veikkaisi lohkon halkeamaa? Sitä tässä lähinnä olen pelännyt.
     
  7. renttu81

    renttu81 Gearhead

    No senhän näkee sitten purkaessaan. Alakerranlaakerit on kyllä entiset että mitäpä sitä enempää puimaan. Purkuun tai aja vika ulos.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tai kansirempassa jäänyt tiivisteaine pulttiin laittamatta,nousee kierrettä pitkin kanteen(vesi)
     
  9. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    veikkaisin samaa, itellä kävi näin
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei ne välttämättä heti mene, riippuu ajosta. Toi pulttien tiivisteliimajuttu kannattaa kyllä kysyä firmasta joka sen rempan teki.
     
  11. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ottaako riskiä et olis ottanu itteesä? Koska siinä vaiheessa kun kilkatus alkaa kuulua niin sitten pääsee hiomaan jo kampuraakin. Kukin tyylillään..
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    meikäläisellä 4,3 kutvosen imusarjantiiviste vuosi vanhuuttaan lykolia öljyn sekaan, vika ei ehtinyt olla kovin kauan(ehkä viikon?), mutta reilu puolisen litraa lykolia öljyn joukkoon ehti, pari tonnia ajettu täyssynteettinen GULF-öljy näytti samealta vasta paljuun laskettuna.

    ei olleet laakerit vielä ainakaan näkyvästi kärsineet, veiveihin vaihdoin silti kun kerran ö-pohja tuli tiputettua,
    Nyt pari vuotta myöhemmin ainakaan ö-paineissa ei ole tapahtunut muutoksia.
     
  13. mmM

    mmM 3rd gear

    Kiitos vinkeistä!
    Hitto kun tuolla on ollut niin kiva höpistellä menemään ongelmista ja mahdollisesta lisäkorjaustarpeesta huolimatta :D

    Imusarjan ja tiivisteen kuntoa tarkistellaan seuraavaksi, kunhan ajankäyttömahdollisuudet sallivat.
     
  14. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Kannattaa vielä tarkistaa ja soittaa että remontti firma on varmasti laittanut sitä kierreliimaa kannen pultteihin. Kuullostaa ainakin itsestä hölmöltä selitykseltä että esim vakio Fel-Pron kansipahvit ei muka kestäis jälki kiristystä, eikös jälkikiristys jää pois just nimen omaan tuon tiivisteliiman takia ettei ala sieltä vuotamaan... Vai tulikos sulle joku super erikois viri tiiviste sinne? :eek: Soittaminen ei paljon maksa ja voit säästyä hyvällä tuurilla remontilta mikä vois vaikka mennä takuun piikkiin.....
     
  15. -TH-

    -TH- Gearhead

    juu, veikkaampa minäkin ,että ovat jättäneet liiman pois pulteista tai sitten sitä on liian vähän...
     
  16. mmM

    mmM 3rd gear

    Kysäisinpä noista käytetyistä osista: rempan yhteydessä tuli uusi pulttisarja, joissa valmiina kierretiivisteet/liimat.

    Määrästä en tullut kysyneeksi, mutta toisaalta en välttämättä enää kehtaakan vaikka kaikkihan on mahdollista... :odroll:
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead



    jaa, valmiit liimat pulteissa? enpä ole sellasista kuullutkaan. sitä liimaa pitää melko reilusti holvata sinne, jotta ei pääse vesi läpi. omaan laitoin jotain locktiten vihreää tahnaa, se jää hiukan elastiseksi.
     
  18. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    jos tilaa orggis pultit niin niissä on. Itselle tuli talvella bbc koneeseen orggis kannen pultit ja niissä oli sellanen punainen kova tiiviste massa vedetty.

    Tosin oli niin vähänlaisesti ja paljon huokoisia tehtaan jäljiltä että en niitä usksltanut laittaa vaan porakoneeseen teräsharjalaikka kiinni ja tehtaan mäskit pois ja kunnon liimaa reilusti tilalle.
     
  19. mmM

    mmM 3rd gear

    Väliaikatietona:
    Useampi viikko taakse päin kuulin hyviä uutisia paikallisesta koneistamosta, mihin kippasin irroitetun imusarjan koeponnistettavaksi: siinä oli halkeama!

    Harvoin olen ollut niin iloinen kuulleessani, että joku osa on rikki :D

    Edelbrockin Performer lepää nyt moottorissa kiinni ja muuten loka-marraskuu on kulunut rapsutellessa pohjaa ja lokarikoteloita läpi, jotta saisi myös ohjaamosta vesitiiviin.

    Josko pikapuoliin pääsisi viimeinkin koeajolle tarkastelemaan, että eri nesteet pysyvät oikeilla puolilla!
     
  20. mmM

    mmM 3rd gear

    Re: Öljy lisääntyy, jäähdytysneste katoaa (5.0) - FIXED!

    Jiiihaa!
    Kyllä tässä nyt sen verran paljon on ajeltu, että voin turvallisesti todeta että haljennut imusarja oli se syyllinen öljyn lisääntymiseen!

    Halkeama oli etupäässä ja neste pääsi tiivisteen välistä valumaan moottorin päälle ja keinuvivuston kautta öljynkiertoon.
     

Kerro tästä muillekin!